REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyroki sądów skłonią firmy do respektowania ustawy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od ponad pół roku obowiązuje ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Firmy nie spieszą się jednak z rewizją praktyk marketingowych, choć te kolidują z przepisami. Łamiącym prawo grożą sankcje.

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym obowiązuje już od ponad pół roku (Dz.U. z 2007 r. nr 171, poz. 1206) Mimo to wiele firm prowadzi marketing na dotychczasowych zasadach, choć to koliduje z przepisami. UOKiK ma pełne ręce roboty - prowadzi postępowania m.in. w sprawach podawania w materiałach marketingowych cen netto, nieuprawnionego używania nazwy hotel czy wprowadzającego w błąd oznaczania miejsca produkcji. UOKiK wszczął też kilka postępowań wyjaśniających, m.in. w sprawie towarów sprzedawanych z gratisem, które były droższe niż te bez gratisów, i podawania cen netto przez przewoźników lotniczych.

REKLAMA

Kilkaset milionów zł

REKLAMA

W materiałach reklamowych lokaty terminowej Max Lokata bank PKO BP informował klientów, że podawana wysokość oprocentowania rocznego nie będzie obowiązywać od daty zawarcia umowy, lecz od ustalonej przez bank daty 18 marca 2008 r. Klienci, którzy skuszeni propozycją, wpłacili pieniądze na początku lutego, do 18 marca tego roku nie zarobili ani grosza - w tym czasie ich wkład nie był oprocentowany. PKO BP obiecywał też 6 proc. bez gwiazdek, czyli bez dodatkowych warunków, i możliwość wypłacania środków przed terminem bez utraty odsetek. Jednak analiza oferty banku pokazuje, że także tu przekazy marketingowe nie pokrywały się z warunkami umowy. Przy wycofaniu środków przed upływem roku bank naliczy najwyżej 3 proc. odsetek. Reklama 6 proc. bez gwiazdek mogła sugerować, że umowa nie zawiera innych postanowień.

- Jest to istotna informacja, która mogła wpływać na podjęcie przez klientów decyzji o skorzystaniu z oferty - tak Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK, uzasadnia decyzję wszczęcia przez ten urząd postępowania przeciw bankowi.

10 proc. przychodu

W przypadku potwierdzenia się zarzutów już w sierpniu prezes UOKiK może nałożyć na bank karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu. W odniesieniu do PKO BP kara może osiągnąć nawet kilkaset milionów zł.

- W dłuższej perspektywie ustawa spowoduje, że przedsiębiorcy będą na bieżąco konsultowali z prawnikami plany działań tak, aby mieściły się one w granicach określonych przez ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - przewiduje Dominika Wągrodzka, adwokat z kancelarii Neupert Zamorska & Partnerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy do tego dojdzie? Proces ten nabierze tempa po pierwszych wyrokach sądów - przewiduje D. Wągrodzka.

Nim ustawa zacznie być respektowana, warto zwracać baczną uwagę na dopiski umieszczone na marginesach materiałów informujących o lokatach, pożyczkach czy kartach kredytowych. Dopiero po zapoznaniu się z nimi można rzetelnie poznać prawdę o ofercie, która na pierwszy rzut oka wydaje się atrakcyjna.

Reklamy na cenzurowanym

Do tej pory konsumenci nie mieli szans na skuteczne przeciwdziałanie nieuczciwemu marketingowi. Teraz do występowania z pozwami może ich zachęcić to, że w świetle przepisów są traktowani jako strona słabsza.

REKLAMA

- W postępowaniu o stosowanie nieuczciwej praktyki handlowej to sprzedawca czy producent musi dowieść, że działa zgodnie z prawem. Ciężar dowodu niewinności spoczywa na podmiocie oskarżonym o nieuczciwą praktykę - wskazuje Małgorzata Mroczkowska-Horne, radca prawny z kancelarii White & Case.

- Przepisy ustawy już teraz skutecznie wpływają na kształtowanie przez przedsiębiorców praktyk handlowych - twierdzi z kolei Aleksandra Frączek z Federacji Konsumentów. Wskazuje na reklamy funduszy inwestycyjnych, w których ostatnio pojawiły się informacje o ryzyku.

Organizacje konsumenckie zostały wyposażone przez ustawę w legitymację czynną do występowania z roszczeniami do przedsiębiorców stosujących nieuczciwe praktyki.

- Organizacje mogą zażądać zaniechania praktyki, usunięcia jej skutków, a także wystąpić z roszczeniem o zasądzenie kary finansowej na cel społeczny związany m.in. z ochroną konsumentów - wylicza A. Frączek.

Dodaje, że FK uważnie obserwuje rynek, śledzi reklamy, informacje zawarte we wzorcach umów i już prowadzi postępowania przeciw przedsiębiorcom. Podobnie UOKiK - również wszczął wiele postępowań wobec firm, które swoimi działaniami łamią przepisy.

Rewizja praktyki

Obowiązująca od grudnia 2007 r. ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jest krytykowana przez przedsiębiorców za nieścisłość pojęć i dublowanie wielu kwestii uregulowanych już w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Brak precyzji w regulacji powoduje, że firmy mają kłopoty ze stosowaniem się do niej.

- Pierwsze półrocze obowiązywania ustawy to dla przedsiębiorców czas dokonywania przeglądu umów i własnej praktyki. W szczególności dotyczy to działań reklamowych i promocyjnych. Warto przeanalizować swoje działania pod kątem katalogów praktyk zakazanych w każdych okolicznościach, gdyż za przekroczenia grożą tu dotkliwe sankcje finansowe i karne - radzi Paweł Podrecki, adwokat z kancelarii Traple Konarski Podrecki.

Brak szybkiego przystosowania działań marketingowych firm do wymagań ustawy tłumaczy ich niepewnością co do interpretacji niektórych pojęć w ustawie.

Nieuczciwy marketing

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

OCHRONA KONSUMENTA

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym weszła w życie 21 grudnia 2007 r. Wprowadziła do polskiego prawa w niezmienionej niemal postaci przepisy Dyrektywy 2005/29/WE chroniące konsumentów przed nieuczciwymi praktykami handlowymi.

Trudności interpretacyjne

- Przedsiębiorcy odwołują się do ustawy z 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji i do ukształtowanego na jej podstawie orzecznictwa. Nie potrafią jednak jednoznacznie określić, jaki jest stosunek obu ustaw względem siebie. Nie wiedzą np., jak rozumieć takie pojęcia, jak dobre obyczaje w stosunkach z konsumentami - tłumaczy mecenas Podrecki.

Jego zdaniem, należy oczekiwać, że okres niepewności zostanie przerwany z chwilą opublikowania pierwszych orzeczeń sądów, które wskażą kierunek interpretacji przepisów. Pierwsze wyroki wpłyną też na przyspieszenie procesu dostosowania działań marketingowych do nowych przepisów.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

Podstawa Prawna

• Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. z 2007 r. nr 171, poz. 1206).

OPINIA

Juliusz Braun

dyrektor generalny Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy

Efekty wprowadzenia ustawy pojawiły się natychmiast w reklamach wielkich firm. Tak więc działy prawne w korporacjach szybko zareagowały na zmianę prawa. Na przykład w ofercie Telekomunikacji Polskiej zniknęły propozycje darmowych wieczorów. Na reakcję przedsiębiorstw w szerszej skali trzeba będzie jednak jeszcze poczekać. Ustawa dała klientom nowe narzędzia obrony ich interesów, ale na razie mało osób umie się nimi posługiwać. Może się to zmienić, gdy pierwsze sprawy trafią do sądu. Zapadające w nich wyroki będą miały ogromne znaczenie dla kształtowania obyczajów na rynku, zwłaszcza że definicja nieuczciwej praktyki rynkowej odwołuje się właśnie do pojęcia dobrych obyczajów.

Trzeba podkreślić, że po raz pierwszy w ustawie pojawiły się zapisy dotyczące kodeksów dobrych praktyk, które wzmacniają rangę samoregulacji i znaczenie współdziałania reprezentacji środowisk gospodarczych z organami państwa, np. z UOKiK.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w amortyzacji aut od 2026 r. – jak nie stracić 20 tys. zł na samochodzie firmowym?

Od 1 stycznia 2026 r. nadchodzi rewolucja dla przedsiębiorców. Zmiany w przepisach sprawią, że auta spalinowe staną się znacznie droższe w rozliczeniu podatkowym. Nowe, niższe limity amortyzacji i leasingu mogą uszczuplić kieszeń firmy o nawet 20 tys. zł w ciągu kilku lat. Co zrobić jeszcze w 2025 r., żeby uniknąć dodatkowych kosztów i utrzymać maksymalne odliczenia? Poniżej znajdziesz praktyczny poradnik.

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

REKLAMA

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

REKLAMA

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

REKLAMA