REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie mniej papierkowej roboty

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy będą miały mniej sprawozdań o ilości zebranych starych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Producenci i importerzy tego sprzętu będą część pieniędzy przeznaczać na edukację ekologiczną.

Przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w systemie gospodarowania odpadami, które powstają ze zużytych urządzeń elektrycznych i elektronicznych, będą co pół roku składać sprawozdania o masie zebranych elektrośmieci, a nie co kwartał, jak obecnie. Uproszczenia te zakłada nowelizacja ustawy o tym sprzęcie, która wejdzie w życie 1 stycznia 2009 r.

REKLAMA

Sprawozdanie co pół roku

REKLAMA

Firmy, które wprowadzają sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek lub zbierają zużyte tego rodzaju urządzenia, będą co pół roku przedstawiać generalnemu inspektorowi ochrony środowiska sprawozdania dotyczące ilości takich odpadów. Obowiązek sprawozdawczy dotyczy zatem producentów, dystrybutorów i importerów sprzętu elektrycznego i elektronicznego, np. telewizorów, pralek, a nawet suszarek do włosów, na polski rynek.

Do zbierających zużyty sprzęt RTV i AGD należą zarówno sklepy, które handlują tego rodzaju urządzeniami, jak i gminne jednostki organizacyjne, prowadzące działalność w zakresie odbierania odpadów, oraz firmy prywatne świadczące usługi w tym zakresie. Zgodnie z nowelizacją, do tej grupy dołączą także przedsiębiorcy prowadzący punkty skupu złomu oraz firmy naprawiające urządzenia elektryczne i elektroniczne. Co pół roku będą oni informować GIOŚ o masie zebranych starych urządzeń RTV i AGD. Z kolei przedsiębiorcy prowadzący zakłady przetwarzania muszą w sprawozdaniach podać dane o masie przyjętego sprzętu, z którego powstał zużyty sprzęt. Natomiast recyklerzy mają podać masę przyjętych oraz poddanych recyklingowi lub innym procesom odzysku odpadów pochodzących ze zużytego sprzętu.

Łatwiej, ale czy lepiej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja ułatwi zatem prowadzenie działalności, ponieważ przygotowanie sprawozdań wymaga wiele czasu. Część przedsiębiorców z pewnością cieszy się z tej zmiany, ale są też tacy, którzy dostrzegają w tym pewne zagrożenie.

- Z jednej strony mniejsza częstotliwość składania sprawozdań cieszy. Jednak z drugiej strony rynek odpadów elektrycznych i elektronicznych jest w Polsce bardzo młody i wymaga szczególnej kontroli. Istnieje ryzyko wielu nieprawidłowości, dlatego kwartalne rozwiązania, które były do tej pory, wydają się dobrym wyjściem - mówi Wojciech Konecki, dyrektor Europejskiego Stowarzyszenia Producentów AGD - CECED Polska. Jego zdaniem rynek elektroodpadów w Polsce nie dojrzał jeszcze do tego, aby zmniejszyć nad nim nadzór poprzez zmniejszenie częstotliwości obowiązków sprawozdawczych. Zaznacza, że z punktu widzenia biznesu, który chce się skupiać na zarabianiu pieniędzy, a nie na papierkowej robocie, jest to pewne ułatwienie.

Edukacja ekologiczna

REKLAMA

Nowe przepisy zobowiązują ponadto organizacje odzysku do przeznaczania 5 proc. ich przychodów na publiczną działalność edukacyjną. Zgodnie z nowelizacją, za kampanie edukacyjne uznaje się wszelkie działania mające na celu podnoszenie stanu świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami w postaci zużytego sprzętu. Ponadto mają one uświadamiać o znaczeniu osiągnięcia wysokiego poziomu zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych. Organizacje odzysku muszą mieć udokumentowane wszystkie wydatki na takie cele.

Obowiązek przeznaczania części pieniędzy na edukację ekologiczną będą mieli także wprowadzający sprzęt na rynek (producenci, importerzy, dystrybutorzy), którzy nie zlecają wykonywania obowiązków ustawowych organizacjom odzysku. Po zmianach przeznaczą minimum 0,1 proc. swoich przychodów na rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Grzegorz Skrzypczak, prezes organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego Elektroeko, uważa, że powodzenie systemu gospodarowania zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym zależy w głównej mierze od wzrostu świadomości społeczeństwa w tym zakresie, czyli edukacji ekologicznej.

- Bez tego nie uda się Polsce wypełnić założeń dyrektywy unijnej dotyczącej gospodarki ZSEE. Ludzie nie mając świadomości, nie będą oddawać elektrośmieci do punktów zbierania - podkreśla Grzegorz Skrzypczak.

TERMINARZ SPRAWOZDAŃ

Sprawozdania trzeba będzie złożyć dwa razy, czyli:

• do 31 lipca za okres od 1 stycznia do 30 czerwca,

• do 15 marca za okres od 1 lipca do 31 grudnia każdego roku.

W tym samym czasie będą także musieli złożyć sprawozdania, w których poinformują o ilości starego sprzętu, który zebrali i następnie przekazali do przetworzenia.

ŁUKASZ KULIGOWSKI

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 1 pkt. 19, 31, 37, 39, 40, 41, 43, 44 ustawy z 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 223, poz. 1464).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA