REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stabilne koszty w egzekucji administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 lipca obowiązuje kolejna zmiana w często ostatnio nowelizowanej Ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Tym razem dotyczy ona instytucji wykonania zastępczego.

Wykonanie zastępcze jest jednym z środków przymusu, jakie wierzyciel może wykorzystać w celu wykonania obowiązku, któremu zaniechał dłużnik. W takiej sytuacji, jeśli obowiązek nie jest ściśle osobisty (tzn. powiązany bezpośrednio z osobą dłużnika), można zlecić wykonanie osobie trzeciej, na koszt i niebezpieczeństwo zobowiązanego.

REKLAMA

Tytuł egzekucyjny

Znany kosztorys

Do tej pory ustawodawca nie ograniczał w żaden sposób wierzyciela, który mógł wybrać dowolną osobę i sposób wykonania zaniechanego obowiązku. Od kilku dni na organ egzekucyjny został nałożony jednak dodatkowy obowiązek, wprowadzony art. 128a Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – wraz z doręczeniem postanowienia zobowiązanemu doręcza się także przybliżony kosztorys wykonania zastępczego.

Jak wszcząć egzekucję?

Jest to rozwiązanie mogące znacznie wpłynąć na sytuację dłużnika. Z jednej strony informacja ta może podziałać jako motywacja do samodzielnego wykonania zaniechanego obowiązku, z drugiej strony nawet w razie dalszego uchylania się zobowiązany nie zostanie zaskoczony zbyt wysokim względem swoich oczekiwań rachunkiem, co zdarzało się przed wejściem w życie nowelizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne prawa dłużnika

Nie ulegają zmianom przepisy mówiące o możliwości wymagania od dłużnika zaliczek na poczet wykonania zastępczego. W razie odmowy udzielenia zaliczki kwota ta może być egzekwowana w drodze egzekucji administracyjnej. W dalszym ciągu dłużnik może także nadzorować pracę wykonywaną przez osobę, której powierzono wykonanie zastępcze, jak również może on składać wnioski i uwagi dotyczące tego wykonania do organu egzekucyjnego. Wykonawca ponosi bezpośrednią odpowiedzialność przed dłużnikiem za wykonaną pracę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

W egzekucji administracyjnej nie obciążą dłużnika jeszcze inne koszty – te związane z wysłaniem upomnienia. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wierzyciel jest zobowiązany wysyłać upomnienie tylko wówczas, gdy dochodzone zobowiązanie dziesięciokrotnie przekracza koszt doręczenia. Zmiana ta ma zapobiec sztucznemu podnoszeniu kosztów egzekucji i chronić dłużnika przed zobowiązaniami, których kierując się regułą rozsądku można uniknąć. Dodatkowo wierzycielowi udostępniono inne, bezpłatne formy kontaktu z dłużnikiem, jak przykładowo korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzona nowelizacja jest jedną z wielu ostatnio proponowanych na polu egzekucji administracyjnej. Poprzednie zmiany dotyczyły, między innymi, zawieszenia z urzędu postępowania egzekucyjnego w którym dłużnik podniósł zarzut, oraz zrównania możliwości prowadzenia egzekucji z nieruchomości z innymi formami egzekucji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA