REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak z powodzeniem wdrożyć system IT w firmie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Producenci systemów IT obiecują firmom duże korzyści po ich wdrożeniu. Jednocześnie w umowach zwalniają się z odpowiedzialności za wady swoich produktów.

Każda aplikacja informatyczna jest zawodna - ma wady jawne i ukryte, które dają znać o sobie zwłaszcza wtedy, gdy w trakcie jej użytkowania nagle dochodzi do awarii. Jeśli producent oprogramowania nie jest skłonny się z tym zgodzić, to nie można liczyć na to, że oferowane przez niego rozwiązanie jest warte swojej ceny - ostrzegają eksperci ds. testowania rozwiązań IT.

REKLAMA

Klauzule umowne

- Umowy regulujące obrót gospodarczy w Polsce często odwołują się do zapisanej w kodeksie cywilnym zasady swobody zawierania umów. Oznacza to, że wzajemne zobowiązania stron są ustalane za porozumieniem i obopólną zgodą - mówi Rafał Staniszewski, radca prawny z kancelarii Caton.

W obowiązującym prawie nie ma norm regulujących tak specyficzną dziedzinę jak obrót produktami informatycznymi i określających odpowiedzialność producenta, dystrybutora czy firmy wdrożeniowej. Dlatego dominują tu regulacje umowne, a nie ustawowe.

- W obrocie gospodarczym nie funkcjonuje instytucja tzw. niedozwolonych klauzul umownych i związana z nią procedura kontroli wzorców umownych - podkreśla R. Staniszewski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dostawcy IT z reguły przedkładają swoim klientom gotowe wzory umów o zakup i wdrożenie danej aplikacji.

REKLAMA

- Producenci, dystrybutorzy i firmy wdrożeniowe dość powszechnie zawierają w umowach ze swoimi klientami klauzule, w których uprzedzają ich, że oferowany produkt może być wadliwy i nie odpowiadać ich wymaganiom. Co gorsze usiłują też przeforsować klauzule, w których wprost wyłączają swoją odpowiedzialność za wady oprogramowania - twierdzi Sławomir Ciupa, radca prawny wyspecjalizowany w kwestii wdrażania systemów IT.

- Jest to praktyka jednostronnie narzucana. Zamawiający często akceptuje proponowaną wersję umowy. Jeśli zaś jej nie chce przyjąć, to na ogół spotyka się z odmową zawarcia umowy ze strony dostawcy - dodaje.

Lepiej zapobiegać

Podczas konstruowania umowy o zakup i wdrożenie systemu informatycznego warto trzymać w rękach materiały marketingowe opisujące dany produkt.

- Przywołując opisy zawarte w materiałach marketingowych, można ograniczać zapędy dostawcy do uzyskania maksymalnego wynagrodzenia przy podjęciu minimalnych zobowiązań - radzi S. Ciupa i dodaje, że niestety firmy odwołują się do pomocy prawnika zbyt późno.

- Łatwiej jest zapobiegać niż leczyć - wskazuje Bogdan Bereza-Jarociński, ekspert ds. zarządzania projektami IT.

- Gdy dawno temu firma podpisała niekorzystną dla siebie umowę, a system poważnie szwankuje, wyjściem może się okazać nowa, lepiej przygotowana inwestycja - dodaje.

Powodzenie realizacji projektu informatycznego zależy więc w dużym stopniu od poprawnie skonstruowanej umowy z dostawcą.

- Nie sposób tego osiągnąć bez uzyskania pewności, że oferowane oprogramowanie wyprodukowano z należytą starannością i bez dokładnego określenia wymagań zamawiającego wobec systemu - podkreśla Anna Bobkowska z Politechniki Gdańskiej.

Od czego zależy powodzenie wdrożenia IT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

OPINIA

JANUSZ FILIPIAK

prezes zarządu Comarch

Użytkowanie produktów informatycznych w przedsiębiorstwie staje się powszechne. Dziś każda firma, bez względu na jej wielkość, nie może działać bez wsparcia informatyki. Dlatego dostawcy oprogramowania mogą być spokojni - potencjalnych klientów jest wystarczająco dużo, niezależnie od liczby dostawców i konkurencji między nimi. W takiej sytuacji szkoda tracić czas na monitorowanie poczynań konkurencyjnych firm i analizę ich produktów. Warto skupić się na takiej obsłudze klientów, by byli zadowoleni z kupionego oprogramowania. Kluczem do powodzenia jest dbałość o jakość własnych aplikacji i zdolność do obsługi serwisowej, gdy system nie działa jak należy. Po tym można poznać firmy informatyczne godne zaufania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA