REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca, który zapewnia swoim pracownikom dojazd do miejsca pracy, nie zawsze będzie zobowiązany do doliczenia tego świadczenia do dochodu pracownika.

Zagadnienie związane z organizacją dojazdu do pracy zaczyna mieć coraz większe znaczenie praktyczne. Współcześnie obserwujemy przenoszenie większych firm na przedmieścia dużych aglomeracji miejskich czy też lokowanie ich w znacznej odległości od centrów. Ma to na celu głównie zminimalizowanie kosztów najmu czy możliwości zyskania większej powierzchni do prowadzenia swojej działalności, ale przekłada się to na zwiększenie kosztów związanych np. z koniecznością wydania dodatkowych pieniędzy na transport do nowego miejsca zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawcy, chcąc wyjść naprzeciw ww. niedogodnościom, niejednokrotnie decydują się na pokrycie w całości lub w części kosztów dojazdu swoich pracowników. Jak się jednak okazuje, w zależności od konkretnego przypadku, wiąże się to dla nich z wieloma dodatkowymi obowiązkami - głównie podatkowymi.

Dofinansowanie to dochód pracownika

Pokrycie kosztów dojazdu pracownika do pracy może przybrać różne formy, np.:

REKLAMA

• opłacania biletów miesięcznych dla pracowników,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przeznaczania pewnej zryczałtowanej kwoty na zakup paliwa,

• diety z tytułu dowozu.

Pracownik w związku z powyższym może otrzymywać dodatkowe świadczenie, stąd przepisy podatkowe wiążą z tym również odpowiednie konsekwencje, bez względu na sposób ich finansowania.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. W szczególności należą do nich: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty - niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona - a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych (art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Pracodawca musi więc ustalić wartość świadczeń zgodnie z przepisami podatkowymi i pobrać od nich zaliczkę na podatek dochodowy.

WAŻNE!

Przyjmuje się, że wszystko, co pracownik otrzyma od pracodawcy w związku z zapewnieniem mu pomocy przy transporcie do miejsca pracy (co nierzadko wiąże się z dodatkowymi funduszami otrzymywanymi również na powrót do domu), stanowi dochód pracownika.

Nie zawsze zapłacimy podatek

Dla zobrazowania istoty problemu konieczne jest przytoczenie orzeczenia, jakie w tym zakresie zostało niedawno wydane przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. W wyroku z 15 października 2009 r. sąd stwierdził, że koszty ponoszone przez pracodawcę na zakup paliwa w związku z dojazdem pracowników do miejsca pracy - gdy nie są zależne od liczby pracowników mogących z tego świadczenia skorzystać oraz gdy nie jest możliwe ustalenie, którzy pracownicy i w jakim zakresie z tego świadczenia skorzystali - nie powodują powstania z tego tytułu przychodu po stronie pracownika (I SA/Gd 501/09).

Zdaniem Sądu Najwyższego przepisy podatkowe stanowią, że przychodem pracownika są wszelkie otrzymane przez niego świadczenia, do których zalicza się nie tylko wynagrodzenia wynikające z zawartych umów o pracę, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy, na jakiej zostały wypłacone. W odniesieniu do wartości świadczeń w naturze i innych odpłatnych świadczeń ustawodawca zaznaczył jednak, że muszą one być otrzymane. Tym samym, jeżeli wartości świadczeń pracowniczych nie można przyporządkować do świadczeń uzyskiwanych przez konkretnego pracownika, to nie można ustalić także kwoty jego przychodu. Nie sposób bowiem stwierdzić, czy pracownik w istocie otrzymał określone świadczenie i jaka jest jego wartość.

Przykład

Pracownicy dojeżdżają do pracy na własny koszt, jednak z uwagi na rozległość zakładu pracy pracodawca zapewnił im transport wewnątrzzakładowy. Tego typu bezpłatny przejazd pracowników (zorganizowany przez pracodawcę) po obszarze objętym wykonywaniem przez nich pracy nie skutkuje powstaniem po ich stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji podatkowej z 1 października 2009 r. Jego zdaniem należy odróżnić przewóz pracowników z miejsca ich zamieszkania do miejsca pracy od przejazdów odbywających się na terenie objętym realizacją zadań wynikających ze stosunku pracy (nr IPPB2/415-459/09-4/MS).

Teza ta pojawia się również we wcześniejszych orzeczeniach WSA w Warszawie. W uzasadnieniu wyroku z 12 lutego 2004 r. sąd ten stwierdził, że transport zapewniany pracownikom z uwagi na szczególny sposób organizacji ich pracy służy wyłącznie realizacji interesu pracodawcy i w związku z tym nie skutkuje powstaniem przychodu po stronie pracowników (III SA 1150/02).

Zwolnienia szczególne

Wolny od podatku dochodowego od osób fizycznych jest natomiast zwrot kosztów dojazdu pracownika do zakładu pracy wtedy, gdy obowiązek ponoszenia tych kosztów przez zakład pracy wynika wprost z przepisów innych ustaw (art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy o pdof). Wśród uprzywilejowanych grup występują przede wszystkim pracownicy służb mundurowych, np. straży pożarnej, policji, straży granicznej, ale również pracownicy wymiaru sprawiedliwości, m.in. sędziowie i prokuratorzy.

Wskazana zasada odnosi się również do bezrobotnych. Nie zapłacą oni podatku m.in. od zwrotu kosztów z tytułu przejazdu do miejsca pracy lub do miejsca wykonywania prac społecznie użytecznych, otrzymanych na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Z reguły przepisy wewnątrzzakładowe bądź międzyzakładowe, np. regulamin pracy czy układ zbiorowy pracy, powinny ściśle precyzować, w jakiej formie i wysokości pracownik otrzyma rekompensatę za wydatki poniesione na dojazd do pracy. Pomocniczo przy zwrocie kosztów transportu własnym środkiem lokomocji pracodawca może także stosować przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (DzU nr 27, poz. 271 ze zm.).

Jakub Kaniewski

aplikant adwokacki

Podstawa prawna:

• art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 112 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• wyrok WSA w Gdańsku z 15 października 2009 r. (I SA/Gd 501/09, niepubl.),

• wyrok WSA w Warszawie z 12 lutego 2004 r. (III SA 1150/02, niepubl.).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA