REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca to nie jedyna forma zatrudnienia, która pozwala obniżyć koszty pracy. Wymierne korzyści finansowe może przynieść również zatrudnienie pracowników tymczasowych czy job-sharing.

Telepraca to doskonałe rozwiązanie dla osób, które z różnych powodów muszą pozostawać w domu, np. dla osób niepełnosprawnych, osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi lub rodziców wychowujących dzieci. To również doskonały sposób na pozyskanie fachowców. Zastosowanie telepracy ograniczone jest jednak tylko do pracowników, którzy ze względu na charakter wykonywanych zadań mogą efekty swojej pracy przekazywać pracodawcy drogą elektroniczną.

REKLAMA

REKLAMA

Oprócz telepracy pracodawcy mogą zastosować inne elastyczne formy zatrudniania, pozwalające optymalizować tryb i czas pracy, utrzymać pracowników, którzy przejściowo lub stale potrzebują elastyczności pracy, lub pozyskać wysokiej klasy fachowców czy też pracowników do wykonania określonego zadania.

Do najczęściej stosowanych elastycznych form zatrudnienia należą:

• praca w niepełnym wymiarze czasu pracy, często łączona z dzieleniem stanowiska,

REKLAMA

• praca tymczasowa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• samozatrudnienie,

• praca w systemie zadaniowego systemu czasu pracy.

Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy i job-sharing

Kodeks pracy daje pracownikom uprawnionym do urlopu wychowawczego prawo złożenia wniosku w sprawie obniżenia wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. Z uprawnienia tego pracownik może korzystać w okresie, w którym jest uprawniony do urlopu wychowawczego. Pracodawca ma obowiązek uwzględnić wniosek (art. 1867 k.p.).

Przykład

Pracownica posiadająca 2-letni staż pracy złożyła wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy, gdy dziecko skończyło 6 miesięcy. Pracownica nie korzystała wcześniej z urlopu wychowawczego przysługującego na to dziecko. Będzie mogła więc pracować w obniżonym wymiarze czasu pracy do ukończenia przez dziecko 4. roku życia, a więc maksymalnie przez 3,5 roku.

Natomiast pracodawca zatrudniający kilku pracowników korzystających z tego uprawnienia może wprowadzić job-sharing. Jest to praca oparta na zasadzie dzielenia stanowiska. Polega ona na tym, że dwóch lub więcej pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy wykonuje jednakowe obowiązki w ramach jednego stanowiska pracy. Należy zaznaczyć, że ta forma zatrudnienia może być stosowana na stanowiskach, które umożliwiają wykonywanie tych samych czynności przez różne osoby w innym czasie, a więc np. przy ochronie obiektów, obsłudze maszyn, sekretariatów, punktów kontaktu z klientami.

Job-sharing może być również zastosowany w przypadku złej kondycji firmy. Jeżeli pracownicy wyrażą zgodę na obniżenie wymiaru czasu pracy, np. do 2/3 czy 1/2 etatu, a, co za tym idzie obniżenie wynagrodzenia, praca zostanie podzielona między większą liczbę osób, które tym sposobem unikną zwolnienia. Gdy sytuacja pracodawcy ustabilizuje się, pracownicy będą mogli powrócić do pracy w pełnym wymiarze godzin.

Zastosowanie job-sharingu powoduje obniżenie kosztów, większą wydajność pracy i podwyższenie jej jakości przez wykorzystanie pomysłów i doświadczeń większej liczby osób. To także zmniejszenie ryzyka związanego z nieobsadzonym stanowiskiem pracy z powodu absencji pracownika. Gdy jeden z pracowników jest nieobecny, drugi może go zastąpić. Pracownicy mogą pracować w czasie przez siebie uzgodnionym, np. w określone dni tygodnia czy w określonych porach dnia, a pracodawcy mają zapewnioną obsługę stanowiska również w godzinach ponadnormatywnych.

Praca tymczasowa

Praca tymczasowa jest formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu określonej pracy przez osobę zatrudnioną przez agencję pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Podkreślenia wymaga fakt, że pracownik tymczasowy jest pracownikiem agencji, a nie przedsiębiorcy, na którego rzecz wykonuje zadania.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych pracowników i osób niebędących pracownikami takich agencji do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika reguluje ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawcy mogą szybko pozyskać potrzebnych pracowników bez potrzeby przeprowadzania procesu rekrutacji, dostosować liczbę pracowników do swoich bieżących potrzeb, a także obniżyć koszty związane z zatrudnianiem pracowników.

Zadaniowy czas pracy

Pewną alternatywę dla telepracy może również stanowić wprowadzenie zadaniowego systemu czasu pracy. Taką możliwość przewiduje art. 140 k.p., w myśl którego w przypadkach uzasadnionych rodzajem, organizacją lub miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Zastosowanie zadaniowego czasu pracy może być uzasadnione w sytuacji, gdy pracodawca nie sprawuje bezpośredniej kontroli i nadzoru nad świadczeniem pracy przez swojego pracownika. W takiej sytuacji czas pracy pracownika określany jest wymiarem powierzonych mu zadań. Pracodawca określa zadania dla pracownika, a pracownik sam decyduje, znając termin, w którym mają być one wykonane, ile czasu dziennie i w jakich godzinach je wykonuje. Pracodawca wprowadzający taki system oraz wyznaczający zadania do wykonania musi pamiętać, że zadania pracownika należy ustalać tak, aby ich wykonanie mieściło się w ustawowym wymiarze czasu pracy.

Przykład

Piotr N. jest zatrudniony na stanowisku programisty. Do jego obowiązków należy opracowywanie programów obsługujących system kadrowo-płacowy. Pracownik może sam decydować, ile czasu i w jakich godzinach poświęci na wykonywanie obowiązków. Ponadto pracownik może wykonywać obowiązki, pracując w domu. W tym przypadku uzasadnione jest wprowadzenie zadaniowego czasu pracy.

Samozatrudnienie

W ramach samozatrudnienia drobny przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz innego przedsiębiorcy. Warunki świadczenia usług nie mogą się jednak pokrywać z warunkami charakteryzującymi stosunek pracy. Samozatrudnienie to tania i elastyczna forma „zatrudniania”. Pracodawca rozlicza jedynie wystawiane przez samozatrudnionego faktury, nie ponosi kosztów opłacania składek na ubezpieczenia społeczne czy podatek dochodowy tej osoby. Łatwiej jest się z taką osobą rozstać czy powierzyć jej inne zadania. Samozatrudniony sam zapewnia sobie warsztat pracy. Osoby działające w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej płacą na ogół niższy ZUS, niż wynikało by to z umowy o pracę. Dodatkowo mogą wybrać ulgę na ZUS, a podatek płacić według stałej 19% stawki. Obniżeniu podatku sprzyja możliwość rozliczania kosztów uzyskania przychodów (np. zakup komputera, samochodu, mebli do biura). Takiej możliwości nie mają tradycyjni pracownicy.

Ewa Łukasik 

Podstawa prawna:

• art. 140, 1867 Kodeksu pracy,

• ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.).

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

REKLAMA

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

REKLAMA

Sto lat po prawach wyborczych. Dlaczego kobiety wciąż rzadko trafiają do zarządów? [Gość Infor.pl]

107 lat temu Piłsudski podpisał dekret, który dał Polkom prawa wyborcze. Rok później powstała Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych. A dopiero w tym roku kobieta po raz pierwszy zasiadła w jej zarządzie. To mocny symbol. I dobry punkt wyjścia do rozmowy o tym, co wciąż blokuje kobiety w dojściu do najwyższych stanowisk i jak zmienia się kultura zgodności w firmach.

BCC Mixer: Więcej niż networking - merytoryczna wymiana, realna współpraca

Networking od lat pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwoju biznesu. To właśnie bezpośrednie spotkania — rozmowy przy jednym stole, wymiana doświadczeń, spontaniczne pomysły - prowadzą do przełomowych decyzji, nowych partnerstw czy nieoczekiwanych szans. W świecie, w którym technologia umożliwia kontakt na odległość, siła osobistych relacji wciąż pozostaje niezastąpiona. Dlatego wydarzenia takie jak BCC Mixer pełnią kluczową rolę: tworzą przestrzeń, w której wiedza, inspiracja i biznes spotykają się w jednym miejscu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA