REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmę zarejestrujesz SMS-em

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 31 marca 2009 r. przedsiębiorcy mają rejestrować rozpoczęcie działalności w ewidencji działalności w gminach. Od 1 kwietnia 2009 r. do 30 czerwca 2011 r. będzie możliwa rejestracja w formie papierowej lub elektronicznej. Po 1 lipca 2011 r. przedsiębiorca zarejestruje się tylko w formie elektronicznej w ogólnopolskiej ewidencji w CEIDG.

Uporządkowanie sposobu kontrolowania firm przez organy administracji publicznej oraz wprowadzenie jednego okienka, a w przyszłości instytucji tzw. zero okienka - przewiduje projekt nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Informacje o przedsiębiorcach mają być zbierane oraz udostępniane w ramach Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

REKLAMA

REKLAMA

Formalności w jednym okienku

Projekt przygotowało Ministerstwo Gospodarki w ramach drugiego etapu wprowadzania zmian do ustawy. Zaproponowało w nim, aby przedsiębiorcy sprawy związane z zarejestrowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej załatwiał jeden urzędnik. Takie procedury obowiązywałyby tylko w okresie przejściowym, kiedy przedsiębiorcy nadal będą ewidencjonowani w gminach. Będą składali tam w formie papierowej lub drogą elektroniczną wniosek rejestracyjny, czyli jeden wniosek o wpis do wszystkich rejestrów: gminy, urzędu skarbowego, urzędu statystycznego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Zero okienka

REKLAMA

Docelowo sposób rejestracji przekształci się w instytucję - zero okienka. Przedsiębiorca zostanie wówczas zarejestrowany w jednej centralnej ogólnopolskiej ewidencji, zwanej CEiDG, która ma funkcjonować jedynie wirtualnie. Nie będzie składał dokumentów w formie papierowej, lecz wypełni formularz dostępny w internecie. Reszta obowiązków pozostanie w kompetencji administracji publicznej. Formularz może wypełnić nawet przebywając za granicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Ułatwi to i uprości sposób zakładania firm szczególnie przez mikro-, małych i średnich przedsiębiorców - mówi Małgorzata Krzysztoszek z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Uważa też, że uproszczenia powinny być wprowadzone już na początku lat 90. w minionym wieku.

Projekt przewiduje likwidację lokalnych ewidencji na rzecz centralnej prowadzonej w ramach CEIDG. Przedsiębiorca zostanie wpisany do niej po wprowadzeniu jego danych.

Dostęp do informacji za pośrednictwem e-PUAP, którą utworzy minister właściwy do spraw informatyzacji, czyli minister spraw wewnętrznych i administracji.

Duże ułatwienia

Pozytywnie CEIDG oceniają przedsiębiorcy. Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, tłumaczy, że system wprowadza duże ułatwienia, bo obejmuje niezbędne elementy ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, rozszerzając jej swobodę. Jego zdaniem pełne wdrożenie systemu nie będzie jednak możliwe bez stworzenia systemu zachęt dla przedsiębiorców. Muszą oni całkowicie przejść w kontaktach z urzędem na formę elektroniczną w ramach usług świadczonych przez CEIDG.

Natomiast Jerzy Bartnik, prezes Związku Rzemiosła Polskiego, uważa, że wprowadzenie spójnego centralnego rejestru i umożliwienie do niego dostępu wszystkim organom administracyjnym przyczyni się do całkowitego zniesienia obowiązku składania przez przedsiębiorców jakichkolwiek zaświadczeń.

Jak przedsiębiorca zarejestruje działalność gospodarczą

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

REKLAMA

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA