REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Doręczenia w sprawach z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca o terminie rozprawy może być powiadomiony nawet telefonicznie, to samo dotyczy także innych zarządzeń w toku postępowania. Dotyczy to jednak tylko postępowania w sprawach prawa pracy.

Postępowanie szybkie i… wygodne dla pracownika

Postępowanie w sprawach prawa pracy ma być szybkie- kodeks postępowania cywilnego stanowi, iż pomiędzy wniesieniem powództwa (lub zakończeniem postępowania wyjaśniającego) nie minęło więcej niż 2 tygodnie. Kodeks przewiduje również liczne udogodnienia dla pracownika, z uwagi na jego (domniemaną) słabszą pozycję w stosunku pracy, oraz (najczęściej) ograniczone środki jakimi dysponuje (w stosunku do pracodawcy). Nie należy się więc dziwić m.in. tym, że sąd będzie wspierał pracownika- chociażby poprzez dobranie (za niego) dochodzonych roszczeń alternatywnych (np. w sytuacji, w której jego roszczenia pierwotnego nie można by spełnić).

REKLAMA

REKLAMA

Doręczenia- niekoniecznie pisemne

Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych – z reguły dochodzi do nich w drodze listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru (zwrotka), a także m.in. poprzez pracowników sądowych. W postępowaniu w sprawach prawa pracy zasady te ulegają zawieszeniu.

Zgodnie z art. 472 Kodeksu postępowania cywilnego sąd może wzywać strony, świadków, biegłych lub inne osoby w sposób, który uzna za najbardziej celowy, nawet z pominięciem sposobów przewidzianych przez przepisy ogólne, jeżeli uzna to za niezbędne do przyspieszenia rozpoznania sprawy.

Zobacz: Kto nie może być świadkiem w postępowaniu gospodarczym?

REKLAMA

Dotyczy to również doręczeń oraz zarządzeń mających na celu przygotowanie rozprawy, zwłaszcza zaś żądania przedstawienia niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy akt osobowych i innych dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie chwyty dozwolone?

Sąd może posługiwać się w postępowaniu z zakresu prawa pracy wszelkimi kanałami łączności zdalnej- a więc:

  • telefonicznie,
  • faxem,
  • e-mailem.

Ważne jest- aby zachodziła pewność, że odpowiednie zarządzenie (wezwanie) zostało doręczone odbiorcy- w taki sposób, żeby mógł się z nim zapoznać.

Oznacza to, że sąd (sekretariat wydziału) będzie starał się ustalić, czy odpowiednie pismo dotarło do adresata- w tym celu… również korzystając z dobrodziejstw technologii (czyli np. telefon potwierdzający, czy prośba o odpowiedź drogą faksową, potwierdzenie otrzymania e-maila).

Skutki przepisów

Podstawowym skutkiem powyższych regulacji jest wydatne przyspieszenie postępowania. W sytuacji, kiedy na doręczenie pisma, oraz powrót „zwrotki” trzeba czekać 1-2 tygodnie, przesłanie informacji w sposób uproszczony skraca ten czas do minut- co ma bezpośrednie przełożenie na szybkość pozostałych procedur (w tym m.in. na termin wyznaczenia rozprawy).

Co ważne, pozwany pracodawca (czy też świadek/ biegły) nie może zlekceważyć pism doręczonych mu w inny sposób niż to zazwyczaj ma miejsce (list polecony) są one tak samo wiążące i mogą mieć te same konsekwencje (np. grzywna dla świadka za nieuzasadnione niestawiennictwo na rozprawie, czy nawet siłowe doprowadzenie).

Zobacz: Kiedy następuje odroczenie rozprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA