REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obiekty handlowe pod ścisłą kontrolą urzędników

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Po 18 września na otwarcie sklepu o powierzchni ponad 400 mkw. inwestor musi uzyskać specjalne zezwolenie. Właściciele istniejących obiektów mają dodatkowo 30 dni na zarejestrowanie ich w gminie.


18 września 2007 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 11 maja 2007 r. o tworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (WOH). Wprowadzają one wymóg uzyskania zezwoleń wydawanych przez samorządy terytorialne na budowę, połączenie lub adaptację istniejącego już obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży przekraczającej 400 mkw. Będzie on dotyczył nie tylko super- i hipermarketów, lecz również mniejszych punktów sprzedaży - na przykład salonów samochodowych, sklepów meblowych i składów budowlanych.

REKLAMA

 


Jakie wymagania

REKLAMA


Przedsiębiorca, który po 18 września będzie chciał wybudować obiekt handlowy powyżej 400 mkw., musi otrzymać zezwolenie z gminy, mieć tytuł prawny do nieruchomości, na której ma powstać ten sklep, oraz posiadać wpis w ewidencji działalności gospodarczej lub w rejestrze przedsiębiorców o prowadzeniu takiej działalności, która wymaga zezwolenia.


Zezwolenie na utworzenie obiektu wielkopowierzchniowego wydawać będzie: wójt, burmistrz lub prezydenta miasta właściwi ze względu na lokalizację tego obiektu. Aby otrzymać je, przedsiębiorca powinien wystąpić z wnioskiem na piśmie do organu zezwalającego. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenie tylko wówczas, gdy lokalizacja obiektu handlowego będzie zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego bądź z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a wniosek przedsiębiorcy pozytywnie zaopiniowała właściwa rada gminy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dane przedsiębiorcy

REKLAMA


We wniosku przedsiębiorca powinien podać: swoją nazwę, siedzibę lub adres zamieszkania oraz adres wykonywania działalności, a gdyby ustanowił pełnomocnika - również jego imię, nazwisko i adres. Powinien ponadto określić numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacji podatkowej (NIP) oraz wskazać przedmiot działalności gospodarczej. We wniosku wskazuje też nieruchomość, na której ma być utworzony obiekt z oznaczeniem księgi wieczystej oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, a także adres lub dokładny opis lokalizacji.


Dodatkowe informacje zawarte we wniosku dotyczą powierzchni, którą będzie zajmował obiekt wraz z infrastrukturą towarzyszącą (na przykład magazynami i parkingami), branży sprzedaży (np. spożywcza, budowlana, odzieżowa, motoryzacyjna, ogrodnicza) i rodzaju usług, jakie będą świadczone w obiekcie. Powinien też podać deklarowaną wartość inwestycji związanej z utworzeniem WOH.


Załączniki


Do wniosku przedsiębiorca powinien dołączyć zaświadczenie o wpisie do EDG albo odpis z rejestru przedsiębiorców. Może też załączyć analizę lub opinię dotyczące skutków utworzenia takiego obiektu na infrastrukturę gminy, miasta, lokalny układ komunikacyjny, miejscowy rynek pracy, istniejący już układ urbanistyczny i sieć handlową na obszarze sąsiednich gmin, a także wpływ na środowisko naturalne.


Po otrzymaniu wniosku organ zezwalający zleci również wykonanie takich analiz i opinii, a następnie przedstawia wniosek do zaopiniowania radzie gminy. Opinia z uzasadnieniem powinna zostać uchwalona w ciągu 40 dni od dnia przekazania radzie gminy wniosku razem z opiniami i analizami przez organ zezwalający.


Opinia rady gminy


Opiniując wniosek rada gminy bierze pod uwagę rozwój rynku pracy, infrastruktury, sieci handlowej i zachowania równowagi między różnymi formami handlu, wymogi ochrony środowiska, a także kształtowania korzystnych warunków nabywania towarów i usług, poprawy jakości obsługi konsumentów oraz poszerzenia oferty handlowej i usługowej. Uwzględnia też przy tym stanowiska izb gospodarczych oraz lokalnych organizacji konsumenckich i organizacji samorządu gospodarczego.


Gdyby jednak powierzchnia sprzedaży przekraczała 2 tys. mkw., to projekt utworzenia WOH opiniuje właściwy miejscowo sejmik województwa. Powinien to zrobić w ciągu trzech miesięcy od przekazania mu przez organ zezwalający wniosku przedsiębiorcy wraz z dokumentami. Procedura opiniowania jest w tym przypadku podobna do stosowanej przy uchwalaniu opinii przez radę gminy. Sejmik województwa bierze jeszcze dodatkowo pod uwagę uchwałę rady gminy opiniującą wniosek, strategie rozwoju województwa oraz programy wojewódzkie w takim zakresie, w jakim dotyczą tworzenia WOH.


Wiosek o rejestrację


Przedsiębiorcy, którzy już są właścicielami WOH, muszą w ciągu 30 dni od wejścia wżycie ustawy, czyli do 17 października, złożyć w gminie wniosek, w którym podają swoją nazwę, siedzibę albo adres zamieszkania i wykonywania działalności, dane swojego pełnomocnika, prowadzonej działalności gospodarczej NIP, numer w rejestrze przedsiębiorców lub w ewidencji działalności gospodarczej oraz informacje o maksymalnej powierzchni sprzedaży i maksymalnej powierzchni całkowitej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (np. magazynami i parkingami). Na podstawie tego wniosku zostanie wydane zezwolenie na działanie obiektu.


W imieniu przedsiębiorcy z wnioskiem może wystąpić administrator lub zarządca obiektu. Jednak w razie zmiany powierzchni całkowitej lub powierzchni sprzedaży konieczne będzie uzyskanie zmiany zezwolenia.


Cofnięcie zezwolenia


Zezwolenia na utworzenie super- i hipermarketów wydawane będą na czas nieoznaczony. Jednak takie zezwolenie może być cofnięte, gdy przedsiębiorca w sposób rażący nie przestrzega warunków określonych w nim albo w przepisach o tworzeniu i działaniu takich obiektów. Przedsiębiorca musi liczyć się z tym, że wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo z jego upoważnienia straż gminna będą kontrolowali, czy są przestrzegane warunki określone w zezwoleniu. Przyczyną cofnięcia zezwolenia może też być orzeczenie wobec przedsiębiorcy zakazu prowadzenia działalności gospodarczej, jaka została nim objęta.


ZEZWOLENIE NA PROWADZENIE SKLEPU

Organ zezwalający określi w zezwoleniu:

- nazwę przedsiębiorcy, jego siedzibę lub adres zamieszkania oraz wykonywania działalności,

- gdyby przedsiębiorca miał pełnomocnika - podaje jego imię, nazwisko i adres zamieszkania,

- NIP przedsiębiorcy, jego numer w rejestrze przedsiębiorców, albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej oraz informacje o branży sprzedaży i rodzaju usług, które będą świadczone w tym obiekcie,

- adres obiektu, dokładnie opisuje jego lokalizację oraz podaje maksymalną powierzchnię sprzedaży i maksymalną powierzchnię całkowitą, jaką będzie zajmował wraz z infrastrukturą, na przykład z parkingami i magazynami.


W takich przypadkach z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia przedsiębiorca może wystąpić dopiero po upływie trzech lat od wydania decyzji cofającej poprzednie.


Zezwolenie wygaśnie wówczas, gdy obiekt handlowy zostanie zlikwidowany albo przedsiębiorca nie dostanie pozwolenia na jego użytkowanie w ciągu trzech lat od otrzymania zezwolenia.


Zezwolenie może zostać przeniesione na innego przedsiębiorcę, pod warunkiem że przyjmie on wszystkie wymogi określone w nim oraz złoży oświadczenie, że ma tytuł prawny do nieruchomości, na której znajduje się obiekt handlowy.


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

małgorzata.piasecka@infor.pl

 

PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z dnia 11 maja 2007 r. o utworzeniu i działaniu wielkopowierzchniowych obiektów handlowych (Dz.U. nr 127, poz. 880).

- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717 ze zm.).

 
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA