REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Doręczenia w sprawach z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca o terminie rozprawy może być powiadomiony nawet telefonicznie, to samo dotyczy także innych zarządzeń w toku postępowania. Dotyczy to jednak tylko postępowania w sprawach prawa pracy.

Postępowanie szybkie i… wygodne dla pracownika

Postępowanie w sprawach prawa pracy ma być szybkie- kodeks postępowania cywilnego stanowi, iż pomiędzy wniesieniem powództwa (lub zakończeniem postępowania wyjaśniającego) nie minęło więcej niż 2 tygodnie. Kodeks przewiduje również liczne udogodnienia dla pracownika, z uwagi na jego (domniemaną) słabszą pozycję w stosunku pracy, oraz (najczęściej) ograniczone środki jakimi dysponuje (w stosunku do pracodawcy). Nie należy się więc dziwić m.in. tym, że sąd będzie wspierał pracownika- chociażby poprzez dobranie (za niego) dochodzonych roszczeń alternatywnych (np. w sytuacji, w której jego roszczenia pierwotnego nie można by spełnić).

REKLAMA

Doręczenia- niekoniecznie pisemne

REKLAMA

Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych – z reguły dochodzi do nich w drodze listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru (zwrotka), a także m.in. poprzez pracowników sądowych. W postępowaniu w sprawach prawa pracy zasady te ulegają zawieszeniu.

Zgodnie z art. 472 Kodeksu postępowania cywilnego sąd może wzywać strony, świadków, biegłych lub inne osoby w sposób, który uzna za najbardziej celowy, nawet z pominięciem sposobów przewidzianych przez przepisy ogólne, jeżeli uzna to za niezbędne do przyspieszenia rozpoznania sprawy.

Zobacz: Kto nie może być świadkiem w postępowaniu gospodarczym?

Dotyczy to również doręczeń oraz zarządzeń mających na celu przygotowanie rozprawy, zwłaszcza zaś żądania przedstawienia niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy akt osobowych i innych dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie chwyty dozwolone?

Sąd może posługiwać się w postępowaniu z zakresu prawa pracy wszelkimi kanałami łączności zdalnej- a więc:

  • telefonicznie,
  • faxem,
  • e-mailem.

Ważne jest- aby zachodziła pewność, że odpowiednie zarządzenie (wezwanie) zostało doręczone odbiorcy- w taki sposób, żeby mógł się z nim zapoznać.

Oznacza to, że sąd (sekretariat wydziału) będzie starał się ustalić, czy odpowiednie pismo dotarło do adresata- w tym celu… również korzystając z dobrodziejstw technologii (czyli np. telefon potwierdzający, czy prośba o odpowiedź drogą faksową, potwierdzenie otrzymania e-maila).

Skutki przepisów

REKLAMA

Podstawowym skutkiem powyższych regulacji jest wydatne przyspieszenie postępowania. W sytuacji, kiedy na doręczenie pisma, oraz powrót „zwrotki” trzeba czekać 1-2 tygodnie, przesłanie informacji w sposób uproszczony skraca ten czas do minut- co ma bezpośrednie przełożenie na szybkość pozostałych procedur (w tym m.in. na termin wyznaczenia rozprawy).

Co ważne, pozwany pracodawca (czy też świadek/ biegły) nie może zlekceważyć pism doręczonych mu w inny sposób niż to zazwyczaj ma miejsce (list polecony) są one tak samo wiążące i mogą mieć te same konsekwencje (np. grzywna dla świadka za nieuzasadnione niestawiennictwo na rozprawie, czy nawet siłowe doprowadzenie).

Zobacz: Kiedy następuje odroczenie rozprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA