Czy poinformować ZUS o zmianie rachunku
REKLAMA
REKLAMA
Tak
REKLAMA
W przypadku zmiany numeru rachunku bankowego płatnik składek ma obowiązek dokonać zgłoszenia tego faktu właściwemu oddziałowi ZUS. Musi wypełnić druk ZUS ZBA.
REKLAMA
Płatnik musi podać ZUS numer rachunku bankowego, którym się posługuje. Gdy dokonuje zgłoszenia na formularzu ZUS ZPA - właściwym dla osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej wskazuje rachunek bankowy w bloku IV pole 01, a gdy na formularzu ZUS ZFA właściwym dla osoby fizycznej - w bloku V pole 01. W przypadku posiadania więcej niż jednego rachunku bankowego płatnik zaznacza pola 02 w wymienionych blokach wskazanych formularzy i musi podać pozostałe numery rachunków bankowych na formularzu ZUS ZBA.
Płatnik może w trakcie wykonywania swojej działalność dokonać zmiany posiadanego rachunku bankowego. Zgłoszenia omawianej zmiany należy dokonać przez złożenie w oddziale ZUS formularza ZUS ZBA. W dokumencie tym wypełnia się blok II - dane identyfikacyjne płatnika składek. W bloku III tego formularza w polu 01 należy dokonać wyrejestrowania dotychczasowego rachunku wpisując cyfrę 2, a w polu 02 wpisać nieprawidłowy numer rachunku. Natomiast w bloku IV należy dokonać zgłoszenia nowego, właściwego rachunku bankowego wpisując w polu 01cyfrę 1, a w polu 02 - numer rachunku.
Pamiętać należy, że o zmianie rachunku płatnik składek powinien zawiadomić ZUS w terminie 14 dni od jej dokonania.
PRZEMYSŁAW GOGOJEWICZ
specjalista od ubezpieczeń społecznych
PODSTAWA PRAWNA
• Art. 44 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. 11, poz. 74 z późn. zm.).
REKLAMA
REKLAMA