REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożyczki dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią

Edward Żurański
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Mali przedsiębiorcy dotknięci w bieżącym roku powodzią mogą skorzystać z pożyczki ze specjalnego funduszu pożyczkowego. Maksymalna kwota pożyczki na pokrycie strat spowodowanych powodzią może wynieść 50 000 zł. Pożyczka podlega umorzeniu – po spełnieniu warunków określonych w ustawie.

Pożyczki są dostępne dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią, z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność wytwórczą w rolnictwie. Mogą się o nią ubiegać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy w dniu wystąpienia powodzi:

REKLAMA

REKLAMA

1) prowadzili działalność gospodarczą na obszarze gmin lub miejscowości określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2 ustawy z 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. Nr 84, poz. 906),

2) zatrudniali nie więcej niż 50 pracowników,

3) nie byli zagrożeni upadłością,

REKLAMA

4) nie korzystali z innej pomocy udzielanej ze środków publicznych na pokrycie tych samych szkód powstałych w wyniku powodzi (art. 3 ust. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z tych rozwiązań mogą skorzystać również przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku osunięć ziemi wywołanych opadami deszczu. Pożyczka przysługuje również tym przedsiębiorcom, którzy zawiesili działalność gospodarczą. Pożyczki udzielają powołane do tego fundusze pożyczkowe.

Jaka jest maksymalna wysokość pożyczki?

Przedsiębiorca może uzyskać jednokrotną pożyczkę do wysokości poniesionych szkód, nie więcej niż 50 000 zł (art. 6 ust. 1). Pożyczkę trzeba przeznaczyć na usuwanie szkód spowodowanych powodzią. Przed upływem 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy pożyczki z funduszem przedsiębiorca musi przedstawić funduszowi rozliczenie wydatków. W wyjątkowych sytuacjach fundusz może przedłużyć ten termin o 3 miesiące.

Dokumentowanie wydatków sfinansowanych z pożyczki

Podstawę rozliczenia otrzymanej pożyczki stanowią rachunki lub faktury wystawione na przedsiębiorcę (art. 10 ust. 3).

Warunki i wysokość umorzenia pożyczki

Pożyczka wykorzystana i rozliczona zgodnie z ustawą będzie umarzana z dniem złożenia rozliczenia do funduszu:

1) w całości - dla przedsiębiorców, których majątek firmowy był w dniu wystąpienia powodzi ubezpieczony od skutków klęsk żywiołowych,

2) w 75 proc. - dla przedsiębiorców, którzy takiego ubezpieczenia nie posiadali (art. 11).

Pożyczka jest nieoprocentowana dla tych przedsiębiorców, którzy rozliczą ją zgodnie z ustawą, czyli w sposób przedstawiony powyżej. Jeżeli pożyczka lub jej część zostanie wykorzystana niezgodnie z ustawą, przedsiębiorca będzie zobowiązany do spłaty wykorzystanej kwoty pożyczki wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia zawarcia umowy pożyczki (art. 13 ust. 3).

Oszacowania szkód dla celów uzyskania pożyczki musi dokonać rzeczoznawca majątkowy lub komisja powołana przez fundusz pożyczkowy (art. 9). Zabezpieczeniem pożyczki jest weksel in blanco (art. 15 ustawy)

Skutki podatkowe

Umorzenie pożyczki stanowi nieodpłatne świadczenie, które zasadniczo należy rozliczyć jako przychód opodatkowany. Jednak w tym przypadku kwota umorzonej przedsiębiorcy pożyczki jest zwolniona od podatku dochodowego (art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy). Zwolniona od podatku jest również dotacja, którą z budżetu państwa otrzymają fundusze pożyczkowe (art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy). Część dotacji przekazanej funduszowi pożyczkowemu może być przeznaczona na pokrycie kosztów operacyjnych tego funduszu ponoszonych w związku z udzielaniem pożyczek. Kosztami operacyjnymi są:

1) wynagrodzenia ogółem pracowników funduszu pożyczkowego;

2) zakup materiałów i artykułów biurowych;

3) zakup usług zewnętrznych związanych z obsługą udzielanych pożyczek;

4) koszty działalności komisji powołanej do szacowania szkód.

Wydatki sfinansowane z dotacji nie stanowią kosztów uzyskania przychodów funduszu pożyczkowego (art. 23 ust. 2 ustawy).

Ustawa weszła w życie 13 sierpnia 2010 r.

Ważne

Pożyczka jest przyznawana przez fundusz pożyczkowy na wniosek przedsiębiorcy. Wniosek trzeba złożyć w funduszu w terminie 6 miesięcy od dnia wystąpienia szkody spowodowanej powodzią. W przypadku przedsiębiorców, którzy ponieśli szkodę przed 13 sierpnia 2010 r. (tj. przed dniem wejścia w życie ustawy) termin na złożenie wniosku liczy się od 13 sierpnia 2010 r. (art. 7).

Edward Żurański 

Podstawa prawna:

ustawa z 12 sierpnia 2010 r. o wspieraniu przedsiębiorców dotkniętych skutkami powodzi z 2010 r. (Dz.U. Nr 148, poz. 992).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA