REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zachęcą do darowizn

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie przedsiębiorcom nie opłaca się przekazywanie darowizn. Podstawą opodatkowania VAT jest bowiem wartość nabycia darowanej rzeczy. Nowelizacja ustawy o VAT zmieni dotychczasowe niekorzystne przepisy.


REKLAMA

Wielu przedsiębiorców narzeka, że obecne przepisy zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług zniechęcają ich do wspierania działalności charytatywnej. Problem dotyczy opodatkowania VAT darowizn przekazywanych organizacjom prowadzącym działalność charytatywną. Chodzi więc np. o podarowaną żywność czy też używany sprzęt komputerowy.


Dlaczego właściciele firm uważają, że regulacje VAT wręcz przeszkadzają w niesieniu pomocy organizacjom charytatywnym? Otóż w obowiązującej ustawie wprowadzono zasadę, że w przypadku darowizny i nieodpłatnego przekazania, podstawę opodatkowania VAT stanowi koszt nabycia lub wytworzenia konkretnych dóbr. Co to oznacza w praktyce.


Ważne!

Maksymalnie w ramach ulgi w PIT na darowiznę można odpisać kwotę odpowiadającą 6 proc. dochodu. Darowizna bez limitu pozwala odliczyć całą wysokość darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych

Otóż gdy firma zdecyduje się przekazać na cele charytatywne np. stare komputery warte np. jedynie 15 proc. pierwotnej ceny, to musi liczyć się z koniecznością zapłacenia VAT właśnie od ceny pierwotnej, a nie od aktualnej, czyli znacznie niższej wartości rynkowej przekazywanego sprzętu. Zatem według obecnych przepisów, przedsiębiorcy zobowiązani są sami naliczać VAT, określając podstawę opodatkowania według historycznej ceny nabycia. Siłą rzeczy cena ta nie uwzględnia zmniejszenia wartości produktów. Stąd właśnie, aby uniknąć obciążeń VAT, przedsiębiorcy zamiast przekazywać różne dobra na cele charytatywne, nierzadko decydują się na ich pozbycie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


REKLAMA

Od przyszłego roku zaczną obowiązywać korzystniejsze przepisy dotyczące darowizn. Zawiera je znowelizowana ustawa o VAT, która zacznie obowiązywac od 1 stycznia 2008 r. Te zmodyfikowane regulacje przewidują preferencyjne zasady ustalania podstawy opodatkowania darowizn żywności na cele charytatywne, pod warunkiem prowadzenia przez przedsiębiorców szczegółowej dokumentacji dostaw.


Szczególną uwagę należy zwrócić na zmiany zaproponowane w trakcie prac legislacyjnych przez Senat, który zmodyfikował metodę ustalania podstawy opodatkowania dla nieodpłatnej dostawy żywności dla organizacji pożytku publicznego. Podstawa opodatkowania w takiej sytuacji opiera się na wartości rynkowej. Tak ustalona wartość nie może być wyższa niż cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia - od kosztów wytworzenia, określonych w momencie dostawy tych towarów. Może się zdarzyć, że wartość rynkowa żywności wycofywanej ze sprzedaży, chociażby z powodu zbliżającego się upływu terminu przydatności do spożycia, będzie niemal bliska zeru. Wówczas możliwe będzie opodatkowanie VAT takiej niewielkiej wartości. Powinno to zachęcić właścicieli firm do wspierania organizacji charytatywnych.


Warto podkreślić, że preferencyjnymi zasadami określenia podstawy opodatkowania VAT zostaną objęte tylko właściwie udokumentowane przekazanie żywności dla organizacji pożytku publicznego.


Przepisy dotyczące rozliczania darowizn dla organizacji charytatywnych zawarte są też w ustawie o PIT. Wielu właścicieli firm rozlicza się właśnie według zasad ogólnych przewidzianych w tej ustawie. Jej przepisy przewidują, że można dokonać odliczeń dwóch rodzajów darowizn: pierwsze są ograniczone limitem, a drugie nie mają takiego ograniczenia. I tak w rozliczeniu rocznym PIT podatnik ma prawo do odliczenia, gdy przekaże darowiznę na rzecz organizacji pożytku publicznego, które realizują cele pożytku publicznego.

REKLAMA


Odliczać można zarówno darowizny pieniężne, jak i rzeczowe. Darowizny pieniężne podlegają odliczeniu tylko pod warunkiem ich wpłaty na konto. Dokumentem, który trzeba w tym przypadku posiadać, jest dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.


Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn muszą wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres. Maksymalnie w ramach ulgi na darowiznę można odpisać kwotę odpowiadającą 6 proc. dochodu. Z kolei darowizna bez limitu umożliwia odliczenie w pełnej wysokości darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych.


JAK TO ZROBIĆ...

Odliczamy darowiznę bez limitu

PROBLEM: Jestem przedsiębiorcą rozliczającym się według skali podatkowej znajdującej się w ustawie o PIT. Chcę odliczyć darowiznę pieniężną na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych. Jakie muszę spełnić warunki?

ROZWIĄZANIE: Koniecznym warunkiem do wyłączenia darowizny pieniężnej z podstawy opodatkowania jest dokonanie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego z przeznaczeniem na działalność charytatywno-opiekuńczą Kościoła. Darczyńca musi ponadto spełnić łącznie dwie przesłanki: powinien posiadać pokwitowanie odbioru darowizny oraz sprawozdanie dotyczące jej przeznaczenia.


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA