REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stabilne koszty w egzekucji administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 lipca obowiązuje kolejna zmiana w często ostatnio nowelizowanej Ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Tym razem dotyczy ona instytucji wykonania zastępczego.

Wykonanie zastępcze jest jednym z środków przymusu, jakie wierzyciel może wykorzystać w celu wykonania obowiązku, któremu zaniechał dłużnik. W takiej sytuacji, jeśli obowiązek nie jest ściśle osobisty (tzn. powiązany bezpośrednio z osobą dłużnika), można zlecić wykonanie osobie trzeciej, na koszt i niebezpieczeństwo zobowiązanego.

REKLAMA

Tytuł egzekucyjny

Znany kosztorys

Do tej pory ustawodawca nie ograniczał w żaden sposób wierzyciela, który mógł wybrać dowolną osobę i sposób wykonania zaniechanego obowiązku. Od kilku dni na organ egzekucyjny został nałożony jednak dodatkowy obowiązek, wprowadzony art. 128a Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – wraz z doręczeniem postanowienia zobowiązanemu doręcza się także przybliżony kosztorys wykonania zastępczego.

Jak wszcząć egzekucję?

Jest to rozwiązanie mogące znacznie wpłynąć na sytuację dłużnika. Z jednej strony informacja ta może podziałać jako motywacja do samodzielnego wykonania zaniechanego obowiązku, z drugiej strony nawet w razie dalszego uchylania się zobowiązany nie zostanie zaskoczony zbyt wysokim względem swoich oczekiwań rachunkiem, co zdarzało się przed wejściem w życie nowelizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne prawa dłużnika

Nie ulegają zmianom przepisy mówiące o możliwości wymagania od dłużnika zaliczek na poczet wykonania zastępczego. W razie odmowy udzielenia zaliczki kwota ta może być egzekwowana w drodze egzekucji administracyjnej. W dalszym ciągu dłużnik może także nadzorować pracę wykonywaną przez osobę, której powierzono wykonanie zastępcze, jak również może on składać wnioski i uwagi dotyczące tego wykonania do organu egzekucyjnego. Wykonawca ponosi bezpośrednią odpowiedzialność przed dłużnikiem za wykonaną pracę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

W egzekucji administracyjnej nie obciążą dłużnika jeszcze inne koszty – te związane z wysłaniem upomnienia. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wierzyciel jest zobowiązany wysyłać upomnienie tylko wówczas, gdy dochodzone zobowiązanie dziesięciokrotnie przekracza koszt doręczenia. Zmiana ta ma zapobiec sztucznemu podnoszeniu kosztów egzekucji i chronić dłużnika przed zobowiązaniami, których kierując się regułą rozsądku można uniknąć. Dodatkowo wierzycielowi udostępniono inne, bezpłatne formy kontaktu z dłużnikiem, jak przykładowo korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzona nowelizacja jest jedną z wielu ostatnio proponowanych na polu egzekucji administracyjnej. Poprzednie zmiany dotyczyły, między innymi, zawieszenia z urzędu postępowania egzekucyjnego w którym dłużnik podniósł zarzut, oraz zrównania możliwości prowadzenia egzekucji z nieruchomości z innymi formami egzekucji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA