REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lutego 2011 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Przepisy nowego rozporządzenia wprowadzają m.in. regulacje dotyczące składania zgłoszeń INTRASTAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Wprowadzają też zasadę składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej.

Zawieszenie działalności gospodarczej

REKLAMA

Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT nie ma obowiązku składania „pustych” zgłoszeń. Ostatniego zgłoszenia dokonuje za okres sprawozdawczy, w którym przypada pierwszy dzień zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (§ 3 ust. 1 nowego rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli osoba zobowiązana dokona przywozów lub wywozów towarów w okresie zawieszenia działalności (w ramach czynności, o których mowa w art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. np. w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów), powinna złożyć zgłoszenie INTRASTAT za okresy sprawozdawcze, w których te przywozy lub wywozy towarów zostały wykonane.

Po upływie okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo w przypadku wznowienia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń INTRASTAT, poczynając od okresu sprawozdawczego, w którym przypada pierwszy dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Opisane zasady postępowania mogą również stosować podmioty, które mają zawieszoną działalność gospodarczą w dniu wejścia w życie rozporządzenia, czyli 1 lutego 2011 r. (§ 27 nowego rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie, które nie odpowiada wymogom formalnym

W poprzednim rozporządzeniu obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia INTRASTAT istniał tylko w przypadku, gdy zgłoszenie nie zostało sporządzone zgodnie z wymaganiami dla danej formy zgłoszenia. Nowe rozporządzenie wprowadziło obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia również w przypadku, gdy:

• zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych lub

• upoważnienie do działania dla przedstawiciela osoby zobowiązanej do składania zgłoszeń INTRASTAT zostało zgłoszone po terminie.

W wymienionych przypadkach zgłoszenie uznaje się za dokonane, gdy podmiot zobowiązany uzupełni braki w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

Anulowanie zgłoszenia

W przypadku gdy zgłoszenie INTRASTAT zostało dokonane omyłkowo, organ celny z urzędu albo na wniosek zainteresowanej osoby może anulować zgłoszenie. O anulowaniu zgłoszenia INTRASTAT organ celny informuje osobę zobowiązaną (§ 8 nowego rozporządzenia). Poprzednie rozporządzenie nie przewidywało możliwości anulowania całego zgłoszenia. Zgodnie z jego treścią można było anulować tylko poszczególne pozycje zgłoszenia, co stwarzało pewną lukę prawną.

Korekta zgłoszenia

REKLAMA

Zgodnie z § 9 nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać, gdy zawiera ono niekompletne lub nieprawidłowe dane. Nie ma już natomiast znaczenia, czy zgłoszenie zostało dokonane zgodnie z wymogami rozporządzenia (por. § 23 ust. 1 poprzedniego rozporządzenia).

Według nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać również w przypadku, gdy korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT (zgodnie z § 23 ust. 6 pkt 4 poprzedniego rozporządzenia w przypadku tych pól korekta była wyłączona). Pozostałe zasady wyłączające obowiązek korekty zgłoszeń INTRASTAT pozostały bez zmian (§ 9 ust. 3 nowego rozporządzenia).

Skrócony też został okres dokonywania korekt zgłoszeń INTRASTAT. Zgodnie z nowym rozporządzeniem korekty zgłoszenia INTRASTAT dokonuje się przed upływem roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystąpił okres sprawozdawczy, do którego odnosi się zgłoszenie INTRASTAT (§ 10 nowego rozporządzenia w porównaniu z § 24 poprzedniego rozporządzenia).

Forma zgłoszenia

Według poprzedniego rozporządzenia zgłoszenie INTRASTAT mogło być zgłoszone równorzędnie albo w formie pisemnej, albo elektronicznej. Od 1 lutego zgłoszenie INTRASTAT oraz jego korekty powinny być składane w formie elektronicznej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez urząd obsługujący MF (§ 11).

Osoba składająca INTRASTAT w formie elektronicznej jest identyfikowana w formie:

• kodu identyfikacyjnego zastępującego podpis nadawanego przez organ celny,

• podpisu elektronicznego kwalifikowanego, lub

• profilu zaufanego ePUAP.

Zgłoszenia INTRASTAT i jego korekty w formie pisemnej będzie można dokonywać tylko w uzasadnionych przypadkach oraz po poinformowaniu organu celnego. Korekty zgłoszeń dokonanych w formie pisemnej przed 1 lutego 2011 r. mogą być dokonane w formie pisemnej (§ 28 nowego rozporządzenia).

Upomnienia i wezwania

Zgodnie z nowym rozporządzeniem organ celny ma obowiązek wezwania osoby zobowiązanej do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT (§ 24 ust. 1 nowego rozporządzenia) w przypadku stwierdzenia, że zgłoszenie INTRASTAT zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane. Poprzednie przepisy wskazywały na pewną dowolność stosowania tej procedury oraz możliwość odstąpienia od niej.

Właściwość miejscowa

Nowe rozporządzenie zmienia właściwość miejscową organów celnych, do których składa się zgłoszenia INTRASTAT. Zgodnie z § 26 nowego rozporządzenia organem celnym właściwym miejscowo w sprawach zgłoszeń INTRASTAT, w tym w sprawach wezwań, upomnień i postępowań w sprawie kary pieniężnej, jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie. Dotychczas właściwym miejscowo był organ celny ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby zobowiązanej. Do postępowania w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia właściwy jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie (§ 29 nowego rozporządzenia).

Czynności dokonane przed organami celnymi przed 1 lutego 2011 r., czyli przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia, pozostają w mocy.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 216, poz. 1422

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; uchylone Dz.U. z 2010 r. Nr 216, poz. 1422

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

By uciec przed komornikiem, płacą pod stołem. Ale czy tylko dlatego. Gdzie najczęściej pracuje się na czarno, czym to grozi

Wypłacanie wynagrodzenia pod stołem,  w celu ukrycia dochodów pracownika i uniemożliwienia egzekucji komorniczej wiąże się z poważnymi konsekwencjami dla firmy. Jednak praktyka ta wciąż jest stosowana. Takie działania naruszają przepisy prawa pracy, podatkowego i karnego, a także zagrażają reputacji i stabilności firmy. Jakie są skutki prawne i biznesowe, potencjalne zagrożenia tego typu działań.

Skutki zawarcia układu w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Przyjęcie i zatwierdzenie układu zmienia sytuację prawną wierzycieli. Odtąd mogą oni realizować swoje uprawnienia jedynie zgodnie z treścią układu. Powoduje to umorzenie pierwotnych postępowań zabezpieczających i egzekucyjnych. Układ powinien objąć wszystkich wierzycieli, których roszczenia podlegają restrukturyzacji.

REKLAMA

"Umowa z Mercosurem korzystna dla Polski" Jest jeden warunek [WYWIAD]

Jak Polska może stać się liderem wzrostu gospodarczego w Europie? Czy płaca minimalna zabija klasę średnią? Czy umowa z Mercosurem jest zagrożeniem, a może szansą dla Polski? Czy Polska zyska na prezydenturze Trumpa i niestabilnym świecie? Gość Infor.pl - prof. Marcin Piątkowski.

Architekci nowej ery pracy. Zmiana paradygmatu roli działu HR w organizacji

Sztuczna inteligencja wkrótce zmieni to, jak żyjemy, spędzamy wolny czas, a już na pewno to, jak pracujemy. Warto zadać sobie pytanie, kto w erze AI będzie kierował organizacjami i zapewni, że funkcjonowanie pracowników stanie się lepsze niż dotychczas? Odpowiedzią są działy HR. W erze, gdy pracownicy oczekują od firm większego zaangażowania w kwestie społeczne, dział HR powinien wrócić do swoich korzeni i położyć większy nacisk na słowo human, stając się tym samym strażnikiem ludzkości poprzez działania koncentrujące się w równym stopniu na człowieku, jak i na biznesie. Jednak te poczynania należy zacząć od siebie.

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców

Zbliża się obowiązek stosowania przez firmy Europejskiego Aktu o Dostępności: co to oznacza w praktyce. Kto skorzysta, jakie nowe obowiązki dla firm i przedsiębiorców. Wielkimi krokami nadchodzi Europejski Akt o Dostępności (European Accessibility Act – EAA), który zacznie obowiązywać już od czerwca 2025 roku. Dyrektywa drastycznie zmieni sposób funkcjonowania produktów w przestrzeni cyfrowej.

ZUS: 1,4 mln przedsiębiorców z ulgami w ramach wakacji składkowych

Ponad 1,6 mln przedsiębiorców złożyło wnioski o zwolnienie z obowiązku opłacenia składek za wskazany miesiąc. Chodzi o wakacje składkowe. ZUS poinformował, że do tej pory przyznano już 1,4 mln ulg. Informacje o tym widnieją na profilach płatnika na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.

REKLAMA

Jakie benefity dla pracowników oferują najczęściej małe i średnie firmy?

Ubezpieczenie na życie, spotkania integracyjne i prywatna opieka medyczna to trzy najczęstsze benefity oferowane pracownikom w sektorze MŚP. Choć ponad 90% firm w tej kategorii zapewnia świadczenia pozapłacowe, ich zakres wciąż odbiega od tego, co oferują duże przedsiębiorstwa. Jakie benefity są dostępne dla zatrudnionych w małych i średnich firmach?

Każda podwyżka najniższej krajowej to nowa fala bankructw. Teraz wypadają z rynku te, dla których ciężarem były ubiegłoroczne. Ile upadnie przez wzrost płacy minimalnej 2025 przekonamy się za rok

Przedsiębiorcy uważają, że tak dynamiczne podwyżki płacy minimalnej są na dłuższą metę zabójcze dla gospodarki. Tempa nie wytrzymują mikro i małe firmy, które przez trzy dekady były motorem napędowym polskiej gospodarki. Upadają i lada moment pociągną za sobą te większe i całe branże.

REKLAMA