REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kredyty dla przedsiębiorstw

Lila
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja na rynku kredytowym w kraju nadal nie jest dobra, mimo pozytywnych sygnałów dotyczących stanu gospodarki. Większość banków stale zaostrza kryteria. Oczekiwania bankowców dotyczące III kwartału wiążą się z dalszym, spodziewanym zaostrzaniem polityki kredytowej względem przedsiębiorstw.

Wyniki najnowszej ankiety skierowanej do przewodniczących komitetów kredytowych banków, przeprowadzonej w czerwcu/lipcu przez Departament Systemu Finansowego NBP*, wskazują, że w II kwartale roku silniej zaostrzono kryteria udzielania finansowania małym i średnim przedsiębiorstwom (procent netto 65-70%), niż dużym firmom (procent netto 31-48%). Jedna trzecia banków podniosła marże kredytowe.

REKLAMA

Zaobserwowano wzrost popytu na kredyty krótkoterminowe. W przypadku kredytów długoterminowych zwiększył się popyt ze strony dużych przedsiębiorstw, bez zmian pozostał ze strony firm małych i średnich. Bankowcy spodziewają się dalszego wzrostu tej tendencji.

Ostrzejsze kryteria

Jedna trzecia banków zaostrzyła w ostatnim czasie kryteria udzielania kredytów krótkoterminowych dla dużych firm, a połowa podjęła taką decyzję w odniesieniu do kredytów długoterminowych dla tego odbiorcy.

Decyzje o zaostrzeniu kryteriów udzielania kredytów były w większości przypadków zgodne z zapowiedziami przedstawianymi na koniec I kwartału 2009 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Udział banków zaostrzających kryteria udzielania kredytów dla dużych przedsiębiorstw w rynku obniża się od IV kwartału 2008 r., co może wskazywać na stopniowe hamowanie cyklu zaostrzania polityki kredytowej w tym segmencie.

REKLAMA

Podobnie jak w minionych dwóch kwartałach, wszystkie uwzględnione w ankiecie warunki udzielania kredytów dla przedsiębiorstw zostały zaostrzone. Największa grupa banków - ponad 80% - zdecydowała się zwiększyć zakres wymaganych zabezpieczeń kredytu.

Banki podniosły także marże kredytowe - głównie dla kredytów o podwyższonym ryzyku. Oceny skali i kierunku zmiany marż kredytowych były zróżnicowane. Blisko jedna czwarta określiła wzrost marż na takich kredytach jako znaczny. Z drugiej strony, 16% banków postanowiło obniżyć marże. Około połowa podniosła pozaodsetkowe koszty kredytu, zaś ponad jedna trzecia banków skróciła maksymalny okres kredytowania.

Przyczyny zmian

Najważniejszą przyczyną zaostrzania polityki kredytowej wobec przedsiębiorstw są - w ocenie banków - negatywne perspektywy rozwoju sytuacji gospodarczej. Czynnik ten wymieniło ponad dwie trzecie banków, które w II kwartale 2009 r. właśnie zaostrzyły kryteria lub warunki udzielania kredytów dla przedsiębiorstw. Ryzyko związane z sytuacją największych kredytobiorców było przyczyną zaostrzenia polityki kredytowej 60% banków. Około 40% zrobiło to w związku ze wzrostem ryzyka pojedynczych branż. Wśród sektorów uznawanych za szczególnie ryzykowne najczęściej wymieniano branżę motoryzacyjną i transportową oraz działy gospodarki powiązane z rynkiem nieruchomości (branżę budowlaną i meblarską). Inne to przemysł spożywczy, włókienniczy, metalowy i chemiczny, a także handel detaliczny oraz górnictwo.

 

Perspektywy

Banki zakładają dalsze zaostrzenie polityki kredytowej względem przedsiębiorstw w III kwartale 2009 r. Ma to dotyczyć wszystkich rodzajów kredytów dla firm, szczególnie z sektora MSP. W mniejszym stopniu taka polityka powinna dotknąć duże firmy.

Zmiany polityki kredytowej mają być bardziej powszechne w segmencie kredytów długoterminowych niż w segmencie kredytów krótkoterminowych.

Oczekiwania bankowców co do przyszłego kursu polityki kredytowej wobec przedsiębiorstw są najbardziej optymistyczne od czterech kwartałów.

Oferta

REKLAMA

Mimo nie najlepszej sytuacji na rynku kredytowym, zaostrzonej polityki, oferta dla MSP jest zdecydowanie bogatsza niż kilka lat temu. Banki zaczęły nareszcie dostrzegać, że taka strategia po prostu się opłaca, bo sektor mniejszych firm stanowi ogromny potencjał choćby poprzez ilość. Możliwość zarabiania na dużych korporacjach stopniowo się bowiem zmniejsza. Ponadto dużą przeszkodę stanowi ryzyko, które w dobie kryzysu finansowego odgrywa kluczową rolę w pozyskiwaniu oraz obsłudze klienta. Dlatego sektor MSP może dziś liczyć na kredytowanie, leasing, pomoc w zdobyciu funduszy unijnych, usługę dyskonta wierzytelności, zarządzanie płynnością finansową, o doradztwie nie wspominając.

Przykładem nowego trendu może być BOŚ, który ostatnio przedstawił nową ofertę dla segmentu mniejszych firm. Jest nią pakiet BOŚ Plus. Przedsiębiorstwa, które się na niego zdecydują, mogą liczyć na linię odnawialną w wysokości 200 000 zł, przy czym warto podkreślić, że decyzja ma być podejmowana w ciągu 4 dni. Jest to oferta przeznaczona dla firm, które prowadzą pełną księgowość. Zabezpieczeniem ma być weksel in blanco. Pieniędzy nie otrzymają firmy, które funkcjonują na rynku krócej niż jeden rok. Dla nich rozwiązaniem pozostaje kredyt hipoteczny.

*Ankieta została przeprowadzona wśród 30 banków, których łączny udział należności od przedsiębiorstw i gospodarstw domowych w portfelu sektora bankowego wynosi 83,9%.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oprac. Lila

źródło: www.nbp.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Twój Biznes

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA