REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale do akceptacji kart płatniczych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Hartmann
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie cechy charakterystyczne posiadają terminale płatnicze i jakie mają możliwości? Dla jakich akceptantów są przeznaczone? Jakie są orientacyjne koszty związane z instalacją i obsługą terminala płatniczego? Z jakich raportów może skorzystać użytkownik terminala?

Terminale do akceptacji kart płatniczych, jakie dostępne są obecnie na rynku, można w zasadzie podzielić na dwie grupy - są to terminale analogowe i GPRS. Ogólna zasada działania obu z nich jest taka sama - umożliwiają one obsługę transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych. Wprowadzenie danych karty do terminali odbywa się przy użyciu czytnika kart chipowych, magnetycznych lub klawiatury terminala, która posiada wbudowany PINpad (urządzenie przeznaczone do sprawdzania poprawności kodu PIN posiadające specyficzne zabezpieczenia; jest to klawiatura, która jednocześnie ma funkcje związane z szyfrowaniem kodu PIN i eliminacją przekazania go dalej w formie niezaszyfrowanej). Urządzenia obecnie oferowane na rynku są przystosowane do obsługi kart w pełnym standardzie EMV. Jest to wypracowany przez trzy organizacje systemów płatniczych - Europay, MasterCard i VISA (stąd skrót EMV) - standard technicznej kompatybilności dla kart płatniczych tych organizacji opierający się na wykorzystaniu w kartach elektronicznych z mikroprocesorem uzgodnionych parametrów i działających w szerokich, globalnych ramach współpracujących ze sobą aplikacji. Przekazywanie danych o transakcjach do systemów autoryzacyjnych i rozliczeniowych w zależności od terminala: analogowy - odbywa się za pośrednictwem analogowej linii telefonicznej wykorzystując wbudowany do urządzenia modem telefoniczny, GPRS - odbywa się za pośrednictwem sieci GPRS, wykorzystując wbudowany do urządzenia modem.

REKLAMA

REKLAMA

Sama instalacja terminala w danym punkcie handlowym dokonywana jest przeważnie w przeciągu 14 dni od podpisania umowy. Karty, jakie akceptowane są przez terminale to w szczególności: Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro oraz MasterCard Electronic, choć należy pamiętać, iż w zależności od centrum rozliczeniowego, pod który podlega dany terminal, obsługiwane są również karty wydane w ramach innych systemów.

Na terminalach można przeprowadzać takie operacje, jak: sprzedaż, zwrot, unieważnienie, preautoryzacja oraz rejestracja preautoryzacji. Poza wymienionymi operacjami, możliwe są także do zrealizowania funkcje administracyjne, takie jak: zamknięcie dnia, raport dzienny szczegółowy, raport dzienny skrócony, raport okresowy oraz raport kasjerów. Dodatkowo istnieją także możliwości realizacji takich usług, jak: logo firmy na wydrukach z terminali, komunikaty marketingowe na wydrukach z terminali, napiwek czy logowanie kasjerów.

Terminale przeznaczone są dla akceptantów prowadzących działalność gospodarczą jako: osoba fizyczna (w tym osoby wykonujące wolne zawody), spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o., spółka akcyjna. Do podpisana umowy wymagane są: dokumenty rejestrowe firmy (w tym NIP, REGON); dokumenty przedstawiające osoby uprawnione do reprezentowania firmy oraz inne dokumenty związane z profilem firmy. Koszty podstawowe, jakie związane są z instalacją terminala w danym punkcie, to m.in.: dzierżawa terminala (opłata miesięczna wynosząca średnio kilkadziesiąt złotych); opłata za papier do terminala (w granicy kilkunastu złotych za opakowanie - 10 rolek); opłaty za obsługę transakcji kartowych (mogą być uzależnione od branży - najwyższe prowizje związane są z branżą hotelarską i gastronomiczną, obrotów miesięcznych lub wartości pojedynczej transakcji, np.: 60 groszy od transakcji poniżej 30 złotych oraz od 1,51 do 2,7 proc. dla transakcji powyżej 30,00 złotych). Dodatkowymi kosztami mogą być: opłaty za usługi na terminalu (logo lub komunikat marketingowy na wydruku z terminala - w granicach kilku złotych miesięcznie) oraz opłaty dodatkowe, takie jak m.in: dodatkowe szkolenie z obsługi terminala (kilkadziesiąt do kilkuset złotych), deinstalacja lub zmiana modelu terminala na życzenie akceptanta (w granicach 100-200 złotych); przygotowanie niestandardowych zestawień transakcji na życzenie akceptanta (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych); obsługa reklamacji będących wynikiem nienależytego wykonania umowy przez akceptanta (kilkadziesiąt złotych); przygotowanie i wysyłka duplikatu umowy na życzenie akceptanta (kilkadziesiąt złotych).

REKLAMA

Raporty z terminali, jakie są w stanie wygenerować ich użytkownicy, to m.in.: raport dzienny skrócony, raport dzienny szczegółowy, lista kasjerów, raport kasjerów oraz raport okresowy. Pierwszy z nich jest wydrukiem, na którym znajduje się informacja o łącznej kwocie transakcji (w podziale na ich rodzaje) znajdujących się aktualnie w terminalu. Drugi z raportów to wydruk prezentujący szczegółowe informacje o transakcjach obecnie znajdujących się w terminalu, zawiera on takie dane, jak: typ transakcji, numer transakcji, typ karty, numer kontrolny, 4 ostatnie cyfry numeru karty; data transakcji, godzina transakcji, ID kasjera (informacja występuje w przypadku włączenia funkcji logowanie kasjerów), kwota napiwku (informacje występuje dla transakcji z napiwkiem), opis transakcji, kwota transakcji, waluta (rys. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rysunek 1.

Kolejny raport to lista kasjerów - jest wydrukiem z terminala, na którym znajdują się informacje o kasjerach, których dane zostały wprowadzone do terminala. Czwarty z wymienionych to raport kasjerów - jest wydrukiem, na którym znajdują się informacje o liczbie i wartości transakcji przeprowadzonych na terminalu przez poszczególnych kasjerów (rys. 2).

Rysunek 2.

Ostatnim z wcześniej wymienionych jest raport okresowy prezentujący informacje o liczbie, rodzaju i wartości transakcji przeprocesowanych na terminalu w wybranym przez akceptanta okresie.

Michał Hartmann 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA