Kategorie

Co przedsiębiorca może załatwić przez system ePUAP

Sławomir Biliński
inforCMS
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) ma umożliwić przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Jak to zrobić?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) to przedsięwzięcie mające umożliwić obywatelom i przedsiębiorcom składanie wniosków przez Internet. Pozwala to na załatwianie spraw urzędowych w każdym czasie, z dowolnego miejsca. Za pomocą platformy ePUAP można załatwić m.in. sprawy z zakresu podatków dochodowych, lokalnych oraz akcyzy. Wnioski te można składać bez konieczności posiadania certyfikatu kwalifikowanego, niezbędnego do złożenia bezpiecznego podpisu elektronicznego. Sama platforma działa od 9 czerwca 2011 r.

 (...)

Jak uzyskać profil zaufany ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

 

Jakie sprawy można załatwić przez system ePUAP

Reklama

Katalog spraw, które można załatwić przez ePUAP, jest bardzo szeroki i ma charakter otwarty. Oznacza to, że w przyszłości będzie przybywać spraw urzędowych, które można załatwić za pośrednictwem platformy. Obejmuje on m.in. sprawy z zakresu pracy i zatrudnienia, przedsiębiorczości, edukacji, podatków, opłat, cła, rolnictwa, prawa i sądownictwa, motoryzacji i transportu, budownictwa i mieszkań.

Uwaga! Lista spraw, jaką można załatwić z użyciem systemu ePUAP, zależy także od miejsca zamieszkania. Sprawę przez Internet załatwią tylko ci, którym właściwy urząd udostępnił określoną usługę. Informację, jak załatwić daną sprawę w Twoim miejscu zamieszkania, można znaleźć w szczegółowym opisie każdej sprawy.

Jak sprawdzić, czy daną sprawę można załatwić w systemie ePUAP

Reklama

Posiadając profil zaufany, można załatwić większość spraw, które urząd udostępnia drogą elektroniczną klientom. Aby sprawdzić, czy przez Internet załatwimy naszą sprawę we właściwym dla nas urzędzie, należy na stronie głównej portalu www.epuap.gov.pl wybrać nazwę kategorii zdarzenia. Na zakładce Lista spraw > Zdarzenia życiowe system wyświetli stronę zawierającą opis wybranej kategorii. W ramach danej kategorii mogą (ale nie muszą) być zdefiniowane podkategorie zdarzeń bądź same zdarzenia. Po wybraniu nazwy podkategorii zdarzenia użytkownik zostaje przeniesiony na stronę zawierającą jej opis. Po naciśnięciu linku z nazwą sprawy (usługi), którą użytkownik chce zrealizować, system wyświetli formatkę zawierającą opis wybranej sprawy. Na formatce z opisem sprawy należy wskazać urząd, do którego chcesz przesłać dokument. W tym celu można skorzystać z linku Pokaż wszystkie urzędy lub instytucje udostępniające tę usługę lub wpisać ręcznie nazwę miejscowości, w której użytkownik mieszka lub w której chce zrealizować sprawę. Jeżeli w miejscowości żaden urząd nie udostępnia danej usługi, zostanie wyświetlona informacja: Nie znaleziono informacji o możliwości załatwienia sprawy we wskazanej miejscowości.

Uwaga! Dla zalogowanego użytkownika, który ma uzupełnione dane teleadresowe w profilu podmiotu, w polu Miejscowość zostanie automatycznie wczytana miejscowość z profilu. Jeżeli urząd właściwy dla tej miejscowości dodał kartę usługi do Katalogu Usług, karta ta zostanie również automatycznie wyświetlona.

(...)

ePUAP a ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych od 9 czerwca 2011 r. rozpoczął bezpłatne potwierdzanie profili zaufanych ePUAP, służących do składania podpisów elektronicznych (na początek w oddziałach ZUS).

 

Za pomocą profilu zaufanego ePUAP można za pośrednictwem Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS (eup.zus.com.pl):

• złożyć wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek,

• złożyć wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej podstawy wymiaru składek,

• złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• złożyć wniosek o zwrot nienależnie opłaconych składek,

• złożyć wniosek o układ ratalny,

• złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek,

• złożyć wniosek o umorzenie należności z tytułu składek,

• a także zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.

W komunikacie ZUS opublikowanym na stronie http://zus.com.pl/ zapowiedziano, że na początku 2012 r. ruszy Nowy Portal Informacyjny, część Platformy Usług Elektronicznych ZUS. Wówczas zostaną udostępnione dodatkowe usługi, do których dostęp będzie możliwy za pomocą podpisu weryfikowanego profilem zaufanym, m.in. dostęp on-line do konta ubezpieczonego w ZUS.

Sprawy podatków i opłat w systemie ePUAP - o tym przeczytasz w artykule Jak załatwiać sprawy podatkowe i ubezpieczeń społecznych przez Internet - system ePUAP  w Monitorze Księgowego

Sprawy, które przedsiębiorca może załatwić przez ePUAP

W zakładce Przedsiębiorczość wyszczególniono, że w ramach profilu ePUAP przedsiębiorcy mogą załatwiać m.in. sprawy z zakresu:

• wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Przypomnijmy, że od 1 lipca 2011 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nowy formularz wniosku o rejestrację działalności gospodarczej. W miejsce dotychczasowego formularza EDG-1 pragnącym rozpocząć działalność gospodarczą udostępniono wniosek CEIDG-1 (na temat CEIDG przeczytają Państwo w Mk nr 13/2011),

• działalności gospodarczej (co obejmuje sprawy z zakresu prowadzenia i zakładania działalności gospodarczej, rozwijania działalności gospodarczej i uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej),

• zezwoleń i koncesji (obecnie przez platformę ePUAP można jedynie uzyskać zezwolenie na sprzedaż alkoholu),

• przyrządów pomiarowych (ponowna legalizacja taksometru i przeprowadzenie legalizacji przyrządów pomiarowych).

Podsumowując, profil zaufany ePUAP stanowi wygodne, proste w obsłudze i bezpłatne narzędzie dla przedsiębiorców. Możliwość składania wniosków do urzędów z domu lub biura niesie ze sobą znaczącą oszczędność czasu. Dlatego w interesie przedsiębiorców jest, by mogli bez przeszkód kontaktować się za pomocą Internetu z właściwym urzędem administracji publicznej. Wiele z tych przeszkód usuwa właśnie system ePUAP.

Podstawa prawna

• ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - Dz.U. Nr 64, poz. 565; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 112, poz. 654

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zakresu i warunków korzystania z elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 546

• rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2011 r. w sprawie zasad potwierdzania, przedłużania ważności, wykorzystania i unieważniania profilu zaufanego elektronicznej platformy usług administracji publicznej - Dz.U. Nr 93, poz. 547

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

 

Źródło: Monitor Księgowego
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    1 sty 2000
    17 cze 2021
    Zakres dat:

    Inflacja - maj 2021 r.

    Inflacja - maj 2021 r. - ile wyniosła? GUS zaprezentował wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w maju 2021 r. Inflacja w maju okazała się niższa od wskaźnika podanego na początku czerwca w szybkim szacunku.

    Kto nie dostanie kredytu mieszkaniowego?

    Kredyt mieszkaniowy. Na brak pieniędzy banki nie mogą dziś narzekać. To pomaga im wypłacać Polkom rekordowe kwoty w formie kredytów mieszkaniowych. Nie jest jednak tak, że każdy chętny dostaje kredyt. Mniej więcej 3 osoby na 10 odchodzą z kwitkiem – sugerują szacunki BIK.

    Domek letniskowy - monitoring i inne smart zabezpieczenia

    Domek letniskowy - zabezpieczenia. W okresie wakacyjnym właściciele domków letniskowych znacznie częściej odwiedzają swoje oazy spokoju w górach, na wsi lub nad jeziorami. Weekendowe wypady, choć dające mieszkańcom miast upragnione wytchnienie od miejskiego zgiełku, wiążą się również z szeregiem czynności, o których trzeba pamiętać, aby właściwie zabezpieczyć domek przed wyjazdem. Podpowiadamy, jak w prosty sposób poprawić komfort i bezpieczeństwo w takich miejscach.

    Projektowanie osiedli - aktualne trendy

    Projektowanie osiedli. Czy pandemia zmieniła sposób projektowania osiedli mieszkaniowych? Jakie nowe rozwiązania wprowadzają deweloperzy, jeśli chodzi o aranżację budynków, części wspólnych i miejsc przeznaczonych do rekreacji w realizowanych projektach? Jakie trendy dają się zauważyć?

    Mieszkaniówka ma się dobrze. Deweloperzy biją kolejne rekordy

    Rynek nieruchomości. Ostatni rok wywołał sporo zamieszania w gospodarce światowej. Pomimo początkowych obaw, mieszkaniówka okazała się wirusoodporna, a rynek zalicza dalsze wzrosty. Nieruchomości wciąż drożeją, zainteresowanych zakupem nowego lokum nie brakuje, a deweloperzy osiągają rekordowe wyniki.

    Maksymalna opłata za śmieci uzależniona od ilości zużytej wody - zmiany w ustawie śmieciowej

    Maksymalna wysokość opłaty za odpady, obliczana na podstawie metody od ilości zużytej wody ma wynosić 7,8 proc. dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem za gospodarstwo domowe, tj. ok. 150 zł - poinformowało we wtorek 15 czerwca 2021 r. Centrum Informacyjne Rządu.

    Zawieranie umów w formie elektronicznej, zarządzanie dokumentami online. Czy prawnicy pozbędą się papierów?

    Zawieranie umów w formie elektronicznej. Tak jak biznesmeni rozpoczynający swoją karierę w latach 80-tych i 90-tych są przyzwyczajeni do noszenia znacznej ilości gotówki w kieszeni, tak prawnicy są przyzwyczajeni do wszystkiego, co jest „na piśmie”, „stwierdzone pismem”, ma „formę pisemną”, itp. Jak słusznie wskazała Rzecznik Generalna TSUE (w swojej opinii w sprawie C-258/16), teksty zapisuje się od tysięcy lat na różnych nośnikach – na glinianych tabliczkach, papirusie, marmurze czy granicie. Współcześnie coraz powszechniej używa się jednak elektronicznych środków przekazu. Odchodzi się od utożsamiania formy pisemnej wyłącznie z formą papierową (wydrukiem papierowym).

    Jak firma powinna informować o realizacji zadania publicznego?

    Od 25 czerwca br. będą obowiązywały nowe regulacje dla beneficjentów programów finansowanych z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych, w tym z PFRON. Jakie obowiązki informacyjne ma firma?

    Zarządzanie firmą budowlaną - dostęp do danych w czasie rzeczywistym

    Zarządzanie firmą budowlaną. Sektor budowlany wyszedł obronną ręką z zawirowań związanych z pandemią koronawirusa. Duży wpływ miały m.in. inwestycje zakontraktowane jeszcze przed wybuchem pandemii. Jednak wydajność prac prowadzonych w zaostrzonym reżimie sanitarnym spadła o ok. 5-20 proc. (zob. Raport PZPB “Sektor budownictwa w obliczu COVID-19”). Poszukiwanie możliwości optymalizacji powinno być więc jednym z priorytetów tej branży. Szansą na znaczne poprawienie wyników oraz lepszą organizację pracy jest bieżący dostęp do danych oraz ich analiza, która pozwala podejmować słuszne decyzje biznesowe.

    Czy przedsiębiorca może sprawdzić kto jest zaszczepiony?

    Była wojna o maseczki, będzie o dowody szczepienia? Przedsiębiorcy mają wątpliwości, jak sprawdzać czy klient jest zaszczepiony. Jakie obowiązki ma pracodawca, a jakie prawa pracownik?

    Co 4 firma ma kłopoty ze spłata rat kredytu lub leasingu

    Co druga firma z sektora MŚP w ciągu ostatnich trzech miesięcy poniosła w związku z pandemią dodatkowe koszty. Pojawiły się problemy ze spłatą rat leasingu. Ale te wydatki to nie jedyne zmartwienie firm. Jakie kłopoty finansowe mają firmy?

    Rynek konsumenta. Kto kupuje zdalnie, a kto stacjonarnie?

    Zakupy przez internet zyskały przez pandemię. W wyniku kolejnych obostrzeń nakładanych na branżę i wielu tygodni niemal całkowitego zakazu handlu drogą stacjonarną dla wielu sklepów handel internetowy był jedynym kanałem dystrybucji.

    Wynajem - jedno mieszkanie, podwójny zysk

    Wynajem nieruchomości. W obliczu rosnącej inflacji, która w maju br. sięgnęła już blisko 5%, warto zastanowić się, co zrobić, aby zaoszczędzone pieniądze nie straciły na wartości. Jedną z inwestycji, po którą wciąż chętnie sięgają Polacy są nieruchomości. Mimo rosnących cen mieszkań, nadal jest to najbezpieczniejsza i najpewniejsza forma lokaty kapitału. Ponadto na rynku pojawił się nowy produkt mający przyspieszyć zwrot z takiej inwestycji – tzw. Wehikuł Inwestycyjny.

    Kiedy ruszy Krajowy Rejestr Zadłużonych?

    Krajowy Rejestr Zadłużonych miał zacząć działać w lipcu tego roku, ale poczekamy jeszcze na jego uruchomienie. Kto trafi do Krajowego Rejestru Zadłużonych?

    Mixed-use, czyli budownictwo wielofunkcyjne

    Budownictwo wielofunkcyjne - mixed-use. Nowoczesne kompleksy wielofunkcyjne, otwarte na interakcje społeczne i zapewniające lokalne potrzeby, które wygrywają dziś z tradycyjnymi biurowcami, wyznaczają kierunek rozwoju inwestycji w sektorze komercyjnym.

    Lokalny program "Mój Deszcz"

    Lokalny program "Mój Deszcz". Miejski program dotacji do łapania deszczówki, uzupełniający program centralny, rozpoczyna samorząd Gliwic. Na wykonanie zbiorników do łapania i wykorzystania wód deszczowych ma być przeznaczone do 4 tys. zł – w ramach półmilionowego budżetu.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Co zawiera pakiet dla zagranicznych inwestorów?

    Proponowany pakiet dla zagranicznych inwestorów to m.in.: "jedno okienko", w którym firma będzie mogła ustalić wszystkie podatkowe aspekty inwestycji, czy możliwość odliczania VAT od usług finansowych.

    Rynek nieruchomości biurowych w Europie

    Rynek nieruchomości biurowych. Z powodu pandemii Covid-19 spadło zapotrzebowanie na biura w Europie i inwestycje w nowe nieruchomości. W Londynie ten trend zaczyna się odwracać. We Francji wzrasta zapotrzebowanie na zielone dachy i tarasy. W Szwecji myśli się o "biurach przyszłości". Nadal puste pozostają biura we Włoszech, Hiszpanii i Portugalii.

    Kasa fiskalna 2021 - rejestracja i zwolnienie

    Bez względu na rodzaj kasy przedsiębiorca ma obowiązek dokonania jej fiskalizacji i uzyskać numer ewidencyjny. Jak zarejestrować kasę fiskalną? Kto może to zrobić? Ile to kosztuje?

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Dlaczego pracownicy wolą model hybrydowy?

    Aż 61 proc. pracowników chce pracować w modelu hybrydowym, pracę wyłącznie z domu chciałoby świadczyć zaledwie 15 proc. Jak ten trend wpływa na rynek nieruchomości biurowych?

    Dlaczego ciągłość IT jest numerem 1 dla firm?

    Zdolność firm do szybkiego odtworzenia środowiska pracy w wyniku awarii lub cyberataku jest dziś wystawiana na bardzo trudną próbę. Bardzo wiele biznes „zawdzięcza” tutaj pandemii i powszechnemu przejściu na pracę zdalną.