REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nagroda a premia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Tomaszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wewnątrzzakładowe mogą przyznawać pracownikom dodatkowe składniki wynagrodzenia, takie jak premie czy nagrody. Aby jednak nie wypłacać ich co miesiąc, potrzebne są stosowne zapisy w aktach wewnętrznych.

Premia i nagroda to pojęcia często używane przez pracodawców naprzemiennie. Aby jedna z nich była naprawdę premią, czyli składnikiem, który należy się pracownikowi co miesiąc, a druga nagrodą, czyli świadczeniem nieobowiązkowym, periodycznym - w przepisach wewnątrzzakładowych trzeba to umiejętnie zapisać.

REKLAMA

Nagroda lub premia uznaniowa

Pracodawcy, wprowadzając premię uznaniową lub nagrodę, chcą zostawić sobie pewnego rodzaju furtkę. Jej zadaniem jest z jednej strony zachęcenie pracownika do osiągania określonych rezultatów, z drugiej zaś możliwość, a nie obowiązek wypłaty dodatkowych świadczeń. Nagroda lub premia uznaniowa ma co do zasady być wypłacana według uznania pracodawcy. Od jego woli więc będzie zależało, czy pracownik ją dostanie czy nie. Dlatego też nie ma obowiązku wpisywać możliwości jej wypłaty do przepisów wewnątrzzakładowych. Takie działanie wykluczy możliwość roszczenia jej wypłaty przez pracownika. Jeżeli pracodawca chce mieć wpisany taki nieobligatoryjny składnik wynagrodzenia do aktów wewnętrznych, musi uważać, jak to robi.

Przykładowy zapis może brzmieć:

REKLAMA

„Dopuszcza się możliwość wypłaty nagrody/premii uznaniowej w maksymalnej wysokości 20% od miesięcznego obrotu, w zależności od sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. O jej ewentualnej wypłacie oraz wysokości będzie każdorazowo decydował kierownik działu/prezes/dyrektor”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewpisywanie do przepisów wewnętrznych zasad przyznawania premii uznaniowej lub określenie jej na tyle ogólnikowo, żeby pracownik nie miał podstaw jej dochodzenia, powoduje, że pracodawca będzie mógł obniżyć jej wysokość lub niewypłacić jej wcale. Uznaniowy charakter nagrody polega na tym, że zarówno przyznanie jej pracownikowi, jak i określenie wysokości nagrody należy do zakresu swobodnego uznania zakładu pracy (wyrok SN z 8 czerwca 1977 r., I PR 175/76).

Zarzut dyskryminacji

Przyznawanie nagród czy premii uznaniowych może czasem doprowadzić do sytuacji, w której niektórzy pracownicy będą czuli się dyskryminowani. Stanie się tak, jeżeli uznaniowo będą nagradzani tylko niektórzy pracownicy, w sytuacji gdy cała załoga będzie pracowała jednakowo dobrze. Zdaniem Sądu Najwyższego uznanie (w zakresie przyznawania nagród) nie tworzy wcale ani nie uprawnia do stosowania dowolności, ani do nadużywania kompetencji, ani też - co jest oczywiste - do dyskryminowania dowolnie określonych osób i ich grup (wyrok z 19 grudnia 1990 r., I PR 170/90). Dlatego też pracodawca, przyznając nagrody, powinien zawsze dobrze wiedzieć, dlaczego jeden pracownik ją otrzyma, a drugi nie. Posiadanie takiego uzasadnienia pozwoli w razie rozprawy sądowej na odrzucenie zarzutu dyskryminacji.

Premia regulaminowa

Pracodawca może także ustalić, że w zakładzie pracy będzie przyznawana premia regulaminowa. Jej wpisanie do przepisów wewnątrzzakładowych będzie obligowało pracodawcę do wypłaty. Oczywiście będzie on do tego zobowiązany dopiero po spełnieniu przez pracownika określonych w przepisach przesłanek. Dlatego warto, aby wytyczne do uzyskania takiego świadczenia były możliwie jak najdokładniej ustalone. Określenie wymogów, które musi spełnić pracownik, a następnie spełnienie ich przez podwładnego będzie zawsze skutkowało obowiązkiem wypłaty dodatkowego wynagrodzenia. Przy wpisaniu premii uznaniowej do regulaminu wynagradzania czy umowy nie będzie mogło być mowy o uznaniowym jej przyznawaniu. Pracownik po spełnieniu określonych wymogów będzie mógł zawsze dochodzić wypłaty należnych mu świadczeń. W wyroku z 30 marca 1977 r. Sąd Najwyższy orzekł, że premia stanowi część wynagrodzenia za pracę, prawo podmiotowe do żądania premii zaś powstaje wówczas, gdy odpowiednie akty przewidują z góry skonkretyzowane i zobiektywizowane wskaźniki premiowania, a wskaźniki te zostały przez pracownika spełnione.

WaŻne!

Premia wpisana do regulaminu wynagradzania oraz określenie sytuacji, w których będzie ona przysługiwała pracownikowi, zawsze będzie premią regulaminową niezależnie od sposobu jej nazwania.

Przykład

Pracodawca dodał do regulaminu wynagradzania następujący zapis: „Wprowadza się premię uznaniową w wysokości maksymalnie 500 zł, jeżeli sprzedaż towarów w danym okresie obrotowym przekroczy o co najmniej 20% oczekiwaną wysokość. Każdorazowo o jej ewentualnej wypłacie oraz wysokości będzie decydować dyrektor działu”. Mimo nazwania premii uznaniową pracownicy, którzy w danym okresie obrotowym przekroczą o 20% oczekiwaną wysokość sprzedaży, będą mogli dochodzić obowiązku jej wypłacenia. W regulaminie wpisane bowiem zostało, za co i którzy pracownicy są co miesiąc do premii uprawnieni.

Premia a inne składniki wynagrodzenia

Sposób określenia premii czy nagrody w przepisach wewnątrzzakładowch ma wpływ nie tylko na „bieżącą” pensję, ale również na inne świadczenia wypłacane pracownikami.

Przyznanie premii regulaminowej będzie miało wpływ m.in. na wysokość:

• wynagrodzenia urlopowego,

• ekwiwalentu za urlop,

•  „trzynastki”,

• odprawy z tytułu zwolnień grupowych.

Jeżeli pracodawca określi zasady przyznawania premii, będzie ją musiał wziąć pod uwagę przy obliczaniu wyżej wymienionych składników.

W razie braku jej comiesięcznego przyznawania składnik taki nie będzie uwzględniany.

W świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r. (SK 16/06) zasady uwzględniania premii w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego uległy zmianie. Obecnie przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego nie uwzględnia się tych składników wynagrodzenia, których postanowienia układów zbiorowych pracy lub przepisy o wynagradzaniu nie przewidują zmniejszania za okres pobierania zasiłku. Zgodnie z tym w podstawie wymiaru zasiłku chorobowego należy uwzględniać składniki wynagrodzenia, od których uiszczono składkę na ubezpieczenie chorobowe z wyłączeniem tych składników, co do których obowiązujące przepisy płacowe zawierają jednoznaczne postanowienia o zachowywaniu przez pracownika prawa do tego składnika wynagrodzenia za okres pobierania zasiłku. Jeżeli zatem - zgodnie z przepisami wewnątrzzakładowymi obowiązującymi w danym zakładzie - premia jest pomniejszana za okresy pobierania zasiłków, to należy ją uwzględnić w podstawie wymiaru zasiłku.

Katarzyna Tomaszewska 

Podstawa prawna:

• art. 41 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.),

• § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.),

• wyroki Sądu Najwyższego:

- z 8 czerwca 1977 r. (I PR 175/76, niepubl.),

- z 30 marca 1977 r. (I PRN 26/77, PiZS 1978/8/80),

- z 19 grudnia 1990 r. (I PR 170/90, OG 1991/3/64),

• wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 24 czerwca 2008 r. (SK 16/06, DzU nr 119, poz. 771).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA