REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmę zarejestrujesz SMS-em

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 31 marca 2009 r. przedsiębiorcy mają rejestrować rozpoczęcie działalności w ewidencji działalności w gminach. Od 1 kwietnia 2009 r. do 30 czerwca 2011 r. będzie możliwa rejestracja w formie papierowej lub elektronicznej. Po 1 lipca 2011 r. przedsiębiorca zarejestruje się tylko w formie elektronicznej w ogólnopolskiej ewidencji w CEIDG.

Uporządkowanie sposobu kontrolowania firm przez organy administracji publicznej oraz wprowadzenie jednego okienka, a w przyszłości instytucji tzw. zero okienka - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Informacje o przedsiębiorcach mają być zbierane oraz udostępniane w ramach Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

REKLAMA

REKLAMA

Formalności w jednym okienku

Projekt przygotowało Ministerstwo Gospodarki w ramach drugiego etapu wprowadzania zmian do ustawy. Zaproponowało w nim, aby przedsiębiorcy sprawy związane z zarejestrowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej załatwiał jeden urzędnik. Takie procedury obowiązywałyby tylko w okresie przejściowym, kiedy przedsiębiorcy nadal będą ewidencjonowani w gminach. Będą składali tam w formie papierowej lub drogą elektroniczną wniosek rejestracyjny, czyli jeden wniosek o wpis do wszystkich rejestrów: gminy, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zero okienka

REKLAMA

Docelowo sposób rejestracji przekształci się w instytucję - zero okienka. Przedsiębiorca zostanie wówczas zarejestrowany w jednej centralnej ogólnopolskiej ewidencji, zwanej CEiDG, która ma funkcjonować jedynie wirtualnie. Nie będzie składał dokumentów w formie papierowej, lecz wypełni formularz dostępny w internecie. Reszta obowiązków pozostanie w kompetencji administracji publicznej. Formularz może wypełnić nawet przebywając za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ułatwi to i uprości sposób zakładania firm szczególnie przez mikro-, małych i średnich przedsiębiorców - mówi Małgorzata Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Uważa też, że uproszczenia powinny być wprowadzone już na początku lat 90. w minionym wieku.

Projekt przewiduje likwidację lokalnych ewidencji na rzecz centralnej prowadzonej w ramach CEIDG. Przedsiębiorca zostanie wpisany do niej po wprowadzeniu jego danych.

Dostęp do informacji za pośrednictwem e-PUAP, którą utworzy minister właściwy do spraw informatyzacji, czyli minister spraw wewnętrznych i administracji.

Duże ułatwienia

Pozytywnie CEIDG oceniają przedsiębiorcy. Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, tłumaczy, że system wprowadza duże ułatwienia, bo obejmuje niezbędne elementy ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, rozszerzając jej swobodę. Jego zdaniem pełne wdrożenie systemu nie będzie jednak możliwe bez stworzenia systemu zachęt dla przedsiębiorców. Muszą oni całkowicie przejść w kontaktach z urzędem na formę elektroniczną w ramach usług świadczonych przez CEIDG.

Natomiast Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że wprowadzenie spójnego centralnego rejestru i umożliwienie do niego dostępu wszystkim organom administracyjnym przyczyni się do całkowitego zniesienia obowiązku składania przez przedsiębiorców jakichkolwiek zaświadczeń.

Jak przedsiębiorca zarejestruje działalność gospodarczą

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA