REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale do akceptacji kart płatniczych

Michał Hartmann
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie cechy charakterystyczne posiadają terminale płatnicze i jakie mają możliwości? Dla jakich akceptantów są przeznaczone? Jakie są orientacyjne koszty związane z instalacją i obsługą terminala płatniczego? Z jakich raportów może skorzystać użytkownik terminala?

Terminale do akceptacji kart płatniczych, jakie dostępne są obecnie na rynku, można w zasadzie podzielić na dwie grupy - są to terminale analogowe i GPRS. Ogólna zasada działania obu z nich jest taka sama - umożliwiają one obsługę transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych. Wprowadzenie danych karty do terminali odbywa się przy użyciu czytnika kart chipowych, magnetycznych lub klawiatury terminala, która posiada wbudowany PINpad (urządzenie przeznaczone do sprawdzania poprawności kodu PIN posiadające specyficzne zabezpieczenia; jest to klawiatura, która jednocześnie ma funkcje związane z szyfrowaniem kodu PIN i eliminacją przekazania go dalej w formie niezaszyfrowanej). Urządzenia obecnie oferowane na rynku są przystosowane do obsługi kart w pełnym standardzie EMV. Jest to wypracowany przez trzy organizacje systemów płatniczych - Europay, MasterCard i VISA (stąd skrót EMV) - standard technicznej kompatybilności dla kart płatniczych tych organizacji opierający się na wykorzystaniu w kartach elektronicznych z mikroprocesorem uzgodnionych parametrów i działających w szerokich, globalnych ramach współpracujących ze sobą aplikacji. Przekazywanie danych o transakcjach do systemów autoryzacyjnych i rozliczeniowych w zależności od terminala: analogowy - odbywa się za pośrednictwem analogowej linii telefonicznej wykorzystując wbudowany do urządzenia modem telefoniczny, GPRS - odbywa się za pośrednictwem sieci GPRS, wykorzystując wbudowany do urządzenia modem.

REKLAMA

REKLAMA

Sama instalacja terminala w danym punkcie handlowym dokonywana jest przeważnie w przeciągu 14 dni od podpisania umowy. Karty, jakie akceptowane są przez terminale to w szczególności: Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro oraz MasterCard Electronic, choć należy pamiętać, iż w zależności od centrum rozliczeniowego, pod który podlega dany terminal, obsługiwane są również karty wydane w ramach innych systemów.

Na terminalach można przeprowadzać takie operacje, jak: sprzedaż, zwrot, unieważnienie, preautoryzacja oraz rejestracja preautoryzacji. Poza wymienionymi operacjami, możliwe są także do zrealizowania funkcje administracyjne, takie jak: zamknięcie dnia, raport dzienny szczegółowy, raport dzienny skrócony, raport okresowy oraz raport kasjerów. Dodatkowo istnieją także możliwości realizacji takich usług, jak: logo firmy na wydrukach z terminali, komunikaty marketingowe na wydrukach z terminali, napiwek czy logowanie kasjerów.

Terminale przeznaczone są dla akceptantów prowadzących działalność gospodarczą jako: osoba fizyczna (w tym osoby wykonujące wolne zawody), spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o., spółka akcyjna. Do podpisana umowy wymagane są: dokumenty rejestrowe firmy (w tym NIP, REGON); dokumenty przedstawiające osoby uprawnione do reprezentowania firmy oraz inne dokumenty związane z profilem firmy. Koszty podstawowe, jakie związane są z instalacją terminala w danym punkcie, to m.in.: dzierżawa terminala (opłata miesięczna wynosząca średnio kilkadziesiąt złotych); opłata za papier do terminala (w granicy kilkunastu złotych za opakowanie - 10 rolek); opłaty za obsługę transakcji kartowych (mogą być uzależnione od branży - najwyższe prowizje związane są z branżą hotelarską i gastronomiczną, obrotów miesięcznych lub wartości pojedynczej transakcji, np.: 60 groszy od transakcji poniżej 30 złotych oraz od 1,51 do 2,7 proc. dla transakcji powyżej 30,00 złotych). Dodatkowymi kosztami mogą być: opłaty za usługi na terminalu (logo lub komunikat marketingowy na wydruku z terminala - w granicach kilku złotych miesięcznie) oraz opłaty dodatkowe, takie jak m.in: dodatkowe szkolenie z obsługi terminala (kilkadziesiąt do kilkuset złotych), deinstalacja lub zmiana modelu terminala na życzenie akceptanta (w granicach 100-200 złotych); przygotowanie niestandardowych zestawień transakcji na życzenie akceptanta (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych); obsługa reklamacji będących wynikiem nienależytego wykonania umowy przez akceptanta (kilkadziesiąt złotych); przygotowanie i wysyłka duplikatu umowy na życzenie akceptanta (kilkadziesiąt złotych).

REKLAMA

Raporty z terminali, jakie są w stanie wygenerować ich użytkownicy, to m.in.: raport dzienny skrócony, raport dzienny szczegółowy, lista kasjerów, raport kasjerów oraz raport okresowy. Pierwszy z nich jest wydrukiem, na którym znajduje się informacja o łącznej kwocie transakcji (w podziale na ich rodzaje) znajdujących się aktualnie w terminalu. Drugi z raportów to wydruk prezentujący szczegółowe informacje o transakcjach obecnie znajdujących się w terminalu, zawiera on takie dane, jak: typ transakcji, numer transakcji, typ karty, numer kontrolny, 4 ostatnie cyfry numeru karty; data transakcji, godzina transakcji, ID kasjera (informacja występuje w przypadku włączenia funkcji logowanie kasjerów), kwota napiwku (informacje występuje dla transakcji z napiwkiem), opis transakcji, kwota transakcji, waluta (rys. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rysunek 1.

Kolejny raport to lista kasjerów - jest wydrukiem z terminala, na którym znajdują się informacje o kasjerach, których dane zostały wprowadzone do terminala. Czwarty z wymienionych to raport kasjerów - jest wydrukiem, na którym znajdują się informacje o liczbie i wartości transakcji przeprowadzonych na terminalu przez poszczególnych kasjerów (rys. 2).

Rysunek 2.

Ostatnim z wcześniej wymienionych jest raport okresowy prezentujący informacje o liczbie, rodzaju i wartości transakcji przeprocesowanych na terminalu w wybranym przez akceptanta okresie.

Michał Hartmann 

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA