REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka jest różnica między premią uznaniową a nagrodą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jadwiga Krukowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Tworzymy regulamin wynagradzania. Chcemy zapisać w nim warunki nabycia prawa do premii oraz uregulować zasady przyznawania nagród. Na czym polega różnica między nagrodą a premią uznaniową?

RADA

REKLAMA

Premia jest zapłatą za efekty pracy. Ma ona roszczeniowy charakter. Każdy pracownik może dochodzić swojego prawa do premii, także przed sądem pracy. Nagroda ma charakter uznaniowy i nie jest roszczeniowa. Jest to świadczenie nieobowiązkowe. W regulaminie wynagradzania nie mogą znaleźć się postanowienia warunkujące nabycie prawa do nagrody.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W regulaminie wynagradzania nie powinni Państwo posługiwać się nazwą „premia uznaniowa”, ponieważ jest to pojęcie mylące. Świadczenie, które będzie zależało od Państwa uznania, powinno być nazwane „nagrodą”. Powinni Państwo sformułować postanowienia regulaminu wynagradzania w taki sposób, aby jasno określały zasady przyznawania wyszczególnionych składników płacowych albo innych świadczeń związanych z pracą. Nie mogą Państwo zapisać w regulaminie jakiegoś uprawnienia bez podania zasad i warunków, które mają być spełnione w celu nabycia do niego prawa. Do Państwa regulaminu wynagradzania proponuję wprowadzić pojęcia: „premia” oraz „nagroda” bądź tylko pojęcie „premia”, ponieważ nagroda jest uregulowana w Kodeksie pracy (art. 105 k.p.).

Między nagrodą a premią są istotne różnice. Premia jest świadczeniem stanowiącym zmienny składnik wynagrodzenia, jego wypłata jest uzależniona od spełnienia konkretnych i podlegających weryfikacji warunków, np. osiągnięcia przez firmę określonej wysokości zysku lub przychodu. Warunki jej otrzymania powinny być określone w regulaminie wynagradzania w sposób zrozumiały dla pracowników. Warunki przyznawania premii, np. pracownikom najwyższego szczebla organizacyjnego, mogą być zawarte bezpośrednio w umowie o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

W regulaminie premiowania zawarte jest postanowienie następującej treści: „Pracownicy działu marketingu i sprzedaży nabywają prawo do premii uznaniowej w wysokości 15% wynagrodzenia zasadniczego za wykonanie planu marketingowego za dany miesiąc kalendarzowy”. Zapis ten podlega sprawdzeniu i zweryfikowaniu, czy pracownicy nabyli prawo do premii. W tym przypadku mamy więc do czynienia z premią regulaminową, a nie z premią uznaniową, która jest równoznaczna z nagrodą. Premia ta powinna być wypłacona po spełnieniu zapisanego warunku.

Nagrody mogą być przyznawane pracownikom, którzy wzorowo wypełniają swoje obowiązki, a także przejawiają inicjatywę w pracy i podnoszą jej wydajność, jakość oraz szczególnie przyczyniają się do wykonywania zadań zakładu pracy. Jest to więc świadczenie, które może być przyznane za indywidualne osiągnięcia pracownika. Sąd Najwyższy w wyroku z 8 czerwca 1977 r. (sygn. akt I PR 175/76) stwierdził, że:

uznaniowy charakter nagrody polega na tym, że zarówno przyznanie jej pracownikowi, jak i określenie wysokości nagrody należy do zakresu swobodnego uznania zakładu pracy.

REKLAMA

Pracownik nie może domagać się wypłaty nagrody, zanim nie zostanie mu ona przyznana. Roszczenie o nagrodę nabywa bowiem z chwilą zawiadomienia go o jej przyznaniu. Informację o przyznaniu nagrody należy przechowywać w części B akt osobowych pracownika. Uznaniowy charakter nagrody polega na tym, że zarówno przyznanie jej pracownikowi, jak i określenie wysokości nagrody należy do Państwa swobodnego uznania. Pracownik nie może w postępowaniu sądowym skutecznie podważać oceny pracodawcy co do wysokości tej nagrody.

W regulaminie wynagradzania nie mogą znaleźć się postanowienia warunkujące nabycie prawa do nagrody z uwagi na to, że wtedy będzie ona miała charakter roszczeniowy i pracownicy będą mogli dochodzić jej wypłaty. Nie można w tym przypadku wprowadzać w regulaminie mierzalnych czy sprawdzalnych kryteriów. Jeżeli w regulaminie wynagradzania zostaną określone czytelne i jasne warunki nabywania prawa do nagrody, to spełnienie tych warunków spowoduje, że pracownik nabędzie do niej prawo i może domagać się jej wypłacenia także przed sądem pracy. Wówczas nagrodę należy traktować tak jak premię.

PRZYKŁAD

W regulaminie premiowania zamieszczono zapis: „Za przestrzeganie regulaminu pracy oraz wzorowe wykonywanie obowiązków pracowniczych pracownikowi może przysługiwać premia uznaniowa. Z wnioskiem do zarządu spółki o przyznanie premii uznaniowej może wystąpić bezpośredni przełożony pracownika. O przyznaniu tej premii i jej wysokości decyduje Zarząd Spółki”. W tym przypadku mamy do czynienia z nagrodą ze względu na uznaniowy charakter świadczenia. W związku z tym, dla jasności postanowień regulaminowych, zapis „premia uznaniowa” powinno zastąpić się określeniem „nagroda”.

PRZYKŁAD

Na podstawie umowy o pracę pracownikowi była wypłacana premia w wysokości 25% wynagrodzenia zasadniczego, niezależnie od spełnienia jakichkolwiek warunków. Obowiązujący dotychczas w zakładzie regulamin wynagradzania przewidywał premię w tej samej wysokości co w umowach o pracę. Od 1 grudnia 2009 r. wszedł w życie nowy regulamin wynagradzania, w którym premia została ustalona na poziomie 10% wynagrodzenia zasadniczego, przy wprowadzeniu konkretnych warunków, które muszą być spełnione, aby tę premię wypłacić. W związku z tym od 1 grudnia 2009 r. pracownikowi zostały wypowiedziane warunki umowy o pracę. W okresie wypowiedzenia będzie jednak wypłacana premia na starych zasadach, tj. w wysokości 25% wynagrodzenia zasadniczego.

• art. 772 i 105 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 115, poz. 958

Jadwiga Krukowska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA