REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyroki sądów skłonią firmy do respektowania ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od ponad pół roku obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Firmy nie spieszą się jednak z rewizją praktyk marketingowych, choć te kolidują z przepisami. Łamiącym prawo grożą sankcje.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym obowiązuje już od ponad pół roku (Dz.U. z 2007 r. nr 171, poz. 1206) Mimo to wiele firm prowadzi marketing na dotychczasowych zasadach, choć to koliduje z przepisami. UOKiK ma pełne ręce roboty - prowadzi postępowania m.in. w sprawach podawania w materiałach marketingowych cen netto, nieuprawnionego używania nazwy hotel czy wprowadzającego w błąd oznaczania miejsca produkcji. UOKiK wszczął też kilka postępowań wyjaśniających, m.in. w sprawie towarów sprzedawanych z gratisem, które były droższe niż te bez gratisów, i podawania cen netto przez przewoźników lotniczych.

REKLAMA

Kilkaset milionów zł

REKLAMA

W materiałach reklamowych lokaty terminowej Max Lokata bank PKO BP informował klientów, że podawana wysokość oprocentowania rocznego nie będzie obowiązywać od daty zawarcia umowy, lecz od ustalonej przez bank daty 18 marca 2008 r. Klienci, którzy skuszeni propozycją, wpłacili pieniądze na początku lutego, do 18 marca tego roku nie zarobili ani grosza - w tym czasie ich wkład nie był oprocentowany. PKO BP obiecywał też 6 proc. bez gwiazdek, czyli bez dodatkowych warunków, i możliwość wypłacania środków przed terminem bez utraty odsetek. Jednak analiza oferty banku pokazuje, że także tu przekazy marketingowe nie pokrywały się z warunkami umowy. Przy wycofaniu środków przed upływem roku bank naliczy najwyżej 3 proc. odsetek. Reklama 6 proc. bez gwiazdek mogła sugerować, że umowa nie zawiera innych postanowień.

- Jest to istotna informacja, która mogła wpływać na podjęcie przez klientów decyzji o skorzystaniu z oferty - tak Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, uzasadnia decyzję wszczęcia przez ten urząd postępowania przeciw bankowi.

10 proc. przychodu

W przypadku potwierdzenia się zarzutów już w sierpniu prezes UOKiK może nałożyć na bank karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. W odniesieniu do PKO BP kara może osiągnąć nawet kilkaset milionów zł.

- W dłuższej perspektywie ustawa spowoduje, że przedsiębiorcy będą na bieżąco konsultowali z prawnikami plany działań tak, aby mieściły się one w granicach określonych przez ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - przewiduje Dominika Wągrodzka, adwokat z kancelarii Neupert Zamorska & Partnerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy do tego dojdzie? Proces ten nabierze tempa po pierwszych wyrokach sądów - przewiduje D. Wągrodzka.

Nim ustawa zacznie być respektowana, warto zwracać baczną uwagę na dopiski umieszczone na marginesach materiałów informujących o lokatach, pożyczkach czy kartach kredytowych. Dopiero po zapoznaniu się z nimi można rzetelnie poznać prawdę o ofercie, która na pierwszy rzut oka wydaje się atrakcyjna.

Reklamy na cenzurowanym

Do tej pory konsumenci nie mieli szans na skuteczne przeciwdziałanie nieuczciwemu marketingowi. Teraz do występowania z pozwami może ich zachęcić to, że w świetle przepisów są traktowani jako strona słabsza.

REKLAMA

- W postępowaniu o stosowanie nieuczciwej praktyki handlowej to sprzedawca czy producent musi dowieść, że działa zgodnie z prawem. Ciężar dowodu niewinności spoczywa na podmiocie oskarżonym o nieuczciwą praktykę - wskazuje Małgorzata Mroczkowska-Horne, radca prawny z kancelarii White & Case.

- Przepisy ustawy już teraz skutecznie wpływają na kształtowanie przez przedsiębiorców praktyk handlowych - twierdzi z kolei Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów. Wskazuje na reklamy funduszy inwestycyjnych, w których ostatnio pojawiły się informacje o ryzyku.

Organizacje konsumenckie zostały wyposażone przez ustawę w legitymację czynną do występowania z roszczeniami do przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki.

- Organizacje mogą zażądać zaniechania praktyki, usunięcia jej skutków, a także wystąpić z roszczeniem o zasądzenie kary finansowej na cel społeczny związany m.in. z ochroną konsumentów - wylicza A. Frączek.

Dodaje, że FK uważnie obserwuje rynek, śledzi reklamy, informacje zawarte we wzorcach umów i już prowadzi postępowania przeciw przedsiębiorcom. Podobnie UOKiK - również wszczął wiele postępowań wobec firm, które swoimi działaniami łamią przepisy.

Rewizja praktyki

Obowiązująca od grudnia 2007 r. ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest krytykowana przez przedsiębiorców za nieścisłość pojęć i dublowanie wielu kwestii uregulowanych już w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Brak precyzji w regulacji powoduje, że firmy mają kłopoty ze stosowaniem się do niej.

- Pierwsze półrocze obowiązywania ustawy to dla przedsiębiorców czas dokonywania przeglądu umów i własnej praktyki. W szczególności dotyczy to działań reklamowych i promocyjnych. Warto przeanalizować swoje działania pod kątem katalogów praktyk zakazanych w każdych okolicznościach, gdyż za przekroczenia grożą tu dotkliwe sankcje finansowe i karne - radzi Paweł Podrecki, adwokat z kancelarii Traple Konarski Podrecki.

Brak szybkiego przystosowania działań marketingowych firm do wymagań ustawy tłumaczy ich niepewnością co do interpretacji niektórych pojęć w ustawie.

Nieuczciwy marketing

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

OCHRONA KONSUMENTA

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym weszła w życie 21 grudnia 2007 r. Wprowadziła do polskiego prawa w niezmienionej niemal postaci przepisy Dyrektywy 2005/29/WE chroniące konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Trudności interpretacyjne

- Przedsiębiorcy odwołują się do ustawy z 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i do ukształtowanego na jej podstawie orzecznictwa. Nie potrafią jednak jednoznacznie określić, jaki jest stosunek obu ustaw względem siebie. Nie wiedzą np., jak rozumieć takie pojęcia, jak dobre obyczaje w stosunkach z konsumentami - tłumaczy mecenas Podrecki.

Jego zdaniem, należy oczekiwać, że okres niepewności zostanie przerwany z chwilą opublikowania pierwszych orzeczeń sądów, które wskażą kierunek interpretacji przepisów. Pierwsze wyroki wpłyną też na przyspieszenie procesu dostosowania działań marketingowych do nowych przepisów.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

Podstawa Prawna

• Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. z 2007 r. nr 171, poz. 1206).

OPINIA

Juliusz Braun

dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

Efekty wprowadzenia ustawy pojawiły się natychmiast w reklamach wielkich firm. Tak więc działy prawne w korporacjach szybko zareagowały na zmianę prawa. Na przykład w ofercie Telekomunikacji Polskiej zniknęły propozycje darmowych wieczorów. Na reakcję przedsiębiorstw w szerszej skali trzeba będzie jednak jeszcze poczekać. Ustawa dała klientom nowe narzędzia obrony ich interesów, ale na razie mało osób umie się nimi posługiwać. Może się to zmienić, gdy pierwsze sprawy trafią do sądu. Zapadające w nich wyroki będą miały ogromne znaczenie dla kształtowania obyczajów na rynku, zwłaszcza że definicja nieuczciwej praktyki rynkowej odwołuje się właśnie do pojęcia dobrych obyczajów.

Trzeba podkreślić, że po raz pierwszy w ustawie pojawiły się zapisy dotyczące kodeksów dobrych praktyk, które wzmacniają rangę samoregulacji i znaczenie współdziałania reprezentacji środowisk gospodarczych z organami państwa, np. z UOKiK.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA