REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrobić dobry interes z gminą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczeniu ulegnie zakres i stopień trudności analiz poprzedzających przygotowanie projektów PPP. W procedurze wyboru partnera prywatnego stosowane mają być tryby negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. Przedsiębiorcom będzie przysługiwało prawo tylko protestu rozstrzyganego przez urząd.

Przed zapowiadanym skróceniem kadencji Sejmu posłowie powinni uchwalić ustawy niezbędne dla rozwoju polskiej gospodarki. Jedną z najważniejszych jest nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), która lada dzień ma wpłynąć do Sejmu. Gazeta Prawna jako pierwsza dotarła do projektu ustawy o PPP już w kwietniu tego roku. Podczas prac nad przepisami uwzględniono większość formułowanych przez nas postulatów i uwag, m.in. znacząco rozszerzono możliwość przeprowadzania uproszczonych analiz wstępnych przy mniejszych projektach: do wartości 5,278 mln zł euro dla robót budowlanych i do 211 tys. euro dla pozostałych przedsięwzięć (zamiast do 50 tys. euro). Doprecyzowano również przepisy dotyczące wyboru partnera prywatnego, podziału ryzyk oraz wynagrodzenia przedsiębiorcy. Zaproponowano nową definicję partnerstwa publiczno- prywatnego, w której położono nacisk na podział ryzyk między podmiot publiczny a partnera prywatnego. Jasno ustalono, co zyskuje strona publiczna, a co partner prywatny.

Samorządowe nadzieje

Na szybkie zmiany w przepisach o partnerstwie czekają samorządy, które chcą realizować wspólnie z przedsiębiorcami nowe inwestycje. Partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić świetne narzędzie do realizacji zadań związanych z Euro 2012.

- PPP jest formą współpracy niezwykle pożądaną zarówno przez samorząd, jak i partnerów prywatnych. PPP zapewnia nowe źródła finansowania inwestycji gminnych oraz przyspieszenie terminów ich realizacji. Problem polega na znalezieniu odpowiedniej płaszczyzny - również prawnej - umożliwiającej taką współpracę - uważa Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi.

- Niektóre zapisy rządowego projektu to krok we właściwym kierunku. To dobrze, że przynajmniej część propozycji i postulatów samorządów została wzięta pod uwagę. Z punktu widzenia realizacji inwestycji w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne bardzo istotne jest uproszczenie procedur przygotowawczych. Dobrze, że przepisy znoszące wymóg opracowania kosztownych opracowań i analiz w rządowym projekcie się znalazły - wskazuje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Na zmiany liczy również Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca, w którym spróbowano zastosować jeszcze obecnie obowiązująca ustawę o PPP.

- Cieszę się, że obecny rząd nowelizuje ustawę, której założenia są słuszne. Na pewno zmiany ułatwią działanie inwestorów prywatnych i samorządów w formule PPP. Nowelizacja ustawy jest bezwzględnie konieczna, a jaki będzie efekt, czas pokaże, a rynek zweryfikuje - mówi burmistrz.

Uproszczenie procedur

Najważniejszą zmianą ma być ograniczenie zakresu sporządzania uciążliwych przedwstępnych analiz przez partnera publicznego. W przypadku przedsięwzięć o wartości do 211 tys. euro, a w przypadku robót budowlanych do 5 278 tys. euro, analizy będą mieć charakter uproszczony, obejmujący najważniejsze rodzaje ryzyka związane z realizacją przedsięwzięcia.

- Bardzo dobrze, że ograniczono zakres i stopień trudności analiz poprzedzających przygotowanie projektów PPP. Każde uproszczenie i zmniejszenie formalności dobrze przysłuży się współpracy samorządów z inwestorami prywatnymi - uważa Piotr Grzymowicz, zastępca prezydenta Olsztyna.

Podobne zdanie ma prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

- Najważniejsze, że uproszczono procedury i formalności związane z etapem wstępnym. Natomiast nie przeceniałbym roli samych progów, poniżej których analizy zostaną ograniczone, gdyż PPP jest przeznaczone głównie do dużych i poważnych inwestycji.

Eksperci wskazują, że przeprowadzenie analiz leży w interesie samorządów.

- Obawiam się, że podział analiz na uproszczone i pełne nie spełni celu, jaki zakłada ustawodawca. Domyślam się, że chodzi o zmniejszenie kosztów przygotowań projektu i przyspieszenie procedury. Jeśli podmioty publiczne przygotują się do projektu PPP w okrojonym zakresie, ryzykują gorszą pozycję negocjacyjną w stosunku do inwestora prywatnego, który zawsze ma sztab doradców i doskonale orientuje się w przedsięwzięciu, w którym ma partycypować - wskazuje Agata Kozłowska, dyrektor Investment Suport.

Tryby negocjacyjne

W projekcie zupełnie zmieniono procedurę wyboru partnera prywatnego. Zamiast odpowiedniego stosowania prawa zamówień publicznych, proponuje się wykorzystanie dwóch trybów udzielania zamówień publicznych: negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. To tryby zapewniające konkurencję oraz elastyczność. Przewidziano też stosowanie jednego spośród środków ochrony prawnej, jakie przewiduje prawo zamówień publicznych - protestu.

- Bez wątpienia wybór partnera prywatnego powinien zapewniać równowagę pomiędzy koniecznością zachowania konkurencyjności i przejrzystości a możliwością negocjowania warunków wykonania wspólnego przecież przedsięwzięcia - wskazuje Małgorzata Stachowiak, ekspert z zakresu zamówień publicznych z Grupy Doradczej Sienna.

Dodaje, że oba zaproponowane w projekcie tryby charakteryzują się koniecznością publicznego ogłoszenia, co zapewnia dostęp do informacji wszelkim potencjalnym zainteresowanym, oba też przewidują możliwość prowadzenia negocjacji w toku procedury.

W trakcie wyboru partnera prywatnego przedsiębiorcom będzie przysługiwał tylko protest rozstrzygany przez instytucję prowadzącą procedurę. Nie będzie odwołania i skargi do sądu okręgowego, jak przewiduje to prawo zamówień publicznych.

- Nie wiem, czy zamysłem twórców było zniechęcenie potencjalnych uczestników do zgłaszania zastrzeżeń, czy jakaś inna idea. Faktem jest, że w tej sytuacji spory będą musiały być rozstrzygane przez sądy powszechne na zasadach ogólnych - uważa Stachowiak.

To może oznaczać tylko jedno: przewlekłość procedury sądowej.

Definicja podmiotu

- W projekcie zmieniono definicję podmiotu publicznego i partnera prywatnego. Podmiotem publicznym będzie mogło być, oprócz jednostek sektora finansów publicznych, również państwowe lub samorządowe przedsiębiorstwo, bank oraz spółka z większościowym udziałem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Jako pozytyw można także odnotować jednoznaczne włączenie środków z UE do realizacji projektów PPP - uważa Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej UM w Gdańsku.

Bardzo ważne jest również to, że podmioty finansujące projekt PPP - banki, instytucje kredytowe - będą miały prawo przejąć projekt PPP od partnera prywatnego, jeśli nie daje on sobie rady z jego prowadzeniem.

W projekcie wprowadzono również nowe rodzaje wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i możliwość uzyskania wynagrodzenia w formie korzystania z innych nieruchomości niż objęte przedsięwzięciem.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ustawy o PPP

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA