REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy od pracownika wybierającego się na urlop można żądać podania numeru prywatnego telefonu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Opalińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik wybiera się na urlop wypoczynkowy, którego nie wykorzystał w okresie letnim z powodu choroby. Zażądaliśmy od niego podania prywatnego numeru telefonu komórkowego. Chcemy mieć możliwość odwołania pracownika z urlopu wypoczynkowego, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Pracownik odmówił podania nam tego numeru. Czy postąpił prawidłowo?

RADA

REKLAMA

Pracownik, który wybiera się na urlop wypoczynkowy, może odmówić podania Państwu prywatnego numeru telefonu komórkowego. Pracodawca może ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych, że pracownicy zajmujący ważne funkcje w firmie są zobowiązani podać numer telefonu, pod którym będą dostępni w czasie urlopu wypoczynkowego.

UZASADNIENIE

 Pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego w wyjątkowej sytuacji. Odwołanie z urlopu wypoczynkowego może nastąpić, jeżeli wystąpią łącznie następujące warunki (art. 167 Kodeksu pracy):

• obecność pracownika w zakładzie pracy jest niezbędna,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wystąpią okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

REKLAMA

Mimo że istnieje możliwość odwołania pracownika z urlopu, przepisy nie określają, w jaki sposób takie odwołanie może nastąpić. Brak zasad ustalających sposób, w jaki pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego, ogranicza uprawnienia pracodawcy dotyczące odwołania pracownika z urlopu.

W rzeczywistości odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego przez pracodawcę jest możliwe tylko wtedy, gdy pracodawca może skontaktować się z pracownikiem. Jeżeli zatem pracownik nie poinformuje pracodawcy o miejscu swojego pobytu podczas wypoczynku oraz gdy pracodawca nie dysponuje numerem telefonu pracownika, skontaktowanie się z takim pracownikiem podczas jego urlopu staje się w zasadzie niemożliwe.

Przepisy nie nakładają na pracowników obowiązku informowania pracodawcy o prywatnym numerze telefonu komórkowego czy o miejscu pobytu podczas urlopu. Jeżeli pracownik dobrowolnie nie poda pracodawcy swojego numeru telefonu, pracodawca nie może żądać tego od pracownika. Taką opinię prezentuje również Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Zdaniem GIODO, żądanie od pracownika podania prywatnego numeru telefonu, który ma posłużyć pracodawcy do ewentualnego odwołania pracownika z urlopu, jest sprzeczne z zasadą adekwatności, która jest zawarta w ustawie o ochronie danych osobowych. Zasada ta polega na tym, że administrator danych osobowych (w tym przypadku pracodawca) może żądać od pracownika tylko danych, które są adekwatne do celu, w jakim są przetwarzane.

WAŻNE!

Obowiązek stosowania się do poleceń pracodawcy nie obejmuje obowiązku podawania pracodawcy prywatnego numeru telefonu komórkowego.

Przekazywanie pracodawcy informacji dotyczącej numeru telefonu jest jednak uzasadnione w stosunku do pracowników pełniących ważne funkcje w zakładzie pracy (np. członków zarządu spółki, dyrektorów, głównych księgowych), jeżeli taki obowiązek został ustalony w przepisach wewnątrzzakładowych (np. w układzie zbiorowym pracy lub regulaminie pracy). Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że pracownicy ci zostaną odwołani z urlopu wypoczynkowego.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownik jest zatrudniony na stanowisku administratora sieci informatycznych. Oprócz niego w zakładzie pracuje tylko jeden informatyk na stanowisku serwisanta, który nie posiada takiej wiedzy i umiejętności jak administrator. Pracodawca zażądał od administratora sieci, aby przed pójściem na urlop podał mu swój numer telefonu komórkowego, pod którym będzie dostępny w czasie urlopu. Obowiązek udostępnienia takiej informacji przez osobę zajmującą stanowisko administratora sieci jest zapisany w regulaminie pracy firmy. Postępowanie pracodawcy jest w tym przypadku prawidłowe, ponieważ w razie awarii systemu informatycznego administrator sieci będzie w zakładzie niezbędny i odwołanie go z urlopu będzie konieczne. Odwołanie pracownika byłoby natomiast utrudnione, gdyby pracodawca nie znał jego numeru telefonu.

Pracodawca nie może żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym telefonów służbowych. Podobnie jak w przypadku telefonów prywatnych, może jednak ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych obowiązek odbierania połączeń przychodzących na telefon służbowy. Obowiązek ten może dotyczyć tylko pracowników kluczowych dla firmy lub niezbędnych w razie awarii.

• art. 18, art. 100 § 2 pkt 4, art. 167 Kodeksu pracy,

• art. 23 ust. 1 pkt 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (DzU z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).

Magdalena Opalińska

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA