REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wnioski o wpis w rejestrze REGON można składać przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wójcik-Adamska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od czerwca udostępniony w internecie system eREGON umożliwia składanie elektronicznych wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Do tej pory z systemu skorzystało ponad 250 osób.

• Kto musi się ubiegać o nadanie numeru REGON?

REKLAMA

REKLAMA

- Złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jest obowiązkiem osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jak również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek lokalnych ww. podmiotów.

• Jakie są najczęstsze błędy we wnioskach o wpis w rejestrze REGON?

- Najczęściej dotyczą one nadmiarowego lub niepełnego wypełnienia informacji występujących we wniosku. Występują w przypadku, gdy osoba wypełniająca formularz nie zwróci uwagi na objaśnienia występujące w formularzu.

REKLAMA

• Jakie są konsekwencje tych błędów?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Nieprecyzyjne lub niepełne informacje powodują mitręgę już przy samym nadawaniu numeru. W przypadku błędnie wypełnionego formularza pracownik urzędu statystycznego zwraca się do osoby zgłaszającej wniosek z prośbą o dokonanie odpowiednich korekt. Opóźni się więc przydzielenie numeru. Konsekwencje są takie, że wszystko to, co się w wyniku wpisu do rejestru REGON uzyskuje, będzie później, na przykład firmowe konto w banku.

Niedokładne rozróżnienie informacji, które składający wniosek chce, a które musi podać, może również powodować problemy. Część tych informacji jest publicznie dostępna.

Co więcej, osoby składające wniosek podają często informacje błędne czy nieprawdziwe. Konsekwencją może być pociągnięcie do odpowiedzialności. Jeżeli zdarzy się jakakolwiek kontrola finansowa, powstaje ryzyko, że klasyfikacja firmy zostanie zakwestionowana. GUS nie ma uprawnień do kontroli i weryfikacji informacji podanych przez osobę rejestrującą. My tylko nadajemy numer. Takie kompetencje mają natomiast organy fiskalne wymiaru sprawiedliwości i organy kontroli gospodarczej.

• Jakie zmiany należy zgłaszać do GUS-u? Ile mamy na to czasu?

- Obowiązek zmian klasyfikacji mamy wszyscy. Przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają ponadto na podmioty rejestru REGON obowiązek zgłaszania zmian w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę. Musimy zgłaszać zmiany dotyczące nazwy i adresu siedziby podmiotu, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dodatkowo nazwiska i imienia oraz miejsca zamieszkania i numeru PESEL. Konieczne jest również powiadomienie o przekształceniu w inną formę prawną i zmianie formy własności. Należy również zgłaszać modyfikacje wykonywanej działalności, w tym rodzaju przeważającej działalności. Powiadamiamy także o zawieszeniu i zakończeniu działalności.

• Jakie są działania GUS-u związane z nową klasyfikacją działalności?

- Aktualnie, w związku z wprowadzeniem 1 stycznia 2008 r. nowej klasyfikacji działalności, urzędy statystyczne prowadzą akcję przeklasyfikowania według PKD 2007 działalności podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON, które dotychczas tego nie zrobiły. W tym celu do podmiotów zostaną wysłane ankiety aktualizacyjne. W pierwszej kolejności ankietę otrzymają osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a następnie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Podmioty zobowiązane będą do zwrotu zweryfikowanej ankiety do właściwego urzędu statystycznego lub jego oddziału w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą indywidualnie zostaną wezwane do urzędu gminy w celu przeprowadzenia bezpośredniego wywiadu i dopiero na podstawie tej rozmowy aktualizowana będzie baza Centralnego Rejestru Regon.

Akcja przeklasyfikowania będzie trwała do 31 grudnia 2009 r. Po dokonaniu aktualizacji rejestru REGON na podstawie złożonych ankiet urzędy statystyczne będą przesyłały do podmiotów sukcesywnie, w terminie do 31 grudnia 2009 r., zaświadczenia o nowym numerze identyfikacyjnym. Przeklasyfikowania rodzaju działalności można dokonać także samemu poprzez złożenie we właściwym urzędzie statystycznym wniosku lub wniosku elektronicznego.

• Od 26 czerwca został udostępniony w internecie system eREGON umożliwiający składanie elektronicznych wniosków o wpis, zmianę cech objętych wpisem lub skreślenie podmiotu z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Ile osób do tej pory skorzystało z tego systemu?

- Do tej pory wpłynęło do nas ponad 250 wniosków. Muszą być one podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Dlatego bardziej popularna jest tradycyjna forma składania wniosku.

Rejestr REGON

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

 

Fot. Marek Matusiak

• WŁADYSŁAW WIESŁAW ŁAGODZIŃSKI,

socjolog, statystyk. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Statystycznego

Rozmawiała KATARZYNA WÓJCIK-ADAMSKA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA