Opieka medyczna sposobem na poprawę satysfakcji pracowników
REKLAMA
REKLAMA
W czasach, kiedy mamy do czynienia ze zjawiskiem rynku pracownika, system motywacyjny składający się z płacy i pozafinansowych elementów pozwala utrzymać w organizacji kompetentnych, zadowolonych i zdrowych pracowników.
REKLAMA
Zaleta pakietów medycznych
REKLAMA
Świadomy pracodawca stosujący motywowanie pozafinansowe stara się, by pracownika łączyło z firmą coraz więcej czynników, które sprawią, że ewentualne rozpatrywanie przez niego zmiany miejsca pracy będzie łączyć się z wieloma niedogodnościami. Gratyfikacje pozafinansowe bowiem szybciej i skutecznej wpływają na integrowanie zespołu pracowników z zarządem firmy, tworzą przyjacielską atmosferę w miejscu pracy i kształtują wizerunek firmy jako zainteresowanej dbałością o własny personel. W konsekwencji tego pracownik jest bardziej zadowolony, świetnie się czuje w firmie i nie chce jej opuszczać.
Popularność w Polsce produktów dających dostęp do prywatnej opieki medycznej wynika z wielu czynników. Głównym z nich jest zapewne niewydolność państwowego sektora usług medycznych wpływająca na brak zaufania i poczucia bezpieczeństwa pacjentów. W takich warunkach - z punktu widzenia pracownika - zapewnienie mu przez pracodawcę poczucia bezpieczeństwa polegającego na łatwym dostępie do kompleksowych, prywatnych usług medycznych, odbywających się w warunkach komfortowych, jest dużym atutem.
Produkty pakietowe usług medycznych dla pracowników firm mają jeszcze jedną niebagatelną zaletę. Zapewniają synergiczne zaspokojenie dwojakiego rodzaju potrzeb: obowiązkowych dla pracodawców - wynikających choćby z ustawy o służbie medycyny pracy, i motywacyjnych - wynikających ze świadomości pracodawcy, która w ostatnim czasie jest skutecznie wzmacniana potrzebami rynkowymi.
Według potrzeb
REKLAMA
Dynamicznie rozwijający się prywatny sektor usług medycznych wykreował i dostosował swoje produkty do potrzeb nawet bardzo wymagających pracodawców. Bogata oferta bezpośrednich dostawców usług medycznych pozwala swobodnie kreować produkt na potrzeby pracodawcy - np. budować system motywowania, różnicując zawartość pakietów zależnie od zajmowanych stanowisk, osiągnięć czy czasu pracy w organizacji.
Spotkania z przedstawicielami mają najczęściej charakter prezentacji nastawionej na dostosowanie możliwości produktowych do polityki firmy związanej z motywowaniem. Dobrze przygotowani przedstawiciele dysponują także wiedzą dotyczącą aktualnych możliwości księgowania kosztu ponoszonego na opiekę medyczną.
Dzisiaj pracodawca ma także wybór dostępu do placówek medycznych przez zakup pakietów bezpośrednio u dostawców usług medycznych lub pośrednio - w towarzystwach ubezpieczeniowych w formie ubezpieczenia.
Wybór dostawcy
Wybór dostawcy bezpośredniego z uwagi na charakter zakupu jest na pewno tańszą formą nabycia pakietu. Oczywiste jest, że jakość usługi w przypadku zastosowania opieki medycznej jako elementu motywowania powinna być na odpowiednim poziomie. O jakości świadczy wiele czynników. Przy wyborze jednego dostawcy warto zwrócić uwagę na dostępność usług medycznych, która w obecnym czasie staje się wymiernym wyznacznikiem jakości.
Bezpośredni dostawca to także łatwy kontakt pracodawcy ze strukturą obsługi klienta dostawcy i przedstawicielem zawierającym umowę, który pozostaje w gotowości na zmienne potrzeby w czasie trwania kontraktu. Taki wybór pozwala na elastyczne kreowanie pakietów i elastyczność cenową, co trudniej jest zapewnić towarzystwom ubezpieczeniowym. Oczywiście produkty ubezpieczeniowe mają także swoje atuty. Niewątpliwym jest danie ubezpieczonemu dostępu do wielu - często konkurencyjnych - dostawców świadczeń medycznych. Ceny produktów ubezpieczeniowych ze względu na pośrednictwo w dostępie do usług są jednak znacznie wyższe, a jakość usługi zgodna z jakością bezpośredniego dostawcy, do którego trafi ubezpieczony. Za różnicę w cenie pracodawca kupuje między innymi możliwość wyboru przez pracownika dostawcy usługi.
Zastosowaniu opieki medycznej jako motywatora (niezależnie od wyboru dostawcy) nie tylko wpływa na integrację i zadowolenie pracownika z funkcjonowania w organizacji, ale także na minimalizację absencji, która bezpośrednio przekłada się na koszty prowadzenia działalności. Zdrowie pracownika przekłada się na jego pełnowartościowe funkcjonowanie w organizacji, warto zatem, aby każdy pracodawca powszechnie wykorzystywał „motywowanie zdrowiem” w budowie skutecznego systemu motywacji.
Wojciech Kossut
dyrektor zarządzający w Dantex SA
REKLAMA
REKLAMA