REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ubezpieczenie kredytu kupieckiego

Żółtowska Agnieszka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy sprzedające towary lub usługi coraz częściej zmuszone są do odraczania terminów płatności, czyli udzielania tzw. kredytu kupieckiego. Wiąże się z nim jednak spore ryzyko, bo nierzadko zdarza się, że odbiorcy nie płacą nawet po upływie tak odroczonego terminu. By ryzyko to zminimalizować, można skorzystać z polisy, tzw. ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego.

Ochrona ubezpieczeniowa w ramach takiej polisy obejmuje należności bezsporne z tytułu sprzedaży towarów i usług na warunkach kredytowych. W polisie określony jest maksymalny termin płatności. Jeżeli kupiec w tym terminie nie otrzyma należności, może dojść do tzw. likwidacji szkody, ale dopiero po spełnieniu warunków ściśle określonych w umowie.

REKLAMA

Ochroną ubezpieczeniową mogą być objęte należności od klientów krajowych i zagranicznych. Składka ubezpieczeniowa naliczana jest od całego obrotu ubezpieczającego lub na podstawie wartości limitu kredytowego dla wybranych kontrahentów. Ubezpieczający uczestniczy w ryzyku poprzez tzw. udział własny.

Jakie należności warto ubezpieczyć

REKLAMA

Kryzys finansowy dotknął większość przedsiębiorstw, nawet tych, które do tej pory rzetelnie wypełniały swoje zobowiązania płatnicze. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorstw zagranicznych zlokalizowanych w krajach, w których kryzys odczuwalny jest najmocniej. Mniejsza dostępność kredytów i innych form finansowania działalności, a co za tym idzie - mniejszy kapitał obrotowy, powodują, że z dnia na dzień rośnie liczba dłużników zalegających z płatnościami na rzecz swoich dostawców. Dziś praktycznie każde należności z odroczonym terminem płatności niosą ze sobą ryzyko nieotrzymania zapłaty, gdyż sytuacja finansowa firm z dnia na dzień może ulec radykalnej zmianie, niestety, często na gorsze. Brak zapłaty w terminie lub nieotrzymanie jej wcale rodzi z kolei problemy przedsiębiorstwa kredytującego dostawcę, które w konsekwencji mogą prowadzić do utraty płynności finansowej, w szczególności małego przedsiębiorcy.

Można uniknąć tego typu problemów. Rozwiązaniem jest ubezpieczenie kredytu kupieckiego, zapewniające sprawdzenie i monitorowanie kontrahentów, dochodzenie należności, a w przypadku nieskutecznej windykacji wypłatę odszkodowania w sytuacji upadłości lub zwłoki w zapłacie przez partnera handlowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile to kosztuje

Ubezpieczenia kredytu kupieckiego oferowane na rynku są opracowane w zależności od potencjału przedsiębiorstwa, a ich koszt zależy od kilku czynników: najważniejsze z nich to wielkość realizowanego i deklarowanego do ubezpieczenia obrotu, kraje realizacji sprzedaży oraz branża. Ostateczny koszt ubezpieczenia zależy jednak w dużej mierze od dokonanej oceny ryzyka, czyli analizy portfela klientów, terminów płatności oraz struktury przeterminowanych należności.

REKLAMA

W większości przypadków średnie i duże przedsiębiorstwa mogą oczekiwać, że stawka ubezpieczeniowa nie przekroczy 0,5% obrotu realizowanego w danym okresie ubezpieczeniowym. Muszą być one jednak również przygotowane na opłaty związane ze sprawdzeniem i monitorowaniem kontrahenta oraz - w niektórych towarzystwach - z kosztami związanymi z prowadzeniem postępowania windykacyjnego ubezpieczonych należności.

W przypadku mniejszych firm oferta jest bardziej wystandaryzowana, tak aby przedsiębiorca jeszcze przed złożeniem wniosku otrzymał jasne informacje o wysokości koniecznych opłat związanych z ubezpieczeniem. Tabele opłat ustalane są w oparciu o obroty firmy lub wysokość limitów kredytowych udzielanych odbiorcom. Na przykład dla EUROPOLISY oferowanej przez KUKE S.A. koszt takiej opłaty w stosunku do możliwości wykorzystania limitu kredytowego przez 12 miesięcy trwania ubezpieczenia wynosi ok. 0,25%.

Warto dodać, że zawarcie umowy ubezpieczenia ryzyka kredytu kupieckiego i ponoszenie w związku z tym określonych kosztów (składki) służy zabezpieczeniu źródła przychodów przedsiębiorcy. Tym samym składka ubezpieczeniowa płacona ubezpieczycielowi w związku z ubezpieczeniem kredytu kupieckiego stanowi koszt uzyskania przychodów (przychodu) w podatkach dochodowych.

Czy małe firmy ubezpieczają swoje należności

Niestety, małe przedsiębiorstwa to grupa wciąż najmniej chętnie zabezpieczająca swoje należności. Wynika to zapewne nie tylko z małej wiedzy o istnieniu tego typu ubezpieczeń, ale i niechęci do ponoszenia dodatkowych opłat wpływających na ostateczny wynik finansowy z realizowanej sprzedaży. Czas kryzysu gospodarczego uświadamia jednak przewagę bezpieczeństwa transakcji nad nieograniczonym, acz niepewnym zyskiem, odwracając powoli tę tendencję i zmuszając firmy do poszukiwania rozwiązań umożliwiających uzyskanie środków za wysłany towar, nawet w sytuacji braku płatności ze strony kontrahenta.

Na przykład dla jednego z produktów KUKE S.A. dla najmniejszych przedsiębiorstw, porównując analogiczne okresy pierwszych miesięcy dwóch ostatnich lat, zanotowano 26% wzrost zainteresowania ubezpieczeniem. Natomiast analizując liczbę złożonych wniosków o ubezpieczenie w tej grupie przedsiębiorstw w lutym 2009 r., w porównaniu z grudniem poprzedniego roku, to notowany jest wzrost ponad 62%. Pozostaje nadzieja, że trend ten okaże się stały.

Agnieszka Żółtowska

główny specjalista w Biurze Marketingu i Rozwoju Produktów KUKE S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA