REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą mogły uzupełnić pełnomocnictwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sejm wprowadził poprawkę do nowelizacji prawa zamówień publicznych umożliwiającą wykonawcom uzupełnianie pełnomocnictw. Co ta zmiana będzie oznaczać po jej wejściu w życie dla wykonawców i zamawiających?

 

REKLAMA

Teraz można uzupełniać tylko oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie przez firmy warunków udziału w postępowaniu (dokumenty podmiotowe) oraz potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom zamawiającego (dokumenty przedmiotowe). Natomiast brak prawidłowego pełnomocnictwa do złożenia oferty i zawarcia umowy skutkuje odrzuceniem oferty wykonawcy.

Rygorystyczne orzecznictwo

Dziś na podstawie art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; p.z.p.) nie można uzupełniać pełnomocnictwa.

- Pełnomocnictwo trzeba złożyć przy pierwszej czynności, tj. wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wraz z ofertą - wskazuje Aldona Kowalczyk, radca prawny, szef Zespołu Prawa Zamówień Publicznych kancelarii Salans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Później braku tego nie można uzupełnić.

- Wskazuje na to przykładowo wyrok zespołu arbitrów z 22 lipca 2004 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-1106/04). Arbitrzy stwierdzili, że brak jest podstaw prawnych usprawiedliwiających działania zamawiającego z powołaniem się na art. 26 ust. 3 ustawy polegające na wezwaniu do uzupełnienia pełnomocnictwa. Za niedopuszczalne uznać należy działania zamawiającego polegające na poświadczaniu pełnomocnictwa w trakcie postępowania - wyjaśnia Piotr Trębicki, radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel.

Według Aldony Kowalczyk intencją ustawodawcy przy uchwalaniu art. 26 ust. 3 p.z.p. było ograniczenie odrzucenia dobrych ofert z powodów formalnych.

REKLAMA

- Pozbawienie jednak wykonawcy w myśl obowiązujących przepisów możliwości uzupełnienia braku prawidłowego pełnomocnictwa, przy szerokim dopuszczeniu możliwości naprawienia braków innych dokumentów jest zupełnie nieracjonalne - uważa Aldona Kowalczyk.

- Wskazane jest wprowadzenie przepisów regulujących wprost kwestię uzupełniania pełnomocnictw, zwłaszcza że p.z.p. nie zajmuje się wprost uzupełnianiem braków pełnomocnictwa czy też obowiązkiem wyrażenia zgody zamawiającego na działanie bez umocowania - dodaje.

Prawnicy podzieleni

Część prawników już dziś uważa, że przy braku odpowiedniego pełnomocnictwa można, przez odesłanie do kodeksu cywilnego, potwierdzać prawidłowość czynności mocodawcy. Nie zgadza się z tym Piotr Trębicki.

- Przepisy ogólne prawa cywilnego stosujemy do czynności podejmowanych w postępowaniu, tylko jeżeli p.z.p. nie stanowi inaczej - wskazuje.

- Jeśli ustawodawca w art. 26 ust. 3 p.z.p. uregulował zasady uzupełnienia ofert, a z tych przepisów nie wynika, iż można uzupełnić pełnomocnictwa, to znaczy, iż w tym zakresie właśnie uregulowano tę kwestię inaczej niż w kodeksie cywilnym - dodaje.

REKLAMA

- Z drugiej strony można wskazywać, że potwierdzenie czynności osoby działającej jako pełnomocnik bez umocowania albo z przekroczeniem jego zakresu nie jest od strony teoretycznoprawnej tym samym co uzupełnianie oferty o nowe dokumenty, ale w praktyce zbliża się do tego - zauważa.

- Koncepcja potwierdzania pełnomocnictwa ma tę zasadniczą wadę, że możliwość jej zastosowania zależy od zgody zamawiającego na działanie bez umocowania. Zamawiający może nie zgodzić się na takie działanie. Na tym polega zasadnicza różnica w stosunku do regulacji zawartej w art. 26 ust. 3 p.z.p., która wprost zobowiązuje zamawiającego do wszczęcia trybu naprawczego. Jest to jego obowiązek, a nie prawo - podkreśla z kolei Aldona Kowalczyk.

Niezbędny dokument

Według Aldony Kowalczyk już dziś można dowodzić możliwości uzupełniania pełnomocnictwa na podstawie samych przepisów o zamówieniach publicznych. To dlatego, że możliwość uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p. W tym zaś przepisie jest mowa także o oświadczeniach i dokumentach, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Orzecznictwo uznało, że tryb naprawczy odnosi się tylko do dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz warunków przedmiotowych. - Jednakże pełnomocnictwo jest dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania. Szczególnie dotyczy to pełnomocnictwa do reprezentowania członków konsorcjum, którego ustawa wprost wymaga w art. 23 ust. 1 p.z.p. - wskazuje Aldona Kowalczyk.

Uzupełnianie dokumentacji przez wykonawców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA