REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać projekt z szansą na dofinansowanie z Unii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Michał Klimczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy w okresie bezpośrednio poprzedzającym uruchomienie programów operacyjnych w ramach nowej perspektywy budżetowej UE w latach 2007-2013. Wielu przedsiębiorców czeka na moment, kiedy będą mogli składać wnioski o dofinansowanie zaplanowanych przez siebie projektów.

Skuteczne ubieganie się o dotację z programów unijnych jest procesem złożonym. Doświadczenia w ubieganiu się o fundusze UE wskazują na szereg elementów, które wpływają na pozytywny wynik procesu i tworzą model zarządzania pozyskiwaniem dotacji, składający się z trzech etapów:

REKLAMA

Etap analizy - Identyfikacja

Etap aplikowania - Wniosek

Etap rozliczania - Realizacja


Pierwszym krokiem jest analiza krótkoterminowych (dwa, trzy lata) i długoterminowych (lata 2007-2013) planów rozwojowych przedsiębiorstwa. W ten sposób zostaną zidentyfikowane wszystkie projekty, które mogą kwalifikować się do współfinansowania z funduszy UE. Zestawienie planów przedsiębiorstwa z dostępnymi źródłami dofinansowania oraz terminami naboru wniosków może stworzyć długoterminową strategię ubiegania się o fundusze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Obszar analiz powinien obejmować planowane inwestycje, prace badawczo-rozwojowe, szkolenia pracowników i inne dziedziny finansowane z funduszy UE.


Analiza konkretnych projektów ma pomóc w ustaleniu dostępnych źródeł dofinansowania wraz z oceną szansy pozyskania wsparcia. Na tym etapie należy zweryfikować formalne oraz merytoryczne kryteria dostępu do programu.

REKLAMA


Podczas analizy należy zbadać m.in., do jakiej kategorii należy przedsiębiorca (np. mały, średni lub duży), ponieważ część programów adresowanych jest wyłącznie do MSP. Ważna jest analiza zakresu działalności, gdyż niektóre rodzaje są wyłączone ze wsparcia przyznawanego w ramach pomocy regionalnej. Natomiast katalog kosztów kwalifikowanych wskazuje, które koszty podlegają refundacji (może się okazać, że istotna część kosztów projektu nie podlega refundacji, a zatem przygotowanie wniosku jest bezcelowe). Kluczową kwestią jest także harmonogram projektu. Należy pamiętać, że inwestycję można rozpocząć zazwyczaj dopiero po dniu złożenia wniosku. Wytyczne unijne wskazują, że za datę rozpoczęcia inwestycji należy rozumieć podjęcie prac budowlanych lub zobowiązania do zamówienia urządzeń.


Prawidłowe przeprowadzenie etapu identyfikacji oszczędza czas przygotowania dokumentacji projektu, który nie spełnia kryteriów danego programu i nie ma szans na wsparcie. Należy pamiętać, że zarówno przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej, jak również rozliczanie projektu, oznacza dla przedsiębiorcy konieczność zaangażowania kilku osób. Na tym etapie warto zastanowić się, czy firma posiada wystarczające zasoby do przeprowadzenia wszystkich prac, czy też lepszym rozwiązaniem jest współpraca z firmą doradztwa dotacyjnego.


UDZIAŁ UNIJNEJ DOTACJI W WARTOŚCI PROJEKTU*

Maks. 50 proc. województwo podkarpackie, małopolskie, opolskie, lubuskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, świętokrzyskie, łódzkie

Maks. 40 proc. województwo śląskie, dolnośląskie, wielkopolskie, zachodniopomorskie, pomorskie, mazowieckie do 2011 roku

Maks. 30 proc. Warszawa, mazowieckie od 2011 roku

* mikroprzedsiębiorstwa i małe firmy mogą dostać 20 proc., a średnie firmy o 10 proc. większą dotację


MICHAŁ KLIMCZAK

Senior Consultant PNO Consultants

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA