REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy standard dla spółek

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komitet Standardów Rachunkowości przygotował regulacje dotyczące umów leasingu. Nowy standard będzie wyjaśniał zasady ewidencji w księgach rachunkowych firm. Po przeprowadzeniu konsultacji i zaakceptowaniu przez komitet będzie stosowany przez spółki.


REKLAMA

Już w październiku księgowi będą mogli poznać treść nowego standardu dotyczącego ewidencjonowania umów leasingu, dzierżawy i najmu. Projekt nowego standardu przygotował Komitet Standardów Rachunkowości. Dzięki nowym regulacjom księgowym łatwiej będzie ewidencjonować umowy.


- Standard jest kierowany do leasingobiorców i leasingodawców, i dotyczy zarówno leasingu finansowego, jak i operacyjnego - wyjaśnia przewodnicząca Komitetu Standardów Rachunkowości prof. Gertruda Świderska.


Dodaje, że nowy standard został przygotowany w przystępnej formie. Zawiera liczne wyjaśnienia i konkretne przykłady ewidencji.


Po opublikowaniu projektu, przeprowadzeniu konsultacji i zaakceptowaniu przez komitet nowy standard będą mogły stosować spółki. Komitet Standardów liczy na uwagi i komentarze, które pozwolą poprawić jego treść i jeszcze bardziej zwiększyć jego użyteczność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Prostsza klasyfikacja


Doktor Mikołaj Turzyński z Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Łódzkiego, autor projektu, wyjaśnia, że standard oparty jest na przepisach ustawy o rachunkowości. Podkreśla, że koncepcja klasyfikacji umów leasingu w polskim prawie bilansowym jest odmienna od regulacji Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Ustawa posługuje się testem na leasing finansowy, co oznacza, że wystarczy spełnienie jednego z warunków wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt. 1-7 ustawy o rachunkowości, aby umowa była traktowana jak leasing finansowy. Tymczasem międzynarodowy standard posługuje się zasadą, w myśl której, jeśli ma miejsce przeniesienie ryzyka i korzyści związanych z własnością przedmiotu umowy na korzystającego, to kontrakt może mieć charakter leasingu finansowego. Jeżeli takiego przeniesienia nie ma, kontrakt klasyfikuje się jako leasing operacyjny.


Ekspert wyjaśnia, że mimo iż brzmienie ustawy o rachunkowości jest jednoznaczne, część firm nieprawidłowo interpretowała ich treść.


- W praktyce obrotu gospodarczego ponad 90 proc. umów zawieranych w Polsce jest dla celów ustawy o rachunkowości leasingiem finansowym - twierdzi nasz rozmówca.

REKLAMA


Wyjaśnia, że spółki objęte obowiązkiem stosowania testu na leasing finansowy różnie podchodzą do tych przepisów i starają się tak je interpretować, aby kontrakt pozostał leasingiem operacyjnym. Dzięki temu zostaje zachowana zgodność z prawem podatkowym, w którym dominującą formą jest leasing operacyjny.


- Standard ograniczy pole manewru, ponieważ zawiera wyjaśnienia do poszczególnych punktów klasyfikacji leasingu - podkreśla nasz rozmówca. Zastrzega jednak, że będzie tak tylko w przypadku tych spółek, które zechcą z niego skorzystać.
Przepisy standardu nie będą bowiem obowiązkowe. Spółki wcale nie będą musiały z niego korzystać.


Jasne regulacje

REKLAMA


Regulacje zawarte w nowym standardzie uwzględniają specyfikę polskich umów leasingu. Co więcej, zamiarem autora standardu było wyjaśnienie wszystkich potencjalnych problemów związanych z klasyfikacją i ewidencją umów leasingu.

Dlatego pojawiają się w nim m.in. wyjaśnienia dotyczące amortyzacji przedmiotu umowy, możliwości przedłużenia lub wypowiedzenia umowy, a także rozwiązania dotyczące kwestii ujmowania w księgach rachunkowych opłat zależnych od zmiennych kursów walut, czy też kosztów związanych z zawarciem umowy leasingu.


Przykładowo, przy leasingu finansowym odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający. W projekcie określono, że jeżeli umowa nie przewiduje, że korzystający uzyska tytuł własności przedmiotu umowy na koniec okresu leasingu (bez dodatkowej opłaty lub za opłatą końcową), to powinien składnik aktywów w całości zamortyzować przez okres leasingu lub okres użytkowania (jeżeli ten byłby krótszy). Jeżeli natomiast umowa przewiduje, że korzystający uzyska tytuł własności, składnik aktywów amortyzuje się przez okres jego ekonomicznej użyteczności.


Na nowy standard czeka środowisko leasingobiorców i leasingodawców, które nie ukrywa, że w standardzie powinny znaleźć się konkretne rozwiązania. Jedno z nich to zasady ujmowania w księgach leasingu zawartego bezpośrednio pomiędzy dostawcą przedmiotu leasingu a leasingobiorcą.


Potwierdza to doktor Marcin Pielaszka z Katedry Rachunkowości Menedżerskiej Szkoły Głównej Handlowej.


- Standard powinien wskazać, w jaki sposób leasingodawca powinien rozdzielić w księgach rachunkowych transakcję sprzedaży od transakcji finansowania leasingobiorcy za pomocą leasingu - dodaje nasz rozmówca.


Na rozwiązanie czekają również inne problemy, w tym dotyczące rozliczania różnic kursowych powstających między datą nabycia przedmiotu leasingu przez leasingodawcę a datą zawarcia umowy pomiędzy leasingodawcą a leasingobiorcą.


Oczekiwania analityków


Konkretne oczekiwania wobec rozwiązań zawartych w standardzie mają również analitycy finansowi. Marcin Pielaszka wskazuje tu na konieczność uregulowania zasad ujmowania w informacji dodatkowej leasingobiorcy danych o przyszłych ratach dotyczących leasingu operacyjnego. Umowy leasingu operacyjnego, które teraz ujmowane są pozabilansowo, mogą być istotnym źródłem finansowania działalności przedsiębiorstwa.


Ewidencjonowanie umów leasingu

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

REKLAMA

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

REKLAMA