REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może zobowiązać pracowników do zachowania odpowiedniego wyglądu i stroju w pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy nakazać jednemu z pracowników obcięcie lub skrócenie włosów sięgających do pasa. Pracownik ten swoim wyglądem psuje wizerunek firmy. Czy w takim przypadku pracodawca może nakazać pracownikowi obcięcie włosów? Czy szef może ustalić pracownikom, jak mają się ubierać do pracy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Mogą Państwo zobowiązać pracowników do zachowania w pracy określonego wyglądu i stroju, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką wykonywanej pracy - szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji pracodawca ma prawo zobowiązać pracownika do obcięcia długich włosów pod warunkiem, że jest to obiektywnie uzasadnione, np. pracownik ten ma bezpośredni kontakt z klientami lub kontrahentami, w regulaminie pracy lub w umowie o pracę istnieją zapisy dotyczące wyglądu pracowników lub noszenie długich włosów jest niewskazane ze względu na zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

REKLAMA

Nie będą jednak mogli Państwo nakazać pracownikowi obcięcia włosów, jeśli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wygląd pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na interesy firmy, np. pracownik jest odpowiedzialny za sprzęt komputerowy w firmie i nie ma bezpośredniego kontaktu z kontrahentami,

• na etapie rekrutacji nosił już długie włosy i wówczas nie przeszkadzało to pracodawcy,

• w firmie nie obowiązują żadne zasady dotyczące zachowania przez pracowników określonego wyglądu,

• fryzura w żaden sposób nie przeszkadza w wykonywaniu obowiązków służbowych i nie wpływa na bezpieczeństwo i higienę pracy, tj. pracownik nie wykonuje pracy przy żadnej maszynie, której obsługa mogłaby zagrozić jego zdrowiu lub życiu, np. nie zachodzi obawa, że długie włosy zostaną wciągnięte czy wkręcone w maszynę.

Wówczas mogą Państwo jedynie zachęcać pracownika do obcięcia włosów, ale nie nakazać. Nie ma bowiem obiektywnego uzasadnienia dla takiego nakazu.

WAŻNE!

Pracodawca może nakazać pracownikom zachowanie odpowiedniego wyglądu w pracy, jeżeli jest to uzasadnione charakterem pracy.

Zadbany i schludny wygląd pracowników w wielu przypadkach może przesądzić o powodzeniu rozmów biznesowych czy zdobyciu lukratywnych kontraktów. Firma jest bowiem oceniana często przez wygląd swoich pracowników. Elegancki wygląd pracowników może podnieść jej prestiż, wpłynąć na dobry wizerunek czy zwiększyć zaufanie do niej i oferowanych usług, np. w zakresie doradztwa personalnego czy pośrednictwa w handlu nieruchomościami. Zadbany pracownik sprawia wrażenie osoby bardziej kompetentnej. Dlatego pracodawca może do pewnego stopnia ingerować w strój i wygląd swoich pracowników. Obowiązek przestrzegania przez pracownika ustalonych w firmie zasad dotyczących stroju i fryzury wynika pośrednio z powinności starannego i sumiennego wykonywania pracy oraz obowiązku stosowania się do poleceń pracodawcy, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z umową o pracę oraz przepisami prawa (art. 100 § 1 Kodeksu pracy).

Ingerencja pracodawcy w wygląd pracownika nie może jednak prowadzić do nakazania mu noszenia ubrań określonych marek czy producentów lub korzystania z usług konkretnego salonu fryzjerskiego, tym bardziej że takie wymagania zazwyczaj wiążą się z dodatkowymi wydatkami pracownika. Jeżeli więc pracodawcy zależy na określonym wyglądzie pracowników, powinien rozważyć potrzebę finansowej rekompensaty wydatków poniesionych przez pracowników lub zakup jednolitych strojów do pracy, np. garniturów dla panów i kostiumów dla pań. Ponadto powinien zapisać obowiązek ich noszenia w regulaminie pracy lub w treści poszczególnych umów o pracę w sytuacji, gdy pracodawca nie jest zobowiązany do utworzenia regulaminu. Wówczas pracodawca będzie mógł wymagać od pracowników zachowania schludnego wyglądu, który osiągnie np. przez podobne stroje pracowników.

PRZYKŁAD

Właściciel firmy zajmującej się doradztwem finansowym zobowiązał pracowników do zachowania eleganckiego wyglądu w czasie pracy i noszenia jednolitych ubrań z logo firmy. W tym celu kupił dla pracowników granatowe garnitury i kostiumy, niebieskie koszule i bluzki, czarne buty i skórzane teczki z logo firmy. Obowiązek noszenie takich strojów zawarł w regulaminie pracy. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Jeżeli obowiązek zachowania schludnego stroju przez pracownika wynika wprost z regulaminu pracy, naruszenie tych zapisów może skutkować odpowiedzialnością porządkową pracownika. W takim przypadku bowiem nietaktowny ubiór może zostać uznany za naruszenie ustalonego porządku i organizacji w procesie pracy, skutkujące karą upomnienia lub nagany. Jednak do oceny, czy pracownik rzeczywiście zasłużył na karę porządkową, kluczowe powinno być to, czy naruszenie zasad dotyczących stroju było jednorazowym incydentem, czy pracownik celowo lekceważy te zasady.

PRZYKŁAD

W firmie obowiązuje nakaz noszenia czarnych lub szarych garniturów. Jeden z pracowników przyszedł do pracy w granatowym garniturze. Pytany o naruszenie zasad ubioru wyjaśnił, że garnitur, który nosi na co dzień do pracy, uległ zniszczeniu w pralni, na co ma stosowne potwierdzenie (oświadczenie właściciela pralni), a nowy zakupi od razu po pracy. W takiej sytuacji nałożenie kary porządkowej byłoby niewłaściwe, ponieważ naruszenie zasad dotyczących stroju służbowego było obiektywnie uzasadnione i nie było rażące.

• art. 100 § 1, art. 108 § 1 Kodeksu pracy.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Eksport do Arabii Saudyjskiej - nowe przepisy od 1 października. Co muszą zrobić polskie firmy?

Każda firma eksportująca towary do Arabii Saudyjskiej musi dostosować się do nowych przepisów. Od 1 października 2025 roku obowiązuje certyfikat SABER dla każdej przesyłki – bez niego towar nie przejdzie odprawy celnej. Polskie firmy muszą zadbać o spełnienie nowych wymogów, aby uniknąć kosztownych opóźnień w dostawach.

Koszty uzyskania przychodu w praktyce – co fiskus akceptuje, a co odrzuca?

Prawidłowe kwalifikowanie wydatków do kosztów uzyskania przychodu stanowi jedno z najczęstszych źródeł sporów pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi. Choć zasada ogólna wydaje się prosta, to praktyka pokazuje, że granica między wydatkiem „uzasadnionym gospodarczo” a „nieuznanym przez fiskusa” bywa niezwykle cienka.

Dziedziczenie udziałów w spółce – jak wygląda sukcesja przedsiębiorstwa w praktyce

Wielu właścicieli firm rodzinnych nie zastanawia się dostatecznie wcześnie nad tym, co stanie się z ich udziałami po śmierci. Tymczasem dziedziczenie udziałów w spółkach – zwłaszcza w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością i spółkach akcyjnych – to jeden z kluczowych elementów sukcesji biznesowej, który może zadecydować o przetrwaniu firmy.

Rozliczenie pojazdów firmowych w 2026 roku i nowe limity dla kosztów podatkowych w firmie – mniejsze odliczenia od podatku, czyli dlaczego opłaca się kupić samochód na firmę jeszcze w 2025 roku

Od 1 stycznia 2026 roku poważnie zmieniają się zasady odliczeń podatkowych co do samochodów firmowych – zmniejszeniu ulega limit wartości pojazdu, który można przyjmować do rozliczeń podatkowych. Rozwiązanie to miało w założeniu promować elektromobilność, a wynika z pakietu ustaw uchwalanych jeszcze w ramach tzw. „Polskiego Ładu”, z odroczonym aż do 2026 roku czasem wejścia w życie. Resort finansów nie potwierdził natomiast, aby planował zmienić te przepisy czy odroczyć ich obowiązywanie na dalszy okres.

REKLAMA

Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

REKLAMA