REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co zamiast telepracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Łukasik
Ewa Łukasik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Telepraca to nie jedyna forma zatrudnienia, która pozwala obniżyć koszty pracy. Wymierne korzyści finansowe może przynieść również zatrudnienie pracowników tymczasowych czy job-sharing.

Telepraca to doskonałe rozwiązanie dla osób, które z różnych powodów muszą pozostawać w domu, np. dla osób niepełnosprawnych, osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi lub rodziców wychowujących dzieci. To również doskonały sposób na pozyskanie fachowców. Zastosowanie telepracy ograniczone jest jednak tylko do pracowników, którzy ze względu na charakter wykonywanych zadań mogą efekty swojej pracy przekazywać pracodawcy drogą elektroniczną.

REKLAMA

Oprócz telepracy pracodawcy mogą zastosować inne elastyczne formy zatrudniania, pozwalające optymalizować tryb i czas pracy, utrzymać pracowników, którzy przejściowo lub stale potrzebują elastyczności pracy, lub pozyskać wysokiej klasy fachowców czy też pracowników do wykonania określonego zadania.

Do najczęściej stosowanych elastycznych form zatrudnienia należą:

• praca w niepełnym wymiarze czasu pracy, często łączona z dzieleniem stanowiska,

• praca tymczasowa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• samozatrudnienie,

• praca w systemie zadaniowego systemu czasu pracy.

Praca w niepełnym wymiarze czasu pracy i job-sharing

Kodeks pracy daje pracownikom uprawnionym do urlopu wychowawczego prawo złożenia wniosku w sprawie obniżenia wymiaru czasu pracy do wymiaru nie niższego niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy. Z uprawnienia tego pracownik może korzystać w okresie, w którym jest uprawniony do urlopu wychowawczego. Pracodawca ma obowiązek uwzględnić wniosek (art. 1867 k.p.).

Przykład

REKLAMA

Pracownica posiadająca 2-letni staż pracy złożyła wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy, gdy dziecko skończyło 6 miesięcy. Pracownica nie korzystała wcześniej z urlopu wychowawczego przysługującego na to dziecko. Będzie mogła więc pracować w obniżonym wymiarze czasu pracy do ukończenia przez dziecko 4. roku życia, a więc maksymalnie przez 3,5 roku.

Natomiast pracodawca zatrudniający kilku pracowników korzystających z tego uprawnienia może wprowadzić job-sharing. Jest to praca oparta na zasadzie dzielenia stanowiska. Polega ona na tym, że dwóch lub więcej pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy wykonuje jednakowe obowiązki w ramach jednego stanowiska pracy. Należy zaznaczyć, że ta forma zatrudnienia może być stosowana na stanowiskach, które umożliwiają wykonywanie tych samych czynności przez różne osoby w innym czasie, a więc np. przy ochronie obiektów, obsłudze maszyn, sekretariatów, punktów kontaktu z klientami.

REKLAMA

Job-sharing może być również zastosowany w przypadku złej kondycji firmy. Jeżeli pracownicy wyrażą zgodę na obniżenie wymiaru czasu pracy, np. do 2/3 czy 1/2 etatu, a, co za tym idzie obniżenie wynagrodzenia, praca zostanie podzielona między większą liczbę osób, które tym sposobem unikną zwolnienia. Gdy sytuacja pracodawcy ustabilizuje się, pracownicy będą mogli powrócić do pracy w pełnym wymiarze godzin.

Zastosowanie job-sharingu powoduje obniżenie kosztów, większą wydajność pracy i podwyższenie jej jakości przez wykorzystanie pomysłów i doświadczeń większej liczby osób. To także zmniejszenie ryzyka związanego z nieobsadzonym stanowiskiem pracy z powodu absencji pracownika. Gdy jeden z pracowników jest nieobecny, drugi może go zastąpić. Pracownicy mogą pracować w czasie przez siebie uzgodnionym, np. w określone dni tygodnia czy w określonych porach dnia, a pracodawcy mają zapewnioną obsługę stanowiska również w godzinach ponadnormatywnych.

Praca tymczasowa

Praca tymczasowa jest formą zatrudnienia polegającą na wykonywaniu określonej pracy przez osobę zatrudnioną przez agencję pracy tymczasowej na rzecz i pod kierownictwem pracodawcy użytkownika. Podkreślenia wymaga fakt, że pracownik tymczasowy jest pracownikiem agencji, a nie przedsiębiorcy, na którego rzecz wykonuje zadania.

Zasady zatrudniania pracowników tymczasowych przez pracodawcę będącego agencją pracy tymczasowej oraz zasady kierowania tych pracowników i osób niebędących pracownikami takich agencji do wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika reguluje ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych.

Dzięki tej formie zatrudnienia pracodawcy mogą szybko pozyskać potrzebnych pracowników bez potrzeby przeprowadzania procesu rekrutacji, dostosować liczbę pracowników do swoich bieżących potrzeb, a także obniżyć koszty związane z zatrudnianiem pracowników.

Zadaniowy czas pracy

Pewną alternatywę dla telepracy może również stanowić wprowadzenie zadaniowego systemu czasu pracy. Taką możliwość przewiduje art. 140 k.p., w myśl którego w przypadkach uzasadnionych rodzajem, organizacją lub miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. Zastosowanie zadaniowego czasu pracy może być uzasadnione w sytuacji, gdy pracodawca nie sprawuje bezpośredniej kontroli i nadzoru nad świadczeniem pracy przez swojego pracownika. W takiej sytuacji czas pracy pracownika określany jest wymiarem powierzonych mu zadań. Pracodawca określa zadania dla pracownika, a pracownik sam decyduje, znając termin, w którym mają być one wykonane, ile czasu dziennie i w jakich godzinach je wykonuje. Pracodawca wprowadzający taki system oraz wyznaczający zadania do wykonania musi pamiętać, że zadania pracownika należy ustalać tak, aby ich wykonanie mieściło się w ustawowym wymiarze czasu pracy.

Przykład

Piotr N. jest zatrudniony na stanowisku programisty. Do jego obowiązków należy opracowywanie programów obsługujących system kadrowo-płacowy. Pracownik może sam decydować, ile czasu i w jakich godzinach poświęci na wykonywanie obowiązków. Ponadto pracownik może wykonywać obowiązki, pracując w domu. W tym przypadku uzasadnione jest wprowadzenie zadaniowego czasu pracy.

Samozatrudnienie

W ramach samozatrudnienia drobny przedsiębiorca świadczy usługi na rzecz innego przedsiębiorcy. Warunki świadczenia usług nie mogą się jednak pokrywać z warunkami charakteryzującymi stosunek pracy. Samozatrudnienie to tania i elastyczna forma „zatrudniania”. Pracodawca rozlicza jedynie wystawiane przez samozatrudnionego faktury, nie ponosi kosztów opłacania składek na ubezpieczenia społeczne czy podatek dochodowy tej osoby. Łatwiej jest się z taką osobą rozstać czy powierzyć jej inne zadania. Samozatrudniony sam zapewnia sobie warsztat pracy. Osoby działające w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej płacą na ogół niższy ZUS, niż wynikało by to z umowy o pracę. Dodatkowo mogą wybrać ulgę na ZUS, a podatek płacić według stałej 19% stawki. Obniżeniu podatku sprzyja możliwość rozliczania kosztów uzyskania przychodów (np. zakup komputera, samochodu, mebli do biura). Takiej możliwości nie mają tradycyjni pracownicy.

Ewa Łukasik 

Podstawa prawna:

• art. 140, 1867 Kodeksu pracy,

• ustawa z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (DzU nr 166, poz. 1608 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA