REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieopodatkowane bony znów będą atrakcyjne dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rynek emitentów bonów towarowych zmonopolizowała jedna firma. Ograniczyła przedsiębiorcom możliwość zakupu bonów po niższych cenach. Nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji otworzy rynek małym emitentom.

Jeśli Sejm zaakceptuje zmianę jednego z przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, na rynku bonów towarowych dojdzie do niemal rewolucyjnych zmian. Skorzystają na nich także pracownicy zakładów, które w okresach przedświątecznych przekazują im prezenty w postaci bonów.

REKLAMA

Prawie 40 proc. firm w ramach świadczeń pozapłacowych daje swoim pracownikom bony towarowe: podarunkowe i żywieniowe. Natomiast bony premiowe coraz częściej są nagrodą dla konsumentów w promocjach, konkursach oraz sprzedaży premiowej.

REKLAMA

- Z powodu wadliwej nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i wprowadzeniu do niej przepisu art. 15 ust. 4 rynek bonów został zmonopolizowany przez jedną dużą firmę Sodexho Pass Polska, która wyrugowała mniejsze. Oferowały one bony do ówczesnych placówek handlu detalicznego i zbudowały sieć sprzedaży opartą o dużą liczbę miejsc akceptacji oferowanych bonów.

Małe firmy wypadły z rynku, bo art. 15 ust. 4 za czyn nieuczciwej konkurencji uznał utrudnienie dostępu do rynku spowodowane emitowaniem i realizacją bonów wymienianych na towary lub usługi oferowanych poniżej ich wartości nominalnej lub wymienianych na towary lub usługi o cenie przewyższającej wartość nominalną znaku.

- Trzeba zlikwidować zapis w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który nakazuje obrót nimi tylko po cenie nominalnej. Zmiana przepisu doprowadzi do zdemonopolizowania rynku i umożliwi proponowanie bonusów przy ich sprzedaży - tłumaczy Andrzej Maria Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Umożliwi to, jego zdaniem, włączenie bonów do mechanizmów konkurencji cenowej. Spowoduje, że poszczególni oferujący zaproponują je po zróżnicowanych cenach, co zapewni im na rynku pozycje konkurencyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cena nie jest już najważniejsza

- Teraz wszystkie bony muszą być oferowane na rynku po cenie nominalnej - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy. Przedsiębiorca, który je emituje, nie może ich udostępnić na przykład za kwotę odpowiadającą 90 proc. wartości towaru, na który mogłyby zostać wymienione. Nie mógłby tego zrobić, nawet wówczas, gdyby chciał ich się szybko pozbyć. Dziś cena sprzedawanych bonów nie może być niższa, po to by zachęcić do nabywania ich od konkretnego dostawcy. Nie jest też możliwa sytuacja odwrotna, czyli sprzedawca nie może zamienić bonów na towar droższy, niż wskazuje ich nominalna cena. Oba rodzaje czynów uznane zostały w artykule 15 ust. 4 za czyny nieuczciwej konkurencji - dodaje Wojciech Biernacki.

- Aby dopuścić do rynku małych przedsiębiorców, wystarczy usunąć z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji art. 15 ust. 4 - twierdzą posłowie z Komisji Przyjazne Państwo.

W tym tygodniu odbędzie się w Sejmie pierwsze czytanie przygotowanego przez nich projektu nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w którym zaproponowali usunięcie tego przepisu. Dzisiejszy przepis wyłącza cenę dostawy z kryteriów wyboru dostawcy i przez to ogranicza zasadę swobody działalności gospodarczej.

Dystrybutor bonów z przetargu

REKLAMA

Pracodawcy oraz firmy handlowe, które chcą kupić bony towarowe dla pracowników w okresie przedświątecznym albo dla konsumentów w ramach promocji i reklamy, muszą, przy wyborze przedsiębiorcy, który je sprzeda, uwzględniać procedury przewidziane w ustawie o zamówieniach publicznych (na przykład dotyczące przetargu nieograniczonego). Dziś zamawiający jako jedynego kryterium oceny ofert nie może przyjmować ceny bonów towarowych - jest ona we wszystkich przypadkach taka sama, ponieważ odpowiada wartości nominalnej nabywanego za bony towaru. Oprócz ceny musi więc brać pod uwagę termin ważności bonów oraz przede wszystkim liczbę placówek realizujących je na terenie gminy, powiatu i miasta.

- O wyborze oferty teraz decydują kryteria, które w świetle ustawy o zamówieniach publicznych powinny być dodatkowe - np. liczba punktów akceptujących bony konkretnego emitenta (najczęściej są to hipermarkety). Dlatego nadal głównym beneficjentem zakupionych bonów są sieci wielkopowierzchniowe, a zmniejsza się udział w realizacji ich małych sklepów - tłumaczy radca prawny Piotr Olczyk z Kancelarii Olczyk & Kubicki.

Jego zdaniem usunięcie art. 15 ust. 4 i ponowne przywrócenie możliwości emitowania oraz realizacji bonów towarowych po cenie niższej lub wyższej od wartości nominalnej ułatwi swobodny wybór oferty i emitenta bonów firmom zobowiązanym do wyłonienia dostawcy w przetargu.

Ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r.

Utrudnianie dostępu do rynku

Nowelizowana teraz ustawa wyszczególnia przypadki polegające na utrudnianiu innym przedsiębiorcom dostępu do rynku, które uważane są za czyny nieuczciwej konkurencji. Zalicza do nich na przykład sprzedaż towarów i usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia albo ich odsprzedaż poniżej kosztów zakupu w celu wyeliminowania innych przedsiębiorców. Taki czyn może polegać też na nakłanianiu osób trzecich do odmowy sprzedaży innym przedsiębiorcom albo nakłanianiu do nie robienia u nich zakupów. Nieuczciwą konkurencją jest pobieranie innych niż marża handlowa opłat za przyjęcie towaru, nieuzasadnione różnicowanie klientów oraz wymuszanie na nich wyboru określonego przedsiębiorcy jako kontrahenta oraz ograniczanie możliwości dokonywania przez klienta zakupu u innego przedsiębiorcy. Dostęp do rynku polega też na sprzedaży towarów lub usług w obiektach handlowych o powierzchni powyżej 400 mkw. po cenie nieuwzględniającej marży handlowej. Nie chodzi tu jednak o wyprzedaże posezonowe, dokonywane w przypadku likwidacji obiektu albo upływu terminu przydatności do spożycia.

Nieuczciwa konkurencja

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BONY TOWAROWE SĄ TERAZ OPODATKOWANE

Dziś na podstawie ustawy o podatku dochodowym zwolniona z podatku jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Jednak w myśl przepisów nie uznaje się za rzeczowe świadczenia bonów, talonów i innych znaków, uprawniających do ich wymiany na towary lub usługi. Tak więc pracodawca, przekazując pracownikowi bon np. o wartości nominalnej 300 zł, musi pobrać od pracownika zaliczkę na podatek dochodowy.

Propozycje zmian

To się zmieni od 1 stycznia 2009 r., jeśli zostanie uchwalona nowelizacja ustawy o podatku dochodowym. Projekt przewiduje, że bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi zostaną uznane za świadczenia rzeczowe.

Zwolniona z podatku dochodowego do kwoty 380 zł będzie nadal wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych.

Zwolnienie obejmie też kwoty pochodzące z tych funduszy, stanowiące refundację wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów i usług, dokonaną na podstawie przedłożonej przez pracownika faktury. Przyjęcie proponowanych zmian oznacza, że wręczając bon albo talon o wartości nominalnej 300 zł ani pracownik, ani pracodawca nie będą musieli ponieść z tego tytułu zaliczki na podatek dochodowy.

SZERSZA PERSPEKTYWA

W Polsce płaca zasadnicza stanowi ok. 80-90 proc. wynagrodzenia, resztę pracownik otrzymuje w ramach świadczeń pozapłacowych (np. w bonach towarowych, pakietach medycznych, karnetach na siłownię). Natomiast w Europie Zachodniej płaca zasadnicza wynosi 52 proc., a w USA tylko 30 proc. wynagrodzenia.

MaŁgorzata Piasecka-Sobkiewicz

malgorzata.piasecka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA