REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy będą mogły uzupełnić pełnomocnictwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sejm wprowadził poprawkę do nowelizacji prawa zamówień publicznych umożliwiającą wykonawcom uzupełnianie pełnomocnictw. Co ta zmiana będzie oznaczać po jej wejściu w życie dla wykonawców i zamawiających?

 

REKLAMA

Teraz można uzupełniać tylko oświadczenia i dokumenty potwierdzające spełnianie przez firmy warunków udziału w postępowaniu (dokumenty podmiotowe) oraz potwierdzające, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane odpowiadają wymaganiom zamawiającego (dokumenty przedmiotowe). Natomiast brak prawidłowego pełnomocnictwa do złożenia oferty i zawarcia umowy skutkuje odrzuceniem oferty wykonawcy.

Rygorystyczne orzecznictwo

Dziś na podstawie art. 26 ust. 3 prawa zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655; p.z.p.) nie można uzupełniać pełnomocnictwa.

- Pełnomocnictwo trzeba złożyć przy pierwszej czynności, tj. wraz z wnioskiem o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub wraz z ofertą - wskazuje Aldona Kowalczyk, radca prawny, szef Zespołu Prawa Zamówień Publicznych kancelarii Salans.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Później braku tego nie można uzupełnić.

- Wskazuje na to przykładowo wyrok zespołu arbitrów z 22 lipca 2004 r. (sygn. akt: UZP/ZO/0-1106/04). Arbitrzy stwierdzili, że brak jest podstaw prawnych usprawiedliwiających działania zamawiającego z powołaniem się na art. 26 ust. 3 ustawy polegające na wezwaniu do uzupełnienia pełnomocnictwa. Za niedopuszczalne uznać należy działania zamawiającego polegające na poświadczaniu pełnomocnictwa w trakcie postępowania - wyjaśnia Piotr Trębicki, radca prawny, szef zespołu zamówień publicznych w Kancelarii Gessel.

Według Aldony Kowalczyk intencją ustawodawcy przy uchwalaniu art. 26 ust. 3 p.z.p. było ograniczenie odrzucenia dobrych ofert z powodów formalnych.

REKLAMA

- Pozbawienie jednak wykonawcy w myśl obowiązujących przepisów możliwości uzupełnienia braku prawidłowego pełnomocnictwa, przy szerokim dopuszczeniu możliwości naprawienia braków innych dokumentów jest zupełnie nieracjonalne - uważa Aldona Kowalczyk.

- Wskazane jest wprowadzenie przepisów regulujących wprost kwestię uzupełniania pełnomocnictw, zwłaszcza że p.z.p. nie zajmuje się wprost uzupełnianiem braków pełnomocnictwa czy też obowiązkiem wyrażenia zgody zamawiającego na działanie bez umocowania - dodaje.

Prawnicy podzieleni

Część prawników już dziś uważa, że przy braku odpowiedniego pełnomocnictwa można, przez odesłanie do kodeksu cywilnego, potwierdzać prawidłowość czynności mocodawcy. Nie zgadza się z tym Piotr Trębicki.

- Przepisy ogólne prawa cywilnego stosujemy do czynności podejmowanych w postępowaniu, tylko jeżeli p.z.p. nie stanowi inaczej - wskazuje.

- Jeśli ustawodawca w art. 26 ust. 3 p.z.p. uregulował zasady uzupełnienia ofert, a z tych przepisów nie wynika, iż można uzupełnić pełnomocnictwa, to znaczy, iż w tym zakresie właśnie uregulowano tę kwestię inaczej niż w kodeksie cywilnym - dodaje.

REKLAMA

- Z drugiej strony można wskazywać, że potwierdzenie czynności osoby działającej jako pełnomocnik bez umocowania albo z przekroczeniem jego zakresu nie jest od strony teoretycznoprawnej tym samym co uzupełnianie oferty o nowe dokumenty, ale w praktyce zbliża się do tego - zauważa.

- Koncepcja potwierdzania pełnomocnictwa ma tę zasadniczą wadę, że możliwość jej zastosowania zależy od zgody zamawiającego na działanie bez umocowania. Zamawiający może nie zgodzić się na takie działanie. Na tym polega zasadnicza różnica w stosunku do regulacji zawartej w art. 26 ust. 3 p.z.p., która wprost zobowiązuje zamawiającego do wszczęcia trybu naprawczego. Jest to jego obowiązek, a nie prawo - podkreśla z kolei Aldona Kowalczyk.

Niezbędny dokument

Według Aldony Kowalczyk już dziś można dowodzić możliwości uzupełniania pełnomocnictwa na podstawie samych przepisów o zamówieniach publicznych. To dlatego, że możliwość uzupełnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 3 p.z.p. dotyczy oświadczeń lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1 p.z.p. W tym zaś przepisie jest mowa także o oświadczeniach i dokumentach, które są niezbędne do przeprowadzenia postępowania. Orzecznictwo uznało, że tryb naprawczy odnosi się tylko do dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz warunków przedmiotowych. - Jednakże pełnomocnictwo jest dokumentem niezbędnym do przeprowadzenia postępowania. Szczególnie dotyczy to pełnomocnictwa do reprezentowania członków konsorcjum, którego ustawa wprost wymaga w art. 23 ust. 1 p.z.p. - wskazuje Aldona Kowalczyk.

Uzupełnianie dokumentacji przez wykonawców

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa GrĄczewska-Ivanova

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA