REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady dokonywania zgłoszeń INTRASTAT

Ewa Sławińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lutego 2011 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Przepisy nowego rozporządzenia wprowadzają m.in. regulacje dotyczące składania zgłoszeń INTRASTAT w okresie zawieszenia działalności gospodarczej. Wprowadzają też zasadę składania zgłoszeń INTRASTAT w formie elektronicznej.

Zawieszenie działalności gospodarczej

REKLAMA

Zgodnie z przepisami nowego rozporządzenia w przypadku zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana do dokonywania zgłoszeń INTRASTAT nie ma obowiązku składania „pustych” zgłoszeń. Ostatniego zgłoszenia dokonuje za okres sprawozdawczy, w którym przypada pierwszy dzień zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej (§ 3 ust. 1 nowego rozporządzenia).

REKLAMA

Jeżeli osoba zobowiązana dokona przywozów lub wywozów towarów w okresie zawieszenia działalności (w ramach czynności, o których mowa w art. 14a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, tj. np. w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów), powinna złożyć zgłoszenie INTRASTAT za okresy sprawozdawcze, w których te przywozy lub wywozy towarów zostały wykonane.

Po upływie okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej albo w przypadku wznowienia wykonywania działalności gospodarczej osoba zobowiązana dokonuje zgłoszeń INTRASTAT, poczynając od okresu sprawozdawczego, w którym przypada pierwszy dzień wznowienia wykonywania działalności gospodarczej.

Opisane zasady postępowania mogą również stosować podmioty, które mają zawieszoną działalność gospodarczą w dniu wejścia w życie rozporządzenia, czyli 1 lutego 2011 r. (§ 27 nowego rozporządzenia).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgłoszenie, które nie odpowiada wymogom formalnym

W poprzednim rozporządzeniu obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia INTRASTAT istniał tylko w przypadku, gdy zgłoszenie nie zostało sporządzone zgodnie z wymaganiami dla danej formy zgłoszenia. Nowe rozporządzenie wprowadziło obowiązek wezwania podmiotu zobowiązanego do uzupełnienia braków zgłoszenia również w przypadku, gdy:

• zgłoszenie nie zawiera wymaganych danych lub

• upoważnienie do działania dla przedstawiciela osoby zobowiązanej do składania zgłoszeń INTRASTAT zostało zgłoszone po terminie.

W wymienionych przypadkach zgłoszenie uznaje się za dokonane, gdy podmiot zobowiązany uzupełni braki w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

Anulowanie zgłoszenia

W przypadku gdy zgłoszenie INTRASTAT zostało dokonane omyłkowo, organ celny z urzędu albo na wniosek zainteresowanej osoby może anulować zgłoszenie. O anulowaniu zgłoszenia INTRASTAT organ celny informuje osobę zobowiązaną (§ 8 nowego rozporządzenia). Poprzednie rozporządzenie nie przewidywało możliwości anulowania całego zgłoszenia. Zgodnie z jego treścią można było anulować tylko poszczególne pozycje zgłoszenia, co stwarzało pewną lukę prawną.

Korekta zgłoszenia

REKLAMA

Zgodnie z § 9 nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać, gdy zawiera ono niekompletne lub nieprawidłowe dane. Nie ma już natomiast znaczenia, czy zgłoszenie zostało dokonane zgodnie z wymogami rozporządzenia (por. § 23 ust. 1 poprzedniego rozporządzenia).

Według nowego rozporządzenia korekty zgłoszenia należy dokonywać również w przypadku, gdy korekta miałaby dotyczyć pól: 1-9 lub 21 zgłoszenia INTRASTAT (zgodnie z § 23 ust. 6 pkt 4 poprzedniego rozporządzenia w przypadku tych pól korekta była wyłączona). Pozostałe zasady wyłączające obowiązek korekty zgłoszeń INTRASTAT pozostały bez zmian (§ 9 ust. 3 nowego rozporządzenia).

Skrócony też został okres dokonywania korekt zgłoszeń INTRASTAT. Zgodnie z nowym rozporządzeniem korekty zgłoszenia INTRASTAT dokonuje się przed upływem roku, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystąpił okres sprawozdawczy, do którego odnosi się zgłoszenie INTRASTAT (§ 10 nowego rozporządzenia w porównaniu z § 24 poprzedniego rozporządzenia).

Forma zgłoszenia

Według poprzedniego rozporządzenia zgłoszenie INTRASTAT mogło być zgłoszone równorzędnie albo w formie pisemnej, albo elektronicznej. Od 1 lutego zgłoszenie INTRASTAT oraz jego korekty powinny być składane w formie elektronicznej, z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego udostępnionego przez urząd obsługujący MF (§ 11).

Osoba składająca INTRASTAT w formie elektronicznej jest identyfikowana w formie:

• kodu identyfikacyjnego zastępującego podpis nadawanego przez organ celny,

• podpisu elektronicznego kwalifikowanego, lub

• profilu zaufanego ePUAP.

Zgłoszenia INTRASTAT i jego korekty w formie pisemnej będzie można dokonywać tylko w uzasadnionych przypadkach oraz po poinformowaniu organu celnego. Korekty zgłoszeń dokonanych w formie pisemnej przed 1 lutego 2011 r. mogą być dokonane w formie pisemnej (§ 28 nowego rozporządzenia).

Upomnienia i wezwania

Zgodnie z nowym rozporządzeniem organ celny ma obowiązek wezwania osoby zobowiązanej do złożenia wyjaśnień lub dokonania korekty zgłoszenia INTRASTAT (§ 24 ust. 1 nowego rozporządzenia) w przypadku stwierdzenia, że zgłoszenie INTRASTAT zawiera niekompletne lub nieprawidłowe dane. Poprzednie przepisy wskazywały na pewną dowolność stosowania tej procedury oraz możliwość odstąpienia od niej.

Właściwość miejscowa

Nowe rozporządzenie zmienia właściwość miejscową organów celnych, do których składa się zgłoszenia INTRASTAT. Zgodnie z § 26 nowego rozporządzenia organem celnym właściwym miejscowo w sprawach zgłoszeń INTRASTAT, w tym w sprawach wezwań, upomnień i postępowań w sprawie kary pieniężnej, jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie. Dotychczas właściwym miejscowo był organ celny ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania osoby zobowiązanej. Do postępowania w sprawach wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia właściwy jest Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie (§ 29 nowego rozporządzenia).

Czynności dokonane przed organami celnymi przed 1 lutego 2011 r., czyli przed dniem wejścia w życie nowego rozporządzenia, pozostają w mocy.

• rozporządzenie Ministra Finansów z 3 listopada 2010 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 216, poz. 1422

• rozporządzenie Ministra Finansów z 21 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń INTRASTAT - Dz.U. Nr 89, poz. 846; uchylone Dz.U. z 2010 r. Nr 216, poz. 1422

Ewa Sławińska

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA