REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informację ZUS IWA za 2009 r. trzeba złożyć do 1 lutego 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Goliniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 1 lutego 2010 r. płatnicy składek muszą złożyć informację ZUS IWA za 2009 r. Na jej podstawie ZUS ustali wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, obowiązującej poszczególnych płatników w kolejnym roku składkowym, który zacznie się 1 kwietnia 2010 r. Informację ZUS IWA za 2009 r. należy sporządzić na nowym druku, podając w nim kod PKD 2007.

Informację ZUS IWA za 2009 r. muszą złożyć płatnicy składek, którzy łącznie spełnili następujące warunki:

REKLAMA

• byli zgłoszeni nieprzerwanie w ZUS jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r. i co najmniej jeden dzień w styczniu 2010 r. (art. 31 ust. 7 ustawy wypadkowej),

• w 2009 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie co najmniej 10 ubezpieczonych (art. 28 ust. 2 ustawy wypadkowej),

• byli wpisani do rejestru REGON w dniu 31 grudnia 2009 r. (art. 29 ust. 1 ustawy wypadkowej).

Co oznacza „nieprzerwane zgłoszenie”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Płatnikiem składek na ubezpieczenie wypadkowe, który był zgłoszony w ZUS nieprzerwanie w 2009 r., jest taki płatnik, który w każdym miesiącu 2009 r. zgłaszał do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej jedną osobę.

ZUS IWA za 2009 r. nie mają zatem obowiązku składać płatnicy, którzy chociaż w jednym miesiącu 2009 r. nie zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego ani jednej osoby (lub nie są płatnikami składek na ubezpieczenie wypadkowe w styczniu 2010 r.).

Termin złożenia ZUS IWA za 2009 r.

Termin złożenia informacji ZUS IWA za dany rok kalendarzowy upływa 31 stycznia następnego roku (art. 31 ust. 6 ustawy wypadkowej). Jednak w 2010 r. ostatni dzień terminu (31 stycznia) przypada w niedzielę. Dlatego ZUS IWA za 2009 r. należy przekazać wyjątkowo do 1 lutego 2010 r.

Nowy wzór druku ZUS IWA

Informację ZUS IWA za 2009 r. należy sporządzić na nowym, poprawionym formularzu. Druk ZUS IWA jest załącznikiem nr 2 do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Uchwalone rozporządzenie ma mieć moc obowiązującą od 1 stycznia 2010 r.

Jak wypełnić ZUS IWA

Większość pól formularza ZUS IWA należy wypełnić tak samo jak druki składane za ubiegłe lata. Należy jednak pamiętać o tym, by wpisać kod PKD 2007 (a nie PKD 2004).

Blok I „Dane organizacyjne”:

REKLAMA

• w polu 01 - należy wpisać identyfikator informacji ZUS IWA (numer/rok) - 01 2009 - numer 01 oznacza informację ZUS IWA pierwszorazową, numery od 02 do 30 będą oznaczać ewentualnie składane korekty ZUS IWA, 2009 oznacza rok, za który składana jest informacja ZUS IWA),

• w polu 02 - należy wpisać 6-znakowy kod terytorialny jednostki terenowej ZUS właściwej ze względu na siedzibę płatnika składek. Kody terytorialne jednostek terenowych ZUS znajdują się w słowniku zawartym w programie Płatnik i w poradniku opublikowanym na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl),

• pola 03-05 należy pozostawić puste,

• w polu 06 - należy wpisać znak i numer decyzji pokontrolnej, w przypadku gdy korekta informacji ZUS IWA składana jest w następstwie ustaleń kontroli ZUS.

Blok II „Dane identyfikacyjne płatnika składek”:

• należy w nim podać te same dane, jakie wykazywane są we wszystkich innych drukach składanych w ZUS. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na podanie prawidłowych identyfikatorów numerycznych płatnika składek, z jakimi jest on aktualnie zgłoszony w ZUS (NIP/REGON/PESEL).

Blok III „Dane o liczbie ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego”:

REKLAMA

• w polu 01 - należy wpisać liczbę ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia wypadkowego. Liczbę ubezpieczonych należy ustalić, dzieląc sumę osób podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu w ciągu poszczególnych miesięcy 2009 r. przez 12 miesięcy.

Ustalając liczbę ubezpieczonych, należy uwzględniać wszystkie osoby, które w danym miesiącu 2009 r. podlegały przynajmniej jeden dzień ubezpieczeniu wypadkowemu. Każdą osobę należy uwzględniać jako jednego ubezpieczonego, nawet jeśli w jednym miesiącu podlegała ubezpieczeniom z kilku tytułów (np. osobę, która po ustaniu w trakcie miesiąca umowy zlecenia, z której podlegała ubezpieczeniu wypadkowemu, została zatrudniona w tej samej firmie na podstawie umowy o pracę).

 

Przy ustalaniu liczby ubezpieczonych nie należy brać pod uwagę osób:

• które podlegały ubezpieczeniom społecznym, ale nie podlegały ubezpieczeniu wypadkowemu (np. zleceniobiorców wykonujących pracę poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez płatnika, którzy do końca 2009 r. nie podlegali ubezpieczeniu wypadkowemu),

• które przez cały miesiąc przebywały na urlopie bezpłatnym, wychowawczym, pobierały zasiłek macierzyński, zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego bądź zostały powołane do odbywania zasadniczej służby wojskowej,

• za które za dany miesiąc są rozliczane składki lub wykazywane świadczenia po ustaniu tytułu do ubezpieczeń społecznych (tj. w miesiącu, za który składany jest imienny raport miesięczny za daną osobę, mimo że nie podlegała ona ubezpieczeniu wypadkowemu ani przez jeden dzień).

Blok IV „Zestawienie danych do ustalenia kategorii ryzyka dla płatnika składki”:

• w polu 01 - należy wpisać rodzaj przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), ujęty w rejestrze REGON w dniu 31 grudnia 2009 r. Jest to 5-znakowy kod z zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacyjnego REGON aktualnego 31 grudnia 2009 r. W informacji ZUS IWA za 2009 r., odmiennie niż w informacjach za poprzednie lata, należy podać kod PKD 2007 (a nie kod PKD 2004).

WAŻNE!

W informacji za 2009 r. i za lata następne należy podać pięcioznakowy kod PKD według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) określonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r.

• w polu 02 - należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy ogółem, które miały miejsce w 2009 r. W liczbie tej uwzględnia się pracowników poszkodowanych w wypadkach przy pracy, które zostały zarejestrowane w rejestrze wypadków nie wcześniej niż 1 stycznia 2009 r. i nie później niż 31 grudnia 2009 r., oraz innych ubezpieczonych (podlegających ubezpieczeniu wypadkowemu), poszkodowanych w wypadkach przy pracy, dla których karta wypadku została sporządzona nie wcześniej niż 1 stycznia 2009 r. i nie później niż 31 grudnia 2009 r. Jeżeli w 2009 r. ani jeden ubezpieczony podlegający ubezpieczeniu wypadkowemu nie został poszkodowany w wypadku przy pracy, należy wpisać cyfrę „0”.

• w polu 03 - należy wpisać liczbę poszkodowanych w wypadkach przy pracy śmiertelnych i ciężkich, które miały miejsce w 2009 r. Liczbę tych osób należy ustalić tak samo jak przy wypełnianiu pola 02, uwzględniając jednak tylko wypadki ciężkie i śmiertelne.

SŁOWNICZEK

wypadek ciężki - wypadek, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała, rozstrój zdrowia naruszający podstawowe funkcje organizmu, choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy albo trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała

wypadek śmiertelny - wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wypadku

Liczba poszkodowanych podana w polu 03 nie może być wyższa od liczby wykazanej w polu 02.

• w polu 04 - należy wpisać liczbę zatrudnionych w warunkach, w których występują przekroczenia najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, według stanu na 31 grudnia 2009 r. Ustalając liczbę tych osób, należy brać pod uwagę wyłącznie pracowników, tj. osoby pozostające w stosunku pracy w myśl przepisów Kodeksu pracy. Każdego pracownika należy uwzględniać w tej liczbie tylko jeden raz. Przy ustalaniu liczby zatrudnionych stosuje się zasady obowiązujące przy wypełnianiu działu 2 (wiersz 1, rubryka 1) sprawozdania o warunkach pracy (Z-10), sporządzanego dla celów GUS.

Blok V „Adres do korespondencji płatnika składek” oraz blok VI „Oświadczenie płatnika składek” należy wypełnić w taki sam sposób, jak podobne bloki w innych dokumentach składanych w ZUS.

Forma składania ZUS IWA

Informację ZUS IWA płatnik składek przekazuje w takiej samej formie, jaka obowiązuje go w odniesieniu do innych dokumentów określonych przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych. Jeżeli płatnik składek zobowiązany jest do przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych przez teletransmisję danych w formie dokumentów elektronicznych, to również informacja ZUS IWA powinna być przekazana w formie elektronicznej.

• art. 3 ust. 4 i 5, art. 28 ust. 2, art. 29 ust. 1, art. 31 ust. 6-8 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych - j.t. Dz.U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322

• załącznik nr 2 do projektu z 3 listopada 2009 r. rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków (w dniu oddania numeru do drukarni nie zakończyły się prace legislacyjne nad tym projektem)

Joanna Goliniewska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA