REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT: rozliczenie zakupu złomu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Dmowska
Joanna Dmowska
Prawnik specjalizujący się w zagadnieniach dotyczących podatku VAT, redaktor naczelna Biuletynu VAT, autorka licznych publikacji w czasopismach branżowych oraz kilkunastu specjalistycznych wydawnictw książkowych.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

1 kwietnia br. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Kiedy nabywca rozliczy zakup

REKLAMA

Po zmianie przepisów obowiązek rozliczenia VAT został przerzucony ze sprzedawcy złomu na nabywcę. Nie zawsze jednak rozliczenie będzie odbywać się w taki sposób. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko za sprzedawcę, który jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na wysokość obrotów). Aby transakcja była rozliczana przez kupującego, sprzedawca musi być czynnym podatnikiem. Również dostawa tych towarów nie może być objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przewidzianym dla towarów używanych.

REKLAMA

W takim przypadku dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko od takiej dostawy, która powinna być opodatkowana, czyli nie korzysta ze zwolnienia ze względu na rodzaj towarów lub osobę dostawcy.

Należy pamiętać, że gdy powyższe warunki są spełnione, kupujący będzie zobowiązany rozliczyć VAT również wówczas, gdy korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów. Jak wynika z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnienia podmiotowego nie stosuje się m.in. do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Nie oznacza to, że utraci prawo do korzystania ze zwolnienia. Będzie tylko zobowiązany rozliczyć VAT od tego nabycia.

Nabywcy złomu od 1 kwietnia muszą weryfikować status sprzedawcy, to znaczy ustalić, czy jest czynnym podatnikiem VAT. Jeśli sprzedawca jest czynnym podatnikiem, będzie zobowiązany wystawić kupującemu fakturę uproszczoną, na której nie będzie wykazywana stawka ani kwota podatku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozliczyć zakup

Podstawą opodatkowania zakupu złomu będzie kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić. Od tej kwoty będzie naliczał 23% VAT.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, gdyż zmienione przepisy uchylają przepis określający specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Będzie to data wystawienia faktury, nie później niż siódmy dzień od dnia wydania złomu. Gdy przed wydaniem złomu nastąpi zapłata całości lub części, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej zapłaty w stosunku do tej części. Powstaje tutaj problem, czy o momencie powstania obowiązku podatkowego powinna decydować data wystawienia faktury przez dostawcę, czy data wystawienia faktury wewnętrznej. W tym przypadku należy przyjąć, że jest to data wystawienia faktury przez sprzedawcę.

Kupujący wystawia fakturę wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Kupujący wykazuje tę dostawę w poz. 41 i 42.

Zakup złomu od podatnika VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprzedawca, mimo że nie rozlicza VAT, wykazuje obrót w poz. 41.

Dla kupującego podatek należny od tej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym, który odlicza, gdy zakup służy działalności opodatkowanej. Odliczenia może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od dostawy, lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych.

W przypadku gdy podatnik nie jest zobowiązany do składania deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D/VAT-8, zakup złomu rozlicza w deklaracji VAT-9M (w poz. 24 i 25), którą składa w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

 Zobacz: Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (DzU z 28 marca 2011 Nr 64 poz. 332)

Więcej o zmianach w VAT znajdziesz w czasopiśmie Biuletynu VAT

 

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA