REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość firm nie będzie musiała mieć e-podpisu od lipca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce odłożyć o rok obowiązek posiadania e-podpisu przez wszystkie firmy zatrudniające ponad pięć osób. Po 21 lipca ZUS nie będzie już wydawać firmom niekwalifikowanych podpisów. Przedsiębiorcy unikną kolejek przy otrzymywaniu bezpiecznych e-podpisów.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Najpóźniej w przyszłym tygodniu posłowie PO przekażą do Sejmu przygotowany przez rząd projekt ustawy zakładający, że płatnicy składek zatrudniający więcej niż pięciu pracowników nie będą musieli od 21 lipca tego roku korzystać wyłącznie z bezpiecznego e-podpisu. Pierwsze czytanie tego projektu planowane jest na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które rozpoczyna się 28 maja.

- Ten sposób przekazanie projektu przyspieszy prace nad ustawą, która musi zostać szybko opublikowana. Istnieje bowiem poważne niebezpieczeństwo, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdążą w terminie otrzymać certyfikaty kwalifikowane - mówi GP Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.

Graniczna data

REKLAMA

Obecnie do ZUS w formie elektronicznej trafiają dokumenty ubezpieczeniowe około 830 tys. firm. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa przekazują je samodzielnie. Zlecają kontakty z ZUS na przykład firmom rachunkowym. W efekcie, jak podaje ZUS, 204 tys. podmiotów przekazuje dokumenty ubezpieczeniowe w postaci elektronicznej, za co najmniej jednego płatnika. Obecnie firmy, kontaktując się z ZUS, korzystają z tzw. niekwalifikowanego podpisu elektronicznego wydawanego bezpłatnie przez zakład na okres jednego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To właśnie te podmioty i ich zleceniodawców dotyczą nowe wymogi w kontaktach z ZUS. Zgodnie z art. 40 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.) od 21 lipca 2008 r. wszystkie dokumenty elektroniczne przekazywane do ZUS muszą być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Rozładowana kolejka

Rząd chce jednak zmienić ten przepis. W przygotowanej nowelizacji przewiduje, że wszystkie niekwalifikowane podpisy elektroniczne zachowają swoją ważność nawet po 20 lipca. Dzięki temu nie dojdzie do tego, że płatnicy, którzy nie otrzymają do tej daty bezpiecznych podpisów, nie przekażą do ZUS dokumentów. Co więcej, niektórzy płatnicy nawet do 20 lipca 2009 r. będą mogli korzystać z bezpłatnych certyfikatów wydawanych przez ZUS, bez konieczności posiadania bezpiecznego e-podpisu.

- Certyfikaty niekwalifikowane mogą być wydawane tylko do 20 lipca tego roku. Tym użytkownikom, których certyfikaty wygasają po tej dacie, nie będą wydawane nowe - mówi Mikołaj Skorupski, rzecznik prasowy ZUS.

REKLAMA

O bezpieczny podpis w pierwszej kolejności będą więc musiały występować te firmy, które otrzymały certyfikaty z ZUS po 20 lipca ubiegłego roku. W 2007 roku ZUS wydał ponad 90 tys. niekwalifikowanych certyfikatów, a w pierwszych czterech miesiącach tego roku prawie 77 tys. Podobnie będzie więc wyglądać kolejka po bezpieczne e-podpisy.

- Zaproponowane rozwiązanie spowoduje, że firmy wydające kwalifikowane podpisy nie powinny mieć problemów z ich wystawieniem wszystkim podmiotom, które sukcesywnie będą musiały z nich korzystać - wyjaśnia Dariusz Bogdan.

Firmy protestują

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies. Ich zdaniem powodem opóźnień we wdrażaniu bezpiecznego podpisu jest niechęć firm do zakupu certyfikatów. Nie ma bowiem problemów z ich użytkowaniem.

Elżbieta Włodarczyk, dyrektor działu usług certyfikacyjnych Krajowej Izby Rozliczeniowej, wskazuje, że do tej pory firma nie odnotowała zbyt wielu zapytań dotyczących instalacji podpisu elektronicznego. Wskazuje, że jego wprowadzenie powoduje, że podpisywanie dokumentów wysyłanych do ZUS jest łatwiejsze i mniej kłopotliwe.

- 2,5-calowa dyskietka, która już dawno przestała być stosowana w nowoczesnych komputerach, zostanie zastąpiona kartą kryptograficzną - podkreśla Elżbieta Włodarczyk.

Równocześnie firmy chcą stosować różnego rodzaju uproszczenia, aby zachęcić przedsiębiorstwa do zakupu bezpiecznych e-podpisów.

Adam Dąbrowski z Unizeto Technologies wskazuje, że jego firma rozpocznie sprzedaż pakietów, dzięki którym właściciel firmy będzie mógł sam decydować, kto będzie korzystał z zestawu do e-podpisu.

- Nie będzie trzeba wprowadzać danych firmy, a jedynie numer dowodu osobistego osoby fizycznej, która będzie się nim podpisywać. To uprości procedurę - mówi Adam Dąbrowski.

296 zł kosztuje zestaw do bezpiecznego podpisu elektronicznego ważny jeden rok

359 zł kosztuje certyfikat wraz z całym zestawem ważnym przez dwa lata

Nowe zasady przekazywania dokumentów do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA