REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

18 tys. zł dostanie bezrobotny na założenie firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Bezrobotny nie odda dotacji na rozpoczęcie działalności, jeśli będzie ją prowadził przez co najmniej 12 miesięcy. Dotację można przeznaczyć na zakup sprzętu, koszty pomocy prawnej i doradztwa ściśle związanego z prowadzoną fimą.

Starosta, w imieniu którego działa dyrektor powiatowego urzędu pracy, ze środków Funduszu Pracy może przyznać bezrobotnemu dotację na działalność gospodarczą. Maksymalnie jest to 5-krotność przeciętnego wynagrodzenia wg danych GUS w ostatnim kwartale przed złożeniem wniosku (obecnie to kwota 14,8 tys. zł). Najpóźniej na początku lutego dotacja ta będzie jednak wyższa i będzie odpowiadała już 6-krotności średniej płacy. Tak przewiduje nowelizacja tzw. ustawy rynkowej, która właśnie została podpisana przez prezydenta.

REKLAMA

Dla kogo i na co dotacja

REKLAMA

O dotację może ubiegać się każdy bezrobotny zarejestrowany w urzędzie pracy. Pod warunkiem że w ciągu 12 miesięcy przed złożeniem wniosku nie odmówił bez uzasadnionej przyczyny przyjęcia propozycji zatrudnienia, szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, wykonywania prac społecznie użytecznych, interwencyjnych lub robót publicznych. A także nie prowadził (nie miał zarejestrowanej) działalności gospodarczej przez ostatni rok i w ciągu pięciu lat nie otrzymał dotacji z Funduszu Pracy lub innych funduszy publicznych na podjęcie działalności gospodarczej.

Dotacja może być przeznaczona na zakup sprzętu, koszty pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa ściśle związanego z prowadzoną działalnością. Nie można więc przeznaczyć dotacji na wydatki niezwiązane bezpośrednio z planowanym biznesem. Na przykład na zakup: ziemi, akcji, obligacji, udziału w spółkach, kaucje, nieruchomości, automatów do gier zręcznościowych.

Wniosek do urzędu pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Procedurę ubiegania się o dotację rozpoczyna złożenie wniosku przez bezrobotnego do powiatowego urzędu pracy. Wzór wniosku można pobrać ze strony internetowej urzędu albo uzyskać go od urzędnika urzędu pracy. Wnioskodawcy powinni złożyć wniosek w terminie, dokładnie wypełnić wszystkie jego pola. Parafować każdą jego stronę, złożyć wszystkie podpisy. Dołączyć do wniosku załączniki, np.: kserokopię dokumentów potwierdzających wykształcenie, uprawnienia zawodowe i takie, które potwierdzają przebieg pracy zawodowej oraz posiadane kwalifikacje przydatne do prowadzenia planowanej działalności, np. świadectwa pracy, zaświadczenie o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej lub wypis z KRS w przypadku prowadzenia działalności w przeszłości. We wniosku trzeba również określić listę planowanych zakupów.

We wniosku bezrobotny przedstawia również biznesplan. Opisuje mocne i słabe strony przedsięwzięcia. Przedstawia szanse powodzenia własnego biznesu z punktu widzenia dochodów ludności, prognozowanego wzrostu gospodarczego, stóp kredytowych i inflacji.

Co w biznesplanie

Przyszły przedsiębiorca musi napisać, co zamierza zrobić, jak chce wykorzystać swoje atuty, żeby zminimalizować słabe strony. Jeśli w opisie przedsięwzięcia koncentruje się na korzystnej lokalizacji firmy, dobrej jakości oferowanych produktów, konkurencyjnych lub niskich cenach usług, terminowości realizacji zleceń, bazie klientów, to musi podać konkretne informacje, czy dane statystyczne uzasadniające takie stwierdzenia. Na przykład, jeśli opisuje konkurencję na rynku, musi podać nazwy konkurencyjnych firm w jego najbliższym otoczeniu.

Bezrobotny musi także przedstawić konkretne dane dla zobrazowania wydatków. Są to np.: zakup towarów, usług, materiałów, wynagrodzenia brutto pracowników z należnymi składkami, najem lokalu. Musi też określić średnie miesięczne przychody ze sprzedaży towarów i usług.

Umowa i zakupy

W razie pozytywnego rozpatrzenia wniosku bezrobotny podpisuje umowę z dyrektorem PUP. Przedstawia w niej zabezpieczenie spłaty dotacji. Może nim być poręczenie cywilne i inne prawnie dopuszczalne formy. Urzędy preferują weksel in blanco podpisany przez co najmniej dwóch poręczycieli wraz z dołączoną deklaracją wekslową.

Bezrobotny musi dokonać zakupów po podpisaniu umowy, nie później jednak niż do 30 dni od dnia zarejestrowania działalności gospodarczej. Natomiast 45 dni to maksymalny czas na zarejestrowanie działalności gospodarczej liczony od dnia podpisania umowy. Łącznie więc daje to 75 dni na zakupy. Zakupy muszą być dokonane zgodnie z zapisami umowy i pozycjami podanymi we wniosku. Wydatki powinny być dokumentowane fakturami, imiennymi paragonami, umowami kupna-sprzedaży z potwierdzoną płatnością podatku. Ich oryginały musi przedstawić w urzędzie pracy.

560 mln zł

zostało zarezerwowane w Funduszu Pracy w 2009 roku na dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej

KONTROLA BEZROBOTNEGO

Urząd pracy może kontrolować działalność bezrobotnego. Pracownik z urzędu przyjeżdża do firmy. Ma przy sobie kopie faktur zakupionego sprzętu i sprawdza, czy znajduje się on w pomieszczeniach firmy. Jeśli nie, to przedsiębiorca musi złożyć wyjaśnienia, a nawet zwrócić należną dotację wraz z odsetkami urzędowymi. W chwili obecnej wynoszą one 13 proc. w skali roku. Pieniądze odda również wtedy, gdy zlikwiduje biznes w ciągu pierwszego roku od jego podjęcia lub nie przedłoży dokumentów potwierdzających jego prowadzenie przez 12 miesięcy. Są to: zaświadczenie z ZUS o obowiązku opłacania składek ubezpieczeniowych płaconych z tytułu prowadzenia działalności i zaświadczenie z urzędu skarbowego o tym, że figuruje w jego ewidencji jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

PAWEŁ JAKUBCZAK

pawel.jakubczak@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA