REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady dokonywania korekt deklaracji VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Korekta deklaracji VAT powinna zostać dokonana przez podatnika w każdej sytuacji, gdy pierwotnie złożona deklaracja nie odzwierciedla prawidłowego stanu faktycznego.

Powodów złożenia korekty deklaracji VAT jest wiele. Należą do nich m.in.: korekta dokumentów źródłowych (czyli zasadniczo faktur VAT lub dokumentów z nimi zrównanych), otrzymanie dokumentów umożliwiających korzystanie z preferencji podatkowych (np. otrzymanie dokumentów potwierdzających WDT z prawem do opodatkowania transakcji według stawki 0%), jakakolwiek pomyłka w złożonej deklaracji VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Sposób dokonania korekty deklaracji VAT

Sporządzenie korekty deklaracji VAT polega na ponownym wypełnieniu druku całej deklaracji poprzez wpisanie prawidłowych danych. Korekta ta powinna być złożona na wersji formularza obowiązującej za okres, którego dotyczy.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). Korekta deklaracji złożona bez wyjaśnienia jej przyczyn nie wywoła oczekiwanych skutków prawnych.

REKLAMA

Zdarza się, że podatnik koryguje deklaracje VAT za kilka miesięcy, a przyczyna korekty jest wspólna dla wszystkich korekt. W takim przypadku można dołączyć jedno pisemne wyjaśnienie do wszystkich deklaracji VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór wyjaśnień przyczyn korekty

Skutki złożenia korekty deklaracji VAT

Złożenie korekty deklaracji oznacza w praktyce uniknięcie odpowiedzialności karnoskarbowej za nieprawidłowo określone dane wynikające z pierwotnie złożonej deklaracji oraz brak konieczności składania tzw. czynnego żalu, czyli zawiadomienia organu podatkowego o popełnieniu czynu zabronionego, które składane jest w celu uniknięcia odpowiedzialności karnoskarbowej. Wynika to z art. 16a k.k.s. Zgodnie z tym przepisem nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe ten, kto:

• złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji podatkowej wraz z pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty oraz

• w całości uiścił należność publicznoprawną (podatek) uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Od 1 stycznia 2009 r. podatnik, który złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji VAT, ma prawo do zapłacenia niższych odsetek za zwłokę, naliczanych od zaległości podatkowej, która wynika z tej korekty.

WAŻNE

Odsetki za zwłokę są naliczane od dnia następującego po dniu upływu terminu płatności podatku lub terminu, w którym płatnik lub inkasent był obowiązany dokonać wpłaty podatku na rachunek organu podatkowego. Stawka odsetek za zwłokę jest zaokrąglana w górę do dwóch miejsc po przecinku.

Zgodnie z art. 56 § 1a Ordynacji podatkowej podatnik ma prawo do zapłaty niższych odsetek za zwłokę, tj. w wysokości 75% obowiązującej „zwykłej” stawki odsetek podatkowych, jeśli:

• złożył prawnie skuteczną korektę deklaracji VAT wraz z uzasadnieniem jej przyczyn,

• w ciągu siedmiu dni od dnia złożenia korekty zapłacił w całości zaległość podatkową wraz z odsetkami za zwłokę,

• nie znajdą zastosowania przepisy wyłączające zapłatę obniżonych odsetek od zaległości podatkowej wynikającej z korekty deklaracji VAT, o których mowa w art. 56 § 1b Ordynacji podatkowej (tj. sytuacji, w których korekta deklaracji VAT została dokonana w wyniku czynności sprawdzających lub została złożona po doręczeniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, a w przypadkach gdy nie stosuje się zawiadomienia - po zakończeniu kontroli podatkowej).

Wzór na naliczanie odsetek za zwłokę:

Poszczególne wzory i liczby oznaczają:

Kz - kwotę zaległości,

L - liczbę dni zwłoki,

O - stawkę odsetek za zwłokę w stosunku rocznym,

365 - liczbę dni w roku,

On - kwotę odsetek,

Opz - kwotę odsetek po zaokrągleniu.

W przypadku zaległości podatkowej istniejącej w okresach, w których obowiązywały różne stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, odsetki są naliczane według wzoru określonego powyżej, odrębnie za każdy z tych okresów. Zaokrągleniu podlega suma odsetek za poszczególne okresy.

Wzór na naliczanie odsetek za zwłokę z zastosowaniem obniżonej stawki odsetek za zwłokę:

Poszczególne wzory i liczby oznaczają:

Kz - kwotę zaległości,

L - liczbę dni zwłoki,

O1 - obniżoną stawkę odsetek za zwłokę w stosunku rocznym,

365 - liczbę dni w roku,

On - kwotę odsetek,

Opz - kwotę odsetek po zaokrągleniu.

W przypadku zaległości podatkowej istniejącej w okresach, w których obowiązywały różne obniżone stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych, odsetki są naliczane według wzoru określonego powyżej, odrębnie za każdy z tych okresów. Zaokrągleniu podlega suma odsetek za poszczególne okresy.

Jeżeli wysokość obliczonych podatkowych odsetek za zwłokę nie przekracza 6,60 zł, to nie ma obowiązku ich zapłaty (art. 54 § 1 pkt 5 Ordynacji podatkowej).

 

PRZYKŁAD

15 października 2010 r. podatnik złożył w urzędzie skarbowym korektę deklaracji VAT za kwiecień 2009 r. oraz dołączone do niej odrębne pismo, z którego wynikało, że powodem korekty było zastosowanie błędnej stawki VAT do wykonanej usługi. Podatnik w pierwotnie złożonej deklaracji VAT za kwiecień 2009 r. wykazał sprzedaż z tego tytułu według stawki 7%, natomiast powinien ją opodatkować według stawki 22%, co uczynił w złożonej korekcie. Zaniżenie stawki opodatkowania VAT w stosunku do wykonanej usługi spowodowało zaniżenie podatku należnego i w rezultacie zobowiązania podatkowego o kwotę 1000 zł. Tego samego dnia podatnik wpłacił zaległość podatkową wraz z podatkowymi odsetkami za zwłokę za okres od 26 maja 2009 r. do 15 października 2010 r., obliczonymi w następujący sposób:

W dniu złożenia korekty deklaracji VAT za kwiecień 2009 r. podatnik wpłacił zaległość podatkową wynikającą ze złożonej korekty deklaracji VAT wraz z obniżonymi odsetkami za zwłokę w łącznej kwocie 1105 zł.

Korekta deklaracji VAT przez organ podatkowy

Jeżeli podatnik złożył deklarację, która:

• zawiera błędy rachunkowe lub

• zawiera inne oczywiste omyłki, lub

• została wypełniona niezgodnie z ustalonymi wymaganiami

- wówczas organ podatkowy z urzędu sam koryguje złożoną przez podatnika deklarację VAT, dokonując stosownych poprawek lub uzupełnień (art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej). Korekta deklaracji VAT dokonywana przez urząd skarbowy możliwa jest tylko wtedy, gdy w jej wyniku zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub kwoty zwrotu VAT nie przekroczy wartości 1000 zł.

Podatnik musi zostać poinformowany o skutkach takiej korekty deklaracji VAT. Dlatego po jej dokonaniu organ podatkowy ma obowiązek uwierzytelnić kopię skorygowanej deklaracji podatkowej oraz doręczyć ją podatnikowi wraz z:

• informacją o związanej z korektą deklaracji zmianie wysokości zobowiązania podatkowego, kwoty nadpłaty lub kwoty zwrotu VAT - jeżeli korekta spowodowała taką zmianę, co np. będzie miało miejsce w przypadku dokonania zmiany w jakiejkolwiek pozycji wartościowej rozliczenia VAT, np. przy zmianie kwoty podatku należnego lub naliczonego;

• informacją o braku zmian w wysokości zobowiązania podatkowego, kwocie nadpłaty lub kwocie zwrotu podatku VAT - jeżeli korekta nie spowodowała takich zmian, co z kolei będzie miało miejsce np. w przypadku oczywistej omyłki w danych identyfikujących podatnika.

Podatnikowi, który otrzymał od urzędu skarbowego informację o dokonaniu przez ten urząd korekty deklaracji VAT, a nie zgadza się z dokonaną w ten sposób korektą, przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu do tego urzędu skarbowego. Sprzeciw powinien zostać wniesiony w terminie 14 dni, licząc od dnia doręczenia uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji VAT. Wniesienie sprzeciwu spowoduje anulowanie korekty dokonanej przez organ podatkowy. Jeżeli natomiast w terminie tym podatnik nie wniesie sprzeciwu, uznaje się, że korekta deklaracji VAT dokonana przez urząd skarbowy wywołuje takie skutki prawne, jakie wywoływałaby, gdyby została złożona przez podatnika.

Trzeba pamiętać, że organ podatkowy koryguje tylko te pomyłki, które są oczywiste. W przeciwnym razie, jeżeli charakter pomyłki lub jej zakres budzi wątpliwości co do tego, czy jest to oczywista pomyłka, organ podatkowy wzywa podatnika do samodzielnego skorygowania deklaracji VAT lub złożenia wyjaśnień w tym zakresie.

problem

Czy w przypadku samodzielnego skorygowania deklaracji VAT przez urząd skarbowy podatnik może opłacić odsetki - od powstałej na skutek tej korekty zaległości podatkowej - w obniżonej wysokości, tj. w wysokości 75% stawki, jaka obowiązuje dla „zwykłych” podatkowych odsetek za zwłokę?

rada

W przypadku wystąpienia zaległości podatkowej na skutek „urzędowej” korekty deklaracji VAT podatnik jest obowiązany zapłacić „zwykłe” podatkowe odsetki za zwłokę.

uzasadnienie

W sytuacji przedstawionej w pytaniu korekta deklaracji VAT jest dokonywana w ramach czynności sprawdzających. Z art. 56 § 1b pkt 2 Ordynacji podatkowej wynika natomiast, że obniżone odsetki od zaległości podatkowych nie mogą być stosowane do korekty deklaracji dokonanej w wyniku czynności sprawdzających. „Urzędowa” korekta deklaracji VAT wyklucza zatem możliwość opłacenia odsetek od powstałej zaległości podatkowej w obniżonej wysokości.

Aneta Szwęch

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA