REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stabilne koszty w egzekucji administracyjnej

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 lipca obowiązuje kolejna zmiana w często ostatnio nowelizowanej Ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Tym razem dotyczy ona instytucji wykonania zastępczego.

Wykonanie zastępcze jest jednym z środków przymusu, jakie wierzyciel może wykorzystać w celu wykonania obowiązku, któremu zaniechał dłużnik. W takiej sytuacji, jeśli obowiązek nie jest ściśle osobisty (tzn. powiązany bezpośrednio z osobą dłużnika), można zlecić wykonanie osobie trzeciej, na koszt i niebezpieczeństwo zobowiązanego.

REKLAMA

REKLAMA

Tytuł egzekucyjny

Znany kosztorys

Do tej pory ustawodawca nie ograniczał w żaden sposób wierzyciela, który mógł wybrać dowolną osobę i sposób wykonania zaniechanego obowiązku. Od kilku dni na organ egzekucyjny został nałożony jednak dodatkowy obowiązek, wprowadzony art. 128a Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – wraz z doręczeniem postanowienia zobowiązanemu doręcza się także przybliżony kosztorys wykonania zastępczego.

Jak wszcząć egzekucję?

REKLAMA

Jest to rozwiązanie mogące znacznie wpłynąć na sytuację dłużnika. Z jednej strony informacja ta może podziałać jako motywacja do samodzielnego wykonania zaniechanego obowiązku, z drugiej strony nawet w razie dalszego uchylania się zobowiązany nie zostanie zaskoczony zbyt wysokim względem swoich oczekiwań rachunkiem, co zdarzało się przed wejściem w życie nowelizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne prawa dłużnika

Nie ulegają zmianom przepisy mówiące o możliwości wymagania od dłużnika zaliczek na poczet wykonania zastępczego. W razie odmowy udzielenia zaliczki kwota ta może być egzekwowana w drodze egzekucji administracyjnej. W dalszym ciągu dłużnik może także nadzorować pracę wykonywaną przez osobę, której powierzono wykonanie zastępcze, jak również może on składać wnioski i uwagi dotyczące tego wykonania do organu egzekucyjnego. Wykonawca ponosi bezpośrednią odpowiedzialność przed dłużnikiem za wykonaną pracę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W egzekucji administracyjnej nie obciążą dłużnika jeszcze inne koszty – te związane z wysłaniem upomnienia. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wierzyciel jest zobowiązany wysyłać upomnienie tylko wówczas, gdy dochodzone zobowiązanie dziesięciokrotnie przekracza koszt doręczenia. Zmiana ta ma zapobiec sztucznemu podnoszeniu kosztów egzekucji i chronić dłużnika przed zobowiązaniami, których kierując się regułą rozsądku można uniknąć. Dodatkowo wierzycielowi udostępniono inne, bezpłatne formy kontaktu z dłużnikiem, jak przykładowo korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzona nowelizacja jest jedną z wielu ostatnio proponowanych na polu egzekucji administracyjnej. Poprzednie zmiany dotyczyły, między innymi, zawieszenia z urzędu postępowania egzekucyjnego w którym dłużnik podniósł zarzut, oraz zrównania możliwości prowadzenia egzekucji z nieruchomości z innymi formami egzekucji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

REKLAMA

Zamknięcie 2025 r. i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [checklista] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

REKLAMA

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA