REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm prowadzi księgi on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie księgowości on-line pozwala przesyłać elektronicznie faktury i sprawdzać na bieżąco rozliczenia prowadzone przez biuro rachunkowe. Jednak barierą dla firm są nadal wysokie koszty sprzętu i oprogramowania.


Zmiesiąca na miesiąc przybywa małych i średnich firm zainteresowanych księgowością on-line. Powodem jest przede wszystkim rozwój technologii informatycznej, ale także wzrost potrzeb przedsiębiorstw w zakresie profesjonalnej obsługi księgowo-podatkowej.

REKLAMA

 


Dostęp przez internet


Paweł Drewnik, dyrektor Biura Rachunkowego Pol Expertise - Grupa Mazars, twierdzi, że księgowość on-line umożliwia klientowi przeglądanie ksiąg handlowych w dowolnym miejscu. Jedynym warunkiem jest praktycznie posiadanie komputera i dostęp do internetu.


- Zaletą takiej księgowości jest również możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentów księgowych, które utworzone w odpowiednim pliku mogą zostać następnie automatycznie zaimportowane do systemu księgowego - twierdzi nasz rozmówca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Dodaje, że zadaniem biura rachunkowego w takim przypadku jest jedynie porównanie zapisów księgowych z oryginalnymi dokumentami.

REKLAMA


Według prof. Gertrudy Świderskiej, prezesa Mac Auditor, przy odpowiednim planie kont istnieje możliwość przygotowania przez biuro rachunkowe raportów zarządczych, dostępnych w trybie on-line, np. analizy rentowności produktów czy klientów, wykonania budżetu kosztów, analizy płynności finansowej. Dane te mogą zostać przygotowane w krótkim czasie.


Ponieważ usługi księgowe on-line są coraz bardziej dostępne, pojawiają się pomysły, by usługi takie mogły być świadczone dla firm krajowych również przez biura rachunkowe będące podmiotami spoza Polski.


Jak wyjaśnia Marcin Jurczak, dyrektor działu usług księgowych Ernst & Young, jest to teoretycznie możliwie. Jego zdaniem jednak, ze względu na specyficzne wymogi podatkowe dotyczące procesowanej informacji, takie rozwiązanie wydaje się być raczej sprawą przyszłości niż realną opcją w tym momencie.


Cena nie jest najważniejsza

REKLAMA


Wzrastającą popularność usług księgowości on-line obserwuje również Stefan Czerwiński, biegły rewident, prezes firmy Doradca Zespół Doradców Finansowo-Księgowych w Lublinie. Przestrzega jednak przedsiębiorców, którzy decydują się na takie rozwiązanie, przed tym, by o wyborze dostawcy usługi decydowała tylko cena. Przy zakupie najtańszej usługi może się bowiem okazać, że klient musi ponosić dodatkowe opłaty, np. za doradztwo prawne lub też, że jakość usług nie jest zadowalająca.


W przypadku gdy przedsiębiorca zdecyduje się na zewnętrzną księgowość, należy pamiętać, że w dobrym biurze płaci się zawsze więcej. Szczególnie jeżeli zatrudnia ono wysoko wyspecjalizowanych pracowników.


Warto mieć dobrą umowę


Barbara Falewicz, menedżer z dział usług księgowych Ernst & Young, uważa, że w Polsce zbyt często outsourcing postrzegany jest jako zupełne pozbycie się problemu. Takie rozumienie prowadzi do niepowodzenia projektu. Aby decyzja o outsorcingu procesu księgowego zakończyła się sukcesem, należy na początku współpracy jasno i wyraźnie ustalić podział obowiązków między klientem a firmą księgową. Naprawdę tylko wtedy atuty firmy outsourcingowej, takie jak: nowoczesna technologia, efektywny proces i ekonomiczna atrakcyjność przedsięwzięcia, mogą być w pełni zdyskontowane.


Dlatego tak ważne jest zawarcie odpowiedniej umowy z biurem rachunkowym.


Jak twierdzi Stefan Czerwiński, szczególną uwagę trzeba zwrócić na jej przygotowanie. Istotne jest przede wszystkim określenie sposobu postępowania w przypadku wystąpienia określonych problemów, jasne i precyzyjne ustalenie zakresu usług, odpowiedzialności, a także obowiązków i oczekiwań obu stron.


Można również zapisać w umowie stawki, według których będą naliczane opłaty w razie wykonania przez biuro dodatkowych usług. Precyzyjne zaś ustalenie zakresu czynności wchodzących w skład usługi zapobiegnie nieporozumieniom i konieczności ponoszenia przez klienta niespodziewanych kosztów.


Firmy chcą prowadzić księgi on-line
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA