REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale do akceptacji kart płatniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Hartmann
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie cechy charakterystyczne posiadają terminale płatnicze i jakie mają możliwości? Dla jakich akceptantów są przeznaczone? Jakie są orientacyjne koszty związane z instalacją i obsługą terminala płatniczego? Z jakich raportów może skorzystać użytkownik terminala?

REKLAMA

Terminale do akceptacji kart płatniczych, jakie dostępne są obecnie na rynku, można w zasadzie podzielić na dwie grupy - są to terminale analogowe i GPRS. Ogólna zasada działania obu z nich jest taka sama - umożliwiają one obsługę transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych. Wprowadzenie danych karty do terminali odbywa się przy użyciu czytnika kart chipowych, magnetycznych lub klawiatury terminala, która posiada wbudowany PINpad (urządzenie przeznaczone do sprawdzania poprawności kodu PIN posiadające specyficzne zabezpieczenia; jest to klawiatura, która jednocześnie ma funkcje związane z szyfrowaniem kodu PIN i eliminacją przekazania go dalej w formie niezaszyfrowanej). Urządzenia obecnie oferowane na rynku są przystosowane do obsługi kart w pełnym standardzie EMV. Jest to wypracowany przez trzy organizacje systemów płatniczych - Europay, MasterCard i VISA (stąd skrót EMV) - standard technicznej kompatybilności dla kart płatniczych tych organizacji opierający się na wykorzystaniu w kartach elektronicznych z mikroprocesorem uzgodnionych parametrów i działających w szerokich, globalnych ramach współpracujących ze sobą aplikacji. Przekazywanie danych o transakcjach do systemów autoryzacyjnych i rozliczeniowych w zależności od terminala: analogowy - odbywa się za pośrednictwem analogowej linii telefonicznej wykorzystując wbudowany do urządzenia modem telefoniczny, GPRS - odbywa się za pośrednictwem sieci GPRS, wykorzystując wbudowany do urządzenia modem.

REKLAMA

Sama instalacja terminala w danym punkcie handlowym dokonywana jest przeważnie w przeciągu 14 dni od podpisania umowy. Karty, jakie akceptowane są przez terminale to w szczególności: Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro oraz MasterCard Electronic, choć należy pamiętać, iż w zależności od centrum rozliczeniowego, pod który podlega dany terminal, obsługiwane są również karty wydane w ramach innych systemów.

REKLAMA

Na terminalach można przeprowadzać takie operacje, jak: sprzedaż, zwrot, unieważnienie, preautoryzacja oraz rejestracja preautoryzacji. Poza wymienionymi operacjami, możliwe są także do zrealizowania funkcje administracyjne, takie jak: zamknięcie dnia, raport dzienny szczegółowy, raport dzienny skrócony, raport okresowy oraz raport kasjerów. Dodatkowo istnieją także możliwości realizacji takich usług, jak: logo firmy na wydrukach z terminali, komunikaty marketingowe na wydrukach z terminali, napiwek czy logowanie kasjerów.

Terminale przeznaczone są dla akceptantów prowadzących działalność gospodarczą jako: osoba fizyczna (w tym osoby wykonujące wolne zawody), spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o., spółka akcyjna. Do podpisana umowy wymagane są: dokumenty rejestrowe firmy (w tym NIP, REGON); dokumenty przedstawiające osoby uprawnione do reprezentowania firmy oraz inne dokumenty związane z profilem firmy. Koszty podstawowe, jakie związane są z instalacją terminala w danym punkcie, to m.in.: dzierżawa terminala (opłata miesięczna wynosząca średnio kilkadziesiąt złotych); opłata za papier do terminala (w granicy kilkunastu złotych za opakowanie - 10 rolek); opłaty za obsługę transakcji kartowych (mogą być uzależnione od branży - najwyższe prowizje związane są z branżą hotelarską i gastronomiczną, obrotów miesięcznych lub wartości pojedynczej transakcji, np.: 60 groszy od transakcji poniżej 30 złotych oraz od 1,51 do 2,7 proc. dla transakcji powyżej 30,00 złotych). Dodatkowymi kosztami mogą być: opłaty za usługi na terminalu (logo lub komunikat marketingowy na wydruku z terminala - w granicach kilku złotych miesięcznie) oraz opłaty dodatkowe, takie jak m.in: dodatkowe szkolenie z obsługi terminala (kilkadziesiąt do kilkuset złotych), deinstalacja lub zmiana modelu terminala na życzenie akceptanta (w granicach 100-200 złotych); przygotowanie niestandardowych zestawień transakcji na życzenie akceptanta (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych); obsługa reklamacji będących wynikiem nienależytego wykonania umowy przez akceptanta (kilkadziesiąt złotych); przygotowanie i wysyłka duplikatu umowy na życzenie akceptanta (kilkadziesiąt złotych).

Raporty z terminali, jakie są w stanie wygenerować ich użytkownicy, to m.in.: raport dzienny skrócony, raport dzienny szczegółowy, lista kasjerów, raport kasjerów oraz raport okresowy. Pierwszy z nich jest wydrukiem, na którym znajduje się informacja o łącznej kwocie transakcji (w podziale na ich rodzaje) znajdujących się aktualnie w terminalu. Drugi z raportów to wydruk prezentujący szczegółowe informacje o transakcjach obecnie znajdujących się w terminalu, zawiera on takie dane, jak: typ transakcji, numer transakcji, typ karty, numer kontrolny, 4 ostatnie cyfry numeru karty; data transakcji, godzina transakcji, ID kasjera (informacja występuje w przypadku włączenia funkcji logowanie kasjerów), kwota napiwku (informacje występuje dla transakcji z napiwkiem), opis transakcji, kwota transakcji, waluta (rys. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rysunek 1.

Kolejny raport to lista kasjerów - jest wydrukiem z terminala, na którym znajdują się informacje o kasjerach, których dane zostały wprowadzone do terminala. Czwarty z wymienionych to raport kasjerów - jest wydrukiem, na którym znajdują się informacje o liczbie i wartości transakcji przeprowadzonych na terminalu przez poszczególnych kasjerów (rys. 2).

Rysunek 2.

Ostatnim z wcześniej wymienionych jest raport okresowy prezentujący informacje o liczbie, rodzaju i wartości transakcji przeprocesowanych na terminalu w wybranym przez akceptanta okresie.

Michał Hartmann 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA