REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć unijną dotację

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancją sukcesu każdego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej jest skuteczne i trwałe jego finansowe zabezpieczenie. Przedsiębiorcy powinni zapewnić wystarczające środki tak, aby zagwarantować płynną i terminową realizację planowanej inwestycji.

W okresie programowania 2007-2013 Polska uzyskała najwyższą alokację środków spośród wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w wysokości 67 mld euro. Nadal jednak podstawowym problemem pozostaje poziom ich wydatkowania. Składają się na to zawiłe procedury oraz ograniczona dostępność informacji o możliwych źródłach współfinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zabezpieczenia realizowanych projektów.

REKLAMA

REKLAMA

Planując inwestycję nie możemy zapomnieć o jej właściwym zabezpieczeniu zgodnym z wymogami programów operacyjnych. Projekt musi być zabezpieczony finansowo w 100%. Zabezpieczamy nie tylko uzyskany poziom dofinansowania, ale także wnoszony wkład własny. Mimo, że przedsiębiorcy odzyskują podatek VAT (wówczas refundacja obejmuje wyłącznie wartość wydatków netto) zabezpieczają wartość brutto inwestycji.

Wśród możliwości zabezpieczenia finansowego inwestycji dopuszczalne są m.in. środki własne, kredyt bankowy, leasing, zaliczki, projekcja finansowa, dokapitalizowanie, wypłata etapowa refundacji, środki współinwestora bądź pożyczki od przedsiębiorców.

W przypadku wszystkich programów operacyjnych w Polsce wymóg finansowego zabezpieczenia inwestycji jest determinującym kryterium formalnym, które ma wyraźne przełożenie na zachowanie płynności realizowanego projektu.

Kredyt tylko z promesą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ubiegania się o kredyt bankowy koniecznym jest załączenie formularza promesy kredytowej zgodnego z wymogami obowiązującej dokumentacji konkursowej stanowiącego przyrzeczenie przyznania kredytu bankowego z uprzednio przeprowadzoną analizą projektu. Promesa kredytowa musi być wystawiona na co najmniej okres trwania oceny formalnej i merytorycznej projektu, do momentu podpisania umowy o dofinansowanie (min. 5-6 miesięcy).       

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego, samo posiadanie promesy kredytowej na poziomie co najmniej kwoty dofinansowania bądź promesy leasingowej stanowi o spełnieniu kryterium stabilności sytuacji finansowej Wnioskodawcy.  

A może leasing?

REKLAMA

W odniesieniu do leasingu finansowego bądź operacyjnego (z wyłączeniem leasingu zwrotnego) kwalifikowalne są wyłącznie raty kapitałowe. Co ważne leasing jest refundowany tylko w okresie realizacji inwestycji (od 2 do 3 lat w zależności od wytycznych danego programu operacyjnego).

Potwierdzeniem natomiast posiadania środków własnych, pożyczki lub środków współinwestora jest przedstawienie odpowiednio wyciągu z rachunku bankowego, umowy zawartej z pożyczkodawcą lub oświadczenia współinwestora.

Pamiętaj o zaliczkach

Obecnie duże ułatwienie dla przedsiębiorców stanowią także wprowadzane stopniowo na terenie niemal całego kraju zaliczki, sięgające poziomu 35% dofinansowania (województwo dolnośląskiego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego czy nawet 95 % dofinansowania (województwo lubuskie) w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka zaliczki kształtują się na poziomie 30% dofinansowania, czego przykładem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej czy działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B.

Wielkość dofinansowania projektów w zależności od statusu i rodzaju branży reprezentowanej przez przedsiębiorcę (mikro, mały, średni, duży) województwa i programu operacyjnego waha się od 40 %  (sektor transportu i duże firmy) do 85 % (np. działanie 8.1 lub 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Poziom uzyskanej dotacji zgodnie z Mapą Pomocy Regionalnej uzależniony jest od województwa, gdzie lokalizowana jest inwestycja. Przykładowo mikroprzedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą uzyskać 60% dofinansowania, natomiast z województwa lubelskiego już 70%. Małe przedsiębiorstwa z województwa dolnośląskiego, mogą otrzymać 60% wsparcia, zaś z województwa małopolskiego 40%. Wreszcie średni przedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą liczyć na 50 %, z kolei w województwie małopolskim 30%.

Bardzo często katalog potencjalnych beneficjentów w ramach danego działania może zostać zawężony, do określonej grupy przedsiębiorców, ze względu na ich status. Przykładem tego jest wspomniane działanie 8.1 (m.in. tworzenie portali społecznościowych, serwisów informacyjnych, e-kawiarenek itp.), gdzie tylko i wyłącznie mikro i małe firmy mogą uzyskać nawet 85% dofinansowania.

Wszystkie wskazane zabezpieczenia w projekcie mają charakter deklaratywny, weryfikowane będą zatem na etapie realizacji projektu. Należy jednak zawsze pamiętać, że refundacja jest wyłącznie zwrotem poniesionych faktycznie wcześniej wydatków, czego dowodem są faktury bądź inne równoważne dokumenty księgowe. W przypadku niektórych województw i regionalnych programów operacyjnych oraz ogólnokrajowych programów operacyjnych (m.in. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka), gdzie wprowadzono zaliczki, faktury poświadczające poniesienie wydatków przedstawiane są dopiero po rozliczeniu wcześniej uzyskanej zaliczki.

  


Marek Musioł

Menedżer ds. projektów unijnych Grupy Ergo

  

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA