Wnioski o wpis w rejestrze REGON można składać przez internet
REKLAMA
REKLAMA
• Kto musi się ubiegać o nadanie numeru REGON?
REKLAMA
- Złożenie wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jest obowiązkiem osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jak również osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek lokalnych ww. podmiotów.
• Jakie są najczęstsze błędy we wnioskach o wpis w rejestrze REGON?
- Najczęściej dotyczą one nadmiarowego lub niepełnego wypełnienia informacji występujących we wniosku. Występują w przypadku, gdy osoba wypełniająca formularz nie zwróci uwagi na objaśnienia występujące w formularzu.
• Jakie są konsekwencje tych błędów?
- Nieprecyzyjne lub niepełne informacje powodują mitręgę już przy samym nadawaniu numeru. W przypadku błędnie wypełnionego formularza pracownik urzędu statystycznego zwraca się do osoby zgłaszającej wniosek z prośbą o dokonanie odpowiednich korekt. Opóźni się więc przydzielenie numeru. Konsekwencje są takie, że wszystko to, co się w wyniku wpisu do rejestru REGON uzyskuje, będzie później, na przykład firmowe konto w banku.
Niedokładne rozróżnienie informacji, które składający wniosek chce, a które musi podać, może również powodować problemy. Część tych informacji jest publicznie dostępna.
Co więcej, osoby składające wniosek podają często informacje błędne czy nieprawdziwe. Konsekwencją może być pociągnięcie do odpowiedzialności. Jeżeli zdarzy się jakakolwiek kontrola finansowa, powstaje ryzyko, że klasyfikacja firmy zostanie zakwestionowana. GUS nie ma uprawnień do kontroli i weryfikacji informacji podanych przez osobę rejestrującą. My tylko nadajemy numer. Takie kompetencje mają natomiast organy fiskalne wymiaru sprawiedliwości i organy kontroli gospodarczej.
• Jakie zmiany należy zgłaszać do GUS-u? Ile mamy na to czasu?
- Obowiązek zmian klasyfikacji mamy wszyscy. Przepisy ustawy o statystyce publicznej nakładają ponadto na podmioty rejestru REGON obowiązek zgłaszania zmian w ciągu 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zmianę. Musimy zgłaszać zmiany dotyczące nazwy i adresu siedziby podmiotu, a w przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dodatkowo nazwiska i imienia oraz miejsca zamieszkania i numeru PESEL. Konieczne jest również powiadomienie o przekształceniu w inną formę prawną i zmianie formy własności. Należy również zgłaszać modyfikacje wykonywanej działalności, w tym rodzaju przeważającej działalności. Powiadamiamy także o zawieszeniu i zakończeniu działalności.
• Jakie są działania GUS-u związane z nową klasyfikacją działalności?
REKLAMA
- Aktualnie, w związku z wprowadzeniem 1 stycznia 2008 r. nowej klasyfikacji działalności, urzędy statystyczne prowadzą akcję przeklasyfikowania według PKD 2007 działalności podmiotów wpisanych do Krajowego Rejestru Urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON, które dotychczas tego nie zrobiły. W tym celu do podmiotów zostaną wysłane ankiety aktualizacyjne. W pierwszej kolejności ankietę otrzymają osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, a następnie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Podmioty zobowiązane będą do zwrotu zweryfikowanej ankiety do właściwego urzędu statystycznego lub jego oddziału w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą indywidualnie zostaną wezwane do urzędu gminy w celu przeprowadzenia bezpośredniego wywiadu i dopiero na podstawie tej rozmowy aktualizowana będzie baza Centralnego Rejestru Regon.
Akcja przeklasyfikowania będzie trwała do 31 grudnia 2009 r. Po dokonaniu aktualizacji rejestru REGON na podstawie złożonych ankiet urzędy statystyczne będą przesyłały do podmiotów sukcesywnie, w terminie do 31 grudnia 2009 r., zaświadczenia o nowym numerze identyfikacyjnym. Przeklasyfikowania rodzaju działalności można dokonać także samemu poprzez złożenie we właściwym urzędzie statystycznym wniosku lub wniosku elektronicznego.
• Od 26 czerwca został udostępniony w internecie system eREGON umożliwiający składanie elektronicznych wniosków o wpis, zmianę cech objętych wpisem lub skreślenie podmiotu z krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej. Ile osób do tej pory skorzystało z tego systemu?
- Do tej pory wpłynęło do nas ponad 250 wniosków. Muszą być one podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Dlatego bardziej popularna jest tradycyjna forma składania wniosku.
Rejestr REGON
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Fot. Marek Matusiak
• WŁADYSŁAW WIESŁAW ŁAGODZIŃSKI,
socjolog, statystyk. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Statystycznego
Rozmawiała KATARZYNA WÓJCIK-ADAMSKA
REKLAMA
REKLAMA