REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Doręczenia w sprawach z zakresu prawa pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.
Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca o terminie rozprawy może być powiadomiony nawet telefonicznie, to samo dotyczy także innych zarządzeń w toku postępowania. Dotyczy to jednak tylko postępowania w sprawach prawa pracy.

Postępowanie szybkie i… wygodne dla pracownika

Postępowanie w sprawach prawa pracy ma być szybkie- kodeks postępowania cywilnego stanowi, iż pomiędzy wniesieniem powództwa (lub zakończeniem postępowania wyjaśniającego) nie minęło więcej niż 2 tygodnie. Kodeks przewiduje również liczne udogodnienia dla pracownika, z uwagi na jego (domniemaną) słabszą pozycję w stosunku pracy, oraz (najczęściej) ograniczone środki jakimi dysponuje (w stosunku do pracodawcy). Nie należy się więc dziwić m.in. tym, że sąd będzie wspierał pracownika- chociażby poprzez dobranie (za niego) dochodzonych roszczeń alternatywnych (np. w sytuacji, w której jego roszczenia pierwotnego nie można by spełnić).

REKLAMA

REKLAMA

Doręczenia- niekoniecznie pisemne

Kodeks postępowania cywilnego zawiera stosunkowo sztywne normy dotyczące doręczania pism procesowych – z reguły dochodzi do nich w drodze listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru (zwrotka), a także m.in. poprzez pracowników sądowych. W postępowaniu w sprawach prawa pracy zasady te ulegają zawieszeniu.

Zgodnie z art. 472 Kodeksu postępowania cywilnego sąd może wzywać strony, świadków, biegłych lub inne osoby w sposób, który uzna za najbardziej celowy, nawet z pominięciem sposobów przewidzianych przez przepisy ogólne, jeżeli uzna to za niezbędne do przyspieszenia rozpoznania sprawy.

Zobacz: Kto nie może być świadkiem w postępowaniu gospodarczym?

REKLAMA

Dotyczy to również doręczeń oraz zarządzeń mających na celu przygotowanie rozprawy, zwłaszcza zaś żądania przedstawienia niezbędnych do rozstrzygnięcia sprawy akt osobowych i innych dokumentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie chwyty dozwolone?

Sąd może posługiwać się w postępowaniu z zakresu prawa pracy wszelkimi kanałami łączności zdalnej- a więc:

  • telefonicznie,
  • faxem,
  • e-mailem.

Ważne jest- aby zachodziła pewność, że odpowiednie zarządzenie (wezwanie) zostało doręczone odbiorcy- w taki sposób, żeby mógł się z nim zapoznać.

Oznacza to, że sąd (sekretariat wydziału) będzie starał się ustalić, czy odpowiednie pismo dotarło do adresata- w tym celu… również korzystając z dobrodziejstw technologii (czyli np. telefon potwierdzający, czy prośba o odpowiedź drogą faksową, potwierdzenie otrzymania e-maila).

Skutki przepisów

Podstawowym skutkiem powyższych regulacji jest wydatne przyspieszenie postępowania. W sytuacji, kiedy na doręczenie pisma, oraz powrót „zwrotki” trzeba czekać 1-2 tygodnie, przesłanie informacji w sposób uproszczony skraca ten czas do minut- co ma bezpośrednie przełożenie na szybkość pozostałych procedur (w tym m.in. na termin wyznaczenia rozprawy).

Co ważne, pozwany pracodawca (czy też świadek/ biegły) nie może zlekceważyć pism doręczonych mu w inny sposób niż to zazwyczaj ma miejsce (list polecony) są one tak samo wiążące i mogą mieć te same konsekwencje (np. grzywna dla świadka za nieuzasadnione niestawiennictwo na rozprawie, czy nawet siłowe doprowadzenie).

Zobacz: Kiedy następuje odroczenie rozprawy?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA