REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stabilne koszty w egzekucji administracyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
finanse, pieniądze Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 lipca obowiązuje kolejna zmiana w często ostatnio nowelizowanej Ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Tym razem dotyczy ona instytucji wykonania zastępczego.

Wykonanie zastępcze jest jednym z środków przymusu, jakie wierzyciel może wykorzystać w celu wykonania obowiązku, któremu zaniechał dłużnik. W takiej sytuacji, jeśli obowiązek nie jest ściśle osobisty (tzn. powiązany bezpośrednio z osobą dłużnika), można zlecić wykonanie osobie trzeciej, na koszt i niebezpieczeństwo zobowiązanego.

REKLAMA

REKLAMA

Tytuł egzekucyjny

Znany kosztorys

Do tej pory ustawodawca nie ograniczał w żaden sposób wierzyciela, który mógł wybrać dowolną osobę i sposób wykonania zaniechanego obowiązku. Od kilku dni na organ egzekucyjny został nałożony jednak dodatkowy obowiązek, wprowadzony art. 128a Ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – wraz z doręczeniem postanowienia zobowiązanemu doręcza się także przybliżony kosztorys wykonania zastępczego.

Jak wszcząć egzekucję?

REKLAMA

Jest to rozwiązanie mogące znacznie wpłynąć na sytuację dłużnika. Z jednej strony informacja ta może podziałać jako motywacja do samodzielnego wykonania zaniechanego obowiązku, z drugiej strony nawet w razie dalszego uchylania się zobowiązany nie zostanie zaskoczony zbyt wysokim względem swoich oczekiwań rachunkiem, co zdarzało się przed wejściem w życie nowelizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inne prawa dłużnika

Nie ulegają zmianom przepisy mówiące o możliwości wymagania od dłużnika zaliczek na poczet wykonania zastępczego. W razie odmowy udzielenia zaliczki kwota ta może być egzekwowana w drodze egzekucji administracyjnej. W dalszym ciągu dłużnik może także nadzorować pracę wykonywaną przez osobę, której powierzono wykonanie zastępcze, jak również może on składać wnioski i uwagi dotyczące tego wykonania do organu egzekucyjnego. Wykonawca ponosi bezpośrednią odpowiedzialność przed dłużnikiem za wykonaną pracę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W egzekucji administracyjnej nie obciążą dłużnika jeszcze inne koszty – te związane z wysłaniem upomnienia. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów wierzyciel jest zobowiązany wysyłać upomnienie tylko wówczas, gdy dochodzone zobowiązanie dziesięciokrotnie przekracza koszt doręczenia. Zmiana ta ma zapobiec sztucznemu podnoszeniu kosztów egzekucji i chronić dłużnika przed zobowiązaniami, których kierując się regułą rozsądku można uniknąć. Dodatkowo wierzycielowi udostępniono inne, bezpłatne formy kontaktu z dłużnikiem, jak przykładowo korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej.

Wprowadzona nowelizacja jest jedną z wielu ostatnio proponowanych na polu egzekucji administracyjnej. Poprzednie zmiany dotyczyły, między innymi, zawieszenia z urzędu postępowania egzekucyjnego w którym dłużnik podniósł zarzut, oraz zrównania możliwości prowadzenia egzekucji z nieruchomości z innymi formami egzekucji.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA