REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mają się lepiej

Anna Wiśniewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie z kryzysem. Spada odsetek firm, które tracą, a rośnie tych, których sytuacja się nie zmienia, albo się poprawia.

Optymistyczne sygnały z przedsiębiorstw nie idą w parze z poprawą sytuacji konsumentów, a to może w najbliższym czasie negatywnie wpłynąć na dochody tych pierwszych. Zwłaszcza małych i średnich firm.

REKLAMA

W październiku Krajowy Rejestr Długów oraz Konfederacja Przedsiębiorstw Finansowych przeprowadziły kolejną edycję cokwartalnego badania oceniającego m.in. sytuację finansową firm i perspektywy ich rozwoju. W badaniu uczestniczyło prawie 2,5 tys. przedsiębiorców.

Sytuacja finansowa

Według badania, po raz pierwszy od początku 2009 r. poprawiła się zarówno sytuacja finansowa polskich firm, regulowanie zobowiązań, jak i przewidywania przedsiębiorców co do przyszłości.

REKLAMA

- Sytuacja finansowa polskich firm poprawia się przede wszystkim dlatego, że wyraźnie spadł średni okres przeterminowania płatności. W poprzednim kwartale wynosił 4 miesiące i 3 dni. Teraz na spłatę zaległości trzeba czekać przeciętnie 3 miesiące i 24 dni. Wyniki badania pokazują, że powoli wracamy do poziomu sprzed kryzysu - informuje Andrzej Kulik, rzecznik prasowy Krajowego Rejestru Długów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od lipca do końca września w stosunku do II kwartału 2009 r. spadł z 36,8 do 24,3% odsetek przedsiębiorców, których sytuacja się pogorszyła. Jednocześnie wzrósł z 14,6 do 19,6% odsetek tych, których sytuacja jest odwrotna. Z 48,7 do 56,1% podniósł się odsetek tych, u których nic się nie zmieniło. Najlepszą sytuację finansową mają największe firmy. Mali i średni przedsiębiorcy zdecydowanie mocniej odczuwają kryzys, choć i tu jest lepiej.

Jeszcze lepsze są prognozy. Aż 29,9% badanych uważa, że w najbliższym czasie ich sytuacja się poprawi (w II kwartale było to tylko 23,9%). Przeciwnego znania jest 15,7% firm (wcześniej było to 18,7%). Natomiast 54,4 (w II kwartale 57,3) uważa, że nic się nie zmieni.

Należności

W III kwartale 2009 r. wzrósł również o 2,2 punktu procentowego, po raz pierwszy w tym roku, Indeks Należności Przedsiębiorstw. Oznacza to, że lepiej spływają pieniądze za wystawione faktury. Poprawiły się wszystkie wskaźniki wchodzące w skład Indeksu, a więc:

• stan i prognoza należności,

• średni okres przeterminowania płatności,

• udział należności przeterminowanych w portfelach należności polskich firm,

• pesymizm przedsiębiorców w zakresie odzyskiwania należności,

koszty nieterminowej obsługi,

• odsetek przedsiębiorstw, które nie mogą terminowo regulować swoich płatności na skutek opóźnień w otrzymywaniu płatności.

Czas oczekiwania na należną zapłatę zależy od wielkości firmy.

- Duże firmy czekają najkrócej. W najwięcej cierpliwości muszą się uzbroić właściciele małych firm, ale w obu przypadkach średnio czeka się krócej niż 4 miesiące - twierdzi Andrzej Kulig.

W III kwartale 2009 r. więcej też było przedsiębiorstw (27,9%), dla których problem niespłaconych należności maleje lub wcale nie występuje, niż firm, dla których zaległości płatnicze są coraz większym problemem (21,7%). Pozytywne zmiany dotyczą także kosztów związanych z nieterminową obsługą zobowiązań. Średnio w III kwartale wynosiły one ok. 8%. - W ponad 41% firm przeterminowane należności powodują występowanie zatorów płatniczych. Ponadto skutkiem występowania zaległości jest ograniczenie inwestycji i, na szczęście w nieco mniejszym stopniu, ograniczenie zatrudnienia. Takie problemy mogą się odbić również na sytuacji gospodarstw domowych - uważa Andrzej Roter z Konfederacji Przedsiębiorstw Finansowych. - Na szczęście coraz mniej firm uznaje niespłacone należności za barierę rozwoju.

Konsumenci

W III kwartale wyraźnie pogorszyły się nastroje konsumentów. Nadal chętnie zaciągają kredyty, ale rośnie liczba osób nieradzących sobie z ich spłatą oraz przewidujących, że w 2010 r. będą miały kłopoty z regulowaniem należności.

Anna Wiśniewska

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA