REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracodawca może zobowiązać pracowników do zachowania odpowiedniego wyglądu i stroju w pracy

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcemy nakazać jednemu z pracowników obcięcie lub skrócenie włosów sięgających do pasa. Pracownik ten swoim wyglądem psuje wizerunek firmy. Czy w takim przypadku pracodawca może nakazać pracownikowi obcięcie włosów? Czy szef może ustalić pracownikom, jak mają się ubierać do pracy?

RADA

REKLAMA

Mogą Państwo zobowiązać pracowników do zachowania w pracy określonego wyglądu i stroju, jeżeli jest to uzasadnione specyfiką wykonywanej pracy - szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W przedstawionej sytuacji pracodawca ma prawo zobowiązać pracownika do obcięcia długich włosów pod warunkiem, że jest to obiektywnie uzasadnione, np. pracownik ten ma bezpośredni kontakt z klientami lub kontrahentami, w regulaminie pracy lub w umowie o pracę istnieją zapisy dotyczące wyglądu pracowników lub noszenie długich włosów jest niewskazane ze względu na zachowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Nie będą jednak mogli Państwo nakazać pracownikowi obcięcia włosów, jeśli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• wygląd pracownika nie ma bezpośredniego wpływu na interesy firmy, np. pracownik jest odpowiedzialny za sprzęt komputerowy w firmie i nie ma bezpośredniego kontaktu z kontrahentami,

• na etapie rekrutacji nosił już długie włosy i wówczas nie przeszkadzało to pracodawcy,

• w firmie nie obowiązują żadne zasady dotyczące zachowania przez pracowników określonego wyglądu,

• fryzura w żaden sposób nie przeszkadza w wykonywaniu obowiązków służbowych i nie wpływa na bezpieczeństwo i higienę pracy, tj. pracownik nie wykonuje pracy przy żadnej maszynie, której obsługa mogłaby zagrozić jego zdrowiu lub życiu, np. nie zachodzi obawa, że długie włosy zostaną wciągnięte czy wkręcone w maszynę.

Wówczas mogą Państwo jedynie zachęcać pracownika do obcięcia włosów, ale nie nakazać. Nie ma bowiem obiektywnego uzasadnienia dla takiego nakazu.

WAŻNE!

Pracodawca może nakazać pracownikom zachowanie odpowiedniego wyglądu w pracy, jeżeli jest to uzasadnione charakterem pracy.

REKLAMA

Zadbany i schludny wygląd pracowników w wielu przypadkach może przesądzić o powodzeniu rozmów biznesowych czy zdobyciu lukratywnych kontraktów. Firma jest bowiem oceniana często przez wygląd swoich pracowników. Elegancki wygląd pracowników może podnieść jej prestiż, wpłynąć na dobry wizerunek czy zwiększyć zaufanie do niej i oferowanych usług, np. w zakresie doradztwa personalnego czy pośrednictwa w handlu nieruchomościami. Zadbany pracownik sprawia wrażenie osoby bardziej kompetentnej. Dlatego pracodawca może do pewnego stopnia ingerować w strój i wygląd swoich pracowników. Obowiązek przestrzegania przez pracownika ustalonych w firmie zasad dotyczących stroju i fryzury wynika pośrednio z powinności starannego i sumiennego wykonywania pracy oraz obowiązku stosowania się do poleceń pracodawcy, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne z umową o pracę oraz przepisami prawa (art. 100 § 1 Kodeksu pracy).

Ingerencja pracodawcy w wygląd pracownika nie może jednak prowadzić do nakazania mu noszenia ubrań określonych marek czy producentów lub korzystania z usług konkretnego salonu fryzjerskiego, tym bardziej że takie wymagania zazwyczaj wiążą się z dodatkowymi wydatkami pracownika. Jeżeli więc pracodawcy zależy na określonym wyglądzie pracowników, powinien rozważyć potrzebę finansowej rekompensaty wydatków poniesionych przez pracowników lub zakup jednolitych strojów do pracy, np. garniturów dla panów i kostiumów dla pań. Ponadto powinien zapisać obowiązek ich noszenia w regulaminie pracy lub w treści poszczególnych umów o pracę w sytuacji, gdy pracodawca nie jest zobowiązany do utworzenia regulaminu. Wówczas pracodawca będzie mógł wymagać od pracowników zachowania schludnego wyglądu, który osiągnie np. przez podobne stroje pracowników.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Właściciel firmy zajmującej się doradztwem finansowym zobowiązał pracowników do zachowania eleganckiego wyglądu w czasie pracy i noszenia jednolitych ubrań z logo firmy. W tym celu kupił dla pracowników granatowe garnitury i kostiumy, niebieskie koszule i bluzki, czarne buty i skórzane teczki z logo firmy. Obowiązek noszenie takich strojów zawarł w regulaminie pracy. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Jeżeli obowiązek zachowania schludnego stroju przez pracownika wynika wprost z regulaminu pracy, naruszenie tych zapisów może skutkować odpowiedzialnością porządkową pracownika. W takim przypadku bowiem nietaktowny ubiór może zostać uznany za naruszenie ustalonego porządku i organizacji w procesie pracy, skutkujące karą upomnienia lub nagany. Jednak do oceny, czy pracownik rzeczywiście zasłużył na karę porządkową, kluczowe powinno być to, czy naruszenie zasad dotyczących stroju było jednorazowym incydentem, czy pracownik celowo lekceważy te zasady.

PRZYKŁAD

W firmie obowiązuje nakaz noszenia czarnych lub szarych garniturów. Jeden z pracowników przyszedł do pracy w granatowym garniturze. Pytany o naruszenie zasad ubioru wyjaśnił, że garnitur, który nosi na co dzień do pracy, uległ zniszczeniu w pralni, na co ma stosowne potwierdzenie (oświadczenie właściciela pralni), a nowy zakupi od razu po pracy. W takiej sytuacji nałożenie kary porządkowej byłoby niewłaściwe, ponieważ naruszenie zasad dotyczących stroju służbowego było obiektywnie uzasadnione i nie było rażące.

• art. 100 § 1, art. 108 § 1 Kodeksu pracy.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA