Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP
REKLAMA
REKLAMA
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to przedsięwzięcie mające umożliwić obywatelom i przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Pozwala to na załatwianie spraw urzędowych w każdym czasie, z dowolnego miejsca. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Wnioski te można składać bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Sama platforma działa od 9 czerwca 2011 r.
REKLAMA
(...)
Jak uzyskać profil zaufany ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP w Monitorze Księgowego
Jakie sprawy można załatwić przez system ePUAP
REKLAMA
Katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP, jest bardzo szeroki i ma charakter otwarty. Oznacza to, że w przyszłości będzie przybywać spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem platformy. Obejmuje on m.in. sprawy z zakresu pracy i zatrudnienia, przedsiębiorczości, edukacji, podatków, opłat, cła, rolnictwa, prawa i sądownictwa, motoryzacji i transportu, budownictwa i mieszkań.
Uwaga! Lista spraw, jaką można załatwić z użyciem systemu ePUAP, zależy także od miejsca zamieszkania. Sprawę przez Internet załatwią tylko ci, którym właściwy urząd udostępnił określoną usługę. Informację, jak załatwić daną sprawę w Twoim miejscu zamieszkania, można znaleźć w szczegółowym opisie każdej sprawy.
Jak sprawdzić, czy daną sprawę można załatwić w systemie ePUAP
REKLAMA
Posiadając profil zaufany, można załatwić większość spraw, które urząd udostępnia drogą elektroniczną klientom. Aby sprawdzić, czy przez Internet załatwimy naszą sprawę we właściwym dla nas urzędzie, należy na stronie głównej portalu www.epuap.gov.pl wybrać nazwę kategorii zdarzenia. Na zakładce Lista spraw > Zdarzenia życiowe system wyświetli stronę zawierającą opis wybranej kategorii. W ramach danej kategorii mogą (ale nie muszą) być zdefiniowane podkategorie zdarzeń bądź same zdarzenia. Po wybraniu nazwy podkategorii zdarzenia użytkownik zostaje przeniesiony na stronę zawierającą jej opis. Po naciśnięciu linku z nazwą sprawy (usługi), którą użytkownik chce zrealizować, system wyświetli formatkę zawierającą opis wybranej sprawy. Na formatce z opisem sprawy należy wskazać urząd, do którego chcesz przesłać dokument. W tym celu można skorzystać z linku Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę lub wpisać ręcznie nazwę miejscowości, w której użytkownik mieszka lub w której chce zrealizować sprawę. Jeżeli w miejscowości żaden urząd nie udostępnia danej usługi, zostanie wyświetlona informacja: Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości.
Uwaga! Dla zalogowanego użytkownika, który ma uzupełnione dane teleadresowe w profilu podmiotu, w polu Miejscowość zostanie automatycznie wczytana miejscowość z profilu. Jeżeli urząd właściwy dla tej miejscowości dodał kartę usługi do Katalogu Usług, karta ta zostanie również automatycznie wyświetlona.
(...)ePUAP a ZUS
Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 9 czerwca 2011 r. rozpoczął bezpłatne potwierdzanie profili zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych (na początek w oddziałach ZUS).
Za pomocą profilu zaufanego ePUAP można za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS (eup.zus.com.pl):
• złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,
• złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,
• złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,
• złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,
• złożyć wniosek o układ ratalny,
• złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
• złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,
• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.
W komunikacie ZUS opublikowanym na stronie http://zus.com.pl/ zapowiedziano, że na początku 2012 r. ruszy Nowy Portal Informacyjny, część Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Wówczas zostaną udostępnione dodatkowe usługi, do których dostęp będzie możliwy za pomocą podpisu weryfikowanego profilem zaufanym, m.in. dostęp on-line do konta ubezpieczonego w ZUS.
Sprawy podatków i opłat w systemie ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP w Monitorze Księgowego
Sprawy, które przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP
W zakładce Przedsiębiorczość wyszczególniono, że w ramach profilu ePUAP przedsiębiorcy mogą załatwiać m.in. sprawy z zakresu:
• wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przypomnijmy, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku o rejestrację działalności gospodarczej. W miejsce dotychczasowego formularza EDG-1 pragnącym rozpocząć działalność gospodarczą udostępniono wniosek CEIDG-1 (na temat CEIDG przeczytają Państwo w Mk nr 13/2011),
• działalności gospodarczej (co obejmuje sprawy z zakresu prowadzenia i zakładania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej i uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej),
• zezwoleń i koncesji (obecnie przez platformę ePUAP można jedynie uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu),
• przyrządów pomiarowych (ponowna legalizacja taksometru i przeprowadzenie legalizacji przyrządów pomiarowych).
Podsumowując, profil zaufany ePUAP stanowi wygodne, proste w obsłudze i bezpłatne narzędzie dla przedsiębiorców. Możliwość składania wniosków do urzędów z domu lub biura niesie ze sobą znaczącą oszczędność czasu. Dlatego w interesie przedsiębiorców jest, by mogli bez przeszkód kontaktować się za pomocą Internetu z właściwym urzędem administracji publicznej. Wiele z tych przeszkód usuwa właśnie system ePUAP.
Podstawa prawna
• ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - Dz.U. Nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 546
• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 547
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
REKLAMA
REKLAMA