REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne deklaracje źle funkcjonują w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firmy mają problemy z przesyłaniem elektronicznych deklaracji podatkowych. W efekcie niewielu podatników zainteresowanych jest korzystaniem z e-deklaracji.

Składanie deklaracji podatkowych drogą elektroniczną to wciąż nowość w kontaktach z fiskusem. Choć od 1 stycznia e-deklaracje mogą przesyłać teoretycznie wszyscy podatnicy, wciąż nie widać zainteresowania tym rozwiązaniem. System sprawia problemy techniczne, co uniemożliwia przedsiębiorcom sprawne przesyłanie deklaracji podatkowych tą drogą.

REKLAMA

REKLAMA

Problemy firm

Problemy, na jakie w praktyce natrafiają firmy, ilustruje przykład spółki informatycznej Macrologic. Jak wyjaśnia GP Janusz Kurowski, członek zarządu, na początku stycznia złożył zawiadomienie ZAW-E1, ale urząd skarbowy nie odpowiadał. Jak się okazało, należało też przesłać ZAW-E2. Takiego wymogu nie określono jednak w instrukcji na stronie internetowej.

- Założyłem jednak, jak się okazało, błędnie, że urząd jest nieprzygotowany do obsługi e-deklaracji. Po miesiącu nadal nie było odpowiedzi. Wysłałem więc e-maila z pytaniem - kontynuuje Janusz Kurowski.

REKLAMA

Tym razem odpowiedź urzędu była natychmiastowa w formie telefonicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Okazało się, że urzędy mają problemy z łączeniem się z serwerem Ministerstwa Finansów. Gdyby nie to, urzędniczka od razu mogłaby potwierdzić otrzymanie wniosków - wyjaśnia członek zarządu Macrologic.

Kłopoty z przesyłaniem

To jednak nie koniec kłopotów firmy. Nasz rozmówca w lutym wysłał e-mail do pomocy technicznej, ponieważ chciał wyjaśnić, dlaczego nie otrzymał urzędowego potwierdzenia odbioru. Zapytał też, jak może przekazać do systemu e-deklarację w sytuacji, gdy nie chce korzystać z interaktywnego formularza, lecz z oprogramowania firmowego. Ministerstwo publikuje schematy XSD do zdefiniowania e-deklaracji. Zatem - teoretycznie - wystarczy je włączyć do systemu finansowo-księgowego firmy.

- W naszym systemie generujemy deklaracje zgodne z tymi schematami, ale na stronie Ministerstwa Finansów nie ma instrukcji, jak i gdzie tę deklarację należy przesłać - wyjaśnia Janusz Kurowski.

Przypomina, że w poprzednim systemie (e-Poltax) istniała bramka internetowa umożliwiająca przesłanie e-deklaracji. W systemie e-deklaracje o takiej bramce instrukcja nie mówi.

Firma ma zatem formularz XML opracowany na podstawie wzorca określonego przez resort, ale nie ma możliwości podpisania go ani wysłania. Jak przyznaje przedsiębiorca, problemów z e-deklaracjami pojawia się więcej.

Resort uspokaja

Większość przedsiębiorców albo korzysta z systemu e-de-klaracje dzięki biurom rachunkowym i doradcom podatkowym, albo ma własne aplikacje - jak w opisywanym przykładzie - które są w stanie wygenerować dokumenty elektroniczne zgodne ze schematami XML, opublikowanymi na podstawie rozporządzenia ministra finansów (Dz.U z 2007 r. nr 246, poz. 1820).

- Ministerstwo nie chce być dostawcą oprogramowania, ale dąży do tego, aby przedsiębiorcy współpracowali ze swoimi dostawcami oprogramowania. Jeśli pojawiają się jakieś problemy, to dotyczą one zgodności stosowanego oprogramowania ze standardami, które określają rozporządzenia. Ponieważ są to standardy otwarte, jak XML, nie przewiduję w przyszłości problemów - odpowiada Witold Jarzynka, zastępca dyrektora departamentu rozwoju systemów informatycznych Ministerstwa Finansów.

Wciąż niepopularny

System e-deklaracje zastąpił 1 stycznia tego roku niepopularny e-Poltax. Jak przypomina Ernest Frankowski, doradca podatkowy PricewaterhouseCoopers, z systemu e-Poltax skorzystało około 400 dużych firm na 7,5 tys. potencjalnych użytkowników.

- Od stycznia 2008 r. z e-deklaracji mogą korzystać mniejsi przedsiębiorcy. Z kolei od kwietnia 2008 r. będą z systemu mogły korzystać osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Nie można jednak powiedzieć, aby od stycznia praktyczne zainteresowanie systemem się zwiększyło - uważa Ernest Frankowski.

Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, zwraca uwagę, że możliwość składania deklaracji podatkowych za pośrednictwem internetu jest wciąż zjawiskiem na tyle nowym, że może wywoływać po stronie podatników obawy o bezpieczeństwo przekazywanych danych oraz powodować, że nie od razu taka forma rozliczeń się upowszechni.

E-podpis barierą

Małgorzata Napiórkowska-Kubicka oraz Cezary Przygodzki, doradca podatkowy z Ernst & Young, twierdzą, że jedną z głównych barier w upowszechnieniu e-deklaracji stanowi e-podpis.

Janusz Kurowski nie zgadza się jednak z tymi opiniami. Podkreśla on, że e-podpis nie jest kosztowny dla firm, nawet tych najmniejszych. Nie ma natomiast wątpliwości, że może stanowić barierę nie do przebycia dla osób fizycznych, które zamierzają wykorzystać go wyłącznie do przesłania zeznania rocznego.

Przedsiębiorcy zwracają z kolei uwagę na inny problem związany z e-podpisem. Chodzi o to, że nie ma potrzeby, aby był to podpis kwalifikowany.

Zdaniem Cezarego Przygodzkiego należy postulować rezygnację z kwalifikowanego certyfikatu i oparcie się wyłącznie na bezpiecznym podpisie elektronicznym. Witold Jarzynka zwraca uwagę, że w przyszłości mogą zmienić się wymogi proceduralne dotyczące e-podpisu.

- Nie można wykluczyć, że Ministerstwo Finansów będzie podpisywało umowy z centrami certyfikacji, aby np. w bardziej przyjaznej dla firmy formie dokonywać weryfikacji tożsamości podatnika - powiedział Witold Jarzynka.

Wyjaśnia, że dziś osoba, która chce przesyłać deklaracje elektronicznie, musi przejść przez procedurę weryfikującą tożsamość w centrum certyfikacji oraz podobną procedurę, by skorzystać z systemu e-de-klaracje. W praktyce chodzi o wymóg zgłoszenia chęci przesyłania deklaracji w formie elektronicznej oraz upoważnienia innych osób na formularzach ZAW-E1 i ZAW-E2. Ujednolicenie tych procedur wymaga jednak zmian prawnych.

Kłopoty z procedurami

Z informacji, którymi dysponuje resort finansów, wynika również, że przedsiębiorcy nie mają problemów z deklaracjami VAT, CIT oraz PIT-4. Kłopotów mogą nastręczać natomiast procedury związane ze zgłoszeniem ZAW-E1 i ZAW-E2, wykorzystywaniem certyfikatów do podpisu elektronicznego czy przechodzenie z certyfikatów do e-podpisu niekwalifikowanego na kwalifikowany.

- W mojej ocenie te proceduralne problemy wynikają z braku wiedzy. Myślę jednak, że wiedza będzie się powiększała, a w związku z tym firmy będą miały mniej problemów - powiedział GP Witold Jarzynka.

Urzędy są przeszkolone

Problemy, jak mówił GP Janusz Kurowski, mają także urzędy skarbowe. Jednak Witold Jarzynka wyjaśnia, że obecnie urzędy dysponują aplikacją umożliwiającą przeglądanie elektronicznych dokumentów, które spływają do resortu finansów. Jest także przygotowywana usługa integracji centralnej bazy danych z bazami danych w urzędach skarbowych, aby proces obsługi deklaracji elektronicznych był całkowicie automatyczny.

JAKIE DEKLARACJE MOŻNA PRZESYŁAĆ DROGĄ ELEKTRONICZNĄ

Od 1 stycznia 2008 r.

VAT: VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, VAT-23, VAT-24, VAT-10, VAT-11, VAT-12, VAT-UE, VAT-UE/A, VAT-UE/B, VAT-UEK, VAT-R, VATR/UE, VAT-Z

CIT: CIT-8, CIT-8/O, CIT-D

PIT: PIT-4R, PIT-8AR

Inne: WZP-1M, WZP-1K, WZP-1R, WZS-1M, WZS-1K, WZS-1R, POG-3A, ORD-U, ORD-TK, ORD-W1, IFT-1, IFT-1R, IFT-2, IFT-2R, IFT-3, IFT-3R, IFT/A, ORD-ZU,

Od 1 kwietnia 2008 r.

PIT: PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT/O, PIT/D, PIT-2K, PIT/M, PIT/B, PIT/Z, PIT/ZG

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA

Ponad 156 mln zł na zagraniczną ekspansję firm! PARP ogłasza wyniki naboru "Promocja marki innowacyjnych MŚP"

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) opublikowała wyniki naboru w konkursie „Promocja marki innowacyjnych MŚP”, realizowanym w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG). Wsparcie trafi do 183 projektów na łączną kwotę ponad 156 mln zł, które pomogą polskim przedsiębiorstwom w promocji produktów i usług na rynkach międzynarodowych.

Kim jest rzecznik patentowy i jak wspiera przedsiębiorców?

Do 5 września trwa nabór na aplikację rzecznikowską. To ścieżka kariery m.in. dla absolwentów kierunków prawniczych, technicznych i ścisłych. Problem w tym, że wielu studentów nie ma świadomości, że taki zawód zaufania publicznego istnieje i jaka jest jego rola. W Polsce jest dziś 1 tys. rzeczników patentowych.

Weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej a weto dla ustawy o deregulacji w energetyce

Jakie znaczenie ma weto prezydenta dla ustawy wiatrakowej? Najbardziej poszkodowani są mieszkańcy posiadający domy w bezpośrednim sąsiedztwie farm wiatrowych. Mieli otrzymać nawet do 20 tys. zł do podziału dla mieszkańców posiadających nieruchomości w promieniu 1 km od turbiny. Natomiast bardziej problematyczne dla rozwoju OZE jest weto dla Ustawy o deregulacji w energetyce.

Poławianie pereł. W jaki sposób łączyć technologię z autentycznością, by pozyskiwać jak najlepszych kandydatów?

Wyobraź sobie świat, w którym rekrutacja to już nie tylko „polowanie” na talenty, lecz dynamiczny ekosystem przewidywania i kreowania przyszłości organizacji. To scena, na której algorytmy AI nie tylko analizują CV, ale z chirurgiczną precyzją tropią osoby, które za moment zmienią rolę. Czy rekruterzy są gotowi na to, by wykorzystać potencjał AI mądrze, z korzyścią zarówno dla firmy, jak i kandydata?

REKLAMA

Fundusz Bezpieczeństwa i Obronności oraz Spółka Specjalnego Przeznaczenia. Ważne zmiany dla polskiej gospodarki i przedsiębiorców [PROJEKT]

W obliczu dynamicznych zmian geopolitycznych i rosnących zagrożeń dla stabilności europejskiej, Polska podejmuje zdecydowane kroki w kierunku wzmocnienia swojej odporności. Jednym z najważniejszych elementów tej strategii jest powołanie Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności – inicjatywy, która nie tylko odpowiada na wymogi Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), ale także stanowi istotny element w budowaniu nowoczesnej, bezpiecznej i innowacyjnej gospodarki.

Dlaczego warto posiadać konto bankowe za granicą?

Wielu przedsiębiorców w Polsce skupia się na bieżącym prowadzeniu biznesu, dbając o sprzedaż, marketing czy rozwój produktów. Jednak nie zawsze równie dużą wagę przykładają do kwestii związanych z bezpieczeństwem finansowym firmy. W praktyce to właśnie sprawy bankowe i podatkowe mogą przesądzić o stabilności przedsiębiorstwa, a nawet o jego być albo nie być.

REKLAMA