REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zakres kontroli ZUS zależy od wielkości firmy

Aneta Maj
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę firmę. Przy realizacji zamówień pomaga mi mój syn, którego zgłosiłem do ubezpieczeń. Sami rozliczamy się z urzędem skarbowym i ZUS. Dokumenty do ZUS przesyłamy elektronicznie. Otrzymałem zawiadomienie z ZUS o planowanej w mojej firmie kontroli. Firma mieści się na podwórku mojego domu. Czy kontroler z ZUS ma prawo sprawdzać mój dom? Czy ZUS może kontrolować moją firmę, mimo że nikogo nie zatrudniam?

RADA

REKLAMA

ZUS może kontrolować każdego płatnika składek, bez względu na liczbę osób zgłaszanych przez niego do ubezpieczeń. ZUS może przeprowadzać kontrolę w Pana domu, jeśli jest to siedziba lub miejsce prowadzenia przez Pana działalności.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Każdy płatnik składek może zostać objęty kontrolą dotyczącą wykonywania obowiązków w zakresie ubezpieczeń społecznych, np. zgłaszania do ubezpieczeń społecznych, prawidłowości i rzetelności obliczania, potrącania i opłacania składek. Płatnik może zostać objęty kontrolą bez względu na to, czy opłaca składki tylko na własne ubezpieczenia, czy zatrudnia pracowników.

W zależności od liczby zatrudnionych osób zmienia się jedynie zakres kontroli, ponieważ różne są obowiązki płatników składek. Na przykład płatnik składek, który zgłasza do ubezpieczenia chorobowego powyżej 20 ubezpieczonych, ma obowiązek ustalania uprawnień do świadczeń z ubezpieczeń społecznych i ich wypłaty oraz dokonywania rozliczeń z tego tytułu. Kontrola takiego płatnika obejmuje zatem, oprócz zgłaszania do ubezpieczeń społecznych i opłacania składek, także sprawdzenie prawidłowości ustalania prawa, wypłaty i rozliczeń w zakresie zasiłków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Brak zatrudnianych osób ma jednak wpływ na częstotliwość kontroli. Kontrole płatników składek zobowiązanych do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne przeprowadza się z częstotliwością umożliwiającą dochodzenie należności z tytułu składek i wypłaconych świadczeń, choć w uzasadnionych przypadkach kontrole te mogą być przeprowadzane częściej. Nie dotyczy to jednak płatników, którzy opłacają składki wyłącznie na własne ubezpieczenia. W przypadku tych płatników ZUS przeprowadza kontrole tylko w uzasadnionych przypadkach.

Inspektor kontroli ZUS przeprowadza czynności kontrolne w siedzibie płatnika składek oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności. Może również prowadzić kontrolę w miejscu prowadzenia działalności przez osoby trzecie, którym płatnik powierzył niektóre czynności na podstawie odrębnych umów (np. w biurze rachunkowym, któremu płatnik składek zlecił dokonywanie obliczania i rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne).

Czynności kontrolne mogą być prowadzone także poza siedzibą płatnika składek, np. w siedzibie terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, jeżeli płatnik nie zapewnił inspektorowi kontroli warunków do przeprowadzenia czynności kontrolnych w swojej siedzibie. W takiej sytuacji inspektor kontroli może zażądać od płatnika składek wydania określonych dokumentów na czas niezbędny do przeprowadzenia czynności kontrolnych, nie dłuższy jednak niż 3 tygodnie. Z wydania dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje także płatnik składek.

Jeżeli siedziba firmy mieści się w Pana prywatnym mieszkaniu (domu), to inspektor kontroli może tam prowadzić czynności kontrolne. Jeśli jednak na tej samej posesji (pod tym samym adresem) mieści się zarówno prywatny dom, jak i firma płatnika składek, a płatnik składek zapewni inspektorowi kontroli warunki do przeprowadzenia kontroli w firmie (np. biuro) poza prywatnym domem, to inspektor kontroli może tam prowadzić czynności kontrolne.

Natomiast jeżeli siedziba firmy znajduje się w pobliżu prywatnego mieszkania (domu) płatnika składek, ale adres tej siedziby jest inny niż adres miejsca zamieszkania płatnika składek, to nie ma uzasadnienia do prowadzenia czynności kontrolnych w prywatnym mieszkaniu (domu) płatnika składek.

• art. 26 ust. 3a i ust. 3b, art. 68 ust. 1 pkt 6, art. 86 ust. 2, art. 90, art. 91 ust. 1, art. 92, art. 98 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• rozporządzenie z 30 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli płatników składek (DzU nr 164, poz. 1165),

• art. 81, art. 82, art. 83 ust. 1 i ust. 2 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.),

• art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2005 r. nr 31, poz. 267 ze zm.).

Aneta Maj

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA

Rekompensata dla rolnika za brak zapłaty za sprzedane produkty rolne. Wnioski tylko do 31 marca 2025 r.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że od 1 lutego do 31 marca 2025 r. producent rolny lub grupa może złożyć do oddziału terenowego Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (KOWR) wniosek o przyznanie rekompensaty z tytułu nieotrzymania zapłaty za sprzedane produkty rolne od podmiotu prowadzącego skup, przechowywanie, obróbkę lub przetwórstwo produktów rolnych, który stał się niewypłacalny w 2023 lub 2024 r. - w rozumieniu ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR).

Zintegrowane raportowanie ESG zaczyna już być standardem. Czy w Polsce też?

96% czołowych firm na świecie raportuje zrównoważony rozwój, a 82% włącza dane ESG do raportów rocznych. W Polsce 89% dużych firm publikuje takie raporty, ale tylko 22% działa zgodnie ze standardami ESRS, co stanowi wyzwanie dla konkurencyjności na rynku UE.

REKLAMA