REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawca może kontrolować komputer

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Ciszek
Przemysław Ciszek
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może zakazać pracownikom wykorzystywania komputera służbowego do celów prywatnych oraz kontrolować pracę pracownika wykonywaną przy jego użyciu.

W kodeksie pracy brak jest przepisów, które bezpośrednio regulują kwestię kontroli przez pracodawcę komputera pracownika. Regulacja dotycząca tej kwestii znalazła się w innym miejscu. Mianowicie pkt 10 e) załącznika do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973) stanowi, iż pracodawca nie może dokonywać kontroli ilościowej i jakościowej pracy pracownika przy komputerze bez jego wiedzy. Oznacza to, że pracodawca, który zamierza np. stosować, modernizować czy dobierać oprogramowanie kontrolujące pracę pracownika w firmie przy użyciu monitora ekranowego, powinien pamiętać, że nie ma pełnej swobody w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Mierzenie wydajności pracownika

Z powyższego wynika więc, że dopuszczalne jest mierzenie wydajności pracy pracownika przy jego komputerze. Warunkiem jednak takiego działania będzie poinformowanie pracowników o możliwości sprawdzania ich wydajności.

Należy także pamiętać, że pracodawca ma prawo i obowiązek organizowania pracy w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy przez pracowników oraz osiąganie przez nich wysokiej wydajności i należytej jakości pracy. Pracodawca powinien posiadać realne możliwości wypełniania tego obowiązku. Jeżeli więc w zakładzie pracy pracownicy wykonują powierzone im czynności za pomocą komputerów, pracodawca powinien mieć wpływ na proces ich pracy.

REKLAMA

PRZYKŁAD:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca korzysta z oprogramowania pozwalającego zmierzyć czas pracy przy komputerze oraz czas korzystania z zainstalowanego na nim oprogramowania. Informacja o tym powinna znaleźć się w regulaminie pracy.

Monitoring będzie dozwolony jedynie za wiedzą pracowników. Jednocześnie przepis nie precyzuje, co należy rozumieć przez pojęcie ilościowej i jakościowej kontroli, a więc będzie miał zastosowanie do wszelkich przypadków związanych z mierzeniem i sprawdzaniem pracy pracownika przy użyciu komputera. Oczywiście w przypadku poinformowania pracownika o takiej możliwości nie będzie konieczne uzyskanie jego zgody.

Wspomniana powyżej regulacja dotyczy kontroli ilości i jakości pracy pracownika przy komputerze. Wymóg poinformowania pracownika nie będzie więc obwiązywał w sytuacjach, w których pracodawca kontroluje komputer pracownika, ale nie pod względem jakości czy ilości jego pracy.

PRZYKŁAD:

Pracodawca zainstalował oprogramowanie antywirusowe mające na celu ochronę sieci informatycznej w firmie. Program antywirusowy codziennie rano sprawdza komputery pracowników pod kątem obecności wirusów i innych zagrożeń wynikających ze stałego dostępu do sieci Internet. Należy podkreślić, iż w tym przypadku kontrola przebiega w sposób anonimowy, bez kontroli treści i przeznaczenia skanowanych przez oprogramowanie antywirusowe plików pracownika.

Kontrola aktywności pracowników w Internecie

W związku z faktem, iż w większości firm pracownicy korzystają ze swobodnego dostępu do komputerów wyposażonych w stałe łącze internetowe, coraz większego znaczenia nabiera kwestia dopuszczalności monitorowania i kontrolowania przez pracodawców wykorzystywania przez pracowników komputerów służbowych do celów prywatnych. W szczególności pracodawca będzie mieć więc prawo np. do zakazania pracownikom wykorzystywania komputera służbowego do celów prywatnych (wysyłanie prywatnej korespondencji).

Jednocześnie zgodnie z art. 111 k.p. pracodawca ma obowiązek poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika. Zasada ta może znajdować również zastosowanie w przypadku monitorowania maili pracowników, ponieważ zgodnie z art. 23 k.c. za dobro osobiste uważana jest także tajemnica korespondencji.

PRZYKŁAD:

Pracownik wykorzystuje prywatną skrzynkę mailową w czasie pracy do celów niezwiązanych z pracą. Taka korespondencja podlega ochronie, gdyż nie dotyczy ona działalności pracodawcy. Jednak jej ilość (np. czas spędzany na korzystaniu ze strony internetowej umożliwiającej dostęp do prywatnej poczty) może być pośrednim dowodem na to, że pracownik nie respektuje poleceń pracodawcy. Jeżeli więc pracodawca wyraźnie zakazał takiego wykorzystywania komputera służbowego, to nagminne łamanie tego zakazu będzie uprawniać pracodawcę do wyciągnięcia odpowiednich konsekwencji. Jeżeli okaże się, że korespondencja, do której miał dostęp (służbowa), będzie stanowić niewielką część korespondencji pracownika, będzie to oznaczało, że większość czasu pracy wykorzystywana jest na sprawy prywatne.

Korespondencja służbowa

W odróżnieniu od korespondencji prywatnej korespondencja służbowa może być w sposób właściwie dowolny kontrolowana przez pracodawcę. Wynika to z faktu, że pracownik korzystając z niej działa w jego imieniu i na jego rzecz. W związku z tym poczta elektroniczna jest specyficznym narzędziem pracy - koniecznym do realizacji celów pracodawcy.

Oczywiście pracodawca może zezwolić na korzystanie z poczty służbowej do celów prywatnych, jednak w takim przypadku pracownik musi liczyć się z tym, że jego korespondencja prywatna może zostać poznana przez osoby postronne.

W związku z faktem, że pracodawca ma obowiązek zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, ze sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz z ich podstawowymi uprawnieniami, to wydaje się, że możliwość monitorowania poczty elektronicznej powinna zostać zakomunikowana pracownikom.

PRZYKŁAD:

Regulamin pracy stanowi, że pracodawca ma wgląd w korespondencję służbową pracowników. Taki zapis będzie więc podstawą do kontroli treści wysłanych i odebranych wiadomości, nawet bez powiadomienia pracownika o tym fakcie. Pracownik w momencie zapoznania się i zaakceptowania regulaminu został bowiem poinformowany o takim uprawnieniu pracodawcy.

Pracodawca ma uzasadniony interes w sprawdzaniu, czy pracownicy w sposób odpowiedni wykonują swoje obowiązki. W przypadku więc, gdyby okazało się, że służbowa poczta elektroniczna wykorzystywana jest w sposób niezgodny z jej przeznaczeniem, a pracownik miał świadomość tego, że jest to zakazane - pracodawca będzie mógł na podstawie treści odczytanych wiadomości wyciągnąć odpowiednie konsekwencje wobec pracownika, a działanie takie nie będzie stanowić naruszenia tajemnicy korespondencji.

Przemysław Ciszek

Podstawa prawna:

ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn.zm.)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA