REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć unijną dotację

Marek Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancją sukcesu każdego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej jest skuteczne i trwałe jego finansowe zabezpieczenie. Przedsiębiorcy powinni zapewnić wystarczające środki tak, aby zagwarantować płynną i terminową realizację planowanej inwestycji.

W okresie programowania 2007-2013 Polska uzyskała najwyższą alokację środków spośród wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w wysokości 67 mld euro. Nadal jednak podstawowym problemem pozostaje poziom ich wydatkowania. Składają się na to zawiłe procedury oraz ograniczona dostępność informacji o możliwych źródłach współfinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zabezpieczenia realizowanych projektów.

REKLAMA

REKLAMA

Planując inwestycję nie możemy zapomnieć o jej właściwym zabezpieczeniu zgodnym z wymogami programów operacyjnych. Projekt musi być zabezpieczony finansowo w 100%. Zabezpieczamy nie tylko uzyskany poziom dofinansowania, ale także wnoszony wkład własny. Mimo, że przedsiębiorcy odzyskują podatek VAT (wówczas refundacja obejmuje wyłącznie wartość wydatków netto) zabezpieczają wartość brutto inwestycji.

Wśród możliwości zabezpieczenia finansowego inwestycji dopuszczalne są m.in. środki własne, kredyt bankowy, leasing, zaliczki, projekcja finansowa, dokapitalizowanie, wypłata etapowa refundacji, środki współinwestora bądź pożyczki od przedsiębiorców.

W przypadku wszystkich programów operacyjnych w Polsce wymóg finansowego zabezpieczenia inwestycji jest determinującym kryterium formalnym, które ma wyraźne przełożenie na zachowanie płynności realizowanego projektu.

REKLAMA

Kredyt tylko z promesą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ubiegania się o kredyt bankowy koniecznym jest załączenie formularza promesy kredytowej zgodnego z wymogami obowiązującej dokumentacji konkursowej stanowiącego przyrzeczenie przyznania kredytu bankowego z uprzednio przeprowadzoną analizą projektu. Promesa kredytowa musi być wystawiona na co najmniej okres trwania oceny formalnej i merytorycznej projektu, do momentu podpisania umowy o dofinansowanie (min. 5-6 miesięcy).       

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego, samo posiadanie promesy kredytowej na poziomie co najmniej kwoty dofinansowania bądź promesy leasingowej stanowi o spełnieniu kryterium stabilności sytuacji finansowej Wnioskodawcy.  

A może leasing?

W odniesieniu do leasingu finansowego bądź operacyjnego (z wyłączeniem leasingu zwrotnego) kwalifikowalne są wyłącznie raty kapitałowe. Co ważne leasing jest refundowany tylko w okresie realizacji inwestycji (od 2 do 3 lat w zależności od wytycznych danego programu operacyjnego).

Potwierdzeniem natomiast posiadania środków własnych, pożyczki lub środków współinwestora jest przedstawienie odpowiednio wyciągu z rachunku bankowego, umowy zawartej z pożyczkodawcą lub oświadczenia współinwestora.

Pamiętaj o zaliczkach

Obecnie duże ułatwienie dla przedsiębiorców stanowią także wprowadzane stopniowo na terenie niemal całego kraju zaliczki, sięgające poziomu 35% dofinansowania (województwo dolnośląskiego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego czy nawet 95 % dofinansowania (województwo lubuskie) w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka zaliczki kształtują się na poziomie 30% dofinansowania, czego przykładem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej czy działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B.

Wielkość dofinansowania projektów w zależności od statusu i rodzaju branży reprezentowanej przez przedsiębiorcę (mikro, mały, średni, duży) województwa i programu operacyjnego waha się od 40 %  (sektor transportu i duże firmy) do 85 % (np. działanie 8.1 lub 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Poziom uzyskanej dotacji zgodnie z Mapą Pomocy Regionalnej uzależniony jest od województwa, gdzie lokalizowana jest inwestycja. Przykładowo mikroprzedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą uzyskać 60% dofinansowania, natomiast z województwa lubelskiego już 70%. Małe przedsiębiorstwa z województwa dolnośląskiego, mogą otrzymać 60% wsparcia, zaś z województwa małopolskiego 40%. Wreszcie średni przedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą liczyć na 50 %, z kolei w województwie małopolskim 30%.

Bardzo często katalog potencjalnych beneficjentów w ramach danego działania może zostać zawężony, do określonej grupy przedsiębiorców, ze względu na ich status. Przykładem tego jest wspomniane działanie 8.1 (m.in. tworzenie portali społecznościowych, serwisów informacyjnych, e-kawiarenek itp.), gdzie tylko i wyłącznie mikro i małe firmy mogą uzyskać nawet 85% dofinansowania.

Wszystkie wskazane zabezpieczenia w projekcie mają charakter deklaratywny, weryfikowane będą zatem na etapie realizacji projektu. Należy jednak zawsze pamiętać, że refundacja jest wyłącznie zwrotem poniesionych faktycznie wcześniej wydatków, czego dowodem są faktury bądź inne równoważne dokumenty księgowe. W przypadku niektórych województw i regionalnych programów operacyjnych oraz ogólnokrajowych programów operacyjnych (m.in. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka), gdzie wprowadzono zaliczki, faktury poświadczające poniesienie wydatków przedstawiane są dopiero po rozliczeniu wcześniej uzyskanej zaliczki.

  


Marek Musioł

Menedżer ds. projektów unijnych Grupy Ergo

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

REKLAMA

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Warszawa tworzy nowy model pomocy społecznej! [Gość Infor.pl]

Jak Warszawa łączy biznes, NGO-sy i samorząd w imię dobra społecznego? W świecie, w którym biznes liczy zyski, organizacje społeczne liczą każdą złotówkę, a samorządy mierzą się z ograniczonymi budżetami, pojawia się pomysł, który może realnie zmienić zasady gry. To Synergia RIKX – projekt Warszawskiego Laboratorium Innowacji Społecznych Synergia To MY, który pokazuje, że wspólne działanie trzech sektorów: biznesu, organizacji pozarządowych i samorządu, może przynieść nie tylko społeczne, ale też wymierne ekonomicznie korzyści.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA