REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość firm nie będzie musiała mieć e-podpisu od lipca

Bożena Wiktorowska
Bożena Wiktorowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rząd chce odłożyć o rok obowiązek posiadania e-podpisu przez wszystkie firmy zatrudniające ponad pięć osób. Po 21 lipca ZUS nie będzie już wydawać firmom niekwalifikowanych podpisów. Przedsiębiorcy unikną kolejek przy otrzymywaniu bezpiecznych e-podpisów.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Najpóźniej w przyszłym tygodniu posłowie PO przekażą do Sejmu przygotowany przez rząd projekt ustawy zakładający, że płatnicy składek zatrudniający więcej niż pięciu pracowników nie będą musieli od 21 lipca tego roku korzystać wyłącznie z bezpiecznego e-podpisu. Pierwsze czytanie tego projektu planowane jest na najbliższym posiedzeniu Sejmu, które rozpoczyna się 28 maja.

- Ten sposób przekazanie projektu przyspieszy prace nad ustawą, która musi zostać szybko opublikowana. Istnieje bowiem poważne niebezpieczeństwo, że nie wszyscy przedsiębiorcy zdążą w terminie otrzymać certyfikaty kwalifikowane - mówi GP Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.

Graniczna data

REKLAMA

Obecnie do ZUS w formie elektronicznej trafiają dokumenty ubezpieczeniowe około 830 tys. firm. Jednak nie wszystkie przedsiębiorstwa przekazują je samodzielnie. Zlecają kontakty z ZUS na przykład firmom rachunkowym. W efekcie, jak podaje ZUS, 204 tys. podmiotów przekazuje dokumenty ubezpieczeniowe w postaci elektronicznej, za co najmniej jednego płatnika. Obecnie firmy, kontaktując się z ZUS, korzystają z tzw. niekwalifikowanego podpisu elektronicznego wydawanego bezpłatnie przez zakład na okres jednego roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To właśnie te podmioty i ich zleceniodawców dotyczą nowe wymogi w kontaktach z ZUS. Zgodnie z art. 40 ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. nr 64, poz. 565 z późn. zm.) od 21 lipca 2008 r. wszystkie dokumenty elektroniczne przekazywane do ZUS muszą być podpisane bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Rozładowana kolejka

Rząd chce jednak zmienić ten przepis. W przygotowanej nowelizacji przewiduje, że wszystkie niekwalifikowane podpisy elektroniczne zachowają swoją ważność nawet po 20 lipca. Dzięki temu nie dojdzie do tego, że płatnicy, którzy nie otrzymają do tej daty bezpiecznych podpisów, nie przekażą do ZUS dokumentów. Co więcej, niektórzy płatnicy nawet do 20 lipca 2009 r. będą mogli korzystać z bezpłatnych certyfikatów wydawanych przez ZUS, bez konieczności posiadania bezpiecznego e-podpisu.

- Certyfikaty niekwalifikowane mogą być wydawane tylko do 20 lipca tego roku. Tym użytkownikom, których certyfikaty wygasają po tej dacie, nie będą wydawane nowe - mówi Mikołaj Skorupski, rzecznik prasowy ZUS.

REKLAMA

O bezpieczny podpis w pierwszej kolejności będą więc musiały występować te firmy, które otrzymały certyfikaty z ZUS po 20 lipca ubiegłego roku. W 2007 roku ZUS wydał ponad 90 tys. niekwalifikowanych certyfikatów, a w pierwszych czterech miesiącach tego roku prawie 77 tys. Podobnie będzie więc wyglądać kolejka po bezpieczne e-podpisy.

- Zaproponowane rozwiązanie spowoduje, że firmy wydające kwalifikowane podpisy nie powinny mieć problemów z ich wystawieniem wszystkim podmiotom, które sukcesywnie będą musiały z nich korzystać - wyjaśnia Dariusz Bogdan.

Firmy protestują

Obecnie prawo do wydawania bezpiecznych e-podpisów mają trzy firmy: Krajowa Izba Rozliczeniowa, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Unizeto Technologies. Ich zdaniem powodem opóźnień we wdrażaniu bezpiecznego podpisu jest niechęć firm do zakupu certyfikatów. Nie ma bowiem problemów z ich użytkowaniem.

Elżbieta Włodarczyk, dyrektor działu usług certyfikacyjnych Krajowej Izby Rozliczeniowej, wskazuje, że do tej pory firma nie odnotowała zbyt wielu zapytań dotyczących instalacji podpisu elektronicznego. Wskazuje, że jego wprowadzenie powoduje, że podpisywanie dokumentów wysyłanych do ZUS jest łatwiejsze i mniej kłopotliwe.

- 2,5-calowa dyskietka, która już dawno przestała być stosowana w nowoczesnych komputerach, zostanie zastąpiona kartą kryptograficzną - podkreśla Elżbieta Włodarczyk.

Równocześnie firmy chcą stosować różnego rodzaju uproszczenia, aby zachęcić przedsiębiorstwa do zakupu bezpiecznych e-podpisów.

Adam Dąbrowski z Unizeto Technologies wskazuje, że jego firma rozpocznie sprzedaż pakietów, dzięki którym właściciel firmy będzie mógł sam decydować, kto będzie korzystał z zestawu do e-podpisu.

- Nie będzie trzeba wprowadzać danych firmy, a jedynie numer dowodu osobistego osoby fizycznej, która będzie się nim podpisywać. To uprości procedurę - mówi Adam Dąbrowski.

296 zł kosztuje zestaw do bezpiecznego podpisu elektronicznego ważny jeden rok

359 zł kosztuje certyfikat wraz z całym zestawem ważnym przez dwa lata

Nowe zasady przekazywania dokumentów do ZUS

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

BOŻENA WIKTOROWSKA

bozena.wiktorowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA