REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mają się lepiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie z kryzysem. Spada odsetek firm, które tracą, a rośnie tych, których sytuacja się nie zmienia, albo się poprawia.

Optymistyczne sygnały z przedsiębiorstw nie idą w parze z poprawą sytuacji konsumentów, a to może w najbliższym czasie negatywnie wpłynąć na dochody tych pierwszych. Zwłaszcza małych i średnich firm.

REKLAMA

W październiku Krajowy Rejestr Długów oraz Konfederacja Przedsiębiorstw Finansowych przeprowadziły kolejną edycję cokwartalnego badania oceniającego m.in. sytuację finansową firm i perspektywy ich rozwoju. W badaniu uczestniczyło prawie 2,5 tys. przedsiębiorców.

Sytuacja finansowa

Według badania, po raz pierwszy od początku 2009 r. poprawiła się zarówno sytuacja finansowa polskich firm, regulowanie zobowiązań, jak i przewidywania przedsiębiorców co do przyszłości.

REKLAMA

- Sytuacja finansowa polskich firm poprawia się przede wszystkim dlatego, że wyraźnie spadł średni okres przeterminowania płatności. W poprzednim kwartale wynosił 4 miesiące i 3 dni. Teraz na spłatę zaległości trzeba czekać przeciętnie 3 miesiące i 24 dni. Wyniki badania pokazują, że powoli wracamy do poziomu sprzed kryzysu - informuje Andrzej Kulik, rzecznik prasowy Krajowego Rejestru Długów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od lipca do końca września w stosunku do II kwartału 2009 r. spadł z 36,8 do 24,3% odsetek przedsiębiorców, których sytuacja się pogorszyła. Jednocześnie wzrósł z 14,6 do 19,6% odsetek tych, których sytuacja jest odwrotna. Z 48,7 do 56,1% podniósł się odsetek tych, u których nic się nie zmieniło. Najlepszą sytuację finansową mają największe firmy. Mali i średni przedsiębiorcy zdecydowanie mocniej odczuwają kryzys, choć i tu jest lepiej.

Jeszcze lepsze są prognozy. Aż 29,9% badanych uważa, że w najbliższym czasie ich sytuacja się poprawi (w II kwartale było to tylko 23,9%). Przeciwnego znania jest 15,7% firm (wcześniej było to 18,7%). Natomiast 54,4 (w II kwartale 57,3) uważa, że nic się nie zmieni.

Należności

W III kwartale 2009 r. wzrósł również o 2,2 punktu procentowego, po raz pierwszy w tym roku, Indeks Należności Przedsiębiorstw. Oznacza to, że lepiej spływają pieniądze za wystawione faktury. Poprawiły się wszystkie wskaźniki wchodzące w skład Indeksu, a więc:

• stan i prognoza należności,

• średni okres przeterminowania płatności,

• udział należności przeterminowanych w portfelach należności polskich firm,

• pesymizm przedsiębiorców w zakresie odzyskiwania należności,

koszty nieterminowej obsługi,

• odsetek przedsiębiorstw, które nie mogą terminowo regulować swoich płatności na skutek opóźnień w otrzymywaniu płatności.

Czas oczekiwania na należną zapłatę zależy od wielkości firmy.

- Duże firmy czekają najkrócej. W najwięcej cierpliwości muszą się uzbroić właściciele małych firm, ale w obu przypadkach średnio czeka się krócej niż 4 miesiące - twierdzi Andrzej Kulig.

W III kwartale 2009 r. więcej też było przedsiębiorstw (27,9%), dla których problem niespłaconych należności maleje lub wcale nie występuje, niż firm, dla których zaległości płatnicze są coraz większym problemem (21,7%). Pozytywne zmiany dotyczą także kosztów związanych z nieterminową obsługą zobowiązań. Średnio w III kwartale wynosiły one ok. 8%. - W ponad 41% firm przeterminowane należności powodują występowanie zatorów płatniczych. Ponadto skutkiem występowania zaległości jest ograniczenie inwestycji i, na szczęście w nieco mniejszym stopniu, ograniczenie zatrudnienia. Takie problemy mogą się odbić również na sytuacji gospodarstw domowych - uważa Andrzej Roter z Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych. - Na szczęście coraz mniej firm uznaje niespłacone należności za barierę rozwoju.

Konsumenci

W III kwartale wyraźnie pogorszyły się nastroje konsumentów. Nadal chętnie zaciągają kredyty, ale rośnie liczba osób nieradzących sobie z ich spłatą oraz przewidujących, że w 2010 r. będą miały kłopoty z regulowaniem należności.

Anna Wiśniewska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA