REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Apteki, kwiaciarnie i stacje paliw będą otwarte w święta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Rakowska-Boroń
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Resort pracy chce wyłączyć apteki, stacje paliw i kwiaciarnie spod zakazu pracy w handlu w święta. Eksperci są przeciwni tworzeniu szczegółowej listy wyjątków. Bez doprecyzowania obecnych przepisów nadal będzie można obchodzić zakaz pracy w handlu.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Zamierzamy tak zmienić przepisy dotyczące zakazu pracy w handlu w święta, aby nie budziły już wątpliwości interpretacyjnych - mówi GP Jolanta Fedak, minister pracy i polityki społecznej.

Wyjaśnia, że resort zamierza bezpośrednio w ustawie wpisać prawo do pracy w święta na stacjach benzynowych, w kwiaciarniach i aptkach. Nie jest wykluczone, że przepisy te zaczną obowiązywać już w trakcie świąt majowych. Propozycje te budzą jednak wątpliwości ekspertów.

Niepotrzebna lista

- Jestem przeciwny wprowadzaniu zakazu, od którego jest następnie tworzona coraz dłuższa lista wyjątków. Są one wtedy pozbawione sensu - mówi Przemysław Stobiński, radca prawny z Kancelarii Baker & McKenzie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnego zdania jest Daniel Jastrun, radca prawny z Kancelarii Magnusson. W jego opinii, jeśli na takiej liście będą wyszczególniane placówki zwolnione od zakazu pracy w handlu, zaczną pojawiać się następne, które będą chciały się na niej znaleźć. Dlaczego np. praca ma być dozwolona w kwiaciarni, a nie w piekarni czy kiosku z biletami.

- Im bardziej szczegółowy jest przepis, tym większe prawdopodobieństwo, że coś zostanie pominięte - zauważa Anna Pabisiak, radca prawny z Kancelarii Wojewódzka & Pabisiak.

Dlatego, jej zdaniem, jeśli resort pracy zdecyduje się wpisywać do ustawy wyjątki od generalnego zakazu, to powinny być one opisywane na tyle szeroko, aby można je było zastosować do wielu podmiotów działających w handlu w podobnej branży.

Zakaz można obejść

REKLAMA

Eksperci podkreślają, że wyszczególnienie w k.p. placówek, których praca w święta byłaby dozwolona, nie tylko nie rozstrzygnie obecnych trudności interpretacyjnych przepisów wprowadzających zakaz pracy w handlu w święta, ale jeszcze bardziej je skomplikuje. Przypominają, że mimo iż ustawa wprowadzająca zakaz obowiązuje już od 26 października 2007 r., nadal wiele kwestii budzi wątpliwości. Ich zdaniem przygotowywana nowelizacja powinna je raz na zawsze wyjaśnić.

Jedną z takich kwestii jest praca zmianowa. Przemysław Stobiński wskazuje, że obowiązujący art. 15110 k.p., który opisuje sytuacje, w których praca w święta jest dozwolona, może być interpretowany jako przepis szczególny do art. 1519a. Ten natomiast zakazuje pracy w święta w placówkach handlowych.

- W związku z tym możliwe jest obejście obowiązującego zakazu - mówi Przemysław Stobiński.

Tłumaczy, że skoro art. 15110 k.p. w pkt 3 dopuszcza pracę w niedziele i święta przy pracy zmianowej, ale jednocześnie nie ma wyraźnego zakazu stosowania tego wyjątku w placówkach handlowych pracujących na zmiany możliwe, że firma, wprowadzając pracę zmianową, może omijać zakaz pracy w handlu w święta.

- Inspektorzy pracy mogą jednak inaczej interpretować te przepisy, przez co można spodziewać się wzmożonych kontroli tych placówek handlowych, które chciałyby pracować w święta w systemie pracy zmianowej - uważa Daniel Jastrun.

REKLAMA

Zakaz, zdaniem ekspertów, można też obejść w inny sposób. Nie stosuje się go bowiem do pracowników zatrudnionych w systemie czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. Według Daniela Jastruna wystarczy więc w ten sposób zatrudnić pracowników, aby móc pracować także w święta.

Anna Pabisiak wskazuje z kolei, że zakaz pracy w handlu w święta dotyczy tylko pracowników, a więc osób świadczących pracę w ramach stosunku pracy. Dodaje, że w placówkach handlowych otwartych w święta mogą więc sprzedawać osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne.

- Umowy te nie mogą mieć cech umowy o pracę, inaczej zostaną zakwestionowane przez inspektorów pracy, a pracodawca ukarany za złamanie przepisów - podkreśla Anna Pabisiak.

Wątpliwe wyjaśnienia

Wyjaśnienia wymaga też definicja placówki handlowej. Przygotowane przez ministerstwo pracy stanowisko w tej sprawie jest niewystarczające. Zgodnie z nim placówka handlowa to sklepy, stoiska, hurtownie, stragany, stacje paliw, składy węgla, składy materiałów budowlanych, domy towarowe i wysyłkowe, biura zbytu. Jeśli przeważającą działalnością danej placówki jest handel, wówczas obowiązuje ją zakaz pracy w trakcie 12 świąt w roku. O tym, czy główną działalnością danej placówki jest handel, świadczy zapis w wydanym przez urząd statystyczny zaświadczeniu o numerze REGON. W zaświadczeniu tym wpisywany jest m.in. rodzaj przeważającej działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Stanowisko resortu nie rozwiało więc wątpliwości dotyczących aptek i stacji, ponieważ zgodnie z nim, jeśli apteka w PKD miała wpisaną sprzedaż wyrobów farmaceutycznych, a także kosmetyków, była placówką handlową. Podobnie było ze stacjami paliw. Wątpliwości dotyczą tego, czy na stacji można sprzedawać wyłącznie paliwo, czy też handlować artykułami w sklepach.

Nie wiadomo też, czy w 12 dni świątecznych w roku pracować mogą osoby zatrudnione w cukierniach i piekarniach. Do tej pory nie wyjaśniono bowiem, czy są to punkty usługowe czy placówki handlowe.

- Dopóki nie będzie jednoznacznej wykładni urzędów, dopóty będą wątpliwości w zakresie stosowania zakazu. Trudno jest bowiem tak napisać nowelizację ustawy, aby rozstrzygała wszystkie wątpliwości - podsumowuje Daniel Jastrun.

Zakaz pracy w święta

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Rakowska-Boroń

izabela.rakowska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA