REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zabezpieczyć unijną dotację

Marek Musioł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Gwarancją sukcesu każdego projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej jest skuteczne i trwałe jego finansowe zabezpieczenie. Przedsiębiorcy powinni zapewnić wystarczające środki tak, aby zagwarantować płynną i terminową realizację planowanej inwestycji.

W okresie programowania 2007-2013 Polska uzyskała najwyższą alokację środków spośród wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej w wysokości 67 mld euro. Nadal jednak podstawowym problemem pozostaje poziom ich wydatkowania. Składają się na to zawiłe procedury oraz ograniczona dostępność informacji o możliwych źródłach współfinansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej i zabezpieczenia realizowanych projektów.

REKLAMA

REKLAMA

Planując inwestycję nie możemy zapomnieć o jej właściwym zabezpieczeniu zgodnym z wymogami programów operacyjnych. Projekt musi być zabezpieczony finansowo w 100%. Zabezpieczamy nie tylko uzyskany poziom dofinansowania, ale także wnoszony wkład własny. Mimo, że przedsiębiorcy odzyskują podatek VAT (wówczas refundacja obejmuje wyłącznie wartość wydatków netto) zabezpieczają wartość brutto inwestycji.

Wśród możliwości zabezpieczenia finansowego inwestycji dopuszczalne są m.in. środki własne, kredyt bankowy, leasing, zaliczki, projekcja finansowa, dokapitalizowanie, wypłata etapowa refundacji, środki współinwestora bądź pożyczki od przedsiębiorców.

W przypadku wszystkich programów operacyjnych w Polsce wymóg finansowego zabezpieczenia inwestycji jest determinującym kryterium formalnym, które ma wyraźne przełożenie na zachowanie płynności realizowanego projektu.

Kredyt tylko z promesą

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku ubiegania się o kredyt bankowy koniecznym jest załączenie formularza promesy kredytowej zgodnego z wymogami obowiązującej dokumentacji konkursowej stanowiącego przyrzeczenie przyznania kredytu bankowego z uprzednio przeprowadzoną analizą projektu. Promesa kredytowa musi być wystawiona na co najmniej okres trwania oceny formalnej i merytorycznej projektu, do momentu podpisania umowy o dofinansowanie (min. 5-6 miesięcy).       

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego, samo posiadanie promesy kredytowej na poziomie co najmniej kwoty dofinansowania bądź promesy leasingowej stanowi o spełnieniu kryterium stabilności sytuacji finansowej Wnioskodawcy.  

A może leasing?

REKLAMA

W odniesieniu do leasingu finansowego bądź operacyjnego (z wyłączeniem leasingu zwrotnego) kwalifikowalne są wyłącznie raty kapitałowe. Co ważne leasing jest refundowany tylko w okresie realizacji inwestycji (od 2 do 3 lat w zależności od wytycznych danego programu operacyjnego).

Potwierdzeniem natomiast posiadania środków własnych, pożyczki lub środków współinwestora jest przedstawienie odpowiednio wyciągu z rachunku bankowego, umowy zawartej z pożyczkodawcą lub oświadczenia współinwestora.

Pamiętaj o zaliczkach

Obecnie duże ułatwienie dla przedsiębiorców stanowią także wprowadzane stopniowo na terenie niemal całego kraju zaliczki, sięgające poziomu 35% dofinansowania (województwo dolnośląskiego) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego czy nawet 95 % dofinansowania (województwo lubuskie) w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. W Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka zaliczki kształtują się na poziomie 30% dofinansowania, czego przykładem jest działanie 8.1 Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej czy działanie 8.2 Wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B.

Wielkość dofinansowania projektów w zależności od statusu i rodzaju branży reprezentowanej przez przedsiębiorcę (mikro, mały, średni, duży) województwa i programu operacyjnego waha się od 40 %  (sektor transportu i duże firmy) do 85 % (np. działanie 8.1 lub 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka).

Poziom uzyskanej dotacji zgodnie z Mapą Pomocy Regionalnej uzależniony jest od województwa, gdzie lokalizowana jest inwestycja. Przykładowo mikroprzedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą uzyskać 60% dofinansowania, natomiast z województwa lubelskiego już 70%. Małe przedsiębiorstwa z województwa dolnośląskiego, mogą otrzymać 60% wsparcia, zaś z województwa małopolskiego 40%. Wreszcie średni przedsiębiorcy z województwa dolnośląskiego mogą liczyć na 50 %, z kolei w województwie małopolskim 30%.

Bardzo często katalog potencjalnych beneficjentów w ramach danego działania może zostać zawężony, do określonej grupy przedsiębiorców, ze względu na ich status. Przykładem tego jest wspomniane działanie 8.1 (m.in. tworzenie portali społecznościowych, serwisów informacyjnych, e-kawiarenek itp.), gdzie tylko i wyłącznie mikro i małe firmy mogą uzyskać nawet 85% dofinansowania.

Wszystkie wskazane zabezpieczenia w projekcie mają charakter deklaratywny, weryfikowane będą zatem na etapie realizacji projektu. Należy jednak zawsze pamiętać, że refundacja jest wyłącznie zwrotem poniesionych faktycznie wcześniej wydatków, czego dowodem są faktury bądź inne równoważne dokumenty księgowe. W przypadku niektórych województw i regionalnych programów operacyjnych oraz ogólnokrajowych programów operacyjnych (m.in. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka), gdzie wprowadzono zaliczki, faktury poświadczające poniesienie wydatków przedstawiane są dopiero po rozliczeniu wcześniej uzyskanej zaliczki.

  


Marek Musioł

Menedżer ds. projektów unijnych Grupy Ergo

  

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA