REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek przez internet

Łukasz Kowalczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy często potrzebują z ZUS zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Wciąż niewielu zainteresowanych wie, że złożenie wniosku o wydanie takiego zaświadczenia nie wymaga osobistego stawienia się w ZUS. Posiadając certyfikat kwalifikowany i komputer z dostępem do internetu, wniosek ten można złożyć elektronicznie.

W lipcu 2007 r. ZUS umożliwił posiadaczom bezpiecznego podpisu elektronicznego składanie przez Internet innych dokumentów niż tylko sformalizowane dokumenty ubezpieczeniowe. Funkcjonalność nazwana Elektronicznym Urzędem Podawczym - EUP (rys. 1) pozwoliła już wówczas na załatwienie kilku typowych spraw w ZUS przez Internet. Dzisiaj, kiedy używanie e-podpisu stało się powszechne w kontaktach z ZUS, warto skorzystać z możliwości składania niektórych wniosków za pośrednictwem EUP.

REKLAMA

Rys. 1. Strona internetowa Elektronicznego Urzędu Podawczego (http://eup.zus.pl/)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

Jednym z wniosków, jakie można złożyć za pośrednictwem EUP, jest wniosek ZUS-EWN - „Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”. To jedno z częściej pobieranych zaświadczeń potrzebnych m.in. przedsiębiorcom biorącym udział w przetargach.

Wypełnienie i przysłanie do ZUS tego wniosku (jak również pozostałych udostępnionych w EUP) nie powinno sprawić kłopotu, tym bardziej że oprogramowanie samo sprawdza poprawność wypełnienia wniosku i ewentualnie zwróci uwagę użytkownikowi na miejsca popełnienia błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby wypełnić wniosek, kolejno wykonaj działania:

1. Otwórz w przeglądarce internetowej stronę: http://eup.zus.pl

2. Kliknij w odnośnik „ZUS-EWN - Wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”.

3. Na mapce oddziałów ZUS (rys. 2) znajdź ten, do którego chcesz złożyć wniosek. Możesz również wpisać swój kod pocztowy, a system sam znajdzie właściwy oddział ZUS.

Rys. 2. Wybieranie właściwego oddziału ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

REKLAMA

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

Rys. 3. Fragment strony zawierającej część interaktywnego wniosku ZUS-EWN

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

4. Na kolejnej planszy sprecyzuj jednostkę terenową ZUS, do której kierujesz wniosek, a następnie kliknij przycisk Przejdź dalej.

5. Po wybraniu oddziału na ekranie pojawi się interaktywny formularz wniosku ZUS-EWN gotowy do wypełniania (rys. 3). Jeśli wystąpi problem z uzyskaniem widoku formularza, oznacza to brak odpowiedniej wersji oprogramowania Sun Java, bez którego dalsza praca z EUP jest niemożliwa. System zaproponuje jednak aktualizację oprogramowania.

6. Wypełniaj starannie kolejne pola. Wybierz sposób odbioru zaświadczenia. W związku z tym, że druk zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek jest tzw. drukiem ścisłego zarachowania, nie jest możliwe otrzymanie go pocztą elektroniczną (pozostaje odbiór osobisty lub poczta tradycyjna).

Po zakończeniu wypełniania wniosku kliknij na przycisk Sprawdź i wyślij znajdujący się na dole formularza. Jeśli wniosek będzie wypełniony błędnie lub pozostaną puste pola, które powinny być wypełnione, system EUP wyświetli na stronie odpowiedni komunikat, a błędne pola zaznaczy czerwonym kolorem. Po dokonaniu korekty i ponownym sprawdzeniu należy kliknąć przycisk Sprawdź i wyślij.

7. W sytuacji gdy wniosek został wypełniony bez błędów, na kolejnej stronie otworzy się w formie już nieedytowalnej (rys. 4). Wniosek należy jeszcze sprawdzić, ewentualnie wydrukować na swoje potrzeby klikając na ikonę drukarki. Jeśli wszystko jest w porządku, można rozpocząć proces składania bezpiecznego podpisu. Upewnij się, że karta kryptograficzna z e-podpisem jest umieszczona w czytniku i kliknij przycisk Podpisz.

Rys. 4. Prawidłowo wypełniony wniosek ZUS-EWN gotowy do podpisu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

8. Kilka kolejnych komunikatów dotyczy już samego podpisu elektronicznego. Najpierw należy wskazać wystawcę naszego certyfikatu (rys. 5). Po dokonaniu wyboru właściwej opcji trzeba kliknąć przycisk Dalej.

9. W kolejnym oknie wyświetlą się szczegóły certyfikatu umieszczonego na karcie znajdującej się aktualnie w czytniku. Upewnij się, czy certyfikat jest właściwy, a następnie kliknij Podpisz.

Na następnym formularzu podaj kod PIN i kliknij przycisk OK. Podpis został złożony. Prawidłowość złożenia podpisu zostanie potwierdzona stosownym komunikatem. Teraz kliknij przycisk Wyślij dokument.

10. W przeglądarce wyświetli się strona z potwierdzeniem przesłania wniosku. Podobne potwierdzenie, zatytułowane automatycznie, zostanie wysłane na Twój adres poczty elektronicznej podany na wypełnionym wcześniej formularzu. Kilka chwil później (do około godziny po przesłaniu wniosku) otrzymasz na swoją skrzynkę e-mail Urzędowe Poświadczenie Odbioru. W tym momencie to najważniejszy dokument, który stanowi ostateczny dowód na przekazanie wniosku do ZUS.

Rys. 5. Wybierz wystawcę Twojego certyfikatu kwalifikowanego

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Urzędowe Poświadczenie Odbioru zawsze zawiera następujące informacje:

• dane podmiotu przyjmującego dokument,

• dane podmiotu składającego dokument,

• informacje o dokumencie,

• informacje o certyfikacie,

• informacje o wystawcy certyfikatu.

Na Urzędowym Poświadczeniu Odbioru znajduje się m.in. również numer naszej korespondencji i elektroniczny numer dokumentu (tzw. skrót z dokumentu), dzięki któremu w każdej chwili na stronie http://eup.zus.pl (odnośnik: „Sprawdzanie stanu sprawy”) można sprawdzić, na jakim etapie załatwiania znajduje się nasz wniosek.

Wnioskodawca otrzymuje z ZUS zaświadczenie w formie wskazanej na formularzu wniosku ZUS-EWN - ma do wyboru odbiór osobisty albo przesyłkę pocztową.

Wniosek ZUS-EWN to tylko jeden z kilku, które można wypełnić za pośrednictwem EUP. Przez Internet można również złożyć wnioski:

• ZUS-EZS - Wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek,

• ZUS-ERU - Zgłoszenie reklamacji do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej,

• ZUS-EWZ - Wniosek ubezpieczonego o wydanie zaświadczenia o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego,

• ZUS-EPW - Wniosek o ustalenie przekroczenia rocznej granicy podstawy wymiaru składek (30-krotność),

• ZUS-EWP - Wniosek płatnika składek o udostępnienie programu Płatnik.

Niedawno ZUS umożliwił poświadczanie autentyczności wydanych przez ZUS zaświadczeń o niezaleganiu w opłacaniu składek przy użyciu strony internetowej.

WAŻNE!

Istnieje możliwość internetowego sprawdzenia autentyczności zaświadczenia wydanego przez ZUS.

Aby poświadczyć autentyczność zaświadczenia, należy wprowadzić w formularz umieszczony na stronie https://ssl.zus.pl/zn (rys. 6) takie informacje, jak:

• numer zaświadczenia,

• seria i numer druku, na którym jest wydane zaświadczenie,

• NIP podmiotu,

• data wydania zaświadczenia.

Po wprowadzeniu danych należy kliknąć przycisk Szukaj - wtedy usługa potwierdzi fakt wydania przez ZUS zaświadczenia (wyświetli się komunikat o pozytywnej weryfikacji wraz z danymi płatnika, który otrzymał zaświadczenie, oraz danymi dotyczącymi samego zaświadczenia) albo pojawi się informacja o braku takiego zaświadczenia w ewidencji ZUS.

Rys.6. Dzięki nowej usłudze można potwierdzić, czy zaświadczenie, którym posługuje się podmiot, jest autentyczne

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Łukasz Kowalczyk

informatyk

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA