REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsekwencje prawne za niezgłoszenie ciężkiego wypadku przy pracy

Monika Pązik

REKLAMA

Pracodawca ma obowiązek powiadomić odpowiedni okręgowy inspektorat pracy oraz prokuraturę, jeżeli wypadek, któremu uległ pracownik był kwalifikowany jako śmiertelny, ciężki lub zbiorowy. Jakie konsekwencje poniesie pracodawca w przypadku niezgłoszenia?

Na pracodawcy, w którego zakładzie pracy doszło do wypadku ciąży obowiązek zapewnienia odpowiedniej pomocy poszkodowanym oraz ustalenia przyczyn wypadku. Zgodnie z art. 234 § 2 kodeksu pracy pracodawca jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy. Dodatkowo upoważniony jest do prowadzenia stosownego rejestru wypadków przy pracy.

REKLAMA


Przepisy ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz.U. 2009.167.1322) definiują wypadek przy pracy jako zdarzenie nagłe, wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz bądź śmierć, które jest bezpośrednio związane z wykonywaną pracą. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy chodzi o wypadek:


1) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;

2) podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;

3) w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Za ciężki wypadek przy pracy uznaje się taki, w wyniku którego nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała: utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub inne uszkodzenie ciała albo rozstrój zdrowia, naruszające podstawowe funkcje organizmu, a także choroba nieuleczalna lub zagrażająca życiu, trwała choroba psychiczna, całkowita lub częściowa niezdolność do pracy w zawodzie albo trwałe, istotne zeszpecenie lub zniekształcenie ciała. Za wypadek śmiertelny uznaje się natomiast taki wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy a wypadek zbiorowy to taki, w którym uczestniczyły co najmniej dwie osoby.


Zobacz również:
  Odsetki od nieterminowo wypłaconego wynagrodzenia


Zawiadomienie o wypadku odpowiedniego organu


Pracodawca w momencie uzyskania informacji o zdarzeniu powinien wstępnie ocenić, jaki rodzaj wypadku miał miejsce a następnie powiadomić stosowny organ. Przepisy prawa nie precyzują dokładnie, w jakim czasie pracodawca jest zobowiązany do przekazania informacji. Należy jednak domniemywać, że powinno nastąpić to możliwie jak najszybciej. Należy również pamiętać, że powiadomienie tylko inspektora bądź tylko prokuratora stanowi niedopełnienie tego obowiązku, bowiem na mocy przepisów należy powiadomić oba organy. Przesłanką zwolnienia z obowiązku nie może nawet być oczywiste przyczynienie się pracownika do wypadku ani też oczywisty brak związku wypadku z pracą (wyr. NSA z dnia 25 kwietnia 2002 r. II SA 3189/01).

 

Sankcje za niepowiadomienie o wypadku

REKLAMA


Niedopełnienie ciążącego na pracodawcy obowiązku zawiadomienia odpowiednich organów o wypadku rodzi znaczne konsekwencje. Jeżeli pracodawca wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego okręgowego inspektora pracy, prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy, nie zgłasza choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę, nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące takich wypadków i chorób podlega karze grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł. W takiej sytuacji może zostać również wydana decyzja administracyjna przez państwowego inspektora pracy o nakazie ustalenia przyczyn wypadku. Niewykonanie postanowień decyzji w wyznaczonym terminie wiąże się również z nałożeniem kary grzywny w takiej samej wysokości. Istotne jest, że pracodawca ma również obowiązek powołania zespołu powypadkowego, w którego skład powinien wchodzić reprezentant pracodawcy, czyli pracownik bhp oraz społeczny inspektor pracy. Jeżeli jednak nie jest możliwe powołanie zespołu w takiej postaci, wówczas w jego skład może wchodzić pracodawca i specjalista z zewnątrz, czyli pracownik bhp.


Ponadto umyślne zaniechanie wypełnienia obowiązku przez pracodawcę, kwalifikowane jako czyn bezprawny będzie wypełniało znamiona przestępstwa z art. 221 kodeksu karnego, który stanowi, że kto wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie właściwego organu o wypadku przy pracy lub chorobie zawodowej albo nie sporządza lub nie przedstawia wymaganej dokumentacji, podlega grzywnie do 180 stawek dziennych albo karze ograniczenia wolności.


Dodatkowo zespół powypadkowy sporządza stosowny protokół z przeprowadzonych działań, które pracodawca zobowiązany jest umieścić w dokumentacji wypadkowej i przechowywaniem jej w warunkach niegrożących jej naruszeniu bądź zniszczeniu przez okres 10 lat. Jeżeli pracodawca nie dopełni tego obowiązku powinien liczyć się z konsekwencjami w postaci nałożenia na niego kary grzywny w wysokości od 1 000 zł do 30 000 zł., a umyślne zaniechanie prowadzenia dokumentacji może wypełniać znamiona przestępstwa z art. 221 k.k. Kara grzywny może być nałożona w drodze mandatu karnego przez inspektora pracy, jeżeli uważa on, że będzie wystarczająca w wysokości do 2 000 zł. Jeżeli jednak pracodawca popełnia takie samo wykroczenie w ciągu 2 lat przeciwko prawom pracownika, wówczas mandat może wynosić do 5 000 zł. W pozostałych przypadkach orzeka sąd na podstawie złożonego przez inspektora pracy wniosku.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Kadry i ZUS

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ESG w praktyce - jakie kroki podejmować, by zmiany były skuteczne?

Raportowanie ESG działa już w wielu branżach. W 2024 roku presja regulacyjna związana z ESG stała się kluczowym czynnikiem wpływającym na rynek nieruchomości komercyjnych. Chociaż inwestorzy traktują ESG jako wartość dodaną, a nie obciążenie, to nie brakuje wyzwań w tym kontekście. 

Raport: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe

Raport Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej: Firmy w Polsce coraz bardziej zaangażowane w działania społeczne i środowiskowe. Jak firmy operujące na rynku polskim podchodzą do kwestii środowiskowych, społecznych i zarządzania przedsiębiorstwem (ESG)?

Przedsiębiorców Mikołaj uszczęśliwiłby najbardziej, dając im gotówkę na podróże lub rozwój pasji. Poprawa finansów firmy już nie jest priorytetem

W co zainwestowaliby przedsiębiorcy, gdyby dostali 100 tys. zł od Mikołaja? Nieruchomości i firma są daleko. Work life balance jest na topie także u przedsiębiorców, a specyficzna biznesowa jego odmiana wskazuje na podróże i rozwijanie pasji.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r.

Umorzenie składek. Wnioski do ZUS można składać od 6 stycznia 2025 r. Kto może złożyć wniosek o umorzenie składek? Jakie warunki należy spełniać, by wystąpić z wnioskiem o umorzenie składek? Co będzie podlegało umorzeniu?

REKLAMA

Polityka klimatyczna UE. Czy Europejski Zielony Ład osłabia konkurencyjność unijnej gospodarki

Europa ma coraz mniejszy udział w światowej gospodarce. W 2010 r. gospodarki UE i USA były mniej więcej tej samej wielkości, natomiast w 2020 r. Wspólnota znalazła się już znacznie poniżej poziomu amerykańskiego. Przywrócenie gospodarczej atrakcyjności UE powinno być priorytetem nowej Komisji Europejskiej, ale nie da się tego pogodzić z zaostrzeniem polityki klimatycznej - mówi europosłanka Ewa Zajączkowska-Hernik.

W biznesie jest miejsce na empatię

Rozmowa z Agatą Swornowską-Kurto, socjolożką, CEO w Grupie ArteMis i autorką kampanii „Bliżej Siebie”, o tym, dlaczego zrozumienie emocji i troska o zdrowie psychiczne pracowników są dziś podstawą długoterminowego sukcesu organizacji.

Co trapi sektor MŚP? Nie tylko inflacja, koszty zarządzania zasobami ludzkimi i rotacja pracowników

Inflacja przekładająca się na presję płacową, rosnące koszty związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz wysoka rotacja – to trzy główne wyzwania w obszarze pracowniczym, z którymi mierzą się obecnie firmy z sektora MŚP. Z jakimi jeszcze problemami kadrowymi borykają się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa?

Badania ankietowe GUS: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S)

Główny Urząd Statystyczny od 1 do 23 grudnia 2024 r. będzie przeprowadzał obowiązkowe badania statystyczne z zakresu rolnictwa. Chodzi o następujące badania: Badanie pogłowia drobiu oraz produkcji zwierzęcej (R-ZW-B) i Badanie pogłowia świń oraz produkcji żywca wieprzowego (R-ZW-S).

REKLAMA

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników w 2025 r.? To już pewne

Dodatkowy dzień wolny od pracy dla wszystkich pracowników? To już pewne. 27 listopada 2024 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy. Wigilia od 2025 r. będzie dniem wolnym od pracy. Co z niedzielami handlowymi? 

Zeznania świadków w sprawach o nadużycie władzy w spółkach – wsparcie dla wspólników i akcjonariuszy

W ostatnich latach coraz częściej słyszy się o przypadkach nadużyć władzy w spółkach, co stanowi zagrożenie zarówno dla transparentności działania organizacji, jak i dla interesów wspólników oraz akcjonariuszy. Przedsiębiorstwa działające w formie spółek kapitałowych z założenia powinny funkcjonować na zasadach transparentności, przejrzystości i zgodności z interesem wspólników oraz akcjonariuszy. 

REKLAMA