REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lutego 2011 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Przepisy nowego rozporządzenia wprowadzają m.in. regulacje dotyczące składania zgłoszeń INTRASTAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Wprowadzają też zasadę składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej.

Zawieszenie działalności gospodarczej

REKLAMA

Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT nie ma obowiązku składania „pustych” zgłoszeń. Ostatniego zgłoszenia dokonuje za okres sprawozdawczy, w którym przypada pierwszy dzień zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (§ 3 ust. 1 nowego rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli osoba zobowiązana dokona przywozów lub wywozów towarów w okresie zawieszenia działalności (w ramach czynności, o których mowa w art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. np. w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów), powinna złożyć zgłoszenie INTRASTAT za okresy sprawozdawcze, w których te przywozy lub wywozy towarów zostały wykonane.

Po upływie okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo w przypadku wznowienia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń INTRASTAT, poczynając od okresu sprawozdawczego, w którym przypada pierwszy dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Opisane zasady postępowania mogą również stosować podmioty, które mają zawieszoną działalność gospodarczą w dniu wejścia w życie rozporządzenia, czyli 1 lutego 2011 r. (§ 27 nowego rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie, które nie odpowiada wymogom formalnym

W poprzednim rozporządzeniu obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia INTRASTAT istniał tylko w przypadku, gdy zgłoszenie nie zostało sporządzone zgodnie z wymaganiami dla danej formy zgłoszenia. Nowe rozporządzenie wprowadziło obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia również w przypadku, gdy:

• zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych lub

• upoważnienie do działania dla przedstawiciela osoby zobowiązanej do składania zgłoszeń INTRASTAT zostało zgłoszone po terminie.

W wymienionych przypadkach zgłoszenie uznaje się za dokonane, gdy podmiot zobowiązany uzupełni braki w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

Anulowanie zgłoszenia

W przypadku gdy zgłoszenie INTRASTAT zostało dokonane omyłkowo, organ celny z urzędu albo na wniosek zainteresowanej osoby może anulować zgłoszenie. O anulowaniu zgłoszenia INTRASTAT organ celny informuje osobę zobowiązaną (§ 8 nowego rozporządzenia). Poprzednie rozporządzenie nie przewidywało możliwości anulowania całego zgłoszenia. Zgodnie z jego treścią można było anulować tylko poszczególne pozycje zgłoszenia, co stwarzało pewną lukę prawną.

Korekta zgłoszenia

REKLAMA

Zgodnie z § 9 nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać, gdy zawiera ono niekompletne lub nieprawidłowe dane. Nie ma już natomiast znaczenia, czy zgłoszenie zostało dokonane zgodnie z wymogami rozporządzenia (por. § 23 ust. 1 poprzedniego rozporządzenia).

Według nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać również w przypadku, gdy korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT (zgodnie z § 23 ust. 6 pkt 4 poprzedniego rozporządzenia w przypadku tych pól korekta była wyłączona). Pozostałe zasady wyłączające obowiązek korekty zgłoszeń INTRASTAT pozostały bez zmian (§ 9 ust. 3 nowego rozporządzenia).

Skrócony też został okres dokonywania korekt zgłoszeń INTRASTAT. Zgodnie z nowym rozporządzeniem korekty zgłoszenia INTRASTAT dokonuje się przed upływem roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystąpił okres sprawozdawczy, do którego odnosi się zgłoszenie INTRASTAT (§ 10 nowego rozporządzenia w porównaniu z § 24 poprzedniego rozporządzenia).

Forma zgłoszenia

Według poprzedniego rozporządzenia zgłoszenie INTRASTAT mogło być zgłoszone równorzędnie albo w formie pisemnej, albo elektronicznej. Od 1 lutego zgłoszenie INTRASTAT oraz jego korekty powinny być składane w formie elektronicznej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez urząd obsługujący MF (§ 11).

Osoba składająca INTRASTAT w formie elektronicznej jest identyfikowana w formie:

• kodu identyfikacyjnego zastępującego podpis nadawanego przez organ celny,

• podpisu elektronicznego kwalifikowanego, lub

• profilu zaufanego ePUAP.

Zgłoszenia INTRASTAT i jego korekty w formie pisemnej będzie można dokonywać tylko w uzasadnionych przypadkach oraz po poinformowaniu organu celnego. Korekty zgłoszeń dokonanych w formie pisemnej przed 1 lutego 2011 r. mogą być dokonane w formie pisemnej (§ 28 nowego rozporządzenia).

Upomnienia i wezwania

Zgodnie z nowym rozporządzeniem organ celny ma obowiązek wezwania osoby zobowiązanej do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT (§ 24 ust. 1 nowego rozporządzenia) w przypadku stwierdzenia, że zgłoszenie INTRASTAT zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane. Poprzednie przepisy wskazywały na pewną dowolność stosowania tej procedury oraz możliwość odstąpienia od niej.

Właściwość miejscowa

Nowe rozporządzenie zmienia właściwość miejscową organów celnych, do których składa się zgłoszenia INTRASTAT. Zgodnie z § 26 nowego rozporządzenia organem celnym właściwym miejscowo w sprawach zgłoszeń INTRASTAT, w tym w sprawach wezwań, upomnień i postępowań w sprawie kary pieniężnej, jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie. Dotychczas właściwym miejscowo był organ celny ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby zobowiązanej. Do postępowania w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia właściwy jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie (§ 29 nowego rozporządzenia).

Czynności dokonane przed organami celnymi przed 1 lutego 2011 r., czyli przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia, pozostają w mocy.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 216, poz. 1422

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; uchylone Dz.U. z 2010 r. Nr 216, poz. 1422

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA