REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnioski o wpis w rejestrze REGON można składać przez internet

Katarzyna Wójcik-Adamska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od czerwca udostępniony w internecie system eREGON umożliwia składanie elektronicznych wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Do tej pory z systemu skorzystało ponad 250 osób.

• Kto musi się ubiegać o nadanie numeru REGON?

REKLAMA

REKLAMA

- Złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jest obowiązkiem osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jak również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek lokalnych ww. podmiotów.

• Jakie są najczęstsze błędy we wnioskach o wpis w rejestrze REGON?

- Najczęściej dotyczą one nadmiarowego lub niepełnego wypełnienia informacji występujących we wniosku. Występują w przypadku, gdy osoba wypełniająca formularz nie zwróci uwagi na objaśnienia występujące w formularzu.

REKLAMA

• Jakie są konsekwencje tych błędów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nieprecyzyjne lub niepełne informacje powodują mitręgę już przy samym nadawaniu numeru. W przypadku błędnie wypełnionego formularza pracownik urzędu statystycznego zwraca się do osoby zgłaszającej wniosek z prośbą o dokonanie odpowiednich korekt. Opóźni się więc przydzielenie numeru. Konsekwencje są takie, że wszystko to, co się w wyniku wpisu do rejestru REGON uzyskuje, będzie później, na przykład firmowe konto w banku.

Niedokładne rozróżnienie informacji, które składający wniosek chce, a które musi podać, może również powodować problemy. Część tych informacji jest publicznie dostępna.

Co więcej, osoby składające wniosek podają często informacje błędne czy nieprawdziwe. Konsekwencją może być pociągnięcie do odpowiedzialności. Jeżeli zdarzy się jakakolwiek kontrola finansowa, powstaje ryzyko, że klasyfikacja firmy zostanie zakwestionowana. GUS nie ma uprawnień do kontroli i weryfikacji informacji podanych przez osobę rejestrującą. My tylko nadajemy numer. Takie kompetencje mają natomiast organy fiskalne wymiaru sprawiedliwości i organy kontroli gospodarczej.

• Jakie zmiany należy zgłaszać do GUS-u? Ile mamy na to czasu?

- Obowiązek zmian klasyfikacji mamy wszyscy. Przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają ponadto na podmioty rejestru REGON obowiązek zgłaszania zmian w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę. Musimy zgłaszać zmiany dotyczące nazwy i adresu siedziby podmiotu, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dodatkowo nazwiska i imienia oraz miejsca zamieszkania i numeru PESEL. Konieczne jest również powiadomienie o przekształceniu w inną formę prawną i zmianie formy własności. Należy również zgłaszać modyfikacje wykonywanej działalności, w tym rodzaju przeważającej działalności. Powiadamiamy także o zawieszeniu i zakończeniu działalności.

• Jakie są działania GUS-u związane z nową klasyfikacją działalności?

- Aktualnie, w związku z wprowadzeniem 1 stycznia 2008 r. nowej klasyfikacji działalności, urzędy statystyczne prowadzą akcję przeklasyfikowania według PKD 2007 działalności podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON, które dotychczas tego nie zrobiły. W tym celu do podmiotów zostaną wysłane ankiety aktualizacyjne. W pierwszej kolejności ankietę otrzymają osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a następnie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Podmioty zobowiązane będą do zwrotu zweryfikowanej ankiety do właściwego urzędu statystycznego lub jego oddziału w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą indywidualnie zostaną wezwane do urzędu gminy w celu przeprowadzenia bezpośredniego wywiadu i dopiero na podstawie tej rozmowy aktualizowana będzie baza Centralnego Rejestru Regon.

Akcja przeklasyfikowania będzie trwała do 31 grudnia 2009 r. Po dokonaniu aktualizacji rejestru REGON na podstawie złożonych ankiet urzędy statystyczne będą przesyłały do podmiotów sukcesywnie, w terminie do 31 grudnia 2009 r., zaświadczenia o nowym numerze identyfikacyjnym. Przeklasyfikowania rodzaju działalności można dokonać także samemu poprzez złożenie we właściwym urzędzie statystycznym wniosku lub wniosku elektronicznego.

• Od 26 czerwca został udostępniony w internecie system eREGON umożliwiający składanie elektronicznych wniosków o wpis, zmianę cech objętych wpisem lub skreślenie podmiotu z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Ile osób do tej pory skorzystało z tego systemu?

- Do tej pory wpłynęło do nas ponad 250 wniosków. Muszą być one podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Dlatego bardziej popularna jest tradycyjna forma składania wniosku.

Rejestr REGON

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Fot. Marek Matusiak

• WŁADYSŁAW WIESŁAW ŁAGODZIŃSKI,

socjolog, statystyk. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Statystycznego

Rozmawiała KATARZYNA WÓJCIK-ADAMSKA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA