REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm prowadzi księgi on-line

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości on-line pozwala przesyłać elektronicznie faktury i sprawdzać na bieżąco rozliczenia prowadzone przez biuro rachunkowe. Jednak barierą dla firm są nadal wysokie koszty sprzętu i oprogramowania.


Zmiesiąca na miesiąc przybywa małych i średnich firm zainteresowanych księgowością on-line. Powodem jest przede wszystkim rozwój technologii informatycznej, ale także wzrost potrzeb przedsiębiorstw w zakresie profesjonalnej obsługi księgowo-podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

 


Dostęp przez internet


Paweł Drewnik, dyrektor Biura Rachunkowego Pol Expertise - Grupa Mazars, twierdzi, że księgowość on-line umożliwia klientowi przeglądanie ksiąg handlowych w dowolnym miejscu. Jedynym warunkiem jest praktycznie posiadanie komputera i dostęp do internetu.

REKLAMA


- Zaletą takiej księgowości jest również możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentów księgowych, które utworzone w odpowiednim pliku mogą zostać następnie automatycznie zaimportowane do systemu księgowego - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dodaje, że zadaniem biura rachunkowego w takim przypadku jest jedynie porównanie zapisów księgowych z oryginalnymi dokumentami.


Według prof. Gertrudy Świderskiej, prezesa Mac Auditor, przy odpowiednim planie kont istnieje możliwość przygotowania przez biuro rachunkowe raportów zarządczych, dostępnych w trybie on-line, np. analizy rentowności produktów czy klientów, wykonania budżetu kosztów, analizy płynności finansowej. Dane te mogą zostać przygotowane w krótkim czasie.


Ponieważ usługi księgowe on-line są coraz bardziej dostępne, pojawiają się pomysły, by usługi takie mogły być świadczone dla firm krajowych również przez biura rachunkowe będące podmiotami spoza Polski.


Jak wyjaśnia Marcin Jurczak, dyrektor działu usług księgowych Ernst & Young, jest to teoretycznie możliwie. Jego zdaniem jednak, ze względu na specyficzne wymogi podatkowe dotyczące procesowanej informacji, takie rozwiązanie wydaje się być raczej sprawą przyszłości niż realną opcją w tym momencie.


Cena nie jest najważniejsza


Wzrastającą popularność usług księgowości on-line obserwuje również Stefan Czerwiński, biegły rewident, prezes firmy Doradca Zespół Doradców Finansowo-Księgowych w Lublinie. Przestrzega jednak przedsiębiorców, którzy decydują się na takie rozwiązanie, przed tym, by o wyborze dostawcy usługi decydowała tylko cena. Przy zakupie najtańszej usługi może się bowiem okazać, że klient musi ponosić dodatkowe opłaty, np. za doradztwo prawne lub też, że jakość usług nie jest zadowalająca.


W przypadku gdy przedsiębiorca zdecyduje się na zewnętrzną księgowość, należy pamiętać, że w dobrym biurze płaci się zawsze więcej. Szczególnie jeżeli zatrudnia ono wysoko wyspecjalizowanych pracowników.


Warto mieć dobrą umowę


Barbara Falewicz, menedżer z dział usług księgowych Ernst & Young, uważa, że w Polsce zbyt często outsourcing postrzegany jest jako zupełne pozbycie się problemu. Takie rozumienie prowadzi do niepowodzenia projektu. Aby decyzja o outsorcingu procesu księgowego zakończyła się sukcesem, należy na początku współpracy jasno i wyraźnie ustalić podział obowiązków między klientem a firmą księgową. Naprawdę tylko wtedy atuty firmy outsourcingowej, takie jak: nowoczesna technologia, efektywny proces i ekonomiczna atrakcyjność przedsięwzięcia, mogą być w pełni zdyskontowane.


Dlatego tak ważne jest zawarcie odpowiedniej umowy z biurem rachunkowym.


Jak twierdzi Stefan Czerwiński, szczególną uwagę trzeba zwrócić na jej przygotowanie. Istotne jest przede wszystkim określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia określonych problemów, jasne i precyzyjne ustalenie zakresu usług, odpowiedzialności, a także obowiązków i oczekiwań obu stron.


Można również zapisać w umowie stawki, według których będą naliczane opłaty w razie wykonania przez biuro dodatkowych usług. Precyzyjne zaś ustalenie zakresu czynności wchodzących w skład usługi zapobiegnie nieporozumieniom i konieczności ponoszenia przez klienta niespodziewanych kosztów.


Firmy chcą prowadzić księgi on-line
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA