REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać projekt z szansą na dofinansowanie z Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Klimczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy w okresie bezpośrednio poprzedzającym uruchomienie programów operacyjnych w ramach nowej perspektywy budżetowej UE w latach 2007-2013. Wielu przedsiębiorców czeka na moment, kiedy będą mogli składać wnioski o dofinansowanie zaplanowanych przez siebie projektów.

Skuteczne ubieganie się o dotację z programów unijnych jest procesem złożonym. Doświadczenia w ubieganiu się o fundusze UE wskazują na szereg elementów, które wpływają na pozytywny wynik procesu i tworzą model zarządzania pozyskiwaniem dotacji, składający się z trzech etapów:

REKLAMA

REKLAMA

Etap analizy - Identyfikacja

Etap aplikowania - Wniosek

Etap rozliczania - Realizacja

REKLAMA


Pierwszym krokiem jest analiza krótkoterminowych (dwa, trzy lata) i długoterminowych (lata 2007-2013) planów rozwojowych przedsiębiorstwa. W ten sposób zostaną zidentyfikowane wszystkie projekty, które mogą kwalifikować się do współfinansowania z funduszy UE. Zestawienie planów przedsiębiorstwa z dostępnymi źródłami dofinansowania oraz terminami naboru wniosków może stworzyć długoterminową strategię ubiegania się o fundusze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obszar analiz powinien obejmować planowane inwestycje, prace badawczo-rozwojowe, szkolenia pracowników i inne dziedziny finansowane z funduszy UE.


Analiza konkretnych projektów ma pomóc w ustaleniu dostępnych źródeł dofinansowania wraz z oceną szansy pozyskania wsparcia. Na tym etapie należy zweryfikować formalne oraz merytoryczne kryteria dostępu do programu.


Podczas analizy należy zbadać m.in., do jakiej kategorii należy przedsiębiorca (np. mały, średni lub duży), ponieważ część programów adresowanych jest wyłącznie do MSP. Ważna jest analiza zakresu działalności, gdyż niektóre rodzaje są wyłączone ze wsparcia przyznawanego w ramach pomocy regionalnej. Natomiast katalog kosztów kwalifikowanych wskazuje, które koszty podlegają refundacji (może się okazać, że istotna część kosztów projektu nie podlega refundacji, a zatem przygotowanie wniosku jest bezcelowe). Kluczową kwestią jest także harmonogram projektu. Należy pamiętać, że inwestycję można rozpocząć zazwyczaj dopiero po dniu złożenia wniosku. Wytyczne unijne wskazują, że za datę rozpoczęcia inwestycji należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub zobowiązania do zamówienia urządzeń.


Prawidłowe przeprowadzenie etapu identyfikacji oszczędza czas przygotowania dokumentacji projektu, który nie spełnia kryteriów danego programu i nie ma szans na wsparcie. Należy pamiętać, że zarówno przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, jak również rozliczanie projektu, oznacza dla przedsiębiorcy konieczność zaangażowania kilku osób. Na tym etapie warto zastanowić się, czy firma posiada wystarczające zasoby do przeprowadzenia wszystkich prac, czy też lepszym rozwiązaniem jest współpraca z firmą doradztwa dotacyjnego.


UDZIAŁ UNIJNEJ DOTACJI W WARTOŚCI PROJEKTU*

Maks. 50 proc. województwo podkarpackie, małopolskie, opolskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, łódzkie

Maks. 40 proc. województwo śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, pomorskie, mazowieckie do 2011 roku

Maks. 30 proc. Warszawa, mazowieckie od 2011 roku

* mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy mogą dostać 20 proc., a średnie firmy o 10 proc. większą dotację


MICHAŁ KLIMCZAK

Senior Consultant PNO Consultants

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA