REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć unijną dotację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancją sukcesu każdego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej jest skuteczne i trwałe jego finansowe zabezpieczenie. Przedsiębiorcy powinni zapewnić wystarczające środki tak, aby zagwarantować płynną i terminową realizację planowanej inwestycji.

W okresie programowania 2007-2013 Polska uzyskała najwyższą alokację środków spośród wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w wysokości 67 mld euro. Nadal jednak podstawowym problemem pozostaje poziom ich wydatkowania. Składają się na to zawiłe procedury oraz ograniczona dostępność informacji o możliwych źródłach współfinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zabezpieczenia realizowanych projektów.

REKLAMA

REKLAMA

Planując inwestycję nie możemy zapomnieć o jej właściwym zabezpieczeniu zgodnym z wymogami programów operacyjnych. Projekt musi być zabezpieczony finansowo w 100%. Zabezpieczamy nie tylko uzyskany poziom dofinansowania, ale także wnoszony wkład własny. Mimo, że przedsiębiorcy odzyskują podatek VAT (wówczas refundacja obejmuje wyłącznie wartość wydatków netto) zabezpieczają wartość brutto inwestycji.

Wśród możliwości zabezpieczenia finansowego inwestycji dopuszczalne są m.in. środki własne, kredyt bankowy, leasing, zaliczki, projekcja finansowa, dokapitalizowanie, wypłata etapowa refundacji, środki współinwestora bądź pożyczki od przedsiębiorców.

W przypadku wszystkich programów operacyjnych w Polsce wymóg finansowego zabezpieczenia inwestycji jest determinującym kryterium formalnym, które ma wyraźne przełożenie na zachowanie płynności realizowanego projektu.

Kredyt tylko z promesą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ubiegania się o kredyt bankowy koniecznym jest załączenie formularza promesy kredytowej zgodnego z wymogami obowiązującej dokumentacji konkursowej stanowiącego przyrzeczenie przyznania kredytu bankowego z uprzednio przeprowadzoną analizą projektu. Promesa kredytowa musi być wystawiona na co najmniej okres trwania oceny formalnej i merytorycznej projektu, do momentu podpisania umowy o dofinansowanie (min. 5-6 miesięcy).       

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego, samo posiadanie promesy kredytowej na poziomie co najmniej kwoty dofinansowania bądź promesy leasingowej stanowi o spełnieniu kryterium stabilności sytuacji finansowej Wnioskodawcy.  

A może leasing?

REKLAMA

W odniesieniu do leasingu finansowego bądź operacyjnego (z wyłączeniem leasingu zwrotnego) kwalifikowalne są wyłącznie raty kapitałowe. Co ważne leasing jest refundowany tylko w okresie realizacji inwestycji (od 2 do 3 lat w zależności od wytycznych danego programu operacyjnego).

Potwierdzeniem natomiast posiadania środków własnych, pożyczki lub środków współinwestora jest przedstawienie odpowiednio wyciągu z rachunku bankowego, umowy zawartej z pożyczkodawcą lub oświadczenia współinwestora.

Pamiętaj o zaliczkach

Obecnie duże ułatwienie dla przedsiębiorców stanowią także wprowadzane stopniowo na terenie niemal całego kraju zaliczki, sięgające poziomu 35% dofinansowania (województwo dolnośląskiego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego czy nawet 95 % dofinansowania (województwo lubuskie) w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka zaliczki kształtują się na poziomie 30% dofinansowania, czego przykładem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej czy działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B.

Wielkość dofinansowania projektów w zależności od statusu i rodzaju branży reprezentowanej przez przedsiębiorcę (mikro, mały, średni, duży) województwa i programu operacyjnego waha się od 40 %  (sektor transportu i duże firmy) do 85 % (np. działanie 8.1 lub 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Poziom uzyskanej dotacji zgodnie z Mapą Pomocy Regionalnej uzależniony jest od województwa, gdzie lokalizowana jest inwestycja. Przykładowo mikroprzedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą uzyskać 60% dofinansowania, natomiast z województwa lubelskiego już 70%. Małe przedsiębiorstwa z województwa dolnośląskiego, mogą otrzymać 60% wsparcia, zaś z województwa małopolskiego 40%. Wreszcie średni przedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą liczyć na 50 %, z kolei w województwie małopolskim 30%.

Bardzo często katalog potencjalnych beneficjentów w ramach danego działania może zostać zawężony, do określonej grupy przedsiębiorców, ze względu na ich status. Przykładem tego jest wspomniane działanie 8.1 (m.in. tworzenie portali społecznościowych, serwisów informacyjnych, e-kawiarenek itp.), gdzie tylko i wyłącznie mikro i małe firmy mogą uzyskać nawet 85% dofinansowania.

Wszystkie wskazane zabezpieczenia w projekcie mają charakter deklaratywny, weryfikowane będą zatem na etapie realizacji projektu. Należy jednak zawsze pamiętać, że refundacja jest wyłącznie zwrotem poniesionych faktycznie wcześniej wydatków, czego dowodem są faktury bądź inne równoważne dokumenty księgowe. W przypadku niektórych województw i regionalnych programów operacyjnych oraz ogólnokrajowych programów operacyjnych (m.in. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka), gdzie wprowadzono zaliczki, faktury poświadczające poniesienie wydatków przedstawiane są dopiero po rozliczeniu wcześniej uzyskanej zaliczki.

  


Marek Musioł

Menedżer ds. projektów unijnych Grupy Ergo

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA