REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany zachęcą do darowizn

Krzysztof Tomaszewski
Krzysztof Tomaszewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie przedsiębiorcom nie opłaca się przekazywanie darowizn. Podstawą opodatkowania VAT jest bowiem wartość nabycia darowanej rzeczy. Nowelizacja ustawy o VAT zmieni dotychczasowe niekorzystne przepisy.


REKLAMA

Wielu przedsiębiorców narzeka, że obecne przepisy zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług zniechęcają ich do wspierania działalności charytatywnej. Problem dotyczy opodatkowania VAT darowizn przekazywanych organizacjom prowadzącym działalność charytatywną. Chodzi więc np. o podarowaną żywność czy też używany sprzęt komputerowy.


Dlaczego właściciele firm uważają, że regulacje VAT wręcz przeszkadzają w niesieniu pomocy organizacjom charytatywnym? Otóż w obowiązującej ustawie wprowadzono zasadę, że w przypadku darowizny i nieodpłatnego przekazania, podstawę opodatkowania VAT stanowi koszt nabycia lub wytworzenia konkretnych dóbr. Co to oznacza w praktyce.


Ważne!

Maksymalnie w ramach ulgi w PIT na darowiznę można odpisać kwotę odpowiadającą 6 proc. dochodu. Darowizna bez limitu pozwala odliczyć całą wysokość darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych

Otóż gdy firma zdecyduje się przekazać na cele charytatywne np. stare komputery warte np. jedynie 15 proc. pierwotnej ceny, to musi liczyć się z koniecznością zapłacenia VAT właśnie od ceny pierwotnej, a nie od aktualnej, czyli znacznie niższej wartości rynkowej przekazywanego sprzętu. Zatem według obecnych przepisów, przedsiębiorcy zobowiązani są sami naliczać VAT, określając podstawę opodatkowania według historycznej ceny nabycia. Siłą rzeczy cena ta nie uwzględnia zmniejszenia wartości produktów. Stąd właśnie, aby uniknąć obciążeń VAT, przedsiębiorcy zamiast przekazywać różne dobra na cele charytatywne, nierzadko decydują się na ich pozbycie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


REKLAMA

Od przyszłego roku zaczną obowiązywać korzystniejsze przepisy dotyczące darowizn. Zawiera je znowelizowana ustawa o VAT, która zacznie obowiązywac od 1 stycznia 2008 r. Te zmodyfikowane regulacje przewidują preferencyjne zasady ustalania podstawy opodatkowania darowizn żywności na cele charytatywne, pod warunkiem prowadzenia przez przedsiębiorców szczegółowej dokumentacji dostaw.


Szczególną uwagę należy zwrócić na zmiany zaproponowane w trakcie prac legislacyjnych przez Senat, który zmodyfikował metodę ustalania podstawy opodatkowania dla nieodpłatnej dostawy żywności dla organizacji pożytku publicznego. Podstawa opodatkowania w takiej sytuacji opiera się na wartości rynkowej. Tak ustalona wartość nie może być wyższa niż cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia - od kosztów wytworzenia, określonych w momencie dostawy tych towarów. Może się zdarzyć, że wartość rynkowa żywności wycofywanej ze sprzedaży, chociażby z powodu zbliżającego się upływu terminu przydatności do spożycia, będzie niemal bliska zeru. Wówczas możliwe będzie opodatkowanie VAT takiej niewielkiej wartości. Powinno to zachęcić właścicieli firm do wspierania organizacji charytatywnych.


Warto podkreślić, że preferencyjnymi zasadami określenia podstawy opodatkowania VAT zostaną objęte tylko właściwie udokumentowane przekazanie żywności dla organizacji pożytku publicznego.


Przepisy dotyczące rozliczania darowizn dla organizacji charytatywnych zawarte są też w ustawie o PIT. Wielu właścicieli firm rozlicza się właśnie według zasad ogólnych przewidzianych w tej ustawie. Jej przepisy przewidują, że można dokonać odliczeń dwóch rodzajów darowizn: pierwsze są ograniczone limitem, a drugie nie mają takiego ograniczenia. I tak w rozliczeniu rocznym PIT podatnik ma prawo do odliczenia, gdy przekaże darowiznę na rzecz organizacji pożytku publicznego, które realizują cele pożytku publicznego.

REKLAMA


Odliczać można zarówno darowizny pieniężne, jak i rzeczowe. Darowizny pieniężne podlegają odliczeniu tylko pod warunkiem ich wpłaty na konto. Dokumentem, który trzeba w tym przypadku posiadać, jest dowód wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.


Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn muszą wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres. Maksymalnie w ramach ulgi na darowiznę można odpisać kwotę odpowiadającą 6 proc. dochodu. Z kolei darowizna bez limitu umożliwia odliczenie w pełnej wysokości darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych.


JAK TO ZROBIĆ...

Odliczamy darowiznę bez limitu

PROBLEM: Jestem przedsiębiorcą rozliczającym się według skali podatkowej znajdującej się w ustawie o PIT. Chcę odliczyć darowiznę pieniężną na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych. Jakie muszę spełnić warunki?

ROZWIĄZANIE: Koniecznym warunkiem do wyłączenia darowizny pieniężnej z podstawy opodatkowania jest dokonanie wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego z przeznaczeniem na działalność charytatywno-opiekuńczą Kościoła. Darczyńca musi ponadto spełnić łącznie dwie przesłanki: powinien posiadać pokwitowanie odbioru darowizny oraz sprawozdanie dotyczące jej przeznaczenia.


KRZYSZTOF TOMASZEWSKI

krzysztof.tomaszewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA