REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kryspina Polewaczyk

REKLAMA

Pracodawca, chcąc wyegzekwować nadpłatę wynagrodzenia, w pierwszej kolejności powinien zażądać od pracownika jej zwrotu. Jeżeli zatrudniony odmówi, wówczas zwrotu nadpłaty można domagać się na podstawie przepisów o bezpodstawnym wzbogaceniu.

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, zgodnie z art. 94 pkt 5 Kodeksu pracy, jest terminowe i prawidłowe wypłacanie wynagrodzenia. Wypłat pracodawca powinien dokonywać co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni kolejnego miesiąca kalendarzowego (art. 85 § 1 i 2 k.p.). Warto podkreślić, że przepisy Kodeksu pracy odnoszą się jedynie do minimalnej częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę, jeżeli więc pracodawca przewiduje, że będzie wypłacał wynagrodzenie z większą częstotliwością, to powinien okresy te wskazać w układzie zbiorowym, regulaminie pracy czy w umowie o pracę. Ponadto istotną regulację zawarł ustawodawca w art. 85 § 3 k.p., zgodnie z którym, jeżeli ustalony dzień wypłaty wynagrodzenia za pracę jest dniem wolnym od pracy, wówczas wynagrodzenie należy wypłacić w dniu poprzedzającym taki dzień. Wynagrodzenie za pracę jest więc z jednej strony jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, z drugiej zaś stanowi niezbywalne prawo każdego pracownika i dlatego podlega szczególnej ochronie.

REKLAMA

Wypłata za niskiego wynagrodzenia a prawo do odsetek

Jeżeli pracodawca nie zrealizował wynikającego art. 86 k.p. obowiązku zapłaty wynagrodzenia w terminie i spóźnia się z jego wypłatą, wówczas pracownik ma prawo żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które pracodawca nie ponosi odpowiedzialności (art. 481 § 1 k.c. w zw. z art. 300 k.p.).

Przykład

REKLAMA

Prezes jednej z firm budowlanych z powodu pogłębiającego się kryzysu gospodarczego nie miał pieniędzy na pensje dla pracowników. Postanowił więc, że przez kolejne 3 miesiące będzie wypłacał swoim pracownikom 3/4 przysługującego im wynagrodzenia, a po trzech miesiącach wyrówna wszystko wraz z odsetkami. Radca prawny odradził mu jednak ten pomysł, gdyż takie rozwiązanie byłoby niezgodne z obowiązującymi przepisami. Pracodawca bez względu na przyczyny swoich problemów finansowych nie może bowiem sam decydować o zmniejszeniu wynagrodzenia podwładnym, chyba że zawarłby z pracownikami porozumienie zmieniające dotychczasowe warunki płacy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku wypłacenia przez pracodawcę niższego wynagrodzenia pracownikowi należą się co do zasady odsetki ustawowe, które obecnie wynoszą 13% w skali roku, chyba że odsetki w wyższej wysokości przewiduje np. regulamin wynagradzania czy układ zbiorowy pracy.

Przykład

Pracodawca za styczeń 2012 r. przez pomyłkę przelał pracownikowi wynagrodzenie niższe o 1500 zł. Po dopatrzeniu się pomyłki wypłacił podwładnemu odsetki od zaległej kwoty wraz z wynagrodzeniem za luty. Wewnętrzne regulacje obowiązujące u danego pracodawcy nie przewidują odsetek w wysokości wyższej od odsetek ustawowych, w związku z tym należą się odsetki ustawowe. Pracodawca 28 lutego 2012 r., tj. za 31 dni opóźnienia, wypłacił zatrudnionemu odsetki w wysokości 16,60 zł. W sumie wypłacił pracownikowi kwotę 1516,60 zł oraz wynagrodzenie za kolejny miesiąc.

Więcej w Serwisie Prawno-Pracowniczym - Zamów prenumeratę >>

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

REKLAMA

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

REKLAMA