REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi medyczne finansowane przez pracodawcę

Konstanty Wróblewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca może sfinansować swoim pracownikom, a często także ich rodzinom, dodatkową opiekę medyczną inną niż wynikająca z przepisów prawa pracy.

Pracodawcy decydujący się na finansowanie usług medycznych swoim pracownikom oraz ewentualnie dodatkowo członkom ich rodzin muszą pamiętać, że nie mogą dokonać tego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.) działalnością socjalną pracodawcy są usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielania pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową (w tym miejscu należy zwrócić uwagę na wyrok TK z 28 marca 2007 r. K 40/04 OTK-A 2007/3/33). W wyroku tym Trybunał orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych w zakresie, w jakim przepisy te uniemożliwiają pracownikom skorzystanie z usług świadczonych przez pracodawcę na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej i sportowo-rekreacyjnej, jeśli są one świadczone poza terenem kraju, są niezgodne z art. 32 w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Co do zasady finansowanie dodatkowych usług medycznych przez pracodawców należy zakwalifikować jako element wynagrodzenia pracowników, a jak wiadomo wynagrodzenia nie można sfinansować ze środków zfśs. Świadczenia przyznawane ze środków zfśs są świadczeniami uznaniowymi, których wysokość uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do takiej pomocy. Jednak istnieje możliwość, aby pracodawca w wyjątkowych indywidualnych przypadkach udzielił pracownikowi zapomogi na leczenie (w ramach zfśs), np. w sytuacji ciężkiej choroby lub inwalidztwa samego pracownika czy też członka jego rodziny.

W związku z powyższym pracodawca może sfinansować pracownikom dodatkowe usługi medyczne jedynie ze środków własnych.

Jak uregulować finansowanie dodatkowej opieki medycznej

REKLAMA

Dodatkową opiekę medyczną finansowaną przez pracodawcę należy potraktować jako „inne świadczenie związane z pracą” w rozumieniu art. 772 § 2 k.p., dlatego też pracodawca, decydując się na takie rozwiązanie (finansowanie opieki medycznej), powinien uregulować tę kwestię w regulaminie wynagradzania (chociażby w załączniku do tego regulaminu). Natomiast jeżeli pracodawca nie jest zobowiązany do tworzenia regulaminu wynagradzania, tj. zatrudnia mniej niż 20 pracowników, a chciałby sfinansować swoim pracownikom dodatkową opiekę medyczną, powinien uregulować kwestie z tym związane w umowie o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że jeżeli pracodawca ureguluje omawianą kwestię w regulaminie wynagradzania, to musi się liczyć z tym, iż w przypadku każdorazowego wprowadzenia zmian na mniej korzystne w tym zakresie, tj. rezygnacja z finansowania lub też ograniczenie świadczeń, które będą finansowane, konieczne będzie wypowiedzenie pracownikom warunków pracy i płacy lub ewentualnie zmiana warunków pracy i płacy w drodze porozumień zmieniających (art. 772 k.p. § 5 w związku z art. 24113 § 2 k.p.).

W praktyce spotyka się, że pracodawcy oprócz zapisu w regulaminie wynagradzania tworzą specjalne procedury personalne, które regulują zasady i kryteria finansowania dodatkowej opieki medycznej.

Pracodawca, tworząc zapisy w regulaminie wynagradzania, dodatkowo w procedurach personalnych musi pamiętać o kilku zasadniczych kwestiach, które w szczególności należy uregulować.

Dotyczą one:

• usług medycznych, które będą finansowane (np. wizyty lekarskie, badania specjalistyczne, szczepienia ochronne itp.),

• dostawców usług medycznych,

• uprawnionych do korzystania z opieki medycznej (np. osoby zatrudnione na umowę o pracę). Czy będą sfinansowane w całości czy w części (np. mogą być sfinansowane w całości dla pracowników i w części, np. w 50% dla określonych członków rodziny). Pracodawca może określić wykaz stanowisk, które będą uprawnione do korzystania z dodatkowej opieki medycznej;

• zapisów, które będą wskazywać na okoliczności, których zaistnienie spowoduje, że pracownik nie będzie miał prawa do tych świadczeń. Warunki takie określa się jako przesłanki negatywne. Pracodawca może uregulować, że np. pracownik przebywający na urlopie bezpłatnym nie będzie miał prawa do korzystania z dodatkowej opieki medycznej finansowanej przez pracodawcę;

• okresu, przez jaki pracodawca będzie finansował opiekę medyczną dla pracowników.

Pracodawca, decydując się na finansowanie dodatkowej opieki medycznej, powinien tak tworzyć zapisy odnoszące się do tej kwestii (musi kierować się kryteriami obiektywnymi), aby nie narażać się na zarzut dyskryminacji. Pracodawca może określić w regulaminie, że opieka medyczna będzie finansowana tylko dla pracowników o określonym stażu pracy (zatrudnionych w firmie co najmniej 2 lata) czy też pracowników zajmujących określone stanowiska (konieczne jest wówczas enumeratywne wskazanie tych stanowisk). Wówczas pracodawca nie narazi się na zarzut dyskryminacji, jest to kryterium obiektywne. Na zarzut dyskryminacji pracodawca może się narazić, zmieniając w regulaminie zapis, że finansowanie opieki medycznej dotyczy tylko pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Pracodawca powinien również uważać, wprowadzając w regulaminie wynagradzania (w załączniku) tzw. przesłanki negatywne. Pracodawca, wyłączając z finansowania pracowników przebywających na urlopie bezpłatnym, nie naraża się na zarzut dyskryminacji. Natomiast wyłączając pracowników przebywających np. na urlopach macierzyńskich lub pracowników na okresie wypowiedzenia, pracodawca narusza zasadę równego traktowania w zatrudnieniu. Należy zaznaczyć, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Jak widać, górna granica odszkodowania nie została przez ustawodawcę określona.

Aspekt finansowania usług medycznych przez pracodawcę można rozpatrywać również jako jeden z istotnych elementów poza pieniężnego motywowania pracowników.

Konstanty Wróblewski

specjalista ds. prawa pracy, SEKA S.A.

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

REKLAMA

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

REKLAMA

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA