REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić uproszczone zaliczki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do 20 stycznia podatnicy mający kalendarzowy rok podatkowy mogą wybrać uproszczoną metodę opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Warto zatem przypomnieć, jakie korzyści wynikają z wyboru takiej metody.

Jakie korzyści wynikają z płacenia zaliczek uproszczonych

REKLAMA

Opłacanie zaliczek w formie uproszczonej:

• zwalnia podatnika od comiesięcznego wyliczania dochodu podatkowego,

• podatnicy, których dochód wzrasta co roku, będą płacić zaliczki na podstawie zeznania z lat poprzednich. Oznacza to, że zaliczki uproszczone będą z reguły mniejsze niż zaliczki płacone na zasadach ogólnych (od rzeczywiście osiągniętego dochodu).

Oczywiście wybór tej metody wiąże się z pewnym ryzykiem. Jeżeli spółka płaciła wysoki podatek za rok służący do wyliczenia zaliczek uproszczonych, to będzie płacić także stosunkowo wysokie zaliczki. Jeżeli zatem np. ze względu na kryzys nie osiągnie dochodu lub będzie on niewielki, to będzie płacić niewspółmiernie wysokie zaliczki na podatek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Spółka uzyskała następujący dochód w kolejnych latach działalności:

2005 r. - 40 000 zł, 2006 r. - 60 000 zł, 2007 r. - 100 000 zł, 2008 r. - 600 000 zł.

W 2008 r. dochód uzyskiwany był w wysokości około 50 000 zł miesięcznie. Spółka skorzystała z uproszczonej formy wpłacania zaliczek i płaci tylko 950 zł miesięcznie (tj. 19% z 1/12 dochodu z 2006 r.). Jeśli nie skorzystałaby z tej metody, zaliczki wynosiłyby ok. 9500 zł. Podjęta decyzja o wyborze uproszczonej metody opłacania zaliczek wpłynęła pozytywnie na płynność finansową spółki.

Kto może rozliczać się w formie zaliczek uproszczonych

Możliwość opłacania zaliczek w formie uproszczonej mają wszyscy podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli:

REKLAMA

1) zawiadomią o tym „swojego” naczelnika urzędu skarbowego w terminie wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym. W przypadku gdy rokiem podatkowym przedsiębiorcy jest rok kalendarzowy, jest to termin 20 stycznia. Ustawodawca nie przewidział szczególnej formy/wzoru dla takiego zawiadomienia;

2) wykażą podatek należny w zeznaniu podatkowym złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy lub w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (art. 25 ust. 6 updop). Nowo tworzona spółka nabędzie prawo do takiego rozliczania najwcześniej w trzecim roku podatkowym swojej działalności, pod warunkiem że uzyskała dochód w pierwszym roku działalności.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W styczniu 2007 r. rozpoczęła działalność X Sp. z o.o., która w pierwszym roku działalności osiągnęła stratę. W zeznaniu za 2008 r. spółka wykazała podatek należny. Oznacza to, że może przejść na uproszczony system opłacania zaliczek począwszy od początku 2010 r. Oczywiście warunkiem będzie złożenie zawiadomienia do naczelnika urzędu skarbowego. Ponieważ rok podatkowy spółki jest kalendarzowy, powinna ona złożyć zawiadomienie do 20 stycznia 2010 r. Jest to bowiem dla niej termin wpłaty pierwszej zaliczki w roku podatkowym.

Przedsiębiorcy, którzy wybrali uproszczoną metodę wpłacania zaliczek, zobowiązani są do jej stosowania przez cały rok podatkowy (art. 25 ust. 7a updop). Zawiadomienie o wyborze zaliczek uproszczonych jest skuteczne także w latach następnych. Jeżeli spółka nie chce w kolejnych latach stosować uproszczonej metody opłacania zaliczek, w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy powinna zawiadomić w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.

WAŻNE!

Zawiadomienie o wyborze zaliczek uproszczonych jest skuteczne także w latach następnych.

Jak wyliczyć zaliczki uproszczone

Podatnicy wpłacają zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy (art. 25 ust. 6 updop). Mówiąc prościej - zeznanie składane w roku poprzedzającym dany rok podatkowy to zeznanie za rok poprzedzający rok podatkowy o dwa lata.

Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie. Przy wyliczaniu kwoty zaliczek należy brać pod uwagę dochód po odliczeniu straty z lat ubiegłych.

Stanowisko w sprawie tego, jak rozumieć określenie „podatek należny”, zajęła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w piśmie z 13 maja 2008 r. (nr ITPB3/423-126/08/AM):

Określenie „podatek należny” zawarte w art. 25 ust. 6 ustawy oznacza podatek, który (...) powinien być uiszczony (w tym w postaci zaliczek) za dany rok podatkowy, co wynika z treści art. 27 ust. 1 ustawy, stanowiącego, iż podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Tym samym powyższe określenie obejmuje podatek, o którym mowa w art. 19 ustawy, pomniejszony o przewidziane przepisami odliczenia.

Jeżeli rok podatkowy, którego dotyczy zeznanie, nie trwał 12 miesięcy, wysokość zaliczek należy obliczyć proporcjonalnie do czasu jego trwania.

PRZYKŁAD

Spółka rozpoczęła działalność w 2006 r. Na początku osiągnęła niewielki dochód. W kolejnym roku działalności (2007) spółka poniosła stratę. W 2008 r. zaczęła ponownie osiągać dochód. Z początkiem 2009 r. zarząd spółki podjął decyzję o przejściu na uproszczoną metodę wpłacania zaliczek. Zeznanie za 2008 r. nie może być podstawą do wyliczenia zaliczki pomimo osiągnięcia dochodu, ponieważ jest składane w terminie do 30 marca 2009 r. Zeznanie za 2007 r. mogłoby być taką podstawą, gdyby podatnik nie zanotował wówczas straty. Spółka sięgnęła więc aż do zeznania za 2006 r., które było zeznaniem złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata (tj. w 2007 r.).

Przypominamy!

Możliwość wyboru uproszczonej metody opłacania zaliczek mają także podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. W ich przypadku termin zawiadomienia urzędu skarbowego upływa jednak 20 lutego danego roku podatkowego. Na ten temat napiszemy w najbliższym numerze Mk.

Zaliczki po zmianach

Najnowsza nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316) wprowadza zmiany także w zakresie zaliczek na podatek. Zmiany dotyczące zaliczek będą obowiązywać począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2009 r. (art. 9 ust. 2 ustawy nowelizującej). Zakres zmian i komentarz do nich znajdą Państwo w dodatku do Mk nr 24/2008 „Przewodnik po zmianach 2008/2009”.

• art. 25 ust. 6, 7a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

• art. 44 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1316

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA