REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy każdego zleceniobiorcę trzeba zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego od 1 stycznia 2010 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Kalinowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszej firmie pracuje kilkunastu zleceniobiorców. Tylko część z nich podlega ubezpieczeniom społecznym. Dla pozostałych osób praca na zlecenie jest pracą dodatkową i opłacamy za nich tylko składkę zdrowotną. Większość zleceniobiorców pracuje poza firmą, dlatego nie podlegają ubezpieczeniu wypadkowemu. Czy od stycznia 2010 r. mamy zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego wszystkich zleceniobiorców?

RADA

REKLAMA

Nie. Od 1 stycznia 2010 r. do ubezpieczenia wypadkowego należy zgłosić tylko tych zleceniobiorców, którzy podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Zleceniobiorcy, za których płacą Państwo tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne, nie będą podlegać ubezpieczeniu wypadkowemu od 1 stycznia 2010 r.

UZASADNIENIE

Od 1 stycznia 2010 r. zmienią się zasady obejmowania ubezpieczeniem wypadkowym osób, które podlegają ubezpieczeniom jako zleceniobiorcy. Są to osoby zatrudnione na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do których mają zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego odnoszące się do zleceniobiorców, a także osoby współpracujące z osobami pracującymi na podstawie takich umów.

Do 31 grudnia 2009 r. ubezpieczenie wypadkowe jest obowiązkowe w przypadku tych zleceniobiorców, którzy łącznie spełniają warunki wymienione w art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz

• wykonują pracę w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności zleceniodawcy.

Zobacz kalkulator składki wypadkowej >>

Od 1 stycznia 2010 r. wyłączenie obowiązku ubezpieczenia wypadkowego w przypadku zleceniobiorców, którzy pracują poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez zleceniodawcę, przestanie obowiązywać. Oznacza to, że od tego dnia do ubezpieczenia wypadkowego trzeba zgłosić każdego zleceniobiorcę, który podlega ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym - bez względu na to, gdzie wykonuje zlecenie. Nie ma znaczenia, czy zleceniobiorca podlega tym ubezpieczeniom obowiązkowo czy dobrowolnie.

PRZYKŁAD

REKLAMA

W firmie X pracuje dwóch zleceniobiorców. Jeden z nich podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, ponieważ poza pracą na zlecenie nie wykonuje innej pracy zarobkowej. Drugi zleceniobiorca pracuje równocześnie na podstawie umowy o pracę w innej firmie i zarabia więcej niż minimalne wynagrodzenie. W związku z tym z umowy zlecenia tylko jedna osoba jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym. Drugi zleceniobiorca postanowił, że chce podlegać dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym od 1 stycznia 2010 r. Dlatego od tej daty obaj zleceniobiorcy będą podlegać obowiązkowo ubezpieczeniu wypadkowemu, niezależnie od tego, czy wykonują zlecenie w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez zleceniodawcę czy w innym miejscu.

Płatnik składek, który obecnie zgłasza do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych zleceniobiorcę, który pracuje poza siedzibą lub miejscem prowadzenia działalności przez zleceniodawcę, musi pamiętać, żeby zgłosić tę osobę do ubezpieczenia wypadkowego od 1 stycznia 2010 r. W tym celu powinien:

• wyrejestrować zleceniobiorcę z dotychczasowych ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA z datą 1 stycznia 2010 r.,

• zgłosić zleceniobiorcę od 1 stycznia 2010 r. do tych samych ubezpieczeń co wcześniej oraz dodatkowo do ubezpieczenia wypadkowego na druku ZUS ZUA.

Od 1 stycznia 2010 r. zaczną obowiązywać wzory druków ubezpieczeniowych zmienione zgodnie z nowym rozporządzeniem regulującym kwestię formularzy i kodów ubezpieczeniowych. Jeśli firma przekazuje do ZUS dokumenty ubezpieczeniowe z użyciem programu „Płatnik”, od 1 stycznia 2010 r. powinna sporządzać te dokumenty na zaktualizowanych formularzach - tj. w nowej wersji „Płatnika”. Jedynie płatnicy rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób, którzy mogą przekazywać do ZUS dokumenty w formie papierowej, będą mogli używać starych formularzy do czasu wyczerpania się ich zapasów (nie dotyczy to raportu ZUS RSA i deklaracji ZUS DRA).

• art. 12 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 71, poz. 609

• rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów - Dz.U. Nr 186, poz. 1444

Joanna Kalinowska

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

REKLAMA

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA