REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Doręczenia w sprawach z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca o terminie rozprawy może być powiadomiony nawet telefonicznie, to samo dotyczy także innych zarządzeń w toku postępowania. Dotyczy to jednak tylko postępowania w sprawach prawa pracy.

Postępowanie szybkie i… wygodne dla pracownika

Postępowanie w sprawach prawa pracy ma być szybkie- kodeks postępowania cywilnego stanowi, iż pomiędzy wniesieniem powództwa (lub zakończeniem postępowania wyjaśniającego) nie minęło więcej niż 2 tygodnie. Kodeks przewiduje również liczne udogodnienia dla pracownika, z uwagi na jego (domniemaną) słabszą pozycję w stosunku pracy, oraz (najczęściej) ograniczone środki jakimi dysponuje (w stosunku do pracodawcy). Nie należy się więc dziwić m.in. tym, że sąd będzie wspierał pracownika- chociażby poprzez dobranie (za niego) dochodzonych roszczeń alternatywnych (np. w sytuacji, w której jego roszczenia pierwotnego nie można by spełnić).

REKLAMA

Doręczenia- niekoniecznie pisemne

REKLAMA

Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych – z reguły dochodzi do nich w drodze listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru (zwrotka), a także m.in. poprzez pracowników sądowych. W postępowaniu w sprawach prawa pracy zasady te ulegają zawieszeniu.

Zgodnie z art. 472 Kodeksu postępowania cywilnego sąd może wzywać strony, świadków, biegłych lub inne osoby w sposób, który uzna za najbardziej celowy, nawet z pominięciem sposobów przewidzianych przez przepisy ogólne, jeżeli uzna to za niezbędne do przyspieszenia rozpoznania sprawy.

Zobacz: Kto nie może być świadkiem w postępowaniu gospodarczym?

Dotyczy to również doręczeń oraz zarządzeń mających na celu przygotowanie rozprawy, zwłaszcza zaś żądania przedstawienia niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy akt osobowych i innych dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie chwyty dozwolone?

Sąd może posługiwać się w postępowaniu z zakresu prawa pracy wszelkimi kanałami łączności zdalnej- a więc:

  • telefonicznie,
  • faxem,
  • e-mailem.

Ważne jest- aby zachodziła pewność, że odpowiednie zarządzenie (wezwanie) zostało doręczone odbiorcy- w taki sposób, żeby mógł się z nim zapoznać.

Oznacza to, że sąd (sekretariat wydziału) będzie starał się ustalić, czy odpowiednie pismo dotarło do adresata- w tym celu… również korzystając z dobrodziejstw technologii (czyli np. telefon potwierdzający, czy prośba o odpowiedź drogą faksową, potwierdzenie otrzymania e-maila).

Skutki przepisów

REKLAMA

Podstawowym skutkiem powyższych regulacji jest wydatne przyspieszenie postępowania. W sytuacji, kiedy na doręczenie pisma, oraz powrót „zwrotki” trzeba czekać 1-2 tygodnie, przesłanie informacji w sposób uproszczony skraca ten czas do minut- co ma bezpośrednie przełożenie na szybkość pozostałych procedur (w tym m.in. na termin wyznaczenia rozprawy).

Co ważne, pozwany pracodawca (czy też świadek/ biegły) nie może zlekceważyć pism doręczonych mu w inny sposób niż to zazwyczaj ma miejsce (list polecony) są one tak samo wiążące i mogą mieć te same konsekwencje (np. grzywna dla świadka za nieuzasadnione niestawiennictwo na rozprawie, czy nawet siłowe doprowadzenie).

Zobacz: Kiedy następuje odroczenie rozprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA