REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Terminale do akceptacji kart płatniczych

Michał Hartmann
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jakie cechy charakterystyczne posiadają terminale płatnicze i jakie mają możliwości? Dla jakich akceptantów są przeznaczone? Jakie są orientacyjne koszty związane z instalacją i obsługą terminala płatniczego? Z jakich raportów może skorzystać użytkownik terminala?

REKLAMA

Terminale do akceptacji kart płatniczych, jakie dostępne są obecnie na rynku, można w zasadzie podzielić na dwie grupy - są to terminale analogowe i GPRS. Ogólna zasada działania obu z nich jest taka sama - umożliwiają one obsługę transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych. Wprowadzenie danych karty do terminali odbywa się przy użyciu czytnika kart chipowych, magnetycznych lub klawiatury terminala, która posiada wbudowany PINpad (urządzenie przeznaczone do sprawdzania poprawności kodu PIN posiadające specyficzne zabezpieczenia; jest to klawiatura, która jednocześnie ma funkcje związane z szyfrowaniem kodu PIN i eliminacją przekazania go dalej w formie niezaszyfrowanej). Urządzenia obecnie oferowane na rynku są przystosowane do obsługi kart w pełnym standardzie EMV. Jest to wypracowany przez trzy organizacje systemów płatniczych - Europay, MasterCard i VISA (stąd skrót EMV) - standard technicznej kompatybilności dla kart płatniczych tych organizacji opierający się na wykorzystaniu w kartach elektronicznych z mikroprocesorem uzgodnionych parametrów i działających w szerokich, globalnych ramach współpracujących ze sobą aplikacji. Przekazywanie danych o transakcjach do systemów autoryzacyjnych i rozliczeniowych w zależności od terminala: analogowy - odbywa się za pośrednictwem analogowej linii telefonicznej wykorzystując wbudowany do urządzenia modem telefoniczny, GPRS - odbywa się za pośrednictwem sieci GPRS, wykorzystując wbudowany do urządzenia modem.

REKLAMA

Sama instalacja terminala w danym punkcie handlowym dokonywana jest przeważnie w przeciągu 14 dni od podpisania umowy. Karty, jakie akceptowane są przez terminale to w szczególności: Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro oraz MasterCard Electronic, choć należy pamiętać, iż w zależności od centrum rozliczeniowego, pod który podlega dany terminal, obsługiwane są również karty wydane w ramach innych systemów.

REKLAMA

Na terminalach można przeprowadzać takie operacje, jak: sprzedaż, zwrot, unieważnienie, preautoryzacja oraz rejestracja preautoryzacji. Poza wymienionymi operacjami, możliwe są także do zrealizowania funkcje administracyjne, takie jak: zamknięcie dnia, raport dzienny szczegółowy, raport dzienny skrócony, raport okresowy oraz raport kasjerów. Dodatkowo istnieją także możliwości realizacji takich usług, jak: logo firmy na wydrukach z terminali, komunikaty marketingowe na wydrukach z terminali, napiwek czy logowanie kasjerów.

Terminale przeznaczone są dla akceptantów prowadzących działalność gospodarczą jako: osoba fizyczna (w tym osoby wykonujące wolne zawody), spółka cywilna, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z o.o., spółka akcyjna. Do podpisana umowy wymagane są: dokumenty rejestrowe firmy (w tym NIP, REGON); dokumenty przedstawiające osoby uprawnione do reprezentowania firmy oraz inne dokumenty związane z profilem firmy. Koszty podstawowe, jakie związane są z instalacją terminala w danym punkcie, to m.in.: dzierżawa terminala (opłata miesięczna wynosząca średnio kilkadziesiąt złotych); opłata za papier do terminala (w granicy kilkunastu złotych za opakowanie - 10 rolek); opłaty za obsługę transakcji kartowych (mogą być uzależnione od branży - najwyższe prowizje związane są z branżą hotelarską i gastronomiczną, obrotów miesięcznych lub wartości pojedynczej transakcji, np.: 60 groszy od transakcji poniżej 30 złotych oraz od 1,51 do 2,7 proc. dla transakcji powyżej 30,00 złotych). Dodatkowymi kosztami mogą być: opłaty za usługi na terminalu (logo lub komunikat marketingowy na wydruku z terminala - w granicach kilku złotych miesięcznie) oraz opłaty dodatkowe, takie jak m.in: dodatkowe szkolenie z obsługi terminala (kilkadziesiąt do kilkuset złotych), deinstalacja lub zmiana modelu terminala na życzenie akceptanta (w granicach 100-200 złotych); przygotowanie niestandardowych zestawień transakcji na życzenie akceptanta (od kilkudziesięciu do kilkuset złotych); obsługa reklamacji będących wynikiem nienależytego wykonania umowy przez akceptanta (kilkadziesiąt złotych); przygotowanie i wysyłka duplikatu umowy na życzenie akceptanta (kilkadziesiąt złotych).

Raporty z terminali, jakie są w stanie wygenerować ich użytkownicy, to m.in.: raport dzienny skrócony, raport dzienny szczegółowy, lista kasjerów, raport kasjerów oraz raport okresowy. Pierwszy z nich jest wydrukiem, na którym znajduje się informacja o łącznej kwocie transakcji (w podziale na ich rodzaje) znajdujących się aktualnie w terminalu. Drugi z raportów to wydruk prezentujący szczegółowe informacje o transakcjach obecnie znajdujących się w terminalu, zawiera on takie dane, jak: typ transakcji, numer transakcji, typ karty, numer kontrolny, 4 ostatnie cyfry numeru karty; data transakcji, godzina transakcji, ID kasjera (informacja występuje w przypadku włączenia funkcji logowanie kasjerów), kwota napiwku (informacje występuje dla transakcji z napiwkiem), opis transakcji, kwota transakcji, waluta (rys. 1).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rysunek 1.

Kolejny raport to lista kasjerów - jest wydrukiem z terminala, na którym znajdują się informacje o kasjerach, których dane zostały wprowadzone do terminala. Czwarty z wymienionych to raport kasjerów - jest wydrukiem, na którym znajdują się informacje o liczbie i wartości transakcji przeprowadzonych na terminalu przez poszczególnych kasjerów (rys. 2).

Rysunek 2.

Ostatnim z wcześniej wymienionych jest raport okresowy prezentujący informacje o liczbie, rodzaju i wartości transakcji przeprocesowanych na terminalu w wybranym przez akceptanta okresie.

Michał Hartmann 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA