REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą mogły uzupełnić pełnomocnictwa

Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sejm wprowadził poprawkę do nowelizacji prawa zamówień publicznych umożliwiającą wykonawcom uzupełnianie pełnomocnictw. Co ta zmiana będzie oznaczać po jej wejściu w życie dla wykonawców i zamawiających?

 

REKLAMA

Teraz można uzupełniać tylko oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie przez firmy warunków udziału w postępowaniu (dokumenty podmiotowe) oraz potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom zamawiającego (dokumenty przedmiotowe). Natomiast brak prawidłowego pełnomocnictwa do złożenia oferty i zawarcia umowy skutkuje odrzuceniem oferty wykonawcy.

Rygorystyczne orzecznictwo

Dziś na podstawie art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; p.z.p.) nie można uzupełniać pełnomocnictwa.

- Pełnomocnictwo trzeba złożyć przy pierwszej czynności, tj. wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wraz z ofertą - wskazuje Aldona Kowalczyk, radca prawny, szef Zespołu Prawa Zamówień Publicznych kancelarii Salans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Później braku tego nie można uzupełnić.

- Wskazuje na to przykładowo wyrok zespołu arbitrów z 22 lipca 2004 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-1106/04). Arbitrzy stwierdzili, że brak jest podstaw prawnych usprawiedliwiających działania zamawiającego z powołaniem się na art. 26 ust. 3 ustawy polegające na wezwaniu do uzupełnienia pełnomocnictwa. Za niedopuszczalne uznać należy działania zamawiającego polegające na poświadczaniu pełnomocnictwa w trakcie postępowania - wyjaśnia Piotr Trębicki, radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel.

Według Aldony Kowalczyk intencją ustawodawcy przy uchwalaniu art. 26 ust. 3 p.z.p. było ograniczenie odrzucenia dobrych ofert z powodów formalnych.

REKLAMA

- Pozbawienie jednak wykonawcy w myśl obowiązujących przepisów możliwości uzupełnienia braku prawidłowego pełnomocnictwa, przy szerokim dopuszczeniu możliwości naprawienia braków innych dokumentów jest zupełnie nieracjonalne - uważa Aldona Kowalczyk.

- Wskazane jest wprowadzenie przepisów regulujących wprost kwestię uzupełniania pełnomocnictw, zwłaszcza że p.z.p. nie zajmuje się wprost uzupełnianiem braków pełnomocnictwa czy też obowiązkiem wyrażenia zgody zamawiającego na działanie bez umocowania - dodaje.

Prawnicy podzieleni

Część prawników już dziś uważa, że przy braku odpowiedniego pełnomocnictwa można, przez odesłanie do kodeksu cywilnego, potwierdzać prawidłowość czynności mocodawcy. Nie zgadza się z tym Piotr Trębicki.

- Przepisy ogólne prawa cywilnego stosujemy do czynności podejmowanych w postępowaniu, tylko jeżeli p.z.p. nie stanowi inaczej - wskazuje.

- Jeśli ustawodawca w art. 26 ust. 3 p.z.p. uregulował zasady uzupełnienia ofert, a z tych przepisów nie wynika, iż można uzupełnić pełnomocnictwa, to znaczy, iż w tym zakresie właśnie uregulowano tę kwestię inaczej niż w kodeksie cywilnym - dodaje.

REKLAMA

- Z drugiej strony można wskazywać, że potwierdzenie czynności osoby działającej jako pełnomocnik bez umocowania albo z przekroczeniem jego zakresu nie jest od strony teoretycznoprawnej tym samym co uzupełnianie oferty o nowe dokumenty, ale w praktyce zbliża się do tego - zauważa.

- Koncepcja potwierdzania pełnomocnictwa ma tę zasadniczą wadę, że możliwość jej zastosowania zależy od zgody zamawiającego na działanie bez umocowania. Zamawiający może nie zgodzić się na takie działanie. Na tym polega zasadnicza różnica w stosunku do regulacji zawartej w art. 26 ust. 3 p.z.p., która wprost zobowiązuje zamawiającego do wszczęcia trybu naprawczego. Jest to jego obowiązek, a nie prawo - podkreśla z kolei Aldona Kowalczyk.

Niezbędny dokument

Według Aldony Kowalczyk już dziś można dowodzić możliwości uzupełniania pełnomocnictwa na podstawie samych przepisów o zamówieniach publicznych. To dlatego, że możliwość uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p. W tym zaś przepisie jest mowa także o oświadczeniach i dokumentach, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Orzecznictwo uznało, że tryb naprawczy odnosi się tylko do dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz warunków przedmiotowych. - Jednakże pełnomocnictwo jest dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania. Szczególnie dotyczy to pełnomocnictwa do reprezentowania członków konsorcjum, którego ustawa wprost wymaga w art. 23 ust. 1 p.z.p. - wskazuje Aldona Kowalczyk.

Uzupełnianie dokumentacji przez wykonawców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA