REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać interpretację podatkową

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. wnioskodawca zostanie w razie konieczności wezwany do uzupełnienia opłaty za wydanie interpretacji, może również uzyskać zwrot nienależnej opłaty.

KROK I

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowujemy druk wniosku

Pobieramy urzędowy:

• Wzór wniosku ORD-IN oraz

REKLAMA

• Załącznik ORD-IN/A (gdy pytanie lub pytania nie mieszczą się we wniosku ORD-IN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wzór wniosku znajduje się w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 grudnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego oraz sposobu uiszczenia opłaty od wniosku (DzU nr 237, poz. 1662).

KROK II

Wypełniamy formularz

• Zaznaczamy izbę skarbową, do której kierujemy wniosek.

• Wskazujemy, jaki jest cel złożenia wniosku (złożenie wniosku/uzupełnienie wnisku).

Podajemy dane:

- NIP,

- identyfikacyjne wnioskodawcy (rodzaj wnioskodawcy, nazwa lub imię i nazwisko wraz z datą urodzenia, numer REGON lub PESEL),

- status wnioskodawcy (podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia lub inna),

- adres siedziby lub zamieszkania,

- adres do korespondencji (jeśli jest inny niż adres zamieszkania lub siedziby),

- nazwę i adres urzędu skarbowego właściwego ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji.

• Zaznaczamy, czy pytanie dotyczy zaistniałego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego.

• Określamy liczbę stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych.

• Określamy rodzaj podatku, którego dotyczy pytanie, np. podatek dochodowy od osób fizycznych.

• Wskazujemy przepisy, które mają być przedmiotem interpretacji, wraz z nazwą aktu prawnego.

• Określamy kwotę opłaty oraz sposób uiszczenia i udokumentowania.

• Wskazujemy numer konta bankowego, na który jest wnoszona opłata.

• Wskazujeny sposób zwrotu nienależnej opłaty oraz ewentualnie numer rachunku, na który ma być dokonany zwrot.

• Opisujemy stan faktyczny sprawy lub zdarzenie przyszłe.

• Formułujemy pytanie.

• Przedstawiamy własne stanowisko co do oceny prawnej problemu.

• Podajemy informację o liczbie załączników ORD-IN/A (jeżeli są załączane).

• Podpisując wniosek, składamy oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania i że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

KROK III

Opłacamy wniosek

• Uiszczamy opłatę 40 zł od jednego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

• Pieniądze wpłacamy w kasie lub przelewem (numery kont w tabeli w poz. 51 wniosku).

• Dowód wpłaty opłaty załączamy do wniosku lub przesyłamy w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

KROK IV

Przesyłamy wniosek

Wniosek przesyłamy na właściwy adres (patrz tabela).

Do wniosku załączamy:

• ORD-IN/A - gdy pytanie (lub pytania) podatnika nie mieszczą się we wniosku ORD-IN,

• Dowód uiszczenia opłaty (można dołączyć w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku),

• Pełnomocnictwo - gdy podatnik działa przez osobę upoważnioną.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA