REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mają się lepiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie z kryzysem. Spada odsetek firm, które tracą, a rośnie tych, których sytuacja się nie zmienia, albo się poprawia.

Optymistyczne sygnały z przedsiębiorstw nie idą w parze z poprawą sytuacji konsumentów, a to może w najbliższym czasie negatywnie wpłynąć na dochody tych pierwszych. Zwłaszcza małych i średnich firm.

REKLAMA

W październiku Krajowy Rejestr Długów oraz Konfederacja Przedsiębiorstw Finansowych przeprowadziły kolejną edycję cokwartalnego badania oceniającego m.in. sytuację finansową firm i perspektywy ich rozwoju. W badaniu uczestniczyło prawie 2,5 tys. przedsiębiorców.

Sytuacja finansowa

Według badania, po raz pierwszy od początku 2009 r. poprawiła się zarówno sytuacja finansowa polskich firm, regulowanie zobowiązań, jak i przewidywania przedsiębiorców co do przyszłości.

REKLAMA

- Sytuacja finansowa polskich firm poprawia się przede wszystkim dlatego, że wyraźnie spadł średni okres przeterminowania płatności. W poprzednim kwartale wynosił 4 miesiące i 3 dni. Teraz na spłatę zaległości trzeba czekać przeciętnie 3 miesiące i 24 dni. Wyniki badania pokazują, że powoli wracamy do poziomu sprzed kryzysu - informuje Andrzej Kulik, rzecznik prasowy Krajowego Rejestru Długów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od lipca do końca września w stosunku do II kwartału 2009 r. spadł z 36,8 do 24,3% odsetek przedsiębiorców, których sytuacja się pogorszyła. Jednocześnie wzrósł z 14,6 do 19,6% odsetek tych, których sytuacja jest odwrotna. Z 48,7 do 56,1% podniósł się odsetek tych, u których nic się nie zmieniło. Najlepszą sytuację finansową mają największe firmy. Mali i średni przedsiębiorcy zdecydowanie mocniej odczuwają kryzys, choć i tu jest lepiej.

Jeszcze lepsze są prognozy. Aż 29,9% badanych uważa, że w najbliższym czasie ich sytuacja się poprawi (w II kwartale było to tylko 23,9%). Przeciwnego znania jest 15,7% firm (wcześniej było to 18,7%). Natomiast 54,4 (w II kwartale 57,3) uważa, że nic się nie zmieni.

Należności

W III kwartale 2009 r. wzrósł również o 2,2 punktu procentowego, po raz pierwszy w tym roku, Indeks Należności Przedsiębiorstw. Oznacza to, że lepiej spływają pieniądze za wystawione faktury. Poprawiły się wszystkie wskaźniki wchodzące w skład Indeksu, a więc:

• stan i prognoza należności,

• średni okres przeterminowania płatności,

• udział należności przeterminowanych w portfelach należności polskich firm,

• pesymizm przedsiębiorców w zakresie odzyskiwania należności,

koszty nieterminowej obsługi,

• odsetek przedsiębiorstw, które nie mogą terminowo regulować swoich płatności na skutek opóźnień w otrzymywaniu płatności.

Czas oczekiwania na należną zapłatę zależy od wielkości firmy.

- Duże firmy czekają najkrócej. W najwięcej cierpliwości muszą się uzbroić właściciele małych firm, ale w obu przypadkach średnio czeka się krócej niż 4 miesiące - twierdzi Andrzej Kulig.

W III kwartale 2009 r. więcej też było przedsiębiorstw (27,9%), dla których problem niespłaconych należności maleje lub wcale nie występuje, niż firm, dla których zaległości płatnicze są coraz większym problemem (21,7%). Pozytywne zmiany dotyczą także kosztów związanych z nieterminową obsługą zobowiązań. Średnio w III kwartale wynosiły one ok. 8%. - W ponad 41% firm przeterminowane należności powodują występowanie zatorów płatniczych. Ponadto skutkiem występowania zaległości jest ograniczenie inwestycji i, na szczęście w nieco mniejszym stopniu, ograniczenie zatrudnienia. Takie problemy mogą się odbić również na sytuacji gospodarstw domowych - uważa Andrzej Roter z Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych. - Na szczęście coraz mniej firm uznaje niespłacone należności za barierę rozwoju.

Konsumenci

W III kwartale wyraźnie pogorszyły się nastroje konsumentów. Nadal chętnie zaciągają kredyty, ale rośnie liczba osób nieradzących sobie z ich spłatą oraz przewidujących, że w 2010 r. będą miały kłopoty z regulowaniem należności.

Anna Wiśniewska

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA