REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edward Żurański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Często się zdarza, że przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w mieszkaniu  lub budynku, w którym również mieszka. Jak zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z eksploatacją mieszkania?

 

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca chce zaliczyć do kosztów wydatki związane z eksploatacją mieszkania, to jego obowiązkiem jest rozdzielenie wydatków związanych z eksploatacją mieszkania na te o charakterze osobistym od tych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

 

Do kosztów uzyskania przychodów podatnik może zaliczyć tylko wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Rozporządzenie w sprawie prowadzenia p.k.p.r. przewiduje, że na udokumentowanie wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie w części przypadającej na działalność gospodarczą podatnik może sporządzić dowód wewnętrzny. Podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele. Będzie to faktura VAT lub inny dowód zapłaty. Rolą podatnika jest rzetelne dokonanie rozdziału tych wydatków tak, aby organy podatkowe nie kwestionowały takich wydatków jako koszt.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapamiętej!

Na udokumentowanie wydatków związanych z opłatami w części przypadającej na działalność gospodarczą podatnik może sporządzić dowód wewnętrzny.

 

Czynsz, zużycie mediów

 

W przypadku czynszu, zużycia mediów (energii elektrycznej, cieplnej, wody czy gazu) rozdziału tego należy dokonać według proporcji powierzchni wykorzystywanej do celów prowadzonej działalności gospodarczej do ogólnej powierzchni mieszkania.

 

PRZYKŁAD

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w mieszkaniu o powierzchni 100 m2. Do celów prowadzonej działalności używa dwóch pokoi o łącznej powierzchni 40 m2. Oznacza to, że do celów działalności gospodarczej wykorzystuje 40 proc. powierzchni. Rachunek za gaz wyniósł w marcu 120 zł. Do kosztów uzyskania przychodów podatnik przyjmie kwotę 48 zł (120 zł x 40%). Zapisu w p.k.p.r. podatnik dokona na podstawie sporządzonego dowodu wewnętrznego w kolumnie 13 - pozostałe wydatki.

 

W przypadku mediów podatnik może przyjąć inne proporcje, jeżeli jest ewidentne, że prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z większym poborem energii elektrycznej czy cieplnej, np. podatnik przez cały dzień korzysta z serwerów, co jest związane ze zwiększonym poborem energii elektrycznej. W pewnych przypadkach można zamontować dodatkowe urządzenia miernicze, np. wodomierze czy podliczniki.

 

PRZYKŁAD

Podatnik prowadzi w mieszkaniu zakład fryzjerski. Do celów zakładu wykorzystuje 40 proc. powierzchni mieszkania. Jednak w przypadku zużycia wody podatnik zamontował dodatkowy wodomierz, który mierzy wodę zużytą wyłącznie na potrzeby prowadzonego zakładu. W koszty podatnik zalicza wielkości ustalone na podstawie wskazań wodomierza.

 

Telefon

 

W przypadku domowego telefonu wykorzystywanego do celów prywatnych i firmowych przyjęcie wskaźnika wynikającego z powierzchni mieszkania nie jest już czynnikiem oddającym realne koszty użycia tego telefonu do celów działalności gospodarczej. Takim czynnikiem będzie uzyskanie billingu telefonicznego. Billing pozwoli podatnikowi ustalić wartość rozmów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

 

Natomiast abonament podatnik powinien rozliczyć według proporcji, jaka wynika ze stosunku rozmów prywatnych i firmowych zawartych w billingu. Ustalone w ten sposób wartości podatnik wpisze do kolumny 13 p.k.p.r. na podstawie sporządzonego dowodu wewnętrznego.

 

Internet

Z internetem podatnik może mieć trudności w określeniu części stanowiącej koszty uzyskania przychodu. Jeżeli rachunek za internet przychodzi razem z rachunkiem za telefon, to podatnik może przyjąć proporcję wynikającą z rozmów telefonicznych. W innym przypadku podatnik musi ustalić proporcje - w jakiej części korzysta z internetu do celów firmy, a w jakiej do celów prywatnych. Przyjęta proporcja powinna być jak najbardziej rzetelna, ponieważ w pamięci komputera można sprawdzić, z jakimi stronami łączył się podatnik.

 

Podstawa prawna:

• art. 22 ust.1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn.zm.),

• rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 z późn.zm.).

 

Edward Żurański

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA