REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od pracownika wybierającego się na urlop można żądać podania numeru prywatnego telefonu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik wybiera się na urlop wypoczynkowy, którego nie wykorzystał w okresie letnim z powodu choroby. Zażądaliśmy od niego podania prywatnego numeru telefonu komórkowego. Chcemy mieć możliwość odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Pracownik odmówił podania nam tego numeru. Czy postąpił prawidłowo?

RADA

REKLAMA

Pracownik, który wybiera się na urlop wypoczynkowy, może odmówić podania Państwu prywatnego numeru telefonu komórkowego. Pracodawca może ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych, że pracownicy zajmujący ważne funkcje w firmie są zobowiązani podać numer telefonu, pod którym będą dostępni w czasie urlopu wypoczynkowego.

UZASADNIENIE

 Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego w wyjątkowej sytuacji. Odwołanie z urlopu wypoczynkowego może nastąpić, jeżeli wystąpią łącznie następujące warunki (art. 167 Kodeksu pracy):

• obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wystąpią okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

REKLAMA

Mimo że istnieje możliwość odwołania pracownika z urlopu, przepisy nie określają, w jaki sposób takie odwołanie może nastąpić. Brak zasad ustalających sposób, w jaki pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, ogranicza uprawnienia pracodawcy dotyczące odwołania pracownika z urlopu.

W rzeczywistości odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę jest możliwe tylko wtedy, gdy pracodawca może skontaktować się z pracownikiem. Jeżeli zatem pracownik nie poinformuje pracodawcy o miejscu swojego pobytu podczas wypoczynku oraz gdy pracodawca nie dysponuje numerem telefonu pracownika, skontaktowanie się z takim pracownikiem podczas jego urlopu staje się w zasadzie niemożliwe.

Przepisy nie nakładają na pracowników obowiązku informowania pracodawcy o prywatnym numerze telefonu komórkowego czy o miejscu pobytu podczas urlopu. Jeżeli pracownik dobrowolnie nie poda pracodawcy swojego numeru telefonu, pracodawca nie może żądać tego od pracownika. Taką opinię prezentuje również Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Zdaniem GIODO, żądanie od pracownika podania prywatnego numeru telefonu, który ma posłużyć pracodawcy do ewentualnego odwołania pracownika z urlopu, jest sprzeczne z zasadą adekwatności, która jest zawarta w ustawie o ochronie danych osobowych. Zasada ta polega na tym, że administrator danych osobowych (w tym przypadku pracodawca) może żądać od pracownika tylko danych, które są adekwatne do celu, w jakim są przetwarzane.

WAŻNE!

Obowiązek stosowania się do poleceń pracodawcy nie obejmuje obowiązku podawania pracodawcy prywatnego numeru telefonu komórkowego.

Przekazywanie pracodawcy informacji dotyczącej numeru telefonu jest jednak uzasadnione w stosunku do pracowników pełniących ważne funkcje w zakładzie pracy (np. członków zarządu spółki, dyrektorów, głównych księgowych), jeżeli taki obowiązek został ustalony w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy). Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że pracownicy ci zostaną odwołani z urlopu wypoczynkowego.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku administratora sieci informatycznych. Oprócz niego w zakładzie pracuje tylko jeden informatyk na stanowisku serwisanta, który nie posiada takiej wiedzy i umiejętności jak administrator. Pracodawca zażądał od administratora sieci, aby przed pójściem na urlop podał mu swój numer telefonu komórkowego, pod którym będzie dostępny w czasie urlopu. Obowiązek udostępnienia takiej informacji przez osobę zajmującą stanowisko administratora sieci jest zapisany w regulaminie pracy firmy. Postępowanie pracodawcy jest w tym przypadku prawidłowe, ponieważ w razie awarii systemu informatycznego administrator sieci będzie w zakładzie niezbędny i odwołanie go z urlopu będzie konieczne. Odwołanie pracownika byłoby natomiast utrudnione, gdyby pracodawca nie znał jego numeru telefonu.

Pracodawca nie może żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych. Podobnie jak w przypadku telefonów prywatnych, może jednak ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych obowiązek odbierania połączeń przychodzących na telefon służbowy. Obowiązek ten może dotyczyć tylko pracowników kluczowych dla firmy lub niezbędnych w razie awarii.

• art. 18, art. 100 § 2 pkt 4, art. 167 Kodeksu pracy,

• art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Biznesowy challenge z dala od zgiełku

Rozmowa z Agnieszką Najberek, dyrektorką sprzedaży MICE w Hotelu Arłamów, o trendach w budowaniu dobrostanu i integracji pracowników.

Outsourcing obsługi prawnej firmy

Ciągle następujące, dynamiczne i nieprzewidywalne zmiany rynkowe wymuszają na przedsiębiorcach konieczność nieustannego dostosowywania swoich strategii do zmieniających się realiów. W obliczu takich wyzwań, wiele firm zwraca uwagę na konieczność optymalizacji funkcjonowania pozaoperacyjnej części swojej działalności. Niczym nowym nie będzie wskazanie, że takim narzędziem jest właśnie outsourcing, który coraz częściej obejmuje także pracę prawników.

Polubownie czy przez sąd – jak najlepiej dochodzić należności w TSL?

W branży TSL nawet niewielkie opóźnienia w płatnościach mogą prowadzić do utraty płynności, a w skrajnych przypadkach – do upadłości firmy. Skuteczna windykacja to często kwestia przetrwania, a nie tylko egzekwowania prawa. Co zatem wybrać: sąd czy polubowne rozwiązanie?

KPO ruszyło z kopyta: prawie 112 mld zł rozdysponowane, kolejne miliardy w drodze

Prawie 112 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy już zakontraktowane, ale to dopiero początek. Polska szykuje się na kolejną wypłatę – aż 28 mld zł może trafić do kraju jeszcze przed jesienią. Tymczasem wszystkie inwestycje z KPO są już uruchomione, a wypłaty nabierają tempa.

REKLAMA

Prezes BCC: Przedsiębiorcy potrzebują przewidywalności i stabilności. Apel przedsiębiorców

1 czerwca 2025 roku odbyła się druga tura wyborów prezydenckich, w której, najwięcej głosów otrzymał Karol Nawrocki. Oficjalne zaświadczenie o wyborze ma zostać wręczone 11 czerwca 2025 r. Po ogłoszeniu wyników przedstawiciele środowisk gospodarczych wyrazili oczekiwanie, że nowy prezydent będzie współpracował z rządem w sprawach istotnych dla polskiej gospodarki.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. Przedsiębiorcy mówią o odbieraniu renty geograficznej

Przedsiębiorcy Pomorza Zachodniego mówią o odbieraniu im renty geograficznej. Kontrole na granicy polsko-niemieckiej się intensyfikują. W Kołbaskowie i Rosówku tworzą się kilkukilometrowe korki.

Kody kreskowe a system kaucyjny w 2025 roku

Już od 1 października 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Choć dla wielu konsumentów oznacza to przede wszystkim zwrot pieniędzy za plastikowe butelki i puszki, za jego działaniem stoi precyzyjnie zaprojektowany mechanizm. Jednym z kluczowych, choć często niedostrzeganych elementów są kody kreskowe – to właśnie one umożliwiają identyfikację opakowań i prawidłowe naliczanie kaucji.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

REKLAMA

Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

REKLAMA