REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak po zmianie przepisów zatrudniać stażystów z urzędu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Maurycy Organa
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 17 września 2009 r. obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące warunków odbywania stażu przez bezrobotnych. Nowe przepisy ograniczają liczbę stażystów, których pracodawca może przyjąć na staż. Wprowadzają również regulacje w zakresie czasu pracy stażystów oraz przypadków zakończenia stażu przed ustalonym terminem.

W wyniku nowelizacji przepisów nie zmieniły się ogólne zasady organizacji stażów dla bezrobotnych, tj. pozostaje to w kompetencjach starostów. Nadal stażysta nie jest pracownikiem organizatora stażu, a organizator stażu nie wypłaca stażyście jakiegokolwiek wynagrodzenia. Stażysta jest zatrudniany przez starostę i otrzymuje stypendium, które od 1 czerwca br. wynosi 791 zł. Stypendium w takiej wysokości otrzymują stażyści, którzy rozpoczęli staż i uzyskali prawo do tego świadczenia od 1 lutego br. Stażyści, którzy rozpoczęli staż wcześniej, otrzymują stypendium w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych (obecnie 690 zł).Stypendium wypłaca starosta kierujący stażystę do pracy. Pracodawca nie ponosi również kosztów składek na ubezpieczenia społeczne, które są opłacane przez starostę.

REKLAMA

REKLAMA

Jedna z najważniejszych zmian, wprowadzona w wyniku omawianej nowelizacji, dotyczy osób, które mogą być organizatorem stażu z urzędu pracy. Dotychczas organizatorem stażu mógł być jedynie pracodawca. Zgodnie z nowymi przepisami, organizatorem stażu może być także podmiot niebędący pracodawcą, czyli osoba niezatrudniająca pracowników.

Nowe przepisy dotyczące odbywania stażu z urzędu pracy stosuje się wyłącznie do umów o organizację stażu dla bezrobotnego zawartych od 17 września 2009 r. Umowy o organizację stażu zawarte przed tym dniem są realizowane na dotychczasowych warunkach.

Ograniczenia w zatrudnianiu stażystów

REKLAMA

W celu zminimalizowania zjawisk patologicznych, aby bezrobotni na stażu nie zastępowali w praktyce pracowników, w wyniku omawianej nowelizacji wprowadzono wiele ograniczeń dotyczących zatrudniania stażystów. Polegają one na tym, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• maksymalna liczba bezrobotnych stażystów, jaka może odbywać jednocześnie staż u danego organizatora stażu, nie może przekraczać liczby pracowników zatrudnionych u tego organizatora stażu w dniu składania przez niego wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie stażu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (dotyczy to tylko organizatora stażu, który jest pracodawcą),

• organizator stażu, który nie jest pracodawcą, może przyjąć na staż maksymalnie jednego stażystę,

• bezrobotny nie może ponownie odbyć stażu u tego samego organizatora na tym samym stanowisku pracy, na którym ten bezrobotny wcześniej odbywał staż lub przygotowanie zawodowe,

• wyznaczając opiekuna stażu organizator musi pamiętać, że taki opiekun może sprawować opiekę maksymalnie nad 3 bezrobotnymi stażystami.

Czas pracy stażystów

Dotychczas nie było żadnych ustawowych regulacji dotyczących czasu pracy stażystów. Oznaczało to, że stażystów nie obowiązywały dobowe czy średniotygodniowe normy czasu pracy. Zagadnienia te mogły być ewentualnie uregulowane w umowie o organizację stażu. Sytuacja taka mogła prowadzić do nadużyć polegających na zlecaniu stażystom pracy np. wyłącznie w weekendy lub codziennie przez np. 10 godzin.

Nowe przepisy wprowadzają w tym zakresie istotne zmiany. Otóż obecnie:

• czas pracy stażysty nie może przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo,

• czas pracy stażysty będącego osobą niepełnosprawną, zaliczoną do znacznego bądź umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo,

• nie może odbywać stażu w niedziele i święta, w porze nocnej, w systemie pracy zmianowej, chyba że starosta wyrazi zgodę na taką pracę i charakter pracy w danym zawodzie wymaga takiego rozkładu czasu pracy,

• stażysta nie może wykonywać swoich obowiązków w nadgodzinach,

• stażyście przysługuje prawo do okresów odpoczynku na zasadach przewidzianych dla pracowników.

PRZYKŁAD

Stażysta został skierowany do pracy w lakierni zakładu produkującego grzejniki. W związku z sezonowością produkcji, w październiku 2009 r. wszyscy pracownicy lakierni zostali zobowiązani do pracy w godzinach nadliczbowych. Pracodawca zobowiązał również stażystę do pracy w nadgodzinach, na co on wyraził zgodę. Postępowanie pracodawcy jest nieprawidłowe. Stażysta nie może pracować w nadgodzinach, nawet jeżeli wyraża na to zgodę. Zakaz pracy stażysty w godzinach nadliczbowych nie może zostać uchylony nawet przez zgodę starosty.

 

Dodatkowe informacje dla stażysty

Nowe przepisy nakładają na organizatorów stażu obowiązek przekazywania nowych, dotychczas niewymaganych informacji bądź wykonywania nowych obowiązków związanych z korzystaniem z pracy stażysty, takich jak:

• obowiązek podania we wniosku o organizację stażu liczby pracowników w przeliczeniu na pełny etat,

• obowiązek dostarczenia staroście listy obecności podpisanej przez bezrobotnego - w terminie 5 dni po zakończeniu każdego miesiąca stażu,

• obowiązek wskazania miejsca odbywania stażu (w umowie zawieranej ze starostą),

• obowiązek załączenia programu stażu (do umowy zawieranej ze starostą).

Zakończenie stażu przed terminem

Dotychczas staż mógł ulec wcześniejszemu zakończeniu, jeżeli:

• organizator stażu nie realizował programu stażu lub nie dotrzymywał warunków jego odbywania - na wniosek stażysty lub starosty z urzędu,

• stażysta podczas więcej niż jednego dnia stażu nie usprawiedliwił swojej nieobecności w pracy - na wniosek organizatora stażu lub starosty z urzędu,

• stażysta naruszył podstawowe obowiązki określone w regulaminie pracy, w szczególności stawił się do odbycia stażu w stanie wskazującym na spożycie alkoholu, narkotyków lub środków psychotropowych lub spożywał w miejscu pracy alkohol, narkotyki lub środki psychotropowe - na wniosek organizatora stażu lub starosty z urzędu.

W nowych przepisach dodano możliwość zakończenia stażu przed upływem ustalonego terminu na wniosek organizatora stażu lub z urzędu również w sytuacji, gdy wskutek usprawiedliwionej nieobecności stażysty zrealizowanie programu stażu nie jest możliwe.

Największe różnice między dotychczasowymi a nowymi przepisami dotyczącymi odbywania stażu z urzędu pracy

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PRZYKŁAD

Stażysta po skierowaniu na staż w charakterze osoby wprowadzającej dane statystyczne do systemu informatycznego podczas uprawiania sportu złamał kciuki obu rąk. Kontuzja nie jest groźna, jednak stażysta przez 3 miesiące nie będzie mógł pisać na komputerze. Stażysta nie chce sam zrezygnować ze stażu. W dotychczas obowiązującym stanie prawnym zakończenie stażu przed upływem terminu w takim przypadku nie było możliwe. Teraz jest to dopuszczalne (zakończenie stażu na wniosek organizatora lub z urzędu przez starostę z przyczyn obiektywnych uniemożliwiających zrealizowanie programu stażu).

• rozporządzenie z 20 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu przez bezrobotnych (DzU nr 142, poz. 1160),

• rozporządzenie z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków odbywania stażu oraz przygotowania zawodowego w miejscu pracy (DzU nr 185, poz. 1912 ze zm.),

• art. 22, art. 29 pkt 1 ustawy z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw (DzU z 2009 r. nr 6, poz. 33),

• art. 53 ust. 6, ust. 9 ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (DzU z 2008 r. nr 69, poz. 415 ze zm.).

Maurycy Organa

radca prawny

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA