REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić uproszczone zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 20 stycznia podatnicy mający kalendarzowy rok podatkowy mogą wybrać uproszczoną metodę opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Warto zatem przypomnieć, jakie korzyści wynikają z wyboru takiej metody.

Jakie korzyści wynikają z płacenia zaliczek uproszczonych

REKLAMA

Opłacanie zaliczek w formie uproszczonej:

• zwalnia podatnika od comiesięcznego wyliczania dochodu podatkowego,

• podatnicy, których dochód wzrasta co roku, będą płacić zaliczki na podstawie zeznania z lat poprzednich. Oznacza to, że zaliczki uproszczone będą z reguły mniejsze niż zaliczki płacone na zasadach ogólnych (od rzeczywiście osiągniętego dochodu).

Oczywiście wybór tej metody wiąże się z pewnym ryzykiem. Jeżeli spółka płaciła wysoki podatek za rok służący do wyliczenia zaliczek uproszczonych, to będzie płacić także stosunkowo wysokie zaliczki. Jeżeli zatem np. ze względu na kryzys nie osiągnie dochodu lub będzie on niewielki, to będzie płacić niewspółmiernie wysokie zaliczki na podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Spółka uzyskała następujący dochód w kolejnych latach działalności:

2005 r. - 40 000 zł, 2006 r. - 60 000 zł, 2007 r. - 100 000 zł, 2008 r. - 600 000 zł.

W 2008 r. dochód uzyskiwany był w wysokości około 50 000 zł miesięcznie. Spółka skorzystała z uproszczonej formy wpłacania zaliczek i płaci tylko 950 zł miesięcznie (tj. 19% z 1/12 dochodu z 2006 r.). Jeśli nie skorzystałaby z tej metody, zaliczki wynosiłyby ok. 9500 zł. Podjęta decyzja o wyborze uproszczonej metody opłacania zaliczek wpłynęła pozytywnie na płynność finansową spółki.

Kto może rozliczać się w formie zaliczek uproszczonych

Możliwość opłacania zaliczek w formie uproszczonej mają wszyscy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli:

REKLAMA

1) zawiadomią o tym „swojego” naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym. W przypadku gdy rokiem podatkowym przedsiębiorcy jest rok kalendarzowy, jest to termin 20 stycznia. Ustawodawca nie przewidział szczególnej formy/wzoru dla takiego zawiadomienia;

2) wykażą podatek należny w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (art. 25 ust. 6 updop). Nowo tworzona spółka nabędzie prawo do takiego rozliczania najwcześniej w trzecim roku podatkowym swojej działalności, pod warunkiem że uzyskała dochód w pierwszym roku działalności.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W styczniu 2007 r. rozpoczęła działalność X Sp. z o.o., która w pierwszym roku działalności osiągnęła stratę. W zeznaniu za 2008 r. spółka wykazała podatek należny. Oznacza to, że może przejść na uproszczony system opłacania zaliczek począwszy od początku 2010 r. Oczywiście warunkiem będzie złożenie zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego. Ponieważ rok podatkowy spółki jest kalendarzowy, powinna ona złożyć zawiadomienie do 20 stycznia 2010 r. Jest to bowiem dla niej termin wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym.

Przedsiębiorcy, którzy wybrali uproszczoną metodę wpłacania zaliczek, zobowiązani są do jej stosowania przez cały rok podatkowy (art. 25 ust. 7a updop). Zawiadomienie o wyborze zaliczek uproszczonych jest skuteczne także w latach następnych. Jeżeli spółka nie chce w kolejnych latach stosować uproszczonej metody opłacania zaliczek, w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy powinna zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

WAŻNE!

Zawiadomienie o wyborze zaliczek uproszczonych jest skuteczne także w latach następnych.

Jak wyliczyć zaliczki uproszczone

Podatnicy wpłacają zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (art. 25 ust. 6 updop). Mówiąc prościej - zeznanie składane w roku poprzedzającym dany rok podatkowy to zeznanie za rok poprzedzający rok podatkowy o dwa lata.

Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie. Przy wyliczaniu kwoty zaliczek należy brać pod uwagę dochód po odliczeniu straty z lat ubiegłych.

Stanowisko w sprawie tego, jak rozumieć określenie „podatek należny”, zajęła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w piśmie z 13 maja 2008 r. (nr ITPB3/423-126/08/AM):

Określenie „podatek należny” zawarte w art. 25 ust. 6 ustawy oznacza podatek, który (...) powinien być uiszczony (w tym w postaci zaliczek) za dany rok podatkowy, co wynika z treści art. 27 ust. 1 ustawy, stanowiącego, iż podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Tym samym powyższe określenie obejmuje podatek, o którym mowa w art. 19 ustawy, pomniejszony o przewidziane przepisami odliczenia.

Jeżeli rok podatkowy, którego dotyczy zeznanie, nie trwał 12 miesięcy, wysokość zaliczek należy obliczyć proporcjonalnie do czasu jego trwania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła działalność w 2006 r. Na początku osiągnęła niewielki dochód. W kolejnym roku działalności (2007) spółka poniosła stratę. W 2008 r. zaczęła ponownie osiągać dochód. Z początkiem 2009 r. zarząd spółki podjął decyzję o przejściu na uproszczoną metodę wpłacania zaliczek. Zeznanie za 2008 r. nie może być podstawą do wyliczenia zaliczki pomimo osiągnięcia dochodu, ponieważ jest składane w terminie do 30 marca 2009 r. Zeznanie za 2007 r. mogłoby być taką podstawą, gdyby podatnik nie zanotował wówczas straty. Spółka sięgnęła więc aż do zeznania za 2006 r., które było zeznaniem złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (tj. w 2007 r.).

Przypominamy!

Możliwość wyboru uproszczonej metody opłacania zaliczek mają także podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. W ich przypadku termin zawiadomienia urzędu skarbowego upływa jednak 20 lutego danego roku podatkowego. Na ten temat napiszemy w najbliższym numerze Mk.

Zaliczki po zmianach

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) wprowadza zmiany także w zakresie zaliczek na podatek. Zmiany dotyczące zaliczek będą obowiązywać począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2009 r. (art. 9 ust. 2 ustawy nowelizującej). Zakres zmian i komentarz do nich znajdą Państwo w dodatku do Mk nr 24/2008 „Przewodnik po zmianach 2008/2009”.

• art. 25 ust. 6, 7a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

• art. 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA