REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek przez internet

Łukasz Kowalczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często potrzebują z ZUS zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Wciąż niewielu zainteresowanych wie, że złożenie wniosku o wydanie takiego zaświadczenia nie wymaga osobistego stawienia się w ZUS. Posiadając certyfikat kwalifikowany i komputer z dostępem do internetu, wniosek ten można złożyć elektronicznie.

W lipcu 2007 r. ZUS umożliwił posiadaczom bezpiecznego podpisu elektronicznego składanie przez Internet innych dokumentów niż tylko sformalizowane dokumenty ubezpieczeniowe. Funkcjonalność nazwana Elektronicznym Urzędem Podawczym - EUP (rys. 1) pozwoliła już wówczas na załatwienie kilku typowych spraw w ZUS przez Internet. Dzisiaj, kiedy używanie e-podpisu stało się powszechne w kontaktach z ZUS, warto skorzystać z możliwości składania niektórych wniosków za pośrednictwem EUP.

REKLAMA

REKLAMA

Rys. 1. Strona internetowa Elektronicznego Urzędu Podawczego (http://eup.zus.pl/)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jednym z wniosków, jakie można złożyć za pośrednictwem EUP, jest wniosek ZUS-EWN - „Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”. To jedno z częściej pobieranych zaświadczeń potrzebnych m.in. przedsiębiorcom biorącym udział w przetargach.

REKLAMA

Wypełnienie i przysłanie do ZUS tego wniosku (jak również pozostałych udostępnionych w EUP) nie powinno sprawić kłopotu, tym bardziej że oprogramowanie samo sprawdza poprawność wypełnienia wniosku i ewentualnie zwróci uwagę użytkownikowi na miejsca popełnienia błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby wypełnić wniosek, kolejno wykonaj działania:

1. Otwórz w przeglądarce internetowej stronę: http://eup.zus.pl

2. Kliknij w odnośnik „ZUS-EWN - Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”.

3. Na mapce oddziałów ZUS (rys. 2) znajdź ten, do którego chcesz złożyć wniosek. Możesz również wpisać swój kod pocztowy, a system sam znajdzie właściwy oddział ZUS.

Rys. 2. Wybieranie właściwego oddziału ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

Rys. 3. Fragment strony zawierającej część interaktywnego wniosku ZUS-EWN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

7. W sytuacji gdy wniosek został wypełniony bez błędów, na kolejnej stronie otworzy się w formie już nieedytowalnej (rys. 4). Wniosek należy jeszcze sprawdzić, ewentualnie wydrukować na swoje potrzeby klikając na ikonę drukarki. Jeśli wszystko jest w porządku, można rozpocząć proces składania bezpiecznego podpisu. Upewnij się, że karta kryptograficzna z e-podpisem jest umieszczona w czytniku i kliknij przycisk Podpisz.

Rys. 4. Prawidłowo wypełniony wniosek ZUS-EWN gotowy do podpisu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

8. Kilka kolejnych komunikatów dotyczy już samego podpisu elektronicznego. Najpierw należy wskazać wystawcę naszego certyfikatu (rys. 5). Po dokonaniu wyboru właściwej opcji trzeba kliknąć przycisk Dalej.

9. W kolejnym oknie wyświetlą się szczegóły certyfikatu umieszczonego na karcie znajdującej się aktualnie w czytniku. Upewnij się, czy certyfikat jest właściwy, a następnie kliknij Podpisz.

Na następnym formularzu podaj kod PIN i kliknij przycisk OK. Podpis został złożony. Prawidłowość złożenia podpisu zostanie potwierdzona stosownym komunikatem. Teraz kliknij przycisk Wyślij dokument.

10. W przeglądarce wyświetli się strona z potwierdzeniem przesłania wniosku. Podobne potwierdzenie, zatytułowane automatycznie, zostanie wysłane na Twój adres poczty elektronicznej podany na wypełnionym wcześniej formularzu. Kilka chwil później (do około godziny po przesłaniu wniosku) otrzymasz na swoją skrzynkę e-mail Urzędowe Poświadczenie Odbioru. W tym momencie to najważniejszy dokument, który stanowi ostateczny dowód na przekazanie wniosku do ZUS.

Rys. 5. Wybierz wystawcę Twojego certyfikatu kwalifikowanego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urzędowe Poświadczenie Odbioru zawsze zawiera następujące informacje:

• dane podmiotu przyjmującego dokument,

• dane podmiotu składającego dokument,

• informacje o dokumencie,

• informacje o certyfikacie,

• informacje o wystawcy certyfikatu.

Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru znajduje się m.in. również numer naszej korespondencji i elektroniczny numer dokumentu (tzw. skrót z dokumentu), dzięki któremu w każdej chwili na stronie http://eup.zus.pl (odnośnik: „Sprawdzanie stanu sprawy”) można sprawdzić, na jakim etapie załatwiania znajduje się nasz wniosek.

Wnioskodawca otrzymuje z ZUS zaświadczenie w formie wskazanej na formularzu wniosku ZUS-EWN - ma do wyboru odbiór osobisty albo przesyłkę pocztową.

Wniosek ZUS-EWN to tylko jeden z kilku, które można wypełnić za pośrednictwem EUP. Przez Internet można również złożyć wnioski:

• ZUS-EZS - Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

• ZUS-ERU - Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

• ZUS-EWZ - Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• ZUS-EPW - Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• ZUS-EWP - Wniosek płatnika składek o udostępnienie programu Płatnik.

Niedawno ZUS umożliwił poświadczanie autentyczności wydanych przez ZUS zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek przy użyciu strony internetowej.

WAŻNE!

Istnieje możliwość internetowego sprawdzenia autentyczności zaświadczenia wydanego przez ZUS.

Aby poświadczyć autentyczność zaświadczenia, należy wprowadzić w formularz umieszczony na stronie https://ssl.zus.pl/zn (rys. 6) takie informacje, jak:

• numer zaświadczenia,

• seria i numer druku, na którym jest wydane zaświadczenie,

• NIP podmiotu,

• data wydania zaświadczenia.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk Szukaj - wtedy usługa potwierdzi fakt wydania przez ZUS zaświadczenia (wyświetli się komunikat o pozytywnej weryfikacji wraz z danymi płatnika, który otrzymał zaświadczenie, oraz danymi dotyczącymi samego zaświadczenia) albo pojawi się informacja o braku takiego zaświadczenia w ewidencji ZUS.

Rys.6. Dzięki nowej usłudze można potwierdzić, czy zaświadczenie, którym posługuje się podmiot, jest autentyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kowalczyk

informatyk

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA