REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie można zawiesić firmę na dwa lata

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników będzie mógł zrobić przerwę w działalności gospodarczej nawet na dwa lata. Gdy zaś prowadzi działalność w formie spółki prawa cywilnego, to wówczas działalność będą musieli zawiesić wszyscy wspólnicy.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Sejm zajmie się dzisiaj projektem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Komisja Gospodarki, do której skierowany został projekt w marcu, będzie domagała się uchwalenia go już podczas tego posiedzenia parlamentu. Projekt przewiduje możliwość: zawieszania działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy przez przedsiębiorców niezatrudniających pracowników, a także występowania o interpretację przepisów do organów administracji publicznej.

Przerwa w działalności

REKLAMA

Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników będzie mógł zrobić przerwę w działalności gospodarczej nawet na dwa lata. Gdy zaś prowadzi działalność w formie spółki prawa cywilnego, to wówczas działalność będą musieli zawiesić wszyscy wspólnicy.

- Takie ograniczenie tylko do przedsiębiorców niezatrudniających pracowników zostało uzasadnione tym, że zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie społeczne nie może dotyczyć składek płaconych przez pracodawców za pracowników - tłumaczy radca prawny Wojciech Biernacki z Kancelarii Radców Prawnych Biernaccy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie będzie mógł wykonywać działalności gospodarczej i osiągać przychodów z tej działalności. Natomiast może wykonywać czynności, które są niezbędne do zabezpieczenia źródeł przychodów, przyjmować należności i regulować zobowiązania, które powstały jeszcze zanim zawiesił działalność, a także zbywać własne środki trwałe i wyposażenie. Oprócz tego może uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych, zostać poddany kontroli oraz osiągać przychody z działalności gospodarczej prowadzonej jeszcze przed jej zawieszeniem.

Będą interpretacje

REKLAMA

Przedsiębiorca będzie mógł domagać się od organu administracji publicznej lub od państwowej jednostki organizacyjnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów nakładających na niego obowiązek świadczenia daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia.

- Teraz wiążące interpretacje wydawane są tylko w podatkowych indywidualnych sprawach przedsiębiorców, co jest krytykowane z uwagi na wąski zakres spraw, których może dotyczyć interpretacja - mówi Wojciech Biernacki.

Wniosek będzie mógł dotyczyć stanu faktycznego oraz zdarzeń, które będą mogły wystąpić dopiero w przyszłości. We wniosku przedsiębiorca musi przedstawić stan faktyczny albo to zdarzenie oraz własne stanowisko w sprawie.Interpretacja zawierać musi stanowisko w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz pouczeniem w sprawie wniesienia środka zaskarżenia.

Interpretacja powinna zostać wydana w ciągu 30 dni od otrzymania jej przez organ. Gdyby termin nie został dotrzymany, to wówczas przyjmuje się, że przedstawione we wniosku stanowisko przedsiębiorcy jest właściwe.

- Wprawdzie interpretacja nie wiąże przedsiębiorcy, to w przypadku zastosowania się do niej nie może zostać on obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi lub karami w takim zakresie, w jakim zastosował się do niej - tłumaczy adwokat Maria Urbańska z Kancelarii Kosiński i Wspólnicy. Natomiast wiąże ona organy i może zostać zmieniona tylko w trybie wznowienia postępowania. Nie będzie jej można zmienić, gdy nastąpią nieodwracalne skutki prawne - dodaje Maria Urbańska.

Niekompletne wnioski i pisma

Na organy administracji publicznej zostanie nałożony obowiązek załatwiania spraw bez zbędnej zwłoki. Nie będą one mogły odmówić przyjęcia pism i wniosków niekompletnych oraz żądać przedłożenia dokumentów, które nie są konieczne bądź obowiązek ich złożenia nie wynika z przepisów. Na żądanie organu przedsiębiorca musi uzupełnić niekompletne pisma i wnioski

Projekt wprowadza też domniemanie, że działalność przedsiębiorcy jest zgodna z prawem. To nie prowadzący firmę musi udowadniać urzędnikowi, że przestrzega przepisów, lecz organ musi wskazać dowód na to, że jest odwrotnie - wyjaśnia Wojciech Biernacki.

Prowadzenie działalności gospodarczej

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

GP RADZI

Czy potrzebny jest wniosek na piśmie

Czy wnioski o zawieszenie i wznowienie działalności muszą być złożone na piśmie?

Tak

Aby zawiesić działalność, a potem po przerwie wznowić ją, przedsiębiorca będzie mógł wystąpić z wnioskiem na piśmie do organu ewidencyjnego i dołączyć do niego oświadczenie o tym, że nie zatrudnia pracowników. Natomiast przedsiębiorcy wpisani do Krajowego Rejestru Sadowego składają wniosek do właściwego sądu rejestrowego.

Gdyby zaś przedsiębiorca nie złożył wniosku o wznowienie działalności gospodarczej po upływie dwóch lat, to wówczas zostanie on wezwany do złożenia takiego wniosku i otrzyma jeszcze trzydziestodniowy dodatkowy termin na dopełnienie formalności. Potem zostanie wykreślony z ewidencji.

Czy przedsiębiorca opłaca ubezpieczenie

Czy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca musi odprowadzać składki na ubezpieczenie społeczne?

Nie

W okresie zawieszenia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie ma obowiązku opłacania składek na ubezpieczenie chorobowe i wypadkowe. Natomiast może dobrowolnie płacić składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe.

Składki nie są płacone obowiązkowo od pierwszego miesiąca następnego po tym, w którym przedsiębiorca zgłosił zawieszenie działalności, aż do ostatniego dnia miesiąca, w którym przedsiębiorca zgłosił wznowienie wykonywania działalności. W tym okresie nie musi też składać deklaracji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA