REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zrobić dobry interes z gminą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Grączewska-Ivanova
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ograniczeniu ulegnie zakres i stopień trudności analiz poprzedzających przygotowanie projektów PPP. W procedurze wyboru partnera prywatnego stosowane mają być tryby negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. Przedsiębiorcom będzie przysługiwało prawo tylko protestu rozstrzyganego przez urząd.

Przed zapowiadanym skróceniem kadencji Sejmu posłowie powinni uchwalić ustawy niezbędne dla rozwoju polskiej gospodarki. Jedną z najważniejszych jest nowa ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), która lada dzień ma wpłynąć do Sejmu. Gazeta Prawna jako pierwsza dotarła do projektu ustawy o PPP już w kwietniu tego roku. Podczas prac nad przepisami uwzględniono większość formułowanych przez nas postulatów i uwag, m.in. znacząco rozszerzono możliwość przeprowadzania uproszczonych analiz wstępnych przy mniejszych projektach: do wartości 5,278 mln zł euro dla robót budowlanych i do 211 tys. euro dla pozostałych przedsięwzięć (zamiast do 50 tys. euro). Doprecyzowano również przepisy dotyczące wyboru partnera prywatnego, podziału ryzyk oraz wynagrodzenia przedsiębiorcy. Zaproponowano nową definicję partnerstwa publiczno- prywatnego, w której położono nacisk na podział ryzyk między podmiot publiczny a partnera prywatnego. Jasno ustalono, co zyskuje strona publiczna, a co partner prywatny.

Samorządowe nadzieje

Na szybkie zmiany w przepisach o partnerstwie czekają samorządy, które chcą realizować wspólnie z przedsiębiorcami nowe inwestycje. Partnerstwo publiczno-prywatne może stanowić świetne narzędzie do realizacji zadań związanych z Euro 2012.

- PPP jest formą współpracy niezwykle pożądaną zarówno przez samorząd, jak i partnerów prywatnych. PPP zapewnia nowe źródła finansowania inwestycji gminnych oraz przyspieszenie terminów ich realizacji. Problem polega na znalezieniu odpowiedniej płaszczyzny - również prawnej - umożliwiającej taką współpracę - uważa Jerzy Kropiwnicki, prezydent Łodzi.

- Niektóre zapisy rządowego projektu to krok we właściwym kierunku. To dobrze, że przynajmniej część propozycji i postulatów samorządów została wzięta pod uwagę. Z punktu widzenia realizacji inwestycji w oparciu o partnerstwo publiczno-prywatne bardzo istotne jest uproszczenie procedur przygotowawczych. Dobrze, że przepisy znoszące wymóg opracowania kosztownych opracowań i analiz w rządowym projekcie się znalazły - wskazuje Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Na zmiany liczy również Stanisław Wilczyński, burmistrz Wągrowca, w którym spróbowano zastosować jeszcze obecnie obowiązująca ustawę o PPP.

- Cieszę się, że obecny rząd nowelizuje ustawę, której założenia są słuszne. Na pewno zmiany ułatwią działanie inwestorów prywatnych i samorządów w formule PPP. Nowelizacja ustawy jest bezwzględnie konieczna, a jaki będzie efekt, czas pokaże, a rynek zweryfikuje - mówi burmistrz.

Uproszczenie procedur

Najważniejszą zmianą ma być ograniczenie zakresu sporządzania uciążliwych przedwstępnych analiz przez partnera publicznego. W przypadku przedsięwzięć o wartości do 211 tys. euro, a w przypadku robót budowlanych do 5 278 tys. euro, analizy będą mieć charakter uproszczony, obejmujący najważniejsze rodzaje ryzyka związane z realizacją przedsięwzięcia.

- Bardzo dobrze, że ograniczono zakres i stopień trudności analiz poprzedzających przygotowanie projektów PPP. Każde uproszczenie i zmniejszenie formalności dobrze przysłuży się współpracy samorządów z inwestorami prywatnymi - uważa Piotr Grzymowicz, zastępca prezydenta Olsztyna.

Podobne zdanie ma prezydent Poznania Ryszard Grobelny.

- Najważniejsze, że uproszczono procedury i formalności związane z etapem wstępnym. Natomiast nie przeceniałbym roli samych progów, poniżej których analizy zostaną ograniczone, gdyż PPP jest przeznaczone głównie do dużych i poważnych inwestycji.

Eksperci wskazują, że przeprowadzenie analiz leży w interesie samorządów.

- Obawiam się, że podział analiz na uproszczone i pełne nie spełni celu, jaki zakłada ustawodawca. Domyślam się, że chodzi o zmniejszenie kosztów przygotowań projektu i przyspieszenie procedury. Jeśli podmioty publiczne przygotują się do projektu PPP w okrojonym zakresie, ryzykują gorszą pozycję negocjacyjną w stosunku do inwestora prywatnego, który zawsze ma sztab doradców i doskonale orientuje się w przedsięwzięciu, w którym ma partycypować - wskazuje Agata Kozłowska, dyrektor Investment Suport.

Tryby negocjacyjne

W projekcie zupełnie zmieniono procedurę wyboru partnera prywatnego. Zamiast odpowiedniego stosowania prawa zamówień publicznych, proponuje się wykorzystanie dwóch trybów udzielania zamówień publicznych: negocjacji z ogłoszeniem i dialogu konkurencyjnego. To tryby zapewniające konkurencję oraz elastyczność. Przewidziano też stosowanie jednego spośród środków ochrony prawnej, jakie przewiduje prawo zamówień publicznych - protestu.

- Bez wątpienia wybór partnera prywatnego powinien zapewniać równowagę pomiędzy koniecznością zachowania konkurencyjności i przejrzystości a możliwością negocjowania warunków wykonania wspólnego przecież przedsięwzięcia - wskazuje Małgorzata Stachowiak, ekspert z zakresu zamówień publicznych z Grupy Doradczej Sienna.

Dodaje, że oba zaproponowane w projekcie tryby charakteryzują się koniecznością publicznego ogłoszenia, co zapewnia dostęp do informacji wszelkim potencjalnym zainteresowanym, oba też przewidują możliwość prowadzenia negocjacji w toku procedury.

W trakcie wyboru partnera prywatnego przedsiębiorcom będzie przysługiwał tylko protest rozstrzygany przez instytucję prowadzącą procedurę. Nie będzie odwołania i skargi do sądu okręgowego, jak przewiduje to prawo zamówień publicznych.

- Nie wiem, czy zamysłem twórców było zniechęcenie potencjalnych uczestników do zgłaszania zastrzeżeń, czy jakaś inna idea. Faktem jest, że w tej sytuacji spory będą musiały być rozstrzygane przez sądy powszechne na zasadach ogólnych - uważa Stachowiak.

To może oznaczać tylko jedno: przewlekłość procedury sądowej.

Definicja podmiotu

- W projekcie zmieniono definicję podmiotu publicznego i partnera prywatnego. Podmiotem publicznym będzie mogło być, oprócz jednostek sektora finansów publicznych, również państwowe lub samorządowe przedsiębiorstwo, bank oraz spółka z większościowym udziałem Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. Jako pozytyw można także odnotować jednoznaczne włączenie środków z UE do realizacji projektów PPP - uważa Iwona Bierut, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej UM w Gdańsku.

Bardzo ważne jest również to, że podmioty finansujące projekt PPP - banki, instytucje kredytowe - będą miały prawo przejąć projekt PPP od partnera prywatnego, jeśli nie daje on sobie rady z jego prowadzeniem.

W projekcie wprowadzono również nowe rodzaje wynagrodzenia dla przedsiębiorcy i możliwość uzyskania wynagrodzenia w formie korzystania z innych nieruchomości niż objęte przedsięwzięciem.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jakie rozwiązanie przewiduje projekt nowej ustawy o PPP

EWA GRĄCZEWSKA-IVANOVA

ewa.graczewska-ivanova@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA