REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm prowadzi księgi on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości on-line pozwala przesyłać elektronicznie faktury i sprawdzać na bieżąco rozliczenia prowadzone przez biuro rachunkowe. Jednak barierą dla firm są nadal wysokie koszty sprzętu i oprogramowania.


Zmiesiąca na miesiąc przybywa małych i średnich firm zainteresowanych księgowością on-line. Powodem jest przede wszystkim rozwój technologii informatycznej, ale także wzrost potrzeb przedsiębiorstw w zakresie profesjonalnej obsługi księgowo-podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

 


Dostęp przez internet


Paweł Drewnik, dyrektor Biura Rachunkowego Pol Expertise - Grupa Mazars, twierdzi, że księgowość on-line umożliwia klientowi przeglądanie ksiąg handlowych w dowolnym miejscu. Jedynym warunkiem jest praktycznie posiadanie komputera i dostęp do internetu.

REKLAMA


- Zaletą takiej księgowości jest również możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentów księgowych, które utworzone w odpowiednim pliku mogą zostać następnie automatycznie zaimportowane do systemu księgowego - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dodaje, że zadaniem biura rachunkowego w takim przypadku jest jedynie porównanie zapisów księgowych z oryginalnymi dokumentami.


Według prof. Gertrudy Świderskiej, prezesa Mac Auditor, przy odpowiednim planie kont istnieje możliwość przygotowania przez biuro rachunkowe raportów zarządczych, dostępnych w trybie on-line, np. analizy rentowności produktów czy klientów, wykonania budżetu kosztów, analizy płynności finansowej. Dane te mogą zostać przygotowane w krótkim czasie.


Ponieważ usługi księgowe on-line są coraz bardziej dostępne, pojawiają się pomysły, by usługi takie mogły być świadczone dla firm krajowych również przez biura rachunkowe będące podmiotami spoza Polski.


Jak wyjaśnia Marcin Jurczak, dyrektor działu usług księgowych Ernst & Young, jest to teoretycznie możliwie. Jego zdaniem jednak, ze względu na specyficzne wymogi podatkowe dotyczące procesowanej informacji, takie rozwiązanie wydaje się być raczej sprawą przyszłości niż realną opcją w tym momencie.


Cena nie jest najważniejsza


Wzrastającą popularność usług księgowości on-line obserwuje również Stefan Czerwiński, biegły rewident, prezes firmy Doradca Zespół Doradców Finansowo-Księgowych w Lublinie. Przestrzega jednak przedsiębiorców, którzy decydują się na takie rozwiązanie, przed tym, by o wyborze dostawcy usługi decydowała tylko cena. Przy zakupie najtańszej usługi może się bowiem okazać, że klient musi ponosić dodatkowe opłaty, np. za doradztwo prawne lub też, że jakość usług nie jest zadowalająca.


W przypadku gdy przedsiębiorca zdecyduje się na zewnętrzną księgowość, należy pamiętać, że w dobrym biurze płaci się zawsze więcej. Szczególnie jeżeli zatrudnia ono wysoko wyspecjalizowanych pracowników.


Warto mieć dobrą umowę


Barbara Falewicz, menedżer z dział usług księgowych Ernst & Young, uważa, że w Polsce zbyt często outsourcing postrzegany jest jako zupełne pozbycie się problemu. Takie rozumienie prowadzi do niepowodzenia projektu. Aby decyzja o outsorcingu procesu księgowego zakończyła się sukcesem, należy na początku współpracy jasno i wyraźnie ustalić podział obowiązków między klientem a firmą księgową. Naprawdę tylko wtedy atuty firmy outsourcingowej, takie jak: nowoczesna technologia, efektywny proces i ekonomiczna atrakcyjność przedsięwzięcia, mogą być w pełni zdyskontowane.


Dlatego tak ważne jest zawarcie odpowiedniej umowy z biurem rachunkowym.


Jak twierdzi Stefan Czerwiński, szczególną uwagę trzeba zwrócić na jej przygotowanie. Istotne jest przede wszystkim określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia określonych problemów, jasne i precyzyjne ustalenie zakresu usług, odpowiedzialności, a także obowiązków i oczekiwań obu stron.


Można również zapisać w umowie stawki, według których będą naliczane opłaty w razie wykonania przez biuro dodatkowych usług. Precyzyjne zaś ustalenie zakresu czynności wchodzących w skład usługi zapobiegnie nieporozumieniom i konieczności ponoszenia przez klienta niespodziewanych kosztów.


Firmy chcą prowadzić księgi on-line
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

REKLAMA

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA